Helmikuiset 2021

En oo vähään aikaan kirjoitellut. Ollut aika lievät raskausoireet ja näin. Mutta nyt tänään illalla kävi silleen että kun olin koiria lenkittämässä niin tunsin yhtäkkiä että nyt tulee vuotoa. Lähin sitten aika suoraan kotiin mutta silti oli tullu alkkarit ja sukkikset läpimäräksi kirkkaasta verestä. Ei oo sen jälkeen tullu hulluna verta, mutta nyt on semmosia menkkakipumaisia kipuja ja ahistaa todella että onko tää menossa kesken. Onneksi sain tehtyä netissä varauksen ultraan huomiselle. Oon vielä eri paikkakunnalla kuin mun mies, mutta pitää toivoa että pääsis joku kaveri mukaan huomenna. Nyt pitäs jotenkin saaha tää yö nukuttua yksin, vaikka pelottaa pirusti.
Tsemppiä❤
 
Hienoa, että etenee. Mulla raudanpuute aiheutti aivosumua, vösymystä, heikotusta, hengästymistä, sydämentykytyksiä jne. Kannattaa vaatia kuitenkin myös ferritiinin mittaus, sillä mitä pahemmaksi se pääsee, sitä hankalampi sitä on nostaa. Suositeltu arvo yli 100. Alle 50 on huono.
Lääkärissä käyty. Paineetja hemoglobiini molemmat matalat, niin ei ihme että heikottaa :D Ferritiiniä ei mitattu, mut käskivät aloittaa rautalisän. Käsittääkseni siitä rautalisästä ei ainakaan mitään haittaa ole, niin ihan hyvä syödä. Toivottavasti nyt auttais tohon hengästymiseen myös.
 
Lääkärissä käyty. Paineetja hemoglobiini molemmat matalat, niin ei ihme että heikottaa Ferritiiniä ei mitattu, mut käskivät aloittaa rautalisän. Käsittääkseni siitä rautalisästä ei ainakaan mitään haittaa ole, niin ihan hyvä syödä. Toivottavasti nyt auttais tohon hengästymiseen myös.
Hyvä kun syy löytyi!
 
  • Tykkää
Reactions: Adnilavee
Voi jummijammi tätä etovaa oloa. Oli pari päivää poissa ,mutta tänään taas. Söin lounaan 11 ja 13.30 ihan kauhea nälkä, ja siksi huono olo noh söin ja hiukan sen jälkeen taas etova olo. Syön aika pieniä annoksia kerralla, mutta kai tää tästä helpottuu. Ei oo niin huonoa oloa muista raskauksista ollutkaan, ei sitä oikeastaan oo ollut ollenkaan. kahvi nyt on melkein jäänytkin pois
 
Iltatähti80
Täällä myös yksi ilmoittautuu mukaan :) Toinen lapsi,ennestään teini-ikäinen tytär perheessä ja rv taitaa tulla perjantaina 11 eli varmaan helmikuisiin kuulun vaikka tarkkaa laskettua aikaa ei vielä ole varmistettu. Viime viikon perjantaina kävin ultrassa lähetteellä varmistamassa rv (kierto ollut vuosia niin epäsäännöllinen että niiden perusteella ei saatu tarkkoja viikkoja),ja silloin niitä oli tasan 10. Nyt pitäisi soitella neuvolaan ja aika pian pääsenkin jo uuteen ultraan jolloin la selviää tarkemmin :)
 
Moikka,

Tulen nyt tänne, vaikka olinkin päättänyt, että tulen mukaan vasta ekan ultran jälkeen. Takana keväältä kkm, joka selvisi kymppi viikolla. Nyt menossa noin 9+2 eli la olisi 22.2. Etova olo alkoi melkein heti plussasta ja pahoinvointi 6+? viikolla. Tässä oonkin oksentanut siitä asti joka päivä useamman kerran. Koko ajan hirveä olo ja mitään ei oikein pysty syömään. Ensimmäinen neuvola on käyty, labrat ensi viikolla ja ultra pitäisi varata. Meillä ennestään yksi lapsi, joka täyttää lokakuussa kolme vuotta.
 
RAUTA!

Onko muut syöneet obsidan tai muuta rautalisää? Mulla alkoi 2 h raudan ottamisen jälkeen etova olo ja nyt vatsa särkenyt siitä asti Johtuukohan raudasta vai onkohan jostain muusta johtuvaa.
Mulla meni muutama päivä tottua siihen. Tuli vatsa tosi kipeäksi, mutta sitten rauhoittui. Nykyään otan aamuyöllä pissakäynnin yhteydessä, niin on kunnon tauko ruokaan ja juomiin ja aamuisin imeytyy parhaiten. Mulla tais vaikuttaa myös nukahtamiseen, että illalla ei välttämättä kannata ottaa!
 
Mulla meni muutama päivä tottua siihen. Tuli vatsa tosi kipeäksi, mutta sitten rauhoittui. Nykyään otan aamuyöllä pissakäynnin yhteydessä, niin on kunnon tauko ruokaan ja juomiin ja aamuisin imeytyy parhaiten. Mulla tais vaikuttaa myös nukahtamiseen, että illalla ei välttämättä kannata ottaa!
Okei voisin myös koittaa tuota.Kiitos vinkistä :)
 
Moikka! En oo muistanu/jaksanu tänne kirjotella. Vko 6 lähtien oksentanu kellonajasta riippumatta, monesti herännyt yöllä oksentamaan. Nyt alkoi vko 11 ja kaks päivää ollut hyvä olo :) josko se loppuis. Kauhee flunssa alkoi myös toissapäivänä. 7.8 ensimmäinen ultra, tissit kuoleman kipeet ollut plussa testistä asti. Kaks viikkoa sitten jouduin jo ostaa isommat liivit :D kuumottaa ja on niin pinkeenä että räjähtää hetkenä minä hyvänsä.
 
Hu
Moikka! En oo muistanu/jaksanu tänne kirjotella. Vko 6 lähtien oksentanu kellonajasta riippumatta, monesti herännyt yöllä oksentamaan. Nyt alkoi vko 11 ja kaks päivää ollut hyvä olo josko se loppuis. Kauhee flunssa alkoi myös toissapäivänä. 7.8 ensimmäinen ultra, tissit kuoleman kipeet ollut plussa testistä asti. Kaks viikkoa sitten jouduin jo ostaa isommat liivit kuumottaa ja on niin pinkeenä että räjähtää hetkenä minä hyvänsä.
Hui! Mullakin tissit kipeet, mut ei kohin pahat, kosketusarat sivuilta ja nännit kans. Melkeen toivoo et olis vähä turvonnu neki jo, heh.

Mulla kans flunssa ja oon joutunu olee töistä pois. Inhottaa soittaa töihin että on sairaana, varsinki ku oon vaan kesätöissä ja uusi työntekijä. Vaikka tietää, et kipeenä ollaan pois mut silti... Mulla ens tiistaina np-ultra ja torstaina lääkäriaika.
 
RAUTA!

Onko muut syöneet obsidan tai muuta rautalisää? Mulla alkoi 2 h raudan ottamisen jälkeen etova olo ja nyt vatsa särkenyt siitä asti Johtuukohan raudasta vai onkohan jostain muusta johtuvaa.
Kannattaa ottaa C-vitamiinilisää raudan kanssa. :) Mulla itselläni ja parilla tutulla se jostain syystä vaikuttaa tosi paljon, ilman vitamiinia ihan hirveä olo, vitamiinin kanssa ei mitään. C-vitamiinihan kyllä parantaa raudan imeytymistä, mutta en sen tarkemmin osaa sanoa, mihin tää voisi perustua. Esim. monissa poretableteissa on 1000 mg ja se tuntuisi mulle itselleni hyvältä annokselta.
 
  • Tykkää
Reactions: Adnilavee
Moikka! En oo muistanu/jaksanu tänne kirjotella. Vko 6 lähtien oksentanu kellonajasta riippumatta, monesti herännyt yöllä oksentamaan. Nyt alkoi vko 11 ja kaks päivää ollut hyvä olo josko se loppuis. Kauhee flunssa alkoi myös toissapäivänä. 7.8 ensimmäinen ultra, tissit kuoleman kipeet ollut plussa testistä asti. Kaks viikkoa sitten jouduin jo ostaa isommat liivit kuumottaa ja on niin pinkeenä että räjähtää hetkenä minä hyvänsä.
Mulla oli alussa tosi herkät tissit ja tooodella turvonneet. Nyt se on vähän hellittänyt, mutta kyllä huomaa ettei ne ihan "normaalit" oo :D
 
Kaappimamma
Hei! täällä yhden 7-vuotiaan naperon äiti, jolla on laskettuaika 11.2.

Laskettu aikani hyvin suuntaa antava, sillä lähes 7 vuotta oli hormonikierukka ja heti tärppäsi ennenkun ensimmäiset menkat tulivat. (Vitsailevat aina, ettei minun tarvitse kun vilkaista miestä ilman ehkäisyä)

Siitä erikoinen tapaus, että saan lapsen yksin. Ihan tarkoituksella. Tosin ihan luomuna ystävän avustuksella.❤

Toivon ettei tilanteeni aiheuta ennakkoluuloja ja/tai paheksuntaa. Tämä on elämäntilanteessani sopiva ratkaisu ja taloudellinen tilanteeni sallii.

Lapsella ei ole suoranaista isää, mutta sitäkin enemmän rakastavia sukulaisia ja mieshahmoja elämässään. Kerrottakoon nyt pikasesti asia näin.

Pitkään odotettu ja erittäin toivottu lapsi ja siksi sitäkin enemmän olen peloissani ja stressaantunut. Ultra onneksi ensiviikolla.

Halusin tulla tänne lukemaan muiden kokemuksia ja kuuntelemaan mitä muille helmimammoille kuuluu.

En ole kerennyt lukemaan kaikkia kommentteja läpi, mutta jos jossain vaiheessa löytyy aktiivisia muita helmimammoja olisin enemmän kun
kiinnostunut hyppäämään mukaan.

Odotellaan kuitenkin nyt ultraa ❤

Hyvää odotusta ja onnea kaikille❤
 

Yhteistyössä