Helmikuiset 2021

Sonttuliini
Mulla on tällä hetkellä pahoinvointi ja väsymys hieman helpottaneet *koputtaa puuta*. Toivottavasti menisi tätä rataa, jaksais paremmin.

Tänään on 8+1 varhaisultrassa todetun koon mukaan, 8+0 menkkojen mukaan

Huomenna neuvola ja oon pyytänyt miehen mukaan, hän halusi tulla ja järkkää niin, että pääsee töistä käymään.

Mulla ahistaa myös se punnitusrumba ja jotenkin hävettää, kun mieskin on paikalla, että jos se neuvolan terkka alkaa valittamaan. Nousee teiniajat ja ylä-asteen inhottava terkka mieleen. Oon aina ollut ylipainoinen ja isokokoinen, vaikka oon urheillut paljon ja syönyt melko terveellisesti läpi elämän. Ja nyt puntarin lukemat on suuremmat kuin koskaan... +4kg on jo jotakin turvotuksia kehossa, tosin ei se nyt ole tainnut lisääntyä viimeisen muutaman viikon aikana, vaan tuli aivan alussa plussan aikoihin... Lisäksi ylipainon takia olis hyvä, ettei nousisi paino lainkaan. Tätä tietty tavoittelen, mutta jos en nytkään ole pystynyt millään toimilla estämään tuota +4 kiloa niin miten saan estettyä loput, huoh.
 
  • Tykkää
Reactions: sertsu ja Staalo
Mulla on tällä hetkellä pahoinvointi ja väsymys hieman helpottaneet *koputtaa puuta*. Toivottavasti menisi tätä rataa, jaksais paremmin.

Tänään on 8+1 varhaisultrassa todetun koon mukaan, 8+0 menkkojen mukaan

Huomenna neuvola ja oon pyytänyt miehen mukaan, hän halusi tulla ja järkkää niin, että pääsee töistä käymään.

Mulla ahistaa myös se punnitusrumba ja jotenkin hävettää, kun mieskin on paikalla, että jos se neuvolan terkka alkaa valittamaan. Nousee teiniajat ja ylä-asteen inhottava terkka mieleen. Oon aina ollut ylipainoinen ja isokokoinen, vaikka oon urheillut paljon ja syönyt melko terveellisesti läpi elämän. Ja nyt puntarin lukemat on suuremmat kuin koskaan... +4kg on jo jotakin turvotuksia kehossa, tosin ei se nyt ole tainnut lisääntyä viimeisen muutaman viikon aikana, vaan tuli aivan alussa plussan aikoihin... Lisäksi ylipainon takia olis hyvä, ettei nousisi paino lainkaan. Tätä tietty tavoittelen, mutta jos en nytkään ole pystynyt millään toimilla estämään tuota +4 kiloa niin miten saan estettyä loput, huoh.
Painoasia ahdistaa mua kans kun huomenna on eka neuvola ja painosta tulee varmasti puhetta. Asiaa ei paranna se, että paino on noussut masennuslääkkeiden takia (joiden syömisen oon lopettanut raskauden ajaksi). Pelkään että heti tulee lasu kun on vähän hullu ja läski. Tiedän että lastensuojelu haluaa vaan yleensä hyvää, mutta mulle ois jotenkin tärkeää että tasapainoisessa parisuhteessa olevana, nykyisellään hyvinvoivana ihmisenä ei tulisi mitään automaattista lasua. En lähtökohtasesti muutenkaan kaipaa viranomaisia elämääni.

Toinen juttu tuossa että läski johtuu lääkkeistä on se että kaikki peruskarsittavat puuttuu jo ruokavaliosta. Olen absolutisti, kasvissyöjä, syön vain täysjyväviljaa, en syö pahemmin herkkuja tai juo limsaa, enkä edes pidä rasvan mausta. Eli kiloja olisi tuskin kertynyt melkein sata ellei olisi olleet lääkkeet mukana, joten niiden karistaminen jättämällä epäterveelliset tavat pois on aika vaikeaa. Niin niin, pelkään että tulee semmosta perussaarnaa jolla en tee mitään.
 
Mulla on muutaman kerran ollut etova olo mutta tänään ekan kerran tuli oksennus ja näin jälkiviisaana voin sanoa että se oireettomuus oli paljon mukavampaa ja voisin mielelläni palata takaisin siihen:ROFLMAO: muutama päivä vielä että pääsis ultraan
 
Eka neuvolakäynti takana. hyvin meni muuten, mut hemoglobiini oli laskenut entisestään ja oli nyt 102! Sain välittömästi kiireellisen lähetteen neuvolasta labroihin ja otettiin "anemiaseulat".
Neuvolan täti sano että tod.näk joudun rautatiputukseen (Rautainfuusio) vaikka sitä ei yleensä ikinä anneta raskauden aikana. Ja siis mähän oon nyt varmaan kuukauden jo syöny nestemäistä rautaa mut ei mitään hemppaa nostattavaa vaikutusta ollu näemmä ollu.. Vähän ahdistaa että miten käy jos vielä tästä laskee. viime raskaudessa lähtötilanne oli ekalla neuvolakäynnillä hemppa 130 ja siitä lähti tippumaan. rv40 tais olla 110 ja synnyksessä tippui 80,jonka vuoksi jouduin silloinkin rautatiputukseen. Että sellasta.
 
@Sofia90 Neuvolan täti ei taida olla ihan ajantasalla raudanpuutteeseen liittyen (eikä sinänsä yllätä), kyllä raskaana oleville on suht yleistä päästä rautainfuusioon.
Hemoglobiinihan ei sinänsä kerro raudanpuutteesta mitään, se voi olla vielä ihan "sallituissakin" rajoissa, vaikka rautavarastot olisi tyhjät, tällöin on kyseessä raudanpuute ilman anemiaa. Sitten, kun rautavarastot on ihan kuiviin tiristetty, putoaa vasta hemoglobiini. Jos näin on, niin tilanne tuskin korjautuu yhdellä infuusiolla vaan vaatii useamman, mutta positiivista, että pääsit jatkotutkimuksiin. :) Pitkä tie se on, mutta hyvä että tässä vaiheessa hoidetaan, niin vauvasi ei toivottavasti synny raudanpuutteisena.
 
@Sofia90 Neuvolan täti ei taida olla ihan ajantasalla raudanpuutteeseen liittyen (eikä sinänsä yllätä), kyllä raskaana oleville on suht yleistä päästä rautainfuusioon.
Hemoglobiinihan ei sinänsä kerro raudanpuutteesta mitään, se voi olla vielä ihan "sallituissakin" rajoissa, vaikka rautavarastot olisi tyhjät, tällöin on kyseessä raudanpuute ilman anemiaa. Sitten, kun rautavarastot on ihan kuiviin tiristetty, putoaa vasta hemoglobiini. Jos näin on, niin tilanne tuskin korjautuu yhdellä infuusiolla vaan vaatii useamman, mutta positiivista, että pääsit jatkotutkimuksiin. Pitkä tie se on, mutta hyvä että tässä vaiheessa hoidetaan, niin vauvasi ei toivottavasti synny raudanpuutteisena.
Ilmeisesti täälläpäin ei yleensä tehdä raskaana oleville tuota infuusiota vaan vasta synnytyksen jälkeen josta mulla onkin jo kokemusta. mut onneks kuitenkin tarttui heti asiaan ja ensi viikolla lääkäri katsoo tulokset ja tekee päätöksen jatkotoimenpiteistä.
 
Mulla on tällä hetkellä pahoinvointi ja väsymys hieman helpottaneet *koputtaa puuta*. Toivottavasti menisi tätä rataa, jaksais paremmin.

Tänään on 8+1 varhaisultrassa todetun koon mukaan, 8+0 menkkojen mukaan

Huomenna neuvola ja oon pyytänyt miehen mukaan, hän halusi tulla ja järkkää niin, että pääsee töistä käymään.

Mulla ahistaa myös se punnitusrumba ja jotenkin hävettää, kun mieskin on paikalla, että jos se neuvolan terkka alkaa valittamaan. Nousee teiniajat ja ylä-asteen inhottava terkka mieleen. Oon aina ollut ylipainoinen ja isokokoinen, vaikka oon urheillut paljon ja syönyt melko terveellisesti läpi elämän. Ja nyt puntarin lukemat on suuremmat kuin koskaan... +4kg on jo jotakin turvotuksia kehossa, tosin ei se nyt ole tainnut lisääntyä viimeisen muutaman viikon aikana, vaan tuli aivan alussa plussan aikoihin... Lisäksi ylipainon takia olis hyvä, ettei nousisi paino lainkaan. Tätä tietty tavoittelen, mutta jos en nytkään ole pystynyt millään toimilla estämään tuota +4 kiloa niin miten saan estettyä loput, huoh.
Joo mua ahdistaa myös tosi paljon jos painosta puhutaan miehen kuullen. Jotenkin se triggeröi syömishäiriötaustaa. Aijon pyytää et mies menee ulos ja painosta puhutaan vasta sit jos on puhuttavaa.
 
Ilmeisesti täälläpäin ei yleensä tehdä raskaana oleville tuota infuusiota vaan vasta synnytyksen jälkeen josta mulla onkin jo kokemusta. mut onneks kuitenkin tarttui heti asiaan ja ensi viikolla lääkäri katsoo tulokset ja tekee päätöksen jatkotoimenpiteistä.
Tosi hyvä, että neuvolassa tartuttiin asiaan heti! Kaverilla oli raskauden aikana hemoglobiini normirajoissa ja joutui taistelemaan, et pääsi ferritiini testeihin. Siellä sit selvisikin, että rauta oli todella alhainen.
 
LOPUTON NÄLKÄ

Kärsiikö joku muu? Mä herään yöllä nälkään ja aamulla tuntuu, et kuolen nälkään. Yritän hereillä ollessa syödä 1.5 h välein, mut silti nälkä iskee. Onko mitään vinkkejä mitä kannattaisi syödä, et pitäis nälkää? Proteiinia ja hiilareita yritän nyt joka aterialla syödä. Vaikka kuinka aamullakin syö, niin tuntuu et se nälkä ei vaan enää sen päivän aikana tuu lähtemään. Tosi inhottavaa.
 
LOPUTON NÄLKÄ

Kärsiikö joku muu? Mä herään yöllä nälkään ja aamulla tuntuu, et kuolen nälkään. Yritän hereillä ollessa syödä 1.5 h välein, mut silti nälkä iskee. Onko mitään vinkkejä mitä kannattaisi syödä, et pitäis nälkää? Proteiinia ja hiilareita yritän nyt joka aterialla syödä. Vaikka kuinka aamullakin syö, niin tuntuu et se nälkä ei vaan enää sen päivän aikana tuu lähtemään. Tosi inhottavaa.
Joo, täällä yksi nälästä kärsivä myös. Yritän myös syödä ja juoda säännöllisesti ja suht usein jotain pientä, mutta nälkä ei vain tunnu lähtevän. Minitomaatit ja kurkku pitää jokseenkin nälkää ja olen ajatellut, että niitä voi hyvällä omallatunnolla napostellakin usein. Tänään on itse asiassa eka kerta, kun on vähän hellittänyt nälän ja pahoinvoinnin tunteen kanssa ja viikkoja 7+6 eli oliskohan vähän alkuraskauden oireet jo helpottamaan päin. :unsure:
 
Joo, täällä yksi nälästä kärsivä myös. Yritän myös syödä ja juoda säännöllisesti ja suht usein jotain pientä, mutta nälkä ei vain tunnu lähtevän. Minitomaatit ja kurkku pitää jokseenkin nälkää ja olen ajatellut, että niitä voi hyvällä omallatunnolla napostellakin usein. Tänään on itse asiassa eka kerta, kun on vähän hellittänyt nälän ja pahoinvoinnin tunteen kanssa ja viikkoja 7+6 eli oliskohan vähän alkuraskauden oireet jo helpottamaan päin.
Toivotaan, et mä pääsisin muutaman päivän päästä myös tohon, että hellittää :D Viime viikolla oli pahaa huimaamista ja nyt viikonloppuna se sitten vaihtui tähän nälkään. Ite en kans haluais hirveesti mitään epäterveellistä syödä, niin taidan kans kokeilla noita mitä sä :) Täällä nyt 7+2. Oksentelua ei oo onneks vielä ollut, mut satunnaisesti etonut.
 
LOPUTON NÄLKÄ

Kärsiikö joku muu? Mä herään yöllä nälkään ja aamulla tuntuu, et kuolen nälkään. Yritän hereillä ollessa syödä 1.5 h välein, mut silti nälkä iskee. Onko mitään vinkkejä mitä kannattaisi syödä, et pitäis nälkää? Proteiinia ja hiilareita yritän nyt joka aterialla syödä. Vaikka kuinka aamullakin syö, niin tuntuu et se nälkä ei vaan enää sen päivän aikana tuu lähtemään. Tosi inhottavaa.
Mulla kanssa nälkä on ollut kova ja oon yrittäny syödä proteiinipitoista, esim. tänään päivällä söin rahkaa. Sitte kananmunista myös tykkään, eri tavoin laitettuna:)
 
Toivotaan, et mä pääsisin muutaman päivän päästä myös tohon, että hellittää Viime viikolla oli pahaa huimaamista ja nyt viikonloppuna se sitten vaihtui tähän nälkään. Ite en kans haluais hirveesti mitään epäterveellistä syödä, niin taidan kans kokeilla noita mitä sä Täällä nyt 7+2. Oksentelua ei oo onneks vielä ollut, mut satunnaisesti etonut.
Joo, mulla ei ole ollut oksentelua, mutta muuten pahoinvointia ja ihan älytön väsymys. Tänään on ollut poikkeuksellinen päivä, kun on jaksanut jopa imuroida ja käydä kaupassa kun hetkeen ei ole molempia kyennyt samana päivänä tekemään ja kauppaan ei ole voinut lähteä, kun nälkä ollut jatkuvasti ja jos ei saa syötyä niin tuntuu että taju lähtee tai oksentaa. Joten mä niin toivon, että nyt helpottaa tai sitten tämä päivä oli muuten vain poikkeuksellinen ja huomenna taas nukutaan koko päivä :rolleyes:
 
(taas hypin toisista ketjuista)
Mikä sen sun raudan rautapitoisuus on? Yleensä noi nestemäiset ei ole tarpeeksi vahvoja vaan pitäisi olla se 100mg tabletti mikä on raudan puutteeseen. Noi miedommat on vaan ylläpitoon.
Katsoin että raskausvitamiinissa (multitabs) jota syön yhden päivässä on 15mg rautaa ja tässä nestemäisessä (compiron) on 25mg. Eli ilmeisesti täytys syödä reippaasti lisää. ongelmana on se ettei mikään meinaa pysyä sisällä. Mun vatsa ei myöskään oikeen kestä rautatabletteja. Kokeiltu retafer ja maltofer joista järkyttävät ummetusvaivat. :(
 
Henduliinu
Kävin tänään varhaisultrassa ja sieltähän löytyi pieni papunen iältään 6+6. Tosi kova helpotus. Jännitti ihan kauheasti, jos ei taaskaan olisi ollut mitään. (Viime raskaus oli tuulimuna)

Täälläkin on etovaa oloa vaihtelevasti. Ei oikein ikinä tiedä mitä voi syödä ja mitä ei. Kahvin oon koittanut jättää pois, tai ainakin vähemmälle. Ei sitä oo kyllä tehny kauheasti mielikään. Semmosen yhden kylmän kahvijuoman oo juonu aamusta, ku muuten tuntuu et on ihan uupunut.

Tällä viikolla tiedossa pirskeet. Oon kovasti koittanut miettiä, miten olisin vähiten epäilyttävä. En ihan vielä haluaisi paljastaa. Mielellään oottelisin sinne seuraavaan ultraan asti. Joten alkoholiton punaviini lähti kaupasta mukaan. Viini on hyvä, ku sitä voi juoda todella hitaasti.
 
Mulla ei oo varsinaisesti etova olo eikä vielä oo oksettanu, mut syödä ei tee mieli enkä tunne yhtään nälkää. Lounaaksi vedin tänään vaan mustikkakeittoa, koska en vaan keksinyt mitään muuta mikä ois maistunut. Illalla sain sentään syötyä keitettyjä kananmunia ja leipää.
 
Sonttuliini
Ihan huippua, että pääset rautainfuusioon, ne on monesti todella kiven takana, vaikka tarve olisi kova. Mä syön tällä hetkellä 200mg päivässä Ferrodania ja välillä Obsidania, sillä mulla oli tammikuun kohdunulkoisen seurauksena tyhjentynyt rautavarastot melkeen kokonaan, todettiin vasta toukokuussa kun menin yksityiselle uupumuksen, heikkouden ja jatkuvan päänsäryn takia. Hemoglobiinissa ei oo ollu siltikään mitään ongelmia, tammikuussa tippui hetkellisesti 120 korville ja nousi siinä sitten 136. Normaalisti mulla on kuitenkin 146-150. Toivon, että olen ehtinyt tankkaamaan hiukan rautaa varastoihin nyt alkuraskauden aikana. Jatkan toki koko raskauden ajan syömistä ja varmasti jälkeenkin on jatkettava jonkin aikaa. Ensi kuussa menen käymään kontrollissa.

Ja tosiaan, tuo paino... Huomenna sit puntarille kyylättäväksi, jeee No, onpahan ohi sitten eka kerta, jospa on jatkossa helpompaa... Mullakaan ei hirveenä olis karsittavaa, syön paljon kasviksia, marjoja ja viljoista vaan kauraa ja lisäksi lihaa, kanaa ja kalaa ja joskus riisiä. Maitotuotteista maustamattomia jogurtteja ja juustoa. Tälleen kesällä saattaa joskus mennä jäätelöpuikko tai piknikillä linssisipsejä, ne on tosin helppo jättää syömättä. Ärsyttävää kun jotku ihmiset luulee, että isommat ihmiset syö mitä sattuu ja makaa sohvalla. Not... Oon lukenut siitä, että kun ihminen on tietyn kokoinen tarpeeksi pitkään eli rasvasolut on tietyn kokoisia niin ne muistaa sen, ja pyrkii pitämään sen saman koon. Siksi voi olla haastava laihduttaa ja pitää pudotetut kilot poissa.

Elokuussa alkaa erilaisia ryhmäliikuntakursseja, ajattelin aloittaa taas joogan ja tanssin, mulla on ollut niistä melkein vuoden tauko kun sairastin oikeastaan koko viime vuoden putkeen, olin homeisessa päiväkodissa töissä. Nyt onneksi vaihdoin työtä niin on sairastelu loppunut ja alkais olla mahiksia taas muulle kuin pelkälle kävelylle.
 
Tuo painon tarkkailu on kyllä neuvolassa yks ahdistavimmmista asioista kun olet jo isompi lähtötilanteessa. Oon joutunut meidäm terkalle aika kovasanasesti tästä aiheesta sanomaan, koska se hänen päivittely oli tosi ikävää. Nytkin se edessä.

Meillä ei mies tosiaan ole ollut äitiysneuvolassa kun kerran esikoisen aikaan ja ultrissa oli 3 ekaa kaikissa, nelosessa rakenneuä ja vitosessa ei päässyt kertaakaan. Ei pääse nytkään, koska meillä ei oo lapsille ketään vahtia.

Tänään poksahti 8+0 ja aamun korkkasin oksentamalla. En tiedä onko raskaus vai migreeni syynä. Rauta-arvot on täälläkin persiillään, vaan en saa tk.sta lähetettä kun hemppa on hyvä. Eikä maha kestä syödä rautaa. Joka kerta yritän ja pakko lopettaa kun se on vaan silkkaa tuskaa.
Tänäänkin on myös mahakivut "ilahduttaneet" olemisellaan, todella raivostuttavaa.

Miilu 8+0
 
Tuo painon tarkkailu on kyllä neuvolassa yks ahdistavimmmista asioista kun olet jo isompi lähtötilanteessa. Oon joutunut meidäm terkalle aika kovasanasesti tästä aiheesta sanomaan, koska se hänen päivittely oli tosi ikävää. Nytkin se edessä.

Meillä ei mies tosiaan ole ollut äitiysneuvolassa kun kerran esikoisen aikaan ja ultrissa oli 3 ekaa kaikissa, nelosessa rakenneuä ja vitosessa ei päässyt kertaakaan. Ei pääse nytkään, koska meillä ei oo lapsille ketään vahtia.

Tänään poksahti 8+0 ja aamun korkkasin oksentamalla. En tiedä onko raskaus vai migreeni syynä. Rauta-arvot on täälläkin persiillään, vaan en saa tk.sta lähetettä kun hemppa on hyvä. Eikä maha kestä syödä rautaa. Joka kerta yritän ja pakko lopettaa kun se on vaan silkkaa tuskaa.
Tänäänkin on myös mahakivut "ilahduttaneet" olemisellaan, todella raivostuttavaa.

Miilu 8+0
Voi harmi, ootko kokeillut kaikki valmisteet? Mulla tuli vatsa kauheen kipeeksi alussa, mut meni muutamassa päivässä ohi ja sen jälkeen on sopinut ihan hyvin. Alku oli vaan hankala, mutta kun sen kärvisteli niin kesti nostaa 100mg->200mg. En mäkään varmasti olis saanu mitään apuja julkiselta ku hemoglobiini on hyvä. Onneks on vakuutus niin selvis nopeesti yksityisellä. Yritinhän mä siellä naistenpolilla sanoa kun hemoglobiini laski 150->120, mut vastaus oli, et kyllä se palautuu. Vuosin kuukauden välillä niin, et kuukuppi valu pois sisältä... Eikä ne ottanu oikeen tosissaan mua...

Ja joo, painon kyylääminen on ikävää ja siitä kommentoiminen. Toivottavasti olis ihana neuvolaihminen vastassa huomenna.
 

Yhteistyössä