***HELMET 2008***

tervep,

:hug: kielolle ja muille imetyksen kanssa kamppaileville! Mä kirjoitin pitkät pätkät aiheesta tonne kerhoon, joten en tänne enää jaksa. Muistakaapa joka tapauksessa, että täysimetys ei ole hyvän äitiyden mittari ja tärkeintä on, että lapsi saa ruokaa ja läheisyyttä jollain keinolla! =)

Me käytiin neuvolassa tänään ja painoa on tännekin tullut rapiat puoli kiloa kuukaudessa. Paino oli nyt 4130g ja tyssi on siis kuukauden vanha! :heart: Täällä kannatellaan päätä uskomattoman pitkiä aikoja ja yks päivä tytsy potkais itteään pari senttiä sivulle kun teutus hoitopöydällä. :eek: Uskomattomat voimat voi olla tavan epelillä! :D

Tytsy on nukkunut taas pari yötä viekussa: rauhoittuu slkeästi siihen helpommin, vaikka nukahtaahan tuo kyllä sänkyynkin. :whistle: On vaan niin ihanaa nukkua oman pikkuisen viekussa. :saint: Ja kyllähän ne suosittelevatkin perhepetiä läheisyyden ja turvallisuuden kannalta... :whistle:

Kukas se kyselikään perhekerhoissa käymisestä... Mäoon aatellu, että noihin vauvaharrastuksiin ja muihin "väkijoukkoihin" lähdettäisiin vasta kun tytsy on ainakin parin kuukauden ikäinen. Lähikaupassa ollaan käyty ja kerran kahvilassa sekä pari kertaa ravintolassa syömässä vauvan kanssa. Kahvilassa ja ravintolassa on valkattu suojaisat looshit ja ei olla noihin keskustan rysäisimpiin paikkoihin menty, vaan on valittu rauhalliset paikat. Mä oon lenkkeilly miehen lisäks parin kaverin kanssa, mutta on musta ihan mukavaa lenkkeillä kaksin vauvankin kanssa. =) :heart: Tekis kovasti jo mieli punttisalille, mutten uskalla vielä tuon haavan takia... :/ Painon putoaminen on pysähtyny kymmeneen kiloon: vedän niin paljon mässyjä, ettei usko erkkikään... |O Pakko olis jättää nuo karkit vain karkkipäivään... Kavereita painonpudotustalkoisiin? :wave: :wave:

Hei kaikki

Meille syntyi 25.2. klo 21.07 Poika, Pikku-Mies 3.320 kg, 50 cm ja päänympärys 36 cm.

Eilen illalla kotiuduttiin. Pikku-Miehen eka yöherätys kotona takana, vaihdettu kuiviin ja syötetty ja nukkuu onnellisena. Maidoneritys ei ole mulla alkanut, ainakaan vielä mutta jospa sekin tästä vielä iloksi muuttuu.

Kovaksi meni urakka, kerron kun jaksan ja ehdin mutta nyt elämä voittaa.

t. Rosaeh ja Onnellinen Isä ja Pikku-Mies

P.S. Onnittelut vauvautuneille

Evaellen Mie oon heti mukana talkoissa :D
Raskauskiloja vielä 10 jälellä + sit vielä 10kg entisiä, mitkä tuli kun polttamisen lopetin...että työsarkaa riittää :D mitkään vanhat housut ei nouse puolesta reidestä ylös :ashamed: Joten mammahousuilla vielä mennään ja synnytyksestä 3vko!!! |O
Uusia housuja en kyllä aio ostaa, paitsi ristiäisiin pakko, koska aion mahtua entisiin ennen kesää :D Eli ainakin 10-15kg pois ennen toukokuun loppua :wave: :p

Jahvetti ja Helmi tänään tasan 3vko

Mä olen kans mukana läskinpoistotalkoissa.. Raskausmyrkytyksen takia nestettä oli ihan kiitettävästi kropassa. Tänään kävin vaa´alla ja aloituspainosta on nyt lähtenyt 6 kg, loppupainosta jotain 15 kg. Tosin olihan sitä ylipainoa jo ennen raskauttakin, joten pois sais lähteäkin!

Normiverkkarit menee kyllä päälle. Ja mä odotan jo sitä että pääsisin jumppaankin (toukokuussa).

Ristiäisiä meillä ei ole vielä sovittu mutta sinne toki haaveilen olevani sopusuhtainen ja pienemmällä vatsamakkaralla.. Vois tosin ottaa pidemmän ajan projektiksikin tän painon pudotuksen, mies vähän mietti josko vuoden kuluttua mentäis naimisiin.

Kirjottelenpa minäkin pikaisesti kuulumisia... Tänään jouduttiin meilläkin aamulla nappaamaan NANnia, kun ei enää oma maito riittänyt. Meillä nukutaan 2-3 tunnin pätkiä yöt päivät, muuten typy on kiltti.

Mulle jäi 10 raskauskiloa jo laitokselle ja nyt on kaikki kilot jo lähteny :eek: Ja mä syön mielestäni ihan hirveästi. No, tääkin on vissiin yksilöllistä...

t. Piipi + typykkä 10vrk :heart:

Minä myös, tahtoo hoikistua :wave: ..tokikin imetysaikana ei ihan voi laihuttaalaihuttaa mutta mikä estää syömästä terveellisesti..pitäskö tonne kerhopuolelle avata oma keskusteluketju asian tiimoilta??

Meillä sattu muuten toissa yönnä aika hullunkurinen tilanne..vaihdoin vaippaa ja yht'kkiä neiti rupeaa huutamaan ilman mitään syytä, kunnes keksin, tyttö oli itteensä tukasta ottanu kiinni, ja sen vertas tiukka oli ote etten ihan heti nyrkkiä irti meinannu saada :LOL: , siinä nähään, tukat on hankalia het pienestä pitäen..

Me ei olla käyty työn kanssa vielä missään muualla paitsi neuvolassa, nyt tuntuu nuo pöpöt taas jylläävän joten ei kiirettä. Oonko käsittäny oikein että painoa pitäs olla n. 4kg, ennen kun suositellaan baanalle lähettävän?? Muutenkin tuommoset ostoskeskus-ikea kauppareissut tuntuu niin kaukaiselta kun meillä tuo imetys kestää aina ihan tolkuttoman kauan..ei ois mukava jossain vauvanhoito huoneen lattialla makoilla tuntia :eek: (jotenkin helpompi imettää makultaan)..

-n-

ps. Onnitelut täältä myös vauvan saanneille Helmille :flower:

Täytyy itsekin tulla tälle puolelle tuolta odotuspuolelta kun tytykin on kainalossa! Meillä on varsin tyytyväinen ja rauhallinen neiti, eipä paljoa itkeskele, lähinnä nälkäänsä joskus huutelee! Enemmän töitä teettää mustasukkainen isoveli, joka kyllä tykkää siskosta kovasti, mutta ei oikein tiedä miten asiaan suhtautuisi, että onko tämä nyttyrä nyt sitten tullut jäädäkseen vai ei! Eiköhän se siitä ajan kanssa, muutenhan vauvan kanssa on näin toisella kerralla paaaljon helpompaa kuin esikoisen kanssa näin alussa kun ei tarvitse yhtään miettiä mitään hoitohommia tai muita kun tuntuvat tulevan aikalailla selkäytimestä. Imetyskin on lähtenyt käyntiin enempi kuin hyvin, evästä tuntuu tytylle riittävän kun painoa on jo 4030g, sairaalan lähtöpainosta lisää oli tullut vajaassa viikossa melkein 400g! :whistle: No kyllähän tuo tissillä aika lailla asuukin, ettei mikään ihme!

(laitanpa tännekin)
Vihdoin ehdin/maltan avata koneen :)
Meille syntyi täydellinen pieni mies tasan viikko sitten. :heart: 3490g, 51cm rv 42+0

Heräsin yöllä neljän maissa 24.2. pienoiseen verenvuotoon. Lähes saman tien alkoivat säännölliset supistukset. Meillä oli yliaikaiskontrolli varattu aamupäivälle klo 9.15.
Herätin miehen viideltä, ja vähän ennen puoli seitsemää olimme sairaalassa.

Paikat olivat pari senttiä auki, pääsimme suoraan synnytyssaliin. Siinä vaiheessa kivut olivat jo aikamoiset (tuntuivat lähinnä selässä ), joten aloittelin ilokaasulla.
Siitä ei "iloa" pitkäksi aikaa riittänyt, lähinnä koin sen maskin ahdistavaksi.

Ah, epiduraali veikin sitten kaikki kivut pois, tunsin vain pientä paineen tunnetta alhaalla.

Vedet olivat vielä tallella, joten kalvot puhkaistiin. Lapsivesi oli paksua vihreää. Lisäksi alkoi verinen vuoto, ja vauvan sydänäänet laskivat.

Meidät sitten kiidätettiin hätäsektioon, isi jäi kuin nalli kalliolle.
Kaikki kävi tosi nopeasti, 6.30 olimme siis sairaalassa, ja poika syntyi sektiolla 9.41.

Pojalla kaikki hyvin, 9 pistettä :heart:

Oltiin sairaalassa 5 yötä. Haava on parantunut tosi hyvin *kop kop*. Isohan se tietysti on, pystysuorassa... Luulin sen olevan kipeämpi. Ihan hyvin pystyy liikkumaan, istumaan jne. Särkylääkkeitä tietysti joutuu napsimaan.

Eniten tuskaa ja pohdintaa on tuottanut imetys. Maito alkoi nousta rintoihin 3pv synnytyksestä, voi sitä kipua! Toinen rinta oli ihan tukossa, jäätiin sen takia yhdeksi lisäyöksi sairaalaankin. Kokeiltiin kaalinlehdet (nytkin paidan alla), maitorahka, pumppaukset..
Nyt näyttäisi imetys alkavan sujua. Maitoa tulee runsaasti, eikä kipujakaan enää ole. Muutaman tunnin välein kun imettelee, niin ei ehdi pakkautua.

Poika on valloittanut meidät kokonaan B) Tyytyväinen tapaus, kunhan masu on täynnä. Viime yö meni uskomattoman hyvin, pieni nukkui omassa sängyssään, ja herättiin parin kolmen tunnin välein tissille.
Tuolla se nyt tuhisee isin kainalossa :heart:

Omat mielialat heittelee sujuvasti laidasta laitaan. Olo on niin onnellinen, että voisi pakahtua, ja sitten heti perään tulee mietteitä omasta pärjäämisestä. Ihan normaalia kai..?

Onnea muillekin nyytinhakijoille ja jaksamisia vielä odottaville! Pian odotus palkitaan...

D-kuppinen pessi

Sen verta tuosta synnytyksestä, että mullahan ei epidruaali auttanu sitten yhtään, vasta spinaali vei kivut hetkeksi, mutta koska synnytys pitkitty niin loppuvaihe mentiin sitten luomuna...
Ja nyt lähes kolme viikkoa tapahtuneesta..ei se niin kamalaa ollu :eek:

-n-

ps. Saapas nähä tippuuko noilta meijän peikkotukilta nuo hiukset, eikös niinkin voi tapahtua |O

Tännekö te kaikki olette kadonneet! :eek:
Minä pösilö olen vaan käynyt välillä kerhon puolella kurkkimassa ja ihmetellyt kun siellä ei käydä kunnon keskustelua! Luulin että kaikki ovat lopettaneet kirjoittelun kuin seinään :LOL:

Nytpä alan kahlata ketjua läpi, jotta tiedän missä mennään...

T:Katti ja pikkuinen

Heippati hei!

Vauva-arkea on taas harjoiteltu kotona. Tyty on nyt vähän yli viikon vanha ja ollaan sairaalasta pääsystä saakka jouduttu melkein joka päivä ramppaamaan Oysissa verikokeissa, ei meinaa bilirubiinit laskea alas (kerran oli jo valossa).. Huomenna taas aamusta. Eilinen tulos oli laskenut huikeat 10 astetta (nyt 245).
Mietin, että miten eka kerran saan molemmat lapset aamulla herätettyä, syötettyä ja aamupesut ja pukemiset ja vielä ihmisten aikaan autoon pakattua. Pitää vissin vähän opetella uutta järjestelmää tuohon rulianssiin.

Imettämisestä. Mulla tuota maitoa ois vaikka kaikille jakaa. Joudun pumppaan ja oon pakastanut ne maitokeskuksen purkkeihin, eli aloin sitten luovuttamaan tuota. Tyttö meinaa välillä "tukehtua" jos en oo pumpannut, kun suihkuaa nokkaan saakka.

Hiuksista.
Molemmat tytöt syntyivät mustalla peikkotukalla ja ekalla ainakin tippui tukka pois ja oli kalju melkein vuoden päivät. Nyt isosiskolla on tukkaa taas paljon, muttei niin tummaa enää.
Eli osaan odottaa tästäkin tytöstä kaljua hetkeksi (niinkuin isänsä, kalju)

Pitäisi nyt keksiä ristiäiskorttiin kutsu ja tehdä ne ja saada vielä postiin. Pääsiäisenä olis ristiäiset.
Anoppi lupas tehdä suurimman osan syötävistä, niinkuin viimeksikin. Pääsen siinä helpommalla.

Mutta ähinä ja tuhina kuuluu kehdosta, tisuloimaan siis.

Mumetsu ja tyty 1vk 3pvää

Meilläkin on ristiäiset pääsiäisenä...ainoo mikä ressaa on matka, juhlat pidetään äitin luona ja matkaa sinne on 500km....saas nähä mitä automatkasta tuloo...
Mä väsäsin kutsukortit Ifolorin kautta, nätti kuva ja sit löysin tämmösen rukouksen joka tuli siihen kuvan viereen;

Laskethan, Jumala, kätesi
päälle lapsen pienen?
Niin, että turvallinen olisi
täällä matka mainen.
Enkelisi lähetäthän lasta pientä varjelemaan,
vaaroilta sä varjelethan,
tätä pitkän tiesi aloittajaa?

Ja kuvat tuli muutamassa päivässä.

-nipsuli, joka toivoo että tukkaa ois vielä ristiäisissä =) -

Kuinka monta millilitraa maitoa 1 kk ikäinen vauva tarvitsee kerralla? Tyttö on nyt luullakseni noin 3500-3800 gramman painoinen (viikko sitten neuvolassa 3400g).

Mulla on maitomäärä pumpatessa 25-40 ml, joka on kyllä aika vähän :/
Askarruttaa mikä mahtaa olla sopiva määrä tuon kokoiselle. Tyttö on tänään (ja viime päivinä) ollut tosi nälkäinen koko ajan ja olen yrittänyt pitää hänet tyytyväisenä tiheällä imetyksellä, mutta nyt tuntuu että voimani ovat ihan lopussa tiiviiseen imetykseen :'(
Päätin ryhtyä nyt pumppaamaan maitoa ja antaa lisäksi korviketta...toivottavasti sillä saisin ruokailuvälejä pidennettyä hiukan.

Pikku-Katti yksilöllisiähän nuo määrät on ja painosta riippuu ilmeisestikin enempi, mutta täällä vedellään kuukauden iässä nyt jo 90-100 milliä kerralla, mutta kylläkin 4-6 tunnin välein (6 x vrk on vakiintunut nyt syöntikertojen määräksi meillä).

Tosin meiän typykkä painoi jo kaks viikkoa sitten 3600, että nyt jo enemmän...

Täällä on nyt 2 vyöhyketerapiakäyntiä takana. Hoidon jälkeen ja sitä seuraavana päivänä typy on saanu nukuttua tosi hyvin, mutta eka kerran jälkeen kolmas päivä oli huutoa ja nyt näyttäs menevän samoin. Tänään siis tuo kolmas päivä tokan hoidon jälkeen ja yhtä kitinää ja pätkäunta koko päivä :/ . Terapeutti oli kyllä sitä mieltä, ettei enää johdu hoidosta, mutta en tiiä...ei ole kyllä ennen hoitoja ollut näin pahoja päiviä! Katotaan sit miten jatkossa, viimeks kun seuraava aika oli sit jo 4. päivänä, mut nyt on pidempi tauko ennen kolmatta kertaa.

Mutta ihan selvästi typy on rentoutunu hoidoista. Todettiin siis että on jäykkä ja selkä mutkallaan. Lisäks jalat sojotti suorana ja niska ja yläkroppa jumissa. Näihin on siis mielestämme ainakin auttanu. Ja vaipan sisällöstä päätellen myös mahan toimintaan, mutta tuosta en ole ihan varma että kuinka pitkävaikutteisesti on tuohon vaikuttanu, nyt kun tuntuu ainakin vääntelehtivän mahakivuissaan enemmän ku ennen koko hoitoja, mutta toivottavasti ois vaan tän päivän ongelma. Eikai se nyt voi pysyvästi ainakaan pahentaa mahavaivoja... :|

Mulla alkaa usko loppua myös ton imetyksen kans. Kun poika on kitkuttanut pari iltaa koko ajan tissillä ja päivälläkin on tankkausaika jolloin tuntuis syövän tunnin välein. Yöllä sitten kyllä pitää kolmen tunnin taukoja. Kait hyvä näin päin mut kun olis toi toinenkin lapsi tossa kenestä pitäis huolehtia niin ei tää oikeen maistu hyvälle. Maitoa tulee edelleen ihan kiitettävästi. Noin desi per rinta kun täyden tissin lypsää melkein tyhjäksi. Muksu on vaan niin mukavuuden haluinen että heti kun on pahin nälkä tyydytetty niin torkkuu rinnalle eikä ime aktiivisesti joten imetysajat venyy. Ehkä mä olen vain kärsimätön tapaus enkä ite jaksais istua paita korvissa koko ajan. Pidän kuitenkin imettämisestä mutta en jaksa turhaa lussuttelua yhtään. Tulee rinnatkin kipeksi kun koko ajan muksu roikkuu nännistä. :kieh: Nyt olenkin tehnyt pari kertaa niin että olen antanut pullosta aiemmin lypsettyä maitoa illalla sen mitä poika syö ja sit yöllä imettänyt. Viime yö vaan tuntui venyvän ikuisuuden pituiseksi imetykseksi joten voipi olla että saa pullosta yöllä toisen syötön ainakin. En tiedä. Tulee se kurja olo kuitenkin vaikka itse tiedän että kylläinen lapsi ja onnellinen äiti on tärkein. Silti haluaisin sen läheisyyden säilyttää minkä imetyksestä saadaan. Viltsu tuntuu katsovan niin hämillään kun annankin pulloa enkä rintaa. Se kun katsoo suoraan kohti niin haluis vain laittaa rinnan suuhun. :( Ei silti. Kyllä mä opin tähänkin. Viikossa ehtii näköjään tapahtua monenmoista imetyksenkin suhteen. B)

Vanamo & Viltsu 8 vrk :heart:

Tyttiliini
Vanamo, ihan sama juttu meillä. Tyttö olis imemässä ihan koko ajan, se syö vähän aikaa ja nukahtaa sitte siihen rinnalle ja jos sitä yrittää siirtää, se herää ja homma alkaa alusta. Ja mikäpä siinä, mutta kun ei esikoista oikein voi jättää oman onnensa nojaan. No sitte mä kuljetan vauvaa mukana tissistä roikkuen, mutta aikamoista se on. Mies jo ehdotti, että annetaan enemmän vastiketta, mutta kyllähän mä haluan imettää...

No joo, ei sais tollasesta valittaa. Mutta esikoinen on ollu niin kauhean reipas ja silittelee ja taputtelee pikkusiskoa ja musta tuntuu kohtuuttomalta, etten ikinä ehdi ottaa sitä syliin, saati että tekisin sen kanssa jotain. Vaan ehkäpä tämä tästä tasaantuu! Toisaalta esikoinen taas sai vauvana niin paljon huomiota, ettei tämä uudempi tapaus voi sellasta kuvitellakaan B)

Tyttiliini Taitaa olla tiheän imun kausi vain menossa kummallakin. Ajattelin yrittää jaksaa vain kun tiedän maitoa tulevan. Imuote on jonkin verran pielessä aika ajoin pojalla että siitä vois kans johtua toi meidän tissittely. Onneks ei sentään rinnalla nuku ja ihan sänkyyn saan siirrrettyä mut silti on pävisin tissillä tunnin välein. Melkein vois nukkua rinnalla kun olis pidemmän aikaa täysin unessa. Mut nyt ainakin jää kokeellinen tutin kans räpläys pois ja se vähäkin pullottelu jos olen kotona. Korviketta en ole kyl antanut enkä anna kun on maitoa itselläkin. Ei sen puutteesta ole kyse kyl. Meillä toi esikoinen on jo 7-vuotias niin ei sillä lailla tarvi apua jatkuvasti mut ruokaa sekin tarttee ja suht tiheesti. Ruoan laitto on ollut vielä toistaiseksi suht mahdotonta kun ei poika ole mua päästänyt tunniksi yhteen soittoon.

Nyt nukkumaan. :wave:

Vanamo, sullahan tulee maitoa tosi hyvin jos tulee desi per tissi kerralla!
Minä sain illalla pumpattua 60 ml ja yöllä hurjat 90 ml, ja nämä määrät siis molemmista tisseistä! Ilmeisesti maidon määrä on lähtenyt laskuun kun en ole muistanut huolehtia riittävästi omasta syömisestä, mutta nyt asia korjaantuu!

Nyt olen päättänyt antaa yötä vasten vauvalle ruoan pullosta (siis oman ja korvikkeen sekoitusta) ja päivisin vauva saa imeä tisua. Viime yö meni paremmin kuin yksikään tähän mennessä juuri siksi kun annoin illalla tuota maitosekoitusta vauvalle. =) Aah, on levännyt olo!

T: Katti ja pikkuinen (27 vrk)

Pikku-Katti Tulee joo, mutta hermo palaa silti kun toi pikku herra on aika ihastunut mun rintoihin eikä yöllä meinaa nukahtaa takaisin unilleen kun on syöny. Toi maidon tulo varmasti vielä siksi niin runsasta kun pieni on vasta vähän yli viikon vanha. Vaippa on yöllä pakko vaihtaa joten varmaan siks herää liikaa sitten. Mut kun kakkaa on joka vaipassa ja jos ei ole niin on hirveesti pissaa. Ihan älytöntä vaipparallia. Kestovaipat huutais armoa tässä vaiheessa.

Nyt meen kun hälytys tulee.

vanamo&viltsu 9 vrk

Hello, ristiäiset onnellisesti takana ja tytöllä nimi! :heart: Viime yö nukuttiin koko porukka taju kankaalla neitikin veteli 23.00-06.30 unia! :eek: tais olla rankka päivä eilen! Kohta mennään 1kk neuvolaan! :whistle: Aika hurahtaa ihan turhan nopsaan.... :/ Tulen sitten kertomaan neuvola uutisia kun kerkeän :wave: :wave:

Tarppa ja Netta 1kk!

onko teillä muilla kauheita nännikipuja jotka estää imetyksen? mulla tuntuu rasvailuista huolimatta ihan kauhealta kun vauva tarttuu tissiin, niinku joku tylsällä veitsellä viiltäis nänniä irti ja vedet valuu silmistä solkenaan, oon tänään pumpannu maitoa ku se ei oo ihan niin kivuliasta, meneeköhän kauanki että nännit paranee..(?)

piipero minulla oli ihan sama juttu. itku silmässä yritin imettää kunnes se ei enää onnistunut. :snotty: sit pumppasin toista, kipeämpää rintaa varmaan 4 päivän ajan, laitoin lansinohia, puristin maitotipan nännin suojaksi ja annoin ilmakylpyjä. siitä se sit alkoi helpottaa. tosin toi toinen rinta on edelleen arempi kuin toinen, mutta nyt imetys jo onnistuu. eli minulla auttoi vaan se, et en antanut vauvan imeä pariin päivään. :( toki sen teki helpommaksi se, että toista tissiä saattoi tarjota kuitenkin.

tsemppiä! :heart: tiedän miltä toi tuntuu! :eek:

äippäHki

Yhteistyössä