***HELMET 2008*** Toukokuu

Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Mä en ole ees aatellu vellien ravintoarvoja, maissivellinkin valitsin koska se ois kuulemma herkkävatsaisille.. Mutta enpä mä ole kauheasti katellu Tutteli Omneon ravintosisältöäkään vaikka sitä meillä syödään. Nyt on tänään saatu päivällä jopa 2½ tunnin ruokaväli ainakin kerran, muuten tuntuu olevan 1½-2 tuntia väliä..
Noista kakkaväleistä tuli mieleen että meidän tyttö on alkanut kakkaamaan jopa 2 kertaa päivässä! Mulle se on "merkki" siitä että ruoansulatusjärjestelmä ois kehittynyt.
Ei kai niitä ravintoarvoja tartte välttämättä ajatellakaan, jos jo tässä vaiheessa joutuu antamaan jotain maidon lisäks. :/ Mutta jos maidolla pärjää sinne asti, kun soseet aloitetaan, niin monille vellit on aivan turhia, ravitsemuksen kannalta siis. :/

Onko kenenkään vauvalla vielä hampaita? Tai edes tulossa? =) Tytsy kaivelee suutaan jatkuvasti, ja aattelin, että tarkottaako se, että hampaat kutiaa? Toisaalta, eikös tuo oraalivaihe ala tässä kun vauva löytää suunsa, ts. alkaa työntää kättä jne. suuhun... :/ Kertokaas kokeneemmat/viisaammat... :/

Täällä myös sormet käy suussa jatkuvasti, ja kuola valuu. Voihan ekat hampaat kuulemma tulla jo 3kk iässä (tunnen yhden tapauksen). Toivottavasti ei kuitenkaan, loppuu meinaan imetys sitten siihen paikkaan :whistle:

Jestas, kyllä teki hyvää! Pikku-mies nukku vähän huonommat aamupäikkärit kun käytiin asioilla niin koitettiin sitten mennä yhessä päikkäreille lounaan jälkeen. Kattelin siinä kelloa että no, vaikka tuo herra tuossa nukahti niin neiti huutelee kohta et voiks ruveta lukemaan (aina kun herää huutaa eka noin, tykkää lukemisesta!). Huutoa ei kuulunu ja heräsin 2h päästä (tai no mies herätti...) ja molemmat lapset veteli tyytyväisenä sikeitä :D Ja pienempi nukkuu edelleen... Nyt jaksaa!

Olitte noista ikäasioista puhunu, mä oon siis 29 (täytin 3 pv ennen kun poika synty) ja mies on 35. Molempien vanhemmat on 60 hujakoilla, mun äiti ainut joka vielä alle mutta sekin tässä parin vuoden sisällä. Mun isovanhemmista 2 vielä elää (toiselle kyllä jo soisi lähdönkin, aika surkeaa jo on :/ ) ikää en muista :ashamed: Mieheltä elää yksi mummo, aika huonossa kunnossa myös. Mun isoisoäiti kuoli pari viikkoa ennen kun meidän esikoinen synty, ihan ei ehtinyt näkemään.

kakat täälläkin löytyy lähes joka vaipasta (ainakin se raita :whistle: ) ja jos muutamassa ei ole ollut ni on jo ihme! Kerran oli päivän vai parin tauko.

Kuola valuu ja sormia syö, vielä ei kyllä hampaita näy, mutta eihän vielä ole edes 3kk vanha. Neidille hampaat tuli 4kk iässä, että saattaa hyvinkin lähiaikoina puhjeta.

Kirjakerhoon ei kuuluta, pariin ollaan kuuluttu mutta ei enää. Lukeminen on kyllä tärkeetä tuolle isommalle ja oppikin lukemaan heti 5v täytettyään ihan "vahingossa" eli ei opettamalla opetettu.

Kovasti tekis mieli niitä soseita antaa, mutta odotetaan nyt ihan rauhassa vielä koska mitään tarvetta ei vielä ole. Jännä kun musta on tuntunu että päivällä syö kauheen tiheesti ja nyt kun oon muutaman päivän pitäny päiväkirjaa niin tuntuu että on syöny paljon vähemmän. Tuttelia on oikeesti menny paljon vähemmän kun ennen!

Jaahas, taitaa poitsu ruveta heräilee!

Enpäs ollutkaan ikinä kuullut ettei velliä vois äidinmaitoon sekoittaa... Luulenpa, että meillä muutenkin jää noi vellittelyt kyllä väliin. Muutaman viikon vielä jos tolla tissimaidolla mentäs, ni sit saa jo alottaa sosemaistelut ja niillä toivottavasti sitten pikkuhiljaa saadaan syöntiväliä kasvatettua, kun annoskokoa saa lisättyä. Rupee vaan ajattelemaan jos jonkinnäköstä "ratkaisumallia", että sais ite nukuttua edes tunnin kerrallaan. Viime yönä mun oma pisin unipätkä oli 40min |O Poikahan siis heräilee 2h välein ja syöttö kestää 10-15min, mutta mä huonounisena kuuntelen niitä heräämistä edeltäviä uniähinöitä jonkin aikaa ja sitten en meinaa saada millään unta syötön jälkeen, vaikka pieni ihan rauhassa nukkuukin.
Nukkuuko kenenkään teidän helmet vielä omassa huoneessa? Me koitettiin jo sitäkin, että poika siirtyi omaan huoneeseen, jotta mä en ihan pienimpiä ääniä kuulis, mutta korvat höröllään mä tuolla omassa sängyssä kuitenkin oon ja nyt saan ravata sitten vaan toisessa huoneessa syöttämässä, kun ennen pinnis oli ihan meidän sängyn vieressä. Muutaman yön aattelin vielä kokeilla (nyt 3 yötä kokeilua takana) ja katsotaan mitä sitten. Mies ei meillä heräis vaikka pommi räjähtäis ;) Joten sekin ottaa nuppiin, ku toinen osaa nukkua niin hyvin. Ja mulle kun ei uni tuu simmuun mitenkään päivällä, vaikka pimeeseen koppiin menisin hiljasuuteen.

Blaah, tulipas heti valitettua hirmusesti, mutta sitä tää väsymys teettää. Ja kun oon aina ollu hirvee energiapakkaus, ni ärsyttää, kun ei jaksakkaan nyt riehua samalla tavalla :/

Ja kakasta piti mainita, että niin vaan löytyy täältäkin lähes joka vaipasta ainakin se jarrujälki :) Mut öisin ei oo enää kakattu varmaan kolmeen viikkoon, joten nykyisin yöllä vaihdan vaipan yleensä vaan kerran.

Koko päivä menny kansanterveydelle :kieh: Aamulla väsytti niin pirusti, että nousin vasta 12. Anoppi hoiti Arttua aamun. Mitään en ole jaksanu tehä, Artulle syötin päivällä soseen ja sen jälkeen poika on ollu isänsä kanssa, töitten lomassa mies hoitanu. Kolmelta jo nukahdin päikkäreille sohvalle ja äsken nousin ylös vaan tajuamaan, että päätä särkee aivan saatanasti |O
Tää on vissiin jotain PMS:ää... Menkkojen pitäs ihan justiinsa alkaa, tiistaina riipasin pois vikan ehkäsylaastarin. Hassu vaan, etten aikasemmin ole mitään huomannu. Suklaata on joskus tehny hirveesti mieli ennen menkkoja, mutta se saattaa olla sattumaakin, kun muutenkin vetelen sitä suupielet ruskeena :D

ieva Ei meillä hampaita vielä näy. Ennusmerkkejä kyllä on: kuolaa ja rätin imemistä, mutta en mie vielä ole huomannu ikenissä mitään muutoksia :)

Kristelle Tervetuloa mukaan :wave: ja samat sanat muillekin uusille :flower:
Arttu ei vielä nuku omassa huoneessa, mutta suunnittelen, että sais sinne käydä nukkumaan 6kk iässä. Vierotan samalla yöpullosta, jos ei ite siihen mennessä ole oppinu. Nykyään nukkuun jo välillä koko yön, mutta usein herää kerran tai kaksi vielä syömään.

Minä taisin tämän ikäkeskustelun aloittaa eli minä olen varmasti palstan vanhin eli 43-vuotias ja mies täyttää muutaman viikon päästä 45. Miro on syntynyt -85 ja Ona -92 eli ikäeroa on kaikilla kolmella sisaruksella reippaasti, mutta toisaalta jokainen on saanut huomiota pienenä hyvin. Onalle tuli eilen nostalginen olo omasta vauva-ajasta ja katsoimme hänen vauvakuvia. Tytöllä on todella syvän punaiset hiukset ja sellaiset oli ihan vauvasta asti. Minun ex-mies on amerikkalainen ja asuimmekin Washington D.C:ssä muutaman vuoden ja palasin sitten eron jälkeen lapsineni Suomeen. Yksinhuoltajana ehdin olla kymmenisen vuotta, mutta onnellisena muistan tämän ajan, vaikka aivan alusta aloitimme elämämme aikoinaan täällä. Töitä tein todella paljon muuton jälkeen ja kovasti olen säästänyt ja muuttanut keskustaa kohti pikkuhiljaa... Nyt sitten on kanadalainen mies eli kotikielenä taas englanti. Bongasin kerhosta tällaisen vanhojen mammojen kerhon (en nyt muista tarkkaa nimeä) ja mietin miten sinne pääsisi mukaan...?

Kakkakeskusteluun Mitjankin kuulumisia.....En tiedä onko muilla vastaavaa, mutta nyt kun olemme siirtyneet korvikkeeseen(äidinmaitoa myös) niin kakat ovat aivan valtavia jättipläjäyksiä, mietin miten selviämme, jos emme ole kotona...Ona jo hermoilee, kun hänen lastenhoitoiltansa lähenee, kun ajattelin miehen kanssa mennä ensimmäisen kerran ulos hänen syntymäpäivänään...

Kysymys rintarepusta...Ystäväni kertoi eilen, että rintareppu ei olisi ergonimisesti kovin hyvä vauvalle pitkiä aikoja. Nyt vähän alkoi hermostuttamaan, kun olen rintareppuillut monen tunnin kävelyjä päivässä ja Mitja viihtyy niin hyvin repussa. Onko reput tarkoitettu vain lyhyisiin kaupparetkiin ym.?

Vauvanvaatteet ovat ihania! Huomasin aivan ihanan putiikin nurkkamme takana ja kävin kurkistamassa. Outi Juutti ja Poikue, Oksasenkadulla. Outi tekee kaikki vaatteet itse ja en ole kyllä hurmaavimpia mekkoja nähnyt juuri ikinä! Valitettavasti tai onneksi vain mekkoja, sillä muuten olisin sortunut ostamaan Mitjalle jotain. Mekot ovat 30 euron hintaisia, joten eivät ihan halpoja, mutta miten ihania!

SEE
Tervetuloa uudet helmet!!

Kristelle meidän poika on nukkunut jo 1kk verran omassa huoneessa pinnasängyssä. Meille kävi niin että heti ensimmäisestä yöstä lähtien on nukkunut paljon paremmin omassa huoneessa! yhtään alle 5 h ekaa unipätkää ei ole ollut. Ennen heräili suurin pirtein 3h välein. Meille tämä sopii, eikä minua haittaa siirtyä toiseen huoneeseen ruokkimaan, parempi vaan niin että mies saa nukuttua kunnolla kun kuitenkin sen pitää töihin mennä.

Meillä kakkaaminen muuttui tossa 2 kk iässä. Siihen asti kakkaa löytyi joka vaipasta. nyttemin kakkaa 2 pvän välein. Voi sittä ulon määrää mitä sitten tulee!!

Velleistä on ollut juttua. Meillä aloitettiin maanantaina maissivellin anto. Annoin ekana maidon joukossa 20ml ja sitten pikkuhiljaa nostin määrää. Nyt eilen annoin illalla 100ml pelkkää velliä ja joi vielä sitten maitoa 70ml päälle. Nukkui muuten klo 20.00-04.00 syöttö ja heräsi klo 07.00 PARAS YÖ IKINÄ!! Ensi viikon loppupuolella ajattelin ruveta antamaan peruna-porkkana velliä. Meillä ei ainakaan tullut minkäännäköistä vaivaa tosta vellistä!

Ikä-galuppi mä olen 28v ja mies 31v. Mun vanhemmat 57v (äiti) 59v (isä) , miehen vanhemmat molemmat 57v. Isovanhempia on elossa mun puolelta 2 mummoa ja isoisä. Miehen puolelta molemmat mummot.

Meillevauval :hug: rankkaan arkeen, toivottavasti pian helpottaa

Hyvää viikonloppua kaikille. Me olemme lähdössä huomenna ekaa kertaa merelle pojun kanssa, katsotaan miten pärjää/viihtyy. Tarkoituksena olisi mennä ihan tohon lähisaareen yöreissulle.

T:SEE ja poju

Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
Enpäs ollutkaan ikinä kuullut ettei velliä vois äidinmaitoon sekoittaa...
Meni varmaan ohi, mutta miksei vois? :/ Tottakai voi, mutta onko siitä sitten suurempaa hyötyä, jos voi siirtyä tissimaidosta suoraan soseisiin ja puuroihin... :/
minä siitä laitoin vinkin kun meillä se ei tolle esikoiselle sopinu et sekotti ämaitoa ja velliä, kävi kovasti mahaan.

kristellelle vielä syöntiasioista, että oletkos puhunut neuvolasta noista ruokailuväleistä? Miten siellä on otettu kantaa vellittelyyn/soseiluun? Kuulostaa aika rankalta niin sinua kuin tietty vauvaakin ajatellen, jos noin tiuhaan syöpi. :/ Kuinkas vanhan bebe sulla olikaan?

*muoks* Selasin taaksepäin, ja olitkin jo itte pähkäilly, että aloittelet soseet ja jätät vellittelyn väliin. =) Kuulostaa mun mielestä viisaalta, jos poika kerta täysimetyksellä nyt. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja Kristelle:
Enpäs ollutkaan ikinä kuullut ettei velliä vois äidinmaitoon sekoittaa...
Meni varmaan ohi, mutta miksei vois? :/ Tottakai voi, mutta onko siitä sitten suurempaa hyötyä, jos voi siirtyä tissimaidosta suoraan soseisiin ja puuroihin... :/
minä siitä laitoin vinkin kun meillä se ei tolle esikoiselle sopinu et sekotti ämaitoa ja velliä, kävi kovasti mahaan.
Ok.

Ieva80: Sitä siis vaan, että Cruella oli kirjotellu, ettei niitten esikolle sopinu ämaito+velli, mut korvike+velli oli ok. voikohan tosiaan vaikuttaa kumpaan sen sekottaa?? Mutta mä tosiaan jätän vellit väliin, mitäs niillä, soseisiin sitten vaan, kunhan aika on oikea.

Meillä myös kuolataan ja kalutaan nyrkkiä, mut hampaita ei tuntus olevan vielä tulollaan. Mä oon tarjonnu sellasta vauvojen hammasharjaa pojan käteen nyt kun tavarat jo pysyy jotenkuten kädessä ja kaikki suuntautuu suuhun. Ja se kun on niin lyhyt+levee, ettei saa kurkkuun tungettua.

Meillä myös poika vaikuttaa nukkuvan ihan hyvin muutoin omassa huoneessaan, syömään heräilee siis vaan ja antaumuksella imee tissin tyhjäx ja jatkaa tyytyväisenä uniaan, kunnes uusi nälkä koittaa.

Täällä on niin ihana keli, että lähen pikku lenkille vielä vaunujen kanssa!

Tosta ummetuksesta: mä olen käsittänyt että just nimen omaan ne äidinmaidolla olevat pantaavat useammin kakkaa kuin korvikkeella olvevat mut kait tääkin TAAS vauvakohtaista. Mehän siis täysimetyksellä ja N kakkaa korkeintaan 10 pv välein. :D

Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Tosta ummetuksesta: mä olen käsittänyt että just nimen omaan ne äidinmaidolla olevat pantaavat useammin kakkaa kuin korvikkeella olvevat mut kait tääkin TAAS vauvakohtaista. Mehän siis täysimetyksellä ja N kakkaa korkeintaan 10 pv välein. :D
ja meilä monta kertaa päivässä :D vauvakohtasta varmaan joo, onhan sitä aikuisillaki erilaisia kakkausvälejä B)

cruella, missä kaupassa oot siivoomassa? Kuulostaa niin sille, mis mie olin tasan 2 päivää :LOL: :LOL:

Hampaista, juu ei ole eikä ole tulossakaan. Kyl meillä on isommlilla ikenet punottanu yms ennenku on alkanu hampaat pilkottaa. Ihan normaalia tuo nyrkin syönti ja kuolaaminen tässä iässä, kun kädet löytyy ilman hampaiden tuloa =)
Meidän kakkosella oli syntyessään jo 2 hammasta suussa :p :D

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
ja meilä monta kertaa päivässä :D vauvakohtasta varmaan joo, onhan sitä aikuisillaki erilaisia kakkausvälejä B)
Meidän Pemmulla on sama kakkarytmi kuin äiskällä ja iskällä; aamup*ska on pääsääntöisesti pop! :D

Yhteistyössä