***HELMET 2008*** Kesäviikko 28

Täällä taas. Meni yöllä "vähän" myöhäseen, joten nyt vätystää. :ashamed:

Navigaattori hankittiin meillekin tuossa viikko sitten. Onhan se kätevä, helposti löytää perille :D . Ja reissussa varsinkin tosi kätsy.

Pitää mennä, likka alottanu aamukiljunnan.
 
Välikausihaalareista oli juttua. Me ei olla vielä hommattu, mutta varmaan pitäis jossain välissä ruveta kattomaan sitäkin. Oiskohan se 80cm sit hyvä syksyksi ja alkutalveksi? Vai kenties pienempi.. hmm...
Äp-haalari on varmaan hyvä vaunuhaalarina, jos se nyt enää ens talvena menee...

Navigaattori on meilläkin. On se kyllä kätevä. Monet kerrat oltais eksytty ilman sitä... :D

Viime yö meni meillä taas pyllylleen... Ada potki ja huito taas vaihteeks niin etten saanut kunnolla nukuttua, ja niskanikin sain jumiin yön aikana.. :/

Nämä allergiat on kyllä rankkoja niinkuin moni on jo todennut.
Adalle nousi muutama päivä sitten pientä näppyä poskiin ja käsivarsiin. Mihinköhän se nyt on reagoinu?? Soseita kun ei vielä syö niin sen täytyy olla jotain mitä mä olen syönyt. Ruoka-valioon kuuluu nyt riisi, possu, kurkku, maissi ja mustikka. Onkohan Ada ruvennut reagoimaan jollekkin noista? Tai sitten neiti reagoi viiveellä vadelmaan jota maistelin viime viikolla. Voiko leivinjauheelle olla allerginen? Sitä laitoin viikonloppuna riisi/maissi kekseihin mitä leivoin...

Mua stressaa ihan hirveesti kiinteiden aloitus. Millä ihmeellä aloitan kun pottu ei sovi? Bataatillla ehkä, mutta entä jos sekään ei sovi... Pelottaa jo valmiiksi että entä jos käy niin että Adalle sopii vaan muutama ruoka-aine ja joutuu sitten ekat vuotensa syömään pelkästään niitä...

Jostain luin että allergiselle olisi hyvä aloittaa ruoka-kokeilut näin:
1) riisipuuro
2)ruusunmarja/mustikka/vadelma
3)luumu/päärynä
4)maissi/bataatti/peruna
5)kesäkurpitsa/kukkakaali/parsakaali
6)possu/broileri

Pitäisköhän meidänki sit vaan aloitella noin..? riisipuuro, ruusunmarja/mustikka, luumu, maissi, kesäkurpitsa, possu...
Olikos se civindal joka oli aloitellut riisillä? Annoitko puuron normaaliin lounas aikaan ja vaihdoit sitten tilalle kasviksia kun ne sopivat? Vai puuroa aamulla ja jonkun ajan päästä kasvista lounaalla?

Ada makaa vaunuissa tuossa vieressä ja kitisee... On valvonut kohta 3,5h putkeen mutta uni ei silti tule.. Pitää varmaan mennä koittamaan jos nukahtaisi tissille... (15 min sitten kyllä koitin mutta silloin ei toiminut...).

 
Mitenkä te osaatte yhdistää nuo näppylät sun muut allergiaan? Mulla neljäs lapsi, mutta en todellakaan osaa yhdistää, onko joku allergiaa vai jotain ihan muuta.

Meilläkin pikku-ukkelilla näppylöitä kasvoissa, käsissä, jaloissa ja välillä tosi pahannäköstäkin ja neuvolassa vain sanoivat, että hyvä rasvaus ja mitään ruoka-aineita ei kannata välttää koska vauvalla näppylöitä tulee ja menee ja kannattaa ihan siedätyshoito mielessäkin antaa vaan maistella eri makuja.
Sanoivat, että normaalia on, että iho reagoi uusiin makuihin ja varsinkin vauvoilla joilla on atooppinen iho.
Mutta tiedä sitten, mikä on normaali määrä näppylöitä ja mikä on sitten ihan allergiaa :|
 
Kerkesin kuitenkin vielä tänä aamuna piipahtaa :D

navigaattoria ei ole eikä tule :kieh: Ei vaan, mies kauheesti haluis ja oon sanonu että aina kun (ehkä pari kertaa vuodessa) tarvitaan niin sen siskolta saadaan kyllä lainaksi. Ja taisin sillon juhannuksen jälkeen kertoa kun tuolla vähän seikkailtiin niin se että "eksyttiin" johtu vain ja ainoastaan navigaattorista... No okei, ehkä vähän kyllä meistä ihmisistäkin... Kiva leluhan se on...

Mistä päästäänkin aiheeseen auto... Nyt ehdin jo nikin unohtaa mut oli ostanu uuden volvon joka rekisteröity 99 loppuvuodesta niin on sillon ihan oikeesti 2000 vuoden malli. Volvo "julkasee" (en nyt keksiny parempaa sanaa :D ) tai siis rupee myymään loppuvuodesta seuraavan vuoden mallia.

Noista merkkihaalareista vielä. Mä en oo raaskinu reimaa ostaa ja meillä on hyvin pelittäny jonathanin haalari. Vedenpitävyys on ainakin tosi hyvä! Ja tuo pojankin välikausipuku on jonathan, vaikka saa nähdä kuinka tarpeellinen tuommonen on... Neiti ei ainakaan viihtyny yhtään ulkona maassa ennen kun käveli :whistle:
 
Muori, meillä ei.. Kun Ada ei yleensä halua vaunuihin jos on hereillä... Ensin pitää nukuttaa syliin/tissille ja sitten nostaa vaunuihin...Joskus kyllä nukahtaa vaunuihin myös silloin kun hänet laittaa sinne Ollaankohan me opetettu neiti liian hyvälle?! :D


 
Kevytmelankolia: Meille jankutettiin 2,5 kuukautta neuvolassa että Adan näpyt on ihan normaalia... "Hormoninäppyöitä ne vaan on". Näpyt ei kuitenkaan lähteneet pois vaan pahenivat vaan ajan mittaan ja maitoallergiahan neidillä sit lopulta todettiin.
Adan iho on pysynyt hyvänä suppean ruokavalioni ansiosta, ja siksi osaan heti yhdistää näpyt allergioihin jos niitä tulee. Tarkkailen vaan ruokavaliotani ja näin osaan yhdistää Adan ihon kunnon siihen mitä olen syönyt. Välillä Adalla on iho muuten vaan punertava (atooppinen iho) mutta kyllä allergisen ihottuman ja tavallisen ihottuman erottaa selvästi ainakin meidän kohdalla.
 
Allergiasta, niinkuin kevytmelankolia sanoi, nii en mie kyllä tunnista näppylöistä että mitä ne on.. Mäkäräisen pureman tunnistin pojan ohimolla mutta sekin johtui siitä että näin ku mäkäräinen siinä oli.. Mut jotain kuivanäppyä pojulla on poskessa ja oon vaan rasvaa laitellu, luultavasti vaan on kuivunu kuolasta tms..

Välikausihaalaria en ole edes miettinyt! Kai joku pitää hommata, ku pojulle ei varmaan mahdu se äp puku enää syksyllä.. Kelpais kyllä muuten meille..

Mie olen ottanut vaunuista nyt kopan pois ku kaks edelliskertaa ku ollaan vaunuilemassa käyty nii huudon kanssa ollaan tultu takaisin, ei viihdy enää hereillä siellä ja oon saanu sylissä kantaa takasi.. Viime viikolla käytiin kirjastossa ja syötin siellä ja takas ku lähettiin nii huusi vaan, syötin puistossa ja vielä huoltsikalla, en uskoltanu bussiin mennä ku ois huutanu kuitenni joten kävelin poika sylillä pari kolme kilometriä... |O

Sunnuntaina aloitettiin perunanmaistelu, hyvin uppoaa :D
Miten te pakastatte esim. porkkanaa? Jääkuutio rasiassa mutta siis laitatteko elmukelmua päälle vai annatteko olla ihan pelkistään, niinku jääpalat yleensäkin..?? Ja oisko jääpalapussi minkälainen tähän tarkoitukseen? :attn: :attn: Ja tosiaan vielä kun on pienistä määristä kyse..

Yöt on alkanu menemään täälläkin huonommin.. Herää jo kahden jälkeen syömään ja kuuden ja seitsemän maissa olis valmis ylös. Yritän nukuttaa vielä että aikasintaan herättäs pikkasen ennen kaheksaa :D :saint: Ei jaksa ei yhtään aikasemmin..

Navia ei meillä ole ja ei olla nähty tarvettakaan kertaakaan. Johtusko siitä ettei reissatakkaan missään kauempana :LOL: :kieh:

Poju kävi saunassa viime viikolla ekaa kertaa, tykkäsi vissiin ku itkuakaan ei tullu :heart:
Tällä viikolla vois käydä uudestaan.

Hmm, mitähän muuta.. Ei vissiin mitään. :)

Saanukka ja J 4kk ja 5pv
 
ihottumista kallellahan oli sitä taipumusta syntymästä asti tohon atooppisen ihottuman puoleen mutta soseiden alotuksen jälkeen ihosta on tullu tosi hyvä, en edes ite tuota hoksannu vaan mun äiti sano viime viikolla että on tainnu kallellaki kiinteät auttaa tuohon ihottumaan,niin sitte hoksasin että tosiaan,ihottuma parantunu.
 
meiltä löytyy navigaattori ei tosin ois sellasta varmaan ikinä ite hankittu mutta anoppi anto sen meille ku myin sille entisen autoni niin se on osa maksusta ja on se ollu kyllä tosi tarpeellinen niillä reissuilla ku vieraaseen kaupunkiin menty,mut nittä reissuja on ehkä pari vuodessa niin ei kyllä mikään tärkein tavara meidän perheessä.. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saanukka:
Sunnuntaina aloitettiin perunanmaistelu, hyvin uppoaa :D
Miten te pakastatte esim. porkkanaa? Jääkuutio rasiassa mutta siis laitatteko elmukelmua päälle vai annatteko olla ihan pelkistään, niinku jääpalat yleensäkin..?? Ja oisko jääpalapussi minkälainen tähän tarkoitukseen? :attn: :attn: Ja tosiaan vielä kun on pienistä määristä kyse..

Saanukka ja J 4kk ja 5pv
minä pakastan osan jääpalarasiassa ja laitan sen pakastepussin sisään. ja nyt ku menee sosetta enemmän niin pakastusrasioissa ja pilttipurkeissa pakastan
 
Huomenta! Tai no... Keskipäivää =)

Meillä niuhottaja ja piheilijä oon MINÄ! Mihinkään en laittais rahaa, jos ei olis pakko :)
Mies haluais kylppäriin käsienpesualtaan alle kaapin johon vois kaikki pesuaineet ja roskisket ja muut laittaa pois silmistä. Noh, ihan ok ajatus, mutta kun mies haluaa ostaa aina ensimmäisen minkä näkee! Ja tälläkertaa se oli Rautian aivan sikahullun kallis kaappi. Ei tullut kaappia meille :kieh: Tulee miehelle tiukat ajat kun se on hoitovapaalla ja meikä on rahakirstunvartijana B)

Miehellä on navigaattori puhelimessa. Oikein näppärä peli yleensä kun mennään täysin tuntemattomaan paikkaan...
Toissa kesänä kun oltiin menossa lentokentälle niin laite ohjas meidät jollekin ihme soramontulle! Matkalla oltiin jo ajettu itseasiassa lentokenttä-kyltin ohi, mutta kun navigaattori ei käskenyt kääntyä niin ei käännytty :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anna86:
Mua stressaa ihan hirveesti kiinteiden aloitus. Millä ihmeellä aloitan kun pottu ei sovi? Bataatillla ehkä, mutta entä jos sekään ei sovi... Pelottaa jo valmiiksi että entä jos käy niin että Adalle sopii vaan muutama ruoka-aine ja joutuu sitten ekat vuotensa syömään pelkästään niitä...

Jostain luin että allergiselle olisi hyvä aloittaa ruoka-kokeilut näin:
1) riisipuuro
2)ruusunmarja/mustikka/vadelma
3)luumu/päärynä
4)maissi/bataatti/peruna
5)kesäkurpitsa/kukkakaali/parsakaali
6)possu/broileri

Pitäisköhän meidänki sit vaan aloitella noin..? riisipuuro, ruusunmarja/mustikka, luumu, maissi, kesäkurpitsa, possu...
Olikos se civindal joka oli aloitellut riisillä? Annoitko puuron normaaliin lounas aikaan ja vaihdoit sitten tilalle kasviksia kun ne sopivat? Vai puuroa aamulla ja jonkun ajan päästä kasvista lounaalla?

Ada makaa vaunuissa tuossa vieressä ja kitisee... On valvonut kohta 3,5h putkeen mutta uni ei silti tule.. Pitää varmaan mennä koittamaan jos nukahtaisi tissille... (15 min sitten kyllä koitin mutta silloin ei toiminut...).
Joo riisillä alotettiin. Tosi epäsäännöllisesti kiinteitä syötellään, mutt annettiin sitä riisipuuroa/velliäillalla.. Hyvien ja pitkien unien toivoss... :D Aluks vähän meni vatsa kovalle, mutta sen jälkeen ei mitään. Nykyään annetaan sit päivälläkin jotain hedelmä- tai kasvis sosetta. Tai kananmunaaaproteiineiks. :D
 
meilki meni yö :kieh: :kieh: NEiti nukahti vasta 11 jälestä (pyöri ja heilu, kikatteli jne.), oppinu "repimään" pinniksen pehmusteet irti ja tiputtaa tutin sit sieltä alta.. heräs 2h välein syömään ja ennen 5 näky kirkkaat silmät pinniksen reunan yli.. :kieh: :kieh: mua ei kyllä yhtään naurattanu :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja piipero86:
Alkuperäinen kirjoittaja Saanukka:
Sunnuntaina aloitettiin perunanmaistelu, hyvin uppoaa :D
Miten te pakastatte esim. porkkanaa? Jääkuutio rasiassa mutta siis laitatteko elmukelmua päälle vai annatteko olla ihan pelkistään, niinku jääpalat yleensäkin..?? Ja oisko jääpalapussi minkälainen tähän tarkoitukseen? :attn: :attn: Ja tosiaan vielä kun on pienistä määristä kyse..

Saanukka ja J 4kk ja 5pv
minä pakastan osan jääpalarasiassa ja laitan sen pakastepussin sisään. ja nyt ku menee sosetta enemmän niin pakastusrasioissa ja pilttipurkeissa pakastan

Meillä kans käytössä nuo jääpala rasiat, varmaan seuraavan satsin bataattia teen isompiin rasioihin ja käytän sitä sitten ns. pohjana..sen oo ite vielä keksiny miten soseen sais jääpalapussiin ujutettua, kertokaa jos keksitte :wave: , tietty jos tekee ohutta ns. velliä. Kuten Kiin, niin minä myös tykkään jämäkämmästä tavarasta, sitten ohennan nanilla tarvittaessa :) . Pilttipurkit kuullostaa hyvälät idikseltä :wave:
 
Jo teillä juttua on riittänyt. En ole edes ehtinyt kunnolla lukea teidän tekstejä.

Äsken maisteltiin meilläkin perunaa. Ei siitä sitten hittiä tullut :LOL: Työnsi kielellä samaa reittiä takaisin kun mitä minä olin sitä lusikalla syöttänyt :whistle: :LOL: Joku taisi jo kysyä että ootteko kaupan sosetta laittanut suoraan pienempiin astioihin ja pakastimeen? Kun siitä jää hirveästi hukkaan kun mekään ei joka päivä olla kiinteitä maisteltu.

Navi me saatiin kaupan päälle silloin kun meidän auto hankittiin. En ole kertaakaan käyttänyt. Tosin se on miehen työautossa jossa onkin kovassa käytössä.

Haalareistakin on ollut puhetta. Tänään ollaan menossa Selloon, joten jos sieltä jotain kattelisi.

Ciba ja E 4,5kk päikkäreillä
 

Yhteistyössä