Täytyy muistaa, että helluntailaisuus on Raamatun fanfictionia. Monet täysin epäraamatulliset käytännöt ovat juurtuneet syvälle tähän fundamentalistiseen lahkoon.
Tuolla logiikallahan Jumala siunaa kaiken maailman syrjähypyt ja vaikka huoraamisen. Voihan niistäkin tulla raskaaksi jos ei ole varovainen. En siis kritisoi vakaumustasi enkä ota kantaa näihin uskontoasioihin mihinkään suuntaan, ihmettelen vain tuota logiikkaa...Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Jos Jumala ei olisi siunannut meitä ja meidän seurustelua, niin miksi me sitten saimme siunauksen, eli lapsen?
Kai ne ajatteli, että sua pitää vielä erikseen rangaista. Vahinko tuli jo, ja vieläkään tuo ei ymmärrä olla sulautua massaan. Nuori ja nätti, ei kadu vaan on onnellinen. Vähemmästäkin joutuisi silmätikuksi. Enkä puhu nyt vain uskonnollisista piireistä, vaan sama logiikka toimii monissa suvuissa ja työpaikoilla. (joskaan ei kuitenkaan esiaviollisen seksin suhteen)Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:No minä olen kyllä ikuisesti katkera siitä, että sain puhuttelun kun olin yöpynyt meidän uudessa yhteisessä kodissa ennen häitä. Olin käynyt maistraatissa ja olimme virallisesti naimisissa. Minusta se oli niin perseestä, että ennen häitä meille siitä huudettiin, vaikka olin vain NUKKUNUT ja minusta sekin teki siitä naurettavan, kun oli jo sikiö valmiina kohdussa. Tekopyhyyden huippu!Alkuperäinen kirjoittaja helluntainuori:No haloo.. enhän mä sitä tarkoittanut että ei tarvis sitä virallista osuutta.. tottakai pitää! Sitä tarkoitin että on myös tärkeä saada Jumalan siunaus avioliitolle.. eihän maistraatissa ole raamattu siinä vaa se lakikirja vai mikä nyt on virallinen nimi sille..
JOkainen tekee miten itse kokee..
Jos Jumala ei olisi siunannut meitä ja meidän seurustelua, niin miksi me sitten saimme siunauksen, eli lapsen?
Ja anteeks, ärsyttää yhä, minusta minua kohdeltiin väärin, vaikka olin kaikille rehellinen ja kerroin avoimesti, että tein väärin ja olin raskaana.
Juuri tuosta syystä uskon omassa rauhassani, omalla tavallani, itse tekojani määritellen. Mä joutuisin varmaan piipun vartta pitkin katselemaan jos "vanhemmat" tai "uskonsisaret/veljet" tulisivat aikuista ihmistä nuhtelemaan.Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:No minä olen kyllä ikuisesti katkera siitä, että sain puhuttelun kun olin yöpynyt meidän uudessa yhteisessä kodissa ennen häitä. Olin käynyt maistraatissa ja olimme virallisesti naimisissa. Minusta se oli niin perseestä, että ennen häitä meille siitä huudettiin, vaikka olin vain NUKKUNUT ja minusta sekin teki siitä naurettavan, kun oli jo sikiö valmiina kohdussa. Tekopyhyyden huippu!Alkuperäinen kirjoittaja helluntainuori:No haloo.. enhän mä sitä tarkoittanut että ei tarvis sitä virallista osuutta.. tottakai pitää! Sitä tarkoitin että on myös tärkeä saada Jumalan siunaus avioliitolle.. eihän maistraatissa ole raamattu siinä vaa se lakikirja vai mikä nyt on virallinen nimi sille..
Jos Jumala ei olisi siunannut meitä ja meidän seurustelua, niin miksi me sitten saimme siunauksen, eli lapsen?
Ja anteeks, ärsyttää yhä, minusta minua kohdeltiin väärin, vaikka olin kaikille rehellinen ja kerroin avoimesti, että tein väärin ja olin raskaana.
Aivan, olet oikeassa. Logiikkani mättää, pitäisi miettiä tarkemmin. :flower:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Tuolla logiikallahan Jumala siunaa kaiken maailman syrjähypyt ja vaikka huoraamisen. Voihan niistäkin tulla raskaaksi jos ei ole varovainen. En siis kritisoi vakaumustasi enkä ota kantaa näihin uskontoasioihin mihinkään suuntaan, ihmettelen vain tuota logiikkaa...Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Jos Jumala ei olisi siunannut meitä ja meidän seurustelua, niin miksi me sitten saimme siunauksen, eli lapsen?
Kuka teitä puhutteli? Teidän vanhemmat vai joku seurakunnan taholta? Tosi ikävää, että tuollaiseen on puututtu.Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:No minä olen kyllä ikuisesti katkera siitä, että sain puhuttelun kun olin yöpynyt meidän uudessa yhteisessä kodissa ennen häitä. Olin käynyt maistraatissa ja olimme virallisesti naimisissa. Minusta se oli niin perseestä, että ennen häitä meille siitä huudettiin, vaikka olin vain NUKKUNUT ja minusta sekin teki siitä naurettavan, kun oli jo sikiö valmiina kohdussa. Tekopyhyyden huippu!Alkuperäinen kirjoittaja helluntainuori:No haloo.. enhän mä sitä tarkoittanut että ei tarvis sitä virallista osuutta.. tottakai pitää! Sitä tarkoitin että on myös tärkeä saada Jumalan siunaus avioliitolle.. eihän maistraatissa ole raamattu siinä vaa se lakikirja vai mikä nyt on virallinen nimi sille..
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Periaatteessa en pidä nokkimisjärjestyksestä, mutta koska sellainen luultavasti kuitenkin muodostuu, on parempi, että se on virallinen (pappi/piispa) joka sanoo opista viimeisen sanan kuin se, että takarivin mummot (joilla on eniten aikaa puhua, tiesittekö muuten että Raamattu kehottaa alle 60? vuotiaita naisleskiä menemää naimisiin, jotteivat ryhtyisi akkain juoruihin) keskenäisellä konsensuksella määrittäisivät nämä jutut.Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:Kai tämä on jotain sielun körttiläisyyttä, mutta minä kavahdan ajatusta, että uskonnollisessa yhteisössä on nokkimisjärjestys. Vaikka toisaalta kai sellainen on kaikkialla, vaikka sitten kansalaisopiston keramiikkapiirissä...
Uskon lahkojen nokkimisjärjestys ja tyyli saa mun selkäpiin karmimaan.Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:Komppaan Rytkäätystä. Tuntuisi todella vaikealta, jos joku "kirkkoviisas" toimisi välittäjänä minun ja korkeamman välillä. Koska väistämättä hän käyttäisi jossakin kohti valtaansa väärin, esimerkiksi tuomitsisi syyttä pärstäkertoimen perusteella. Ja minun taas vajavaisena ihmisenä olisi todella vaikeaa antaa hänelle anteeksi, koska hän tekee tekosiaan uskonnon nimissä.
Kai tämä on jotain sielun körttiläisyyttä, mutta minä kavahdan ajatusta, että uskonnollisessa yhteisössä on nokkimisjärjestys. Vaikka toisaalta kai sellainen on kaikkialla, vaikka sitten kansalaisopiston keramiikkapiirissä...
Eiköhän kysymyksessä liene jälleen kerran tämä sama raadollinen asia: nainen tietää aina, että lapsi on oma, mies voi vain arvailla. Ja kun omaisuuden omistaminen ja periminen on pitkään ollut ainoastaan miesten etuoikeus, kaikki keinot on täytynyt käyttää, että perintö olisi mennyt oikeaan osoitteeseen.Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Vähän kummallista kyllä, jos raskaaksi tulemisesta ennen avioliittoon vihkimistä jaksetaan naputtaa. Oma, täydellinen mutuni on, että se on itseasiassa aika yleistä juuri helluntaipiireissä, että ennen avioitumista sattuu vahinkolaukaus. Moraalisesti nään (ja minusta se pitäisi nähdä muutenkin) eri asiana kuin esim. tarkoituksellinen yhden illan juttuihin hakeutuminen.
Muutenkin toistan samaa juttua mitä aikaisemminkin, eli onko mietitty sitä, miksi seksi ja avioliitto ovat kuuluneet niin voimakkaasti yhteen? Onko syy ollut osittain heikossa ehkäisyssä ja jos, niin kuinka paljon? En usko, että oikeasti ainoa tai edes kaikkein merkittävin syy olisi ollut se, että jollekin voi tulla paha mieli jos seksisuhde sitten meneekin poikki.
Niin. Miten tätä pitäisi soveltaa nykyaikana onkin sitten se hankala, mutta mielenkiintoinen kysymys. (tai ei just tätä, vaan tuota sukupuolimoraaliasiaa yleensäkin)Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:Eiköhän kysymyksessä liene jälleen kerran tämä sama raadollinen asia: nainen tietää aina, että lapsi on oma, mies voi vain arvailla. Ja kun omaisuuden omistaminen ja periminen on pitkään ollut ainoastaan miesten etuoikeus, kaikki keinot on täytynyt käyttää, että perintö olisi mennyt oikeaan osoitteeseen.
Peitätkö pääsi jumalanpalveluksessa?Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:Kyllä huomaa että on nykyajan helluntalaiset ja uskovat muutenkin mukautuneet tämän maailmanajan menoon,koska kukaan ei tässäkään huomaa sitä,että tuo nainen on eronnut,ja Raamatun ohjeistuksen mukaan eronnet eivät saa avioitua uudelleen vaan pitää joko pysyä yksin tai palata vanhan kumppanin luo jos se on mahdollista. Raamatussa sanotaan selvästi että jos nai hyljätyn tekee huorin ja joka hylkää puolisonsa muun kuin huoruuden tähden tekee huorin. Lisäksi vielä mainitaan ettei huorintekijät peri taivastenvaltakuntaa.
Uskossa on kyse siitä että Jumalan sana on ohjenuorana elämässä ja sitä noudatetaan kokonaan eikä oteta sieltä vaan niitä neuvoja jotka omaan elämään sopii.
Ei armon voi olettaa sovittavan niitä syntejä joita tehdäään tietentahtoen omien himojen ja halujen mukaan vaan on kartettava syntiä ja elettävä puhttaasti ja siveästi.
Kyllä,enkä meikkaa,kuin?Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Peitätkö pääsi jumalanpalveluksessa?Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:Kyllä huomaa että on nykyajan helluntalaiset ja uskovat muutenkin mukautuneet tämän maailmanajan menoon,koska kukaan ei tässäkään huomaa sitä,että tuo nainen on eronnut,ja Raamatun ohjeistuksen mukaan eronnet eivät saa avioitua uudelleen vaan pitää joko pysyä yksin tai palata vanhan kumppanin luo jos se on mahdollista. Raamatussa sanotaan selvästi että jos nai hyljätyn tekee huorin ja joka hylkää puolisonsa muun kuin huoruuden tähden tekee huorin. Lisäksi vielä mainitaan ettei huorintekijät peri taivastenvaltakuntaa.
Uskossa on kyse siitä että Jumalan sana on ohjenuorana elämässä ja sitä noudatetaan kokonaan eikä oteta sieltä vaan niitä neuvoja jotka omaan elämään sopii.
Ei armon voi olettaa sovittavan niitä syntejä joita tehdäään tietentahtoen omien himojen ja halujen mukaan vaan on kartettava syntiä ja elettävä puhttaasti ja siveästi.
Okei, viittaan tuohon mitä jo ehdin ylempänä raapustella, että helluntailaiset tyypillisesti eivät peitä.Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:Kyllä,enkä meikkaa,kuin?
Ja kai rakastat lähimmäistäsi, sitä huorintehnyttäkin.Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Peitätkö pääsi jumalanpalveluksessa?Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:Kyllä huomaa että on nykyajan helluntalaiset ja uskovat muutenkin mukautuneet tämän maailmanajan menoon,koska kukaan ei tässäkään huomaa sitä,että tuo nainen on eronnut,ja Raamatun ohjeistuksen mukaan eronnet eivät saa avioitua uudelleen vaan pitää joko pysyä yksin tai palata vanhan kumppanin luo jos se on mahdollista. Raamatussa sanotaan selvästi että jos nai hyljätyn tekee huorin ja joka hylkää puolisonsa muun kuin huoruuden tähden tekee huorin. Lisäksi vielä mainitaan ettei huorintekijät peri taivastenvaltakuntaa.
Kuulostat kateelta.Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:Harmittaa usein helluntaisrk:ssa katsoessani kun siellä tosiaan nämä nuoret ja jopa vanhemmatkin pukeutuvat kuin miehiä saalistaakseen. Naisten piti olla hillittyjä etteivät saata toisia kiusaukseeen,mutta nämä kilvan hilluvat lavalla takapuoli keikkuen kuin onnenpyörä.
Sanassa onneksi sanotaan että maailma muuttuu samanlaiseksi kuin Sodoma ja Gomorra,ja sen huomaa jo seurakunnassakin.
ihan mielenkiinnosta, jos sitoudut toiseen ihmiseen, olet kihloissa ja teillä on lapsi ja tarkoitus olla yhdessä aina, niin mitä se avioliitto todistus siinä merkkaa?? En ole löytänyt raamatusta vastaustaAlkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Aikalailla se on oma asia. Mutta noin minun mielipide on se, että raamatun mukaan pitäisi pidättäytyä ennen avioitumista. Sen on tarkoitus suojella siltä, ettei jakaisi itseään ja sydäntään ja ettei sattuisi.
Tietenkään raamatun aikaan avioliitto ei ehkä ollut ihan samanlainen kuin nykyään. Mutta ei se vaikeeta oo kipasta maistraatin kautta, jos on kiire, näin mä ajattelen.