Helikobakteeritesti??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko kukaan ollu, kuinka helposti siihen sai labralähetteen?

Mulla on ollu ylävatsakipuja ja närästyksen tyyppisiä oireita, lääkäri laittoi lähetteen mahalaukun tähystykseen, mutta jonotusaika on 3kk.

Nyt ottaessani asioista selvää, alan epäillä että minulla voisi olla tuo helikobakteeri ja kivut voi siis johtua ehkä mahdollisesta mahahaavasta, varma en tietenkään voi olla, mutta kun helikobakteeri on yhteydessä ruusufinniin ja mulla on se, niin tällanen ajatus kävi mielessä.

Lääkäri ei edes ehdottanut helikobakteeritestiä, nyt omalla terveysasemalla on joku sulku ja varalääkärille pääsee vain päivystyspotilaat heinäkuun loppuun asti.

Mahtaisinko saada nyt lähetteen helikotestiin vai onko mun oikeesti pakko odottaa tähystystä? En mä siihenkään turhaan halua mennä jos ensin voi testata muulla tapaa. Lääkäri vain ensimmäisenä arvaili tämän olevan refluxia ja määräsi lääkkeet.

Minulla nämä oireet alkoi pelkkänä voimakkaana ylävatsakipuna, joka säteili rintaan ja selkään, varsinaisia närästyksen muita oireita ei ole ollut koskaan, kuten happamia röyhtäisyjä jne.

Sano, että olet ollut maitotilalla ja juonut pastoroimatonta maitoa. Mun mies, joka nuorenpana sai helikotartunnan juurkin omasta navetastaan pääsee aina heti testeihin, kun epäilee itse sitä. Helikoa ei kutienkaan ole nyt viime vuosina löytynyt.

Mulle lääkäri laitto lähetteen ku pyysin vaikka lääkärillä olin ihan muusta syystä. Ei mulla edes ollu mitään varsinaista syytä helikoa epäillä mutta ku toi maha on vuosia vaivannu eikä sitä ollu aiemmin
katottu.

Koita soittaa terveyskeskukseen ja kysy hoitajalta voisko lähetteen saada. Täälä ainaki varmaan onnistuis ihan noin myös heinäkuussa jolloin täälä otetaan vastaan vain akuuttitapaukset, mutta kun ei ton takia lääkäriä tarvi nähdä.

Kaikki lääkärit eivät enää anna lähetteitä helikobakteeritestiin, koska on todettu että helikobakteeri on erittäin yleinen myös oireettomilla ihmisillä eli sillä ei välttämättä ole niin suurta merkitystä kuin on joskus ajateltu. Helibakteeri voidaan tutkia myös mahantähystyksessä (ainakin minun papreissani lukee että se on testattu), joten tuo hoituisi siinä samassa. Onko sinulle tehty ylävatsan ultraäänitutkimusta? Sinänsä on ihan hyvä käydä tähystyksessä, mutta kun sinulla ei ole närästystä ja on kipuja, niin voisi olla kyseessä myös sappivaivat ja ne eivät näy tähystyksessä. Sinuna varaisin ajan yksityislääkärille ja pyytäisin vastaanotossa sellaiselle lääkärille, joka voi tehdä ultraäänen. Se maksaa varmaan jotain 140-150 €, joten sitten ei tietenkään onnistu, jos on tiukka budjetti.

mulla otettiin ennen kuin edes harkittiin tähystystä. puhalsin sellaiseen pussiin ja sitten join lääkeaineen ja puolentunnin päästä uusi puhallus. oli onneksi negatiivinen tulos. söin kuurin somacia ja oireet poistui.

Multa otettiin helikotesti kun olin muutaman kerran käynyt lääkärillä valittamassa närästystä ja muita vatsaoireita. Sain aina somac-kuurin, mutta oireet palasivat kuurin loputtua. Helikobakteeri minulta löytyi ja se hoidettiin antibiooteilla. Kävin myös tähystyksessä kuurin jälkeen eikä helikoa enää todettu. Oireet ovat minulla uusineet useasti ja syön aina 2 viikon somac-kuurin siihen. Onneksi tuo oireiden välinen aika on pidentynyt huomattavasti, tarvitsen 1-2 kuuria vuodessa enää. Lieko johtui stressistä koko homma.

[QUOTE="nella";26585443]Kaikki lääkärit eivät enää anna lähetteitä helikobakteeritestiin, koska on todettu että helikobakteeri on erittäin yleinen myös oireettomilla ihmisillä eli sillä ei välttämättä ole niin suurta merkitystä kuin on joskus ajateltu. [/QUOTE]

Mikäli minä mitään tiedän, niin suomalaisilla tavataan poikkeuksellisen vähän helikobakteeria, mutta kuitenkin poikkeuksellisen paljon maha-suolikanavan sairauksia. Jonkun teorian mukaan heliko-bakteeri vahvistaisi tämän alueen immuunipuolustusta, eikä sitä pitäisi väkisin antibiooteilla häätää.

[QUOTE="vieras";26585694]Multa otettiin helikotesti kun olin muutaman kerran käynyt lääkärillä valittamassa närästystä ja muita vatsaoireita. Sain aina somac-kuurin, mutta oireet palasivat kuurin loputtua. Helikobakteeri minulta löytyi ja se hoidettiin antibiooteilla. Kävin myös tähystyksessä kuurin jälkeen eikä helikoa enää todettu. Oireet ovat minulla uusineet useasti ja syön aina 2 viikon somac-kuurin siihen. Onneksi tuo oireiden välinen aika on pidentynyt huomattavasti, tarvitsen 1-2 kuuria vuodessa enää. Lieko johtui stressistä koko homma.[/QUOTE]

Olen syönyt maaliskuussa yhden kuukauden kuurin omeprazolia, sen jälkeen oireet palasivat 3kk: jälkeen, nyt taas lääkäri määräsi omeprazolia ja käski syödä tähystykseen asti. Lääkärin mielestä tämä on selvä refluxitauti, koska omeprazol vie oireet pois, mutta kun olen lukenut että em. lääke poistaa oireet ja kivun myös mahahaavassa (joka johtuu siis helikobakteerista), mutta ei paranna itse haavaa ja siksi oireet uusiutuu lääkkeen lopettamisen jälkeen, kuten minulle kävi.

Ei siis mitenkään voi olla varmaa että on refluxi ja kun on syytä epäillä myös sitä bakteeria, kun se on yhteydessä tähän ruusufinniin joka mulla on kasvoissa.

Ainoa mikä taas viittaa refluxiin, on se että kivut alkavat usein tunti ruokailun jälkeen ja tällöin vatsa turpoaa ihan kunnolla, voiko sitten mahahaavassa oirehtia näin, siinä ilmeisesti kivut tulee kun vatsa on tyhjä.

Jokatapauksessa yritän saada sen lähetteen siihen testiin, ei luulis olevan liikaa vaadittu, kun ei tosiaan vaadi edes lääkäriaikaa.

ap

stressistä johtui minun oireeni. jouduin rykimään kurkkua ja kurkku oli muutenkin outo ja kipeä. närästystä ei juurikaan ollut. mutta ihana lääkäri tutki asian kunnolla :)

Stressi varmaan minullakin päälimmäinen syy, olen stressannut jo vuosia enemmän tai vähemmän. Lapsen vamma ja sairaus, miehen masennus ja mielenterveysongelmat ja työttömyys. Sen lisäksi olen kova stressaamaan myös lähiomaisten asioita, joten aikalailla yhtä stressiä on ja olen tiennyt että jonain päivänä tämä minut sairastuttaa.

ap