Heittoaisa vai perinteinen?

• Viestiketjun aloittaja arvuuttelija
  • Ensimmäinen viesti
arvuuttelija
Nyt on rattaiden hankinta edessä ja ihmeen suureksi kysymykseksi on noussut tuo heittoaisa. Kaipaisin käyttökokemuksia viisaammilta, että onko sillä kovin suurta merkitystä, että onko niissä rattaissa tuo kovasti mainostettu heittoaisa, vai perinteinen aisa, jossa voi sitten ratasosaa kääntää? Mitä mieltä olette?

Meillä oli ihan perinteiset makuuvaunut vauvalla ja nyt pojan ollessa kohta vuoden vanha ajattelimme siirtyä pelkkiin rattaisiin ja lämpöpussiin näin talvea vasten. Itse en näe niissä niin suurta eroa, kyllähän sen ratasosan voi sitten aina vaihtaa, jos haluaa näkymäsuuntaa vaihtaa. Tuleeko sitä heittoaisaa tosiaan vaihdeltua kesken lenkkien ja kävelyjen?

Norrsu
Meillä ei sellaista ole mutta kaverin rattaissa on heittoaisa ja täytyy sanoa että on tullut moniakin tilanteita missä minua on harmittanut kyseinen puute.. Eli esimerkiksi meidän neiti ei voi sietää jos aurinko paistaa suoraan silmiin, eikä myöskään jos lykkään rätin kuomun päälle niin että sieltä ei näe mitään, eli tämä on yksi tilanne jolloin kyseinen heittoaisa on todella hyvä, koska minä en ainakaan jaksanut joka mutkan jälkeen alkaa kääntelemään kyseistä ratasosaa, ei ainakaan emmaljungissa mitenkään kovin "helppo" homma.

Toinen tilanne missä sitä tarvitsee on bussi tai juna. Kun menet bussiin niin jos aiot laittaa rattaat kiinni koukkuihin, vaunut pitäisi kääntää tai junassa jolloin ulosmeno-oven puoli vaihtelee niin sielläkään ei tarvitsisi alkaa kääntelemään vaunuja.

Voi olla että teen kärpäsestä härkäsen mutta seuraaviin rattaisiin minä kyllä haluan tuon ominaisuuden :)

Meillä Brion Kombit heittoaisalla ja käyttömukavuus on loistava. Esimerkiksi aurinkoisella kelillä on helppo naksauttaa aisa toiselle puolelle, kun talon kulman takaa ilmestyy aurinko tai tuulen suunta vaihtuu. Meillä säilytystila on minimaalinen, joten vaunut mahtuvat hyvin tuulikaappiimme kun aisan nostaa yläasentoon. Kannatti maksaa se viisikymppiä.

No mun täytyy sitten olla vastaan kun toiset on puolesta :D Ei vaan mutta meillä oli edellisissä vaunuissa heittoaisa ja nykyisissä ei ole, koska ainoa tilanne missä se oli oikeasti tarpeellinen, niin hissi oli niin pieni että aisa piti nostaa pystyasentoon että vaunut mahtu hissiin, ja enää emme asu kerrostalossa emmekä varmaan ikinä sellaiseen enää muuta. Toi auringonpaisteella tarve on mun mielestä vähän kyseenalaista, koska mun mielestä kuomu suojaa aika hyvin ja sitten en mä ainakaan joka mutkassa jaksanu aina vaihtaa sitä työntösuuntaa, koska niin kauanhan se toimii kun kävelet suoraa, mutta aina jos käännyt (kävelen pitkiä lenkkejä) niin aurinko yleensä taas paistaa silmiin! Ja tosiaan saahan sen istuimen sitten käännettyä jos tarvii. Ja kun mä ajattelin sitäkin että pientä tulee pidettyä vielä vallan kasvot työntäjään päin ja meillä taas esikoinen isompana halusi vain katsella eteenpäin, ja hänellä oli 1,5 vuotiaasta eteenpäin jo sellaiset rattaat missä ei edes saanut vaihdettua työntösuuntaa. Eli mun mielestä se on turha...ainakin meille oli turha, mutta HUOM! me ei kuljeta julkisilla kulkuneuvoilla, eli en sitten osaa sanoa onko se niissä tarpeellinen...kun joku mainitsi jotain niistä!

Vastaan
Minäkin olen sitten vastaan =) Eli perinteinen ehdottomasti! Mitä enemmän liikkuvia osia mitä paljon rempataan, sitä helpommin vaunu voi mennä rikki ja ajan saatossa heittoaisat varmasti löystyy! Tuttujen emmaljungissa on nyt jo ihan lörppä se heittoaisa eikä lukitu kunnolla. Perinteinen pysyy parempana ja säilyttää arvonsa paremmin! Kestävämpää tekoa kun ei ole venkslattavia osia niin paljoa.

Kannatan itse heittoaisaa. Mielummin siihen sijoitan 50? ku aurinkovarjoon melkein saman....ja sen varjon kanssa venkslaaminen on yhtä tuskaa nimimerkillä kokemusta on! Ei ole koskaan oikeessa asennossa...milloin paistaa aurinko silmään, milloin varjon takaanta ei näe mitään. ;) Jos rattaissa on se systeemi että koko istuimen saa käännettyä, niin hyvähän se on siihen asti kunnes toinen nukkuu siellä. Ethän sä pysty nukkuvaa lasta kääntämään. Ja joka kerta kun sä käännät istuimen sun tarttee ottaa se lapsi sieltä pois ja pitemmän päälle se käy aivan varmasti ottaa sua päähän, kun siitä on niin paljon vaivaa.

Sitten edelliselle kirjoittajalle jolla kaverilla emmaljungat;
kysäseppäs silt sun kaverilta että kun se käntää aisaa, niin kun tää sun kaveri on saanut sen aisan sille puolelle jonne haluaa niin vapautaako hän sen lukitus systeemin vai taisteleeko sen paikoille. Eli kun laitat sen aisan takaisin kiinni tarvitsee se lukitus olla auki. Meillä itsellä on Ceroxin-kuomurattaat ja kun heitän aisan niin käännän ja nostan sitä lukitus systeemiä kun avaan lukituksen ja kun "heiton" jälkeen laitan aisan takaisin paikoileen niin avaan taas sen lukituksen eli käännään ja nostan....silloin se menee paikoilleen. Itse nimittäin hakkasin kans tota aisaa paikoilleen ennen kun tajusin ton jujun. Kerropa kaverille tää!!! =)

Ehdottomasti heittoaisa.

- ei tarvitse työntää vasten aurinkoa tai tuulta ja sadetta
- ei tarvitse irrotella koppaa, jos haluaa vaihtaa suunnan
- suunnan voi vaihtaa lapsen nukkuessa, eikä kanniskella koppaa ja
vauvaa.
- heittoaisaiset mallit menevät kaikki matalammaksi kasattuna kuin
perinteiset
- tilansäästö hississä, bussissa ym.
- yhtä paljon hajoavia osia on malleissa, jossa on kopan irrotus ja
kinnityslukot ym. Heittoaisaisista nämä taas puuttuvat.

Meillä kolmet vaunut joista kahdessa ollut heittoaisa.

Ei tuota voi tietenkään yleistää. Kannattaa ostaa vaunut, joissa ei ole pyöriä. Niin monella on ollut ongelmia pyörien kanssa. Samoin kaikki Emmaljungat ja Briot tulee ostaa ilman kuomua, kun niissä
on ollut vikoja.

Pehosvaikutus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.11.2005 klo 12:20 Siiri kirjoitti:
Ei tuota voi tietenkään yleistää. Kannattaa ostaa vaunut, joissa ei ole pyöriä. Niin monella on ollut ongelmia pyörien kanssa. Samoin kaikki Emmaljungat ja Briot tulee ostaa ilman kuomua, kun niissä
on ollut vikoja.
:LOL: :LOL: :LOL: peesaan tätä!

oho
Me ei olla heittoaisaa tarvittu, päivänvarjo on ollut oikein hyvä ja lisäksi Pomeliina-merkkinen Pupu-sadesuoja. Siinä on niin pieni aukko, että suojaa tosi hyvin.
Olen lisäksi samaa mieltä että heittoaisat menee helpommin rikki. Briolla on uusissa vaunuissa tosi hyvä pikalukko, siinä ei heittoaisaa tarvita kun kopan saa käännettyä yhdellä napin painalluksella. Eikä takuulla mene rikki, yksi kiinteä osa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 11:52 juju kirjoitti:
Siis se nappisysteemihän on liikkuva osa, joka juuri voi mennä rikki.
:D
Et oo tainnut tutustua sen tekniikkaan. Se on vaijerinappi, siellä menee ihan kunnollinen vaijeri siihen nappiin kiinni. Et voi sitä periaatteessa saada rikki! Jos vasaralla hakkaat niin sitten sinun täytyy laittaa siihen uusi vaijeri ja joudut odottamaan minuutin että se on taas kunnossa. ;)

juju
No en todella ole vaivatunut purkamaan missään liikkeessä sitä nappimekanismia. Olisivat varmaan suuttuneet. Olen myöskin aika varma, että monikaan myyjistä ei tuota tekniikkaa tunne noin hyvin.

Sitä paitsi siitä olen varma, että kun sitä nappia painaa, koppa ei käänny itsestään, kuten tuo Oho kirjoitti.

Siis ei se nyt tätä peruskysymystä ratkaise. Helpompi on vaihtaa heittoaisan suunta, kuin nostella koppa vauvoineen irti ja käänellä sitä vaikkapa tuulessa ja tuiskussa ja taas asetella paikoileen.

En vain ymmärrä mitä heitoaisassa on niin erikoista, että se käytössä hajoaisi. Vaijeri taitaa sielläkin mennä putken sisällä ja aukaista sen mekanismin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.11.2005 klo 15:19 juju kirjoitti:
No en todella ole vaivatunut purkamaan missään liikkeessä sitä nappimekanismia. Olisivat varmaan suuttuneet. Olen myöskin aika varma, että monikaan myyjistä ei tuota tekniikkaa tunne noin hyvin.

Sitä paitsi siitä olen varma, että kun sitä nappia painaa, koppa ei käänny itsestään, kuten tuo Oho kirjoitti.

Siis ei se nyt tätä peruskysymystä ratkaise. Helpompi on vaihtaa heittoaisan suunta, kuin nostella koppa vauvoineen irti ja käänellä sitä vaikkapa tuulessa ja tuiskussa ja taas asetella paikoileen.

En vain ymmärrä mitä heitoaisassa on niin erikoista, että se käytössä hajoaisi. Vaijeri taitaa sielläkin mennä putken sisällä ja aukaista sen mekanismin.
No myönnettäköön, meidän KlickIn piti "purkaa" kun mies peruutti autolla meidän vaunurungon päälle :D Ei siitä itse asiassa mennyt rikki kuin suojakuori halkesi mut se toki paljasti vaijerin. Kuoren vaihdossa myös vaijeri kiinnitettiin uudestaan.
Koppa ei käänny itsestään nappia painamalla, mut kyllä se on idioottimaisen helppoa kun se on niin kevytkin. Ennemmin käännän itse, kuin käytän heittoaisaa mikä on jokaikisellä tutulla löystynyt käytössä ja siksi niistä saa käytettynä niin huonosti rahaa. Koppaa ei muuten tarvitse asetella paikalleen, kun sen laittaa rungon päälle, se tipahtaa ihan oikealle kiskolle.

Heittoaisasta ei tod mene vaijeria putken sisälle, vai onko putkessa mielestäsi reikä? Heittoaisan miinus on muoviset lukot, jotka tulevat lässähtämään käytössä. Kaikissa vaunuissa sama juttu, Brio,Emmaljunga, ABC...

Sen lisäksi heittoaisa löysyttää itse vaunun runkoakin, ei pelkästään oma mekaniikkaansa. Heittoaisa muuttaa vaunun painopistettä. Niinkuin varmasti tiedät, heittoaisan kääntämällä toisella puolella aisa on korkeammalla kuin toisella.

Yhteistyössä