Heittäkääs esimerkkejä elatusmaksujen suuruudesta, olkaa niin kilttejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksaa 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.
Ai jaa, en oo tällaisesta kuullutkaan.
joo, tuo on se uusi laskentatapa joka on muistaakseni viime vuoden lopulla tullu voimaan. eli se voidaan laskea noin, MUTTA vanhemmat voivat ite sopia tietenki sen summan miksikä vaan. ainoa että se minimi on tuo 129,90 euroa per lapsi
Jos tollanen juttu astunut voimaan vasta "lähiaikoina" niin voiko nyt jälkikäteen mennä laskettamaan uudelleen elatusmaksun suuruuden?

Mun ex maksaa pojastaan 200kk ja on ihan ok.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Tigru87:
ok, no mä en olekkaan tiennyt, että se kuvaa huutamista, olen aina käyttänyt sitä haukotus- hymiönä..


:hug:
Mäkin käytän sitä, kun väsyttää tai kyllästyttää.
näin me nähään erilailla nämä hymiöt =) tuoki on jonku mielestä vittuileva hymy, vaikka se on vaan leveämpi ku normaalisti :)

 
Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksaa 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.
Ai jaa, en oo tällaisesta kuullutkaan.
joo, tuo on se uusi laskentatapa joka on muistaakseni viime vuoden lopulla tullu voimaan. eli se voidaan laskea noin, MUTTA vanhemmat voivat ite sopia tietenki sen summan miksikä vaan. ainoa että se minimi on tuo 129,90 euroa per lapsi
Jos tollanen juttu astunut voimaan vasta "lähiaikoina" niin voiko nyt jälkikäteen mennä laskettamaan uudelleen elatusmaksun suuruuden?

Mun ex maksaa pojastaan 200kk ja on ihan ok.
no siehän voit pistää elarit tarkistukseen vaikka joka vuosi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
meillä makso kahdesta lapsesta mies 260/kk yhteensä,.Tulot siinä päälle 2500e kk
Aika vähän oot saanu, jos siis miehen tulot tuon 2500..
Mä saan yhdestä lapsesta 200 ja lapsen isällä kyllä jonkin verran pienempi palkka ku tuo.. Oon kai neuvotellut hyvän sopparin ;)
Ei isän tulot kuulemma vaikuta, vaan lapsen elatuksentarve. Vaikka isä tienais 5000e niin lapsen elatuksen tarve ei siitä suurene, sehän riippuu lapsen menoista (asumiskustannukset, yleiset elinkustannukset jne)
Näin mullekin sanottii vuonna 06. Kun kysyin että paljos se sit ois tulojen mukaan kun en yhtään tiennyt paljon viittis vaatia, niin se elaritoimiston täti vaa totes silloin et ei sitä nykyää lasketa mitenkää.... et joko sovitte keskenää tai sit se minimi...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja TavisÄiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksaa 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.
Ai jaa, en oo tällaisesta kuullutkaan.
joo, tuo on se uusi laskentatapa joka on muistaakseni viime vuoden lopulla tullu voimaan. eli se voidaan laskea noin, MUTTA vanhemmat voivat ite sopia tietenki sen summan miksikä vaan. ainoa että se minimi on tuo 129,90 euroa per lapsi
Jos tollanen juttu astunut voimaan vasta "lähiaikoina" niin voiko nyt jälkikäteen mennä laskettamaan uudelleen elatusmaksun suuruuden?

Mun ex maksaa pojastaan 200kk ja on ihan ok.
no siehän voit pistää elarit tarkistukseen vaikka joka vuosi.
Aijaa.... :whistle: heh.... :ashamed:
 
vv
4 lapsen elarit netto 500
4 lapsen lapsilisät 493
4 lapsen yh korotus lapsilisään 186,4
----------------------------------------------------
1179,4
eipä paljon jakselis enää töihin mennä, kun päivärahaa ja siihenkin yh korotuksia saa..
 
vieras
Huoh.. kyllä täällä Suomessa sentäs on joku kohtuus noissa elatusmaksuissa.. sen mitä täällä joutuu maksamaan suunnilleen on kaukana siitä mitä mies maksaa exälleen.
 
huom
[/quote]


siis tuo minimi on se, minkä saa jokatapauksessa. vaikkei edes olis sitä exää joka sen maksaa. eli se tulee sataprosenttisesti! aivan sama kuka sen maksaa.
[/quote]

Jos ei ole sitä eksää ketä maksaa ja on todella hyvät tulot niin ei kyllä kaupungilta sitä minimiä saa. Ja kuka hyvätuloinen nyt sitä sitten haluaisikaan, mutta kuitenkin ei ole mikään automaatio se minimimaksu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
4 lapsen elarit netto 500
4 lapsen lapsilisät 493
4 lapsen yh korotus lapsilisään 186,4
----------------------------------------------------
1179,4
eipä paljon jakselis enää töihin mennä, kun päivärahaa ja siihenkin yh korotuksia saa..
Joo ja lasten elättäminen vuokrineen, vaatemenoineen, ruokakustannuksineen, lääkkeineen jne. ei tietenkään maksa mitään? :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
4 lapsen elarit netto 500
4 lapsen lapsilisät 493
4 lapsen yh korotus lapsilisään 186,4
----------------------------------------------------
1179,4
eipä paljon jakselis enää töihin mennä, kun päivärahaa ja siihenkin yh korotuksia saa..
joo mut ku mun palkka on nettona 2500 ja sit toi 1200 päälle ni mä kyl viittin käydä töissä neljänlapsen yh:na
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
4 lapsen elarit netto 500
4 lapsen lapsilisät 493
4 lapsen yh korotus lapsilisään 186,4
----------------------------------------------------
1179,4
eipä paljon jakselis enää töihin mennä, kun päivärahaa ja siihenkin yh korotuksia saa..
Joo ja lasten elättäminen vuokrineen, vaatemenoineen, ruokakustannuksineen, lääkkeineen jne. ei tietenkään maksa mitään? :whistle:
no mul jää käteen joka kuukausi 3700 ekee niin sillä kyl maksaa mukavasti asuntolainan ja auton ja muut menot...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksaa 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.
Älä laita mitään prosenttisääntöjä, tuo on todella vanhentunutta tietoa. Eli tuota ei ole noudatettu edes enää v. 2000, kun oma elarini on määrätty. Ystävättärelläni tuota ohjetta taidettiin n. v 1996 tai 1997.

Tässä uusi ohje, jonka mukaan elarit pitäisi maksaa:

http://www.om.fi/omju20072.htm
 
vieras
Teillä nyt varmasti on vain joku vaikea hetki avioliitossa. Luulen että jos oikeasti harkitsisitte eroa, et täältä kyselisi tämmöisiä, vaan soittaisit lastenvalvojalle tms. Odota vaan kun syksy lähenee niin eroamiset jää. Ja jos mahdollista niin yrittäkää löytää se yhteys mahdollisimman pian ennen sitä. Turha ero, jos ei kunnon syytä. Vieraantuminen ei ole kunnon syy. Tutustukaa uudelleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Tässä uusi ohje, jonka mukaan elarit pitäisi maksaa:

http://www.om.fi/omju20072.htm
Ja tässä huomiodaan MOLEMPIEN tulojen ja menojen valossa elatusta.
Nimenomaan, se vanha prosenttilasku menetelmä pisti monet maksajat todellakin vaikeaan tilanteeseen. Niin tiukille, ettei rahaa jäänyt elämiseen, varsinkin jos lapsia oli useita.

Jos ennen määrättiin elariksi 15 % per lapsi ja vaikka kahdesta seuraavasta 10 %, bruttotulot ovat 3000 euroa, niin elareiksi määrättiin 1050 euroa, verottaja vei toisen tonnin, käteen jäi 950 euroa, ja jos isi vielä halusi asua vaikkapa kolmiossa, että lapset mahtuvat sinne paremmin, ja maksoi siitä sitten vuokraa vaikkapa 650 euroa, kaikkeen muuhun elämiseen jäi vain 300 euroa. Siitä kun kustantaa työmatkat, puhelimen, sähkön, ruuat, myös lapsille tapaamisviikonloppuina ... tilanne on melkoisen kohtuuton.
 
lähäiti
Meillä myöskin aikaa sitten rauennut lastenvalvojan luona tehty soppari... Mutta ex maksaa 3sta lapsesta yhteensä 520 euroa /kk. Ihan ok vaikka on kait sen vuositulot siinä 60 000 euroa ainakin eli ainaski tuplasti mun tulot... On saman maksanut "aina". Jos veisin asian selvittelyyn, niin varmaan määrättäis vähän isompi maksu, mutta meillä myös osallistuu isompiin menoihin ja vie lapsia ulkomaan matkoille ( joihin minulla ei ole varaa ) jne. eli tyytyväinen olen.
 
Pitänee vielä sanoa siitä, että jos tulot ovat pienet, että ei oikein ole siihen minimiinkään rahaa, niin silloin saat kunnalta osan. Eli työttömänä ollessa elatusvelvollinen maksaa vain sen lapsikorotuksen määrän ja loput maksaa kunta. Minulle elarit maksoi viime kuussa sossu ja tässä kuussa jos ovat myöhässä niin menee ulosoton kautta.
Niin ja sopimus meillä on niin, että exä maksaa 140 euroa kuussa yhdestä lapsesta. Se kyllä menee nyt tarkistukseen, kun on valehdellut tulonsa niin roimasti. Muuten en jaksais, mutta kun sen kanssa joutuu tappelemaan monesta muustakin asiasta niin tapellaan nyt tämäkin sitten.
 

Yhteistyössä