Heittäkääs esimerkkejä elatusmaksujen suuruudesta, olkaa niin kilttejä.

vieras
prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksaa 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksaa 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.
Ai jaa, en oo tällaisesta kuullutkaan.

 
no ruusa, vähintään sen 129,90 x 4 elikäs: 519,60 euroa kuukaudessa tekee teiän perheen elarit. joko siulta miehelle tai mieheltä siulle, riippuen siittä että kumman luona lapset asuu.

ja jos ei kykene maksamaan, niin kunta maksaa tuon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksaa 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.
Ai jaa, en oo tällaisesta kuullutkaan.
joo, tuo on se uusi laskentatapa joka on muistaakseni viime vuoden lopulla tullu voimaan. eli se voidaan laskea noin, MUTTA vanhemmat voivat ite sopia tietenki sen summan miksikä vaan. ainoa että se minimi on tuo 129,90 euroa per lapsi
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Auts, auts, auts...

Mistähän duunista saisi edes kohtuullista palkkaa... :|
sanoit aijemmin että lapset on molemmilla. eli jos tarkotat että viikko sulla,viikko miehellä jne niin sillonhan voitte sopia ettei kumpikaan maksa elatuksia kun kerran lapset asuu molempien luona =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Auts, auts, auts...

Mistähän duunista saisi edes kohtuullista palkkaa... :|
sanoit aijemmin että lapset on molemmilla. eli jos tarkotat että viikko sulla,viikko miehellä jne niin sillonhan voitte sopia ettei kumpikaan maksa elatuksia kun kerran lapset asuu molempien luona =)
Täähän olisi toivottava vaihtoehto, mutta jotenkin nyt tuntuu ettei tässä käy noin kauniisti.

Varaudun vaan pahimpaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
0 euroa. Ei olla keretty käydä lastenvalvojalla eron jälkeen. Erostakin vasta viitisentoista vuotta B)
:LOL: mitäpä sitä kiirehtimään

ja minä saan kahdesta lapsesta 248,60 vaikka isällä aikamoiset tulot mutta osallistuu todella paljon lasten juttuhin
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Miten saitte sen noin sopuisasti sujumaan?
Me erottiin 1992 eli laman mylleryksessä. Exällä iso asuntovelka ja useampaan otteeseen työttömyyttä. Laskin, että junnun ruoka ei tule kovinkaan paljon kalliimmaksi kuin mun ja likan ruokakaan, joten en nähnyt tarvetta elatusmaksuihin exän hankalassa taloudellisessa tilanteessa. Vaatteetkin ompelin junnulle tuohon aikaan itse. Lama loppui ja exä alkoi ostella junnulle tavaroita, joita junnu tarvitsi. Saatoin sanoa, että junnu tarvitsisi uudet kumisaappaat, jolloin exä antoi rahan. Mitä isommaksi junnu tuli, sitä isompia oli tietty hankinnatkin. Mä en ole ostanut junnulle koskaan suksia, luistimia, polkupyöriä, tietokoneita, telkkareita tai muutakaan sellaista. Exä on ne ostanut. Me ollaan siis katsottu, mitä junnu tarvitsee ja sen jälkeen se, jolla on ollut paremmin mahdollisuus se hankkia, on hankkinut.

 
se
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksaa 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.
Ai jaa, en oo tällaisesta kuullutkaan.
joo, tuo on se uusi laskentatapa joka on muistaakseni viime vuoden lopulla tullu voimaan. eli se voidaan laskea noin, MUTTA vanhemmat voivat ite sopia tietenki sen summan miksikä vaan. ainoa että se minimi on tuo 129,90 euroa per lapsi
edelleenkään: mitään minimiä ei ole, vaan summa voi olla pienempikin. Mutta: jos lähivanhemmalla jää vajetta perustoimeentulosta, ja hakee toimeentulotukea, ei kunta kyllä tällaista sopimusta tee, jollei isällä siis oikeasti ole varaa maksaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Eikä taida enää kannattaa mennäkään :D parin vuoden takia :D
Sinänsä ehkä, kun syksyllä alkaa lukio ja koulukirjat ja tarvikkeet pitää maksaa itse. Mutta eiköhän nuokin kulut ole yhdessä sovittavia, siihen lastenvalvojaa tarvita =)

 
nyxä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
0 euroa. Ei olla keretty käydä lastenvalvojalla eron jälkeen. Erostakin vasta viitisentoista vuotta B)
Nyt on pakko kysyä sinulta yhtä asiaa mitä olen itse jatkuvasti saanut kuulla, niin tuttujen kun vähemmän tuttujen suusta ....

Eli onko sulta ikinä tivattu sitä, miksi et nyhdä ex:ltä irti kaikkea mitä voit saada ? tai oletko sä tyhmä kun et VAADI elareita ?
tai ( paras ) etkä sä ymmärrä et sun KUULUU saada elareita ?

itse olen joutunut näiden erittäin fiksujen kysymysten ns. uhriksi ja olen jotenkin niin tympääntynyt siihen !

Mulla on varmaan niin erilainen ajattelutapa elareista kun suurimmalla osalla, ehkä se sitten vaan johtuu siitä.

mut kysyin nyt kuitenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksaa 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän.
Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.
Ai jaa, en oo tällaisesta kuullutkaan.
joo, tuo on se uusi laskentatapa joka on muistaakseni viime vuoden lopulla tullu voimaan. eli se voidaan laskea noin, MUTTA vanhemmat voivat ite sopia tietenki sen summan miksikä vaan. ainoa että se minimi on tuo 129,90 euroa per lapsi
edelleenkään: mitään minimiä ei ole, vaan summa voi olla pienempikin. Mutta: jos lähivanhemmalla jää vajetta perustoimeentulosta, ja hakee toimeentulotukea, ei kunta kyllä tällaista sopimusta tee, jollei isällä siis oikeasti ole varaa maksaa.

siis tuo minimi on se, minkä saa jokatapauksessa. vaikkei edes olis sitä exää joka sen maksaa. eli se tulee sataprosenttisesti! aivan sama kuka sen maksaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja nyxä:
Nyt on pakko kysyä sinulta yhtä asiaa mitä olen itse jatkuvasti saanut kuulla, niin tuttujen kun vähemmän tuttujen suusta ....

Eli onko sulta ikinä tivattu sitä, miksi et nyhdä ex:ltä irti kaikkea mitä voit saada ? tai oletko sä tyhmä kun et VAADI elareita ?
tai ( paras ) etkä sä ymmärrä et sun KUULUU saada elareita ?

itse olen joutunut näiden erittäin fiksujen kysymysten ns. uhriksi ja olen jotenkin niin tympääntynyt siihen !

Mulla on varmaan niin erilainen ajattelutapa elareista kun suurimmalla osalla, ehkä se sitten vaan johtuu siitä.

mut kysyin nyt kuitenkin.
On kysytty =) Mä olen vastannut, että ei me tarvita elatussopimusta kun exä tuntee vastuuta pojastaan ilman sopimuksiakin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tigru87:
meillä ukko maksaa tyttärestään 200?/kk.. |O
no eikö tuo oo kuitenki ihan hyvin? miksi pitää pää punasena huutaa?
Whaaat? Mitä huutaa pää punaisena? Ukko kyllä maksaa tämän verran exälleen, joten kun et asiasta mitään tiedä niin äläpäs tule pakuttamaan.. :attn: :kieh:
 

Yhteistyössä