Heipsan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutzi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mutzi81

Aktiivinen jäsen
03.07.2006
6 059
0
36
Onko vanhempia paikalla joiden muksuja osapäivähoidossa, tai miksikä nyt sanotaankaan..? Tarkoitan siis esim kolmena tai parina päivänä viikossa? Saitteko helposti sellaisen hoitopaikan jos olet itse kotona? Ajattelin että meidän kolme vuotiaalle vois tehdä ihan hyvää sellanen. Eikös aina tarvii ottaa vakuutukset kun vie hoitoon? Ja paljonko maksaa yhden lapsen hoitopaikka? Ei ole tarvinnut tällaisia miettiä niin ei oikein tiedä.. :)

Mun esikoinen on osapäivähoidossa(perhepäivähoitajalla),2-3pvä viikossa,yhteensä 10pvä kuukaudessa.Hoitopaikka maksaa meille 100? kuussa,sehän on vissiin tuloista riippuvainen.
Itse oon kotona 11kk poikani kanssa.
Paikka oli helppo saada ja poika on viihtynyt siellä hyvin.
Vakuutuksen hankkimisesta en osaa sanoa,koska meillä otettu vakuutukset pojille heidän ollessa 2kkden.

Mulla ei ole kyseistä tilannetta, mutta vasteilen silti.

Ensinnäkin Suomessa on vielä voimassa laki, joka takaa jokaiselle lapselle hoitopaikan riippumatta siitä onko vanhemmat töissä, työttäminä vai kotona hoitamassa pienempää lasta. Eli hoitopaikka pitää saada 4 kuukauden kuluessa hakemuksen jättämisestä. Toisaalta paikan voi saada kaupungin toiselta kolkalta, mutta kuitenkin paikka pitää löytyä.

Kunta on vakuuttanut hoidossa olevat lapset eli jos jotain sattuu hoidossa, niin vakuutus korvaa. Omaa vakuutusta ei tietääkseni tartte olla, ei ainakaan Espoossa eikä myöskään Helsingissä.

Hoitomaksut määräytyvät perheen koon ja tulojen mukaan ja myös sen kuinka paljon lapsi hoitoa tarvitsee. Kannattaa käydä lähimmässä päiväkodissa pyytämässä tarkemmat ohjeet ja hakupaperi.