Heinämammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervehdys,

mullakin alkaa mieli nyt vähän piristymään, kiitos vaan kaikille jotka viimex zemppasitte, kun masennusta valitin.

Vika lääkäri on vasta viikolla 37, joten kaipa ne neuvolassa meinaa, ettei vauva ennen sitä tule ;o)

Supisteli tuossa yhtenä päivänä kovasti ja usein, mutta eipä siitä mitään sitten seurannut. Vähän kyllä alko itseä hirvittämään, kun mahakin meni ihan veteläx, vaikka ummetus on tähän asti ollut karsee...
Jännittää kyllä se synnytys aika lailla, silleen hyvällä tavalla :o)

Mä taidan kyllä olla ihan jälkijunassa teistä muista, koska täällä ei ole vauvalle hommattuna mitään muuta ku vaunut. Niin, ja tietty vaatteita jonkin verran, lähinnä mitä ollaan saatu. Mut nekin muóvipusseissa kaapin perukoilla, ups.

Keskiviikkona oli tutustuminen kättärillä. Mahtoko siellä olla muita täältä?

Niin, ja jäätelöä menee valtavasi päivittäin. Se niistä terveellisistä elämäntavoista :o)

Voikaapa hyvin

Tiiti 35+1

Jännä ettei täällä vielä ole kenenkään vauvauutisia, saas nähdä meneekö vielä kauan :-)

Mua on iltaisin supistellut vähän ihmeellisesti, supistuksilla ei ole mitään taukoa vaan vatsa kiristyy ja pysyy kireänä pitkään. Eilen illalla ajattelin että näinköhän tässä uskaltaa mennä nukkumaan jos vaikka tosi olisi jo kyseessä ja vauva tulossa, mutta ei sentään! Laskettuun aikaan on kuitenkin vain kolmisen viikkoa!!!

Vauvankin kannalta viikot alkavat jo olla turvallisia ja neuvolassakin sanottiin että vauva on jo täysin ""valmis"" viikolla 37. Maha kyllä mielestäni on vieläkin erittäin korkeella (ja jättikokoinen) eli eipä ole vauva vielä laskeutunut. Onneksi nyt illalla satoi joten ehkä tänä yönä saisi hiukan nukuttuakin, ainakin ilma on viileempää.

Minnea 36+4

No minähän olen menossa torstaina pelkopolille, kun esikoisen synnytyksestä jäi vähemmän mukavat muistot. En kuitenkaan ala sektiota vaatimaan, vaan asiallisesti menen asioista keskustelemaan ja avoimin mielin. PELOTTAA niin perhanasti, mutta onneksi mies on taas tukena synnytyksessä ja lähtee myös torstaina pelkopolille mukaan. Asiasta kolmanteen, Tänään kävin kaupungilla ja kävin vielä ostamassa vauvalle Gracon autobaby turvakaukalon alustalla, meillä oli esikoisella samanlainen ja todettiin se tosi hyväksi (harmi vaan kun ehdittiin myydä se). Eli nyt on kaikki valmiina, ja mieli rauhallinen, kun ei tarvi puuttuvista tavaroista stressata. Minäkin olen jo vähän odotellut että milloin nuo heinäkuun alkupään odottajat alkavat poksahdella, mutta ajallaan kaikki :) Mun serkku kävi tänään kahden vkon ikäisen poikansa kanssa kylässä ja oon ollu koko loppupäivän ihan sekopää, kun oli niin ihana nelikiloinen nyytti! Sai taas ihmetellä sitä kuinka pieniä me ihmiset aluksi ollaan.. Mutta hyvät yöt nyt, Rusina 35+0.

Heippa!
Taitaa yhä useammalla olla jo synnytys mielessä.Itse olen miettinyt myös.Enää kolme viikkoa laskettuun aikaan,joten lähtö voi tulla kyllä milloin vaan.Mietin,että onkohan alaselässä -ja reisissä tuntuva vihlova kipu jotain lähestyvään synnytykseen viittaavaa?Samoin ollut tässä löysänä maha useampana päivänä ja yönä?Mulla vauveli on laskeutunut jo alas ja eilen tuntui siltä,että pää on kyllä tosi alhaalla,ku painaa.Supistuksia välillä tosi usein,mutta harvoin tulee vielä kivuliaita.Hyvin olen kyllä jaksellut ja elänyt suht normaalia elämää masusta huolimatta.Ainoastaan jonkin verran tullut myös turvotusta nyt loppuaikana. Täytyy vaan katsella,että milloin se vauveli päättää lähteä syntymään.
Kaikille jaksamisia helteen keskelle!
T.odottaja

Huomenia vaan!!!
Odottaja,toisilla tuntuu juur tuollatavalla ne alustavat supparit,selkään ja reisiin säteilevää kipua.

Mulla on mitta ihan täys tätä ritkutus supistelua.Viimeyönä unen keskeltä heräsin kun poltti pirusti alavatsaa.Heräsin yheltä taas ja koitin kävellä,kaksinkerroin onnistui vaan sekin.Ja taas vaan 3-varttia kesti,sitten laantui.No,unta ei tarvinnu oottaa kun neljän jälestä ja tää toistuu monena yönä.Yhden täyspitkän yön tossa nukuin ja pirun supistukset kun herättää.Ja sit loppuu...arggg....

Ihan rätti olo,arhaimmat tunnit menee sivu suun.Paremmin sais varmaan vauvan kanssa nukuttua.Aamun on kiristänyt koko vatsaa ja kipeitä tulee sillon tällön.Vaan eipä säännöllisistä ole tietoakaan.
En ole nyt tsekannut tota kohdunsuun tilannetta,voi olla että viimeyöiset supparit avas lisää.Eli loppu voi tulla tosi hätäseen vaan mahdanko uskoa ees todeks sitä kun tota ritkutusta ollut niin paljon.Mietin vaan että kohta loppuu ja muksu pullahtaa kotio.

Vaan koitan kellahtaa tohon pihatuoliin ja tokkua siinä.Jotenkin sterssaa tä unen puute,kun todellakin ei tiiä koska h-hetki koittaa ja kamalaa jos ihan rättiväsynyt jo valmiiksi.Siks olen koittanut ottaa pientä torkkua aina jossain välissä.

Aurinkoista päivää kaikille!!!
kata 37+4

Minusta tulikin Kesäkuumamma!!!

Meille syntyi poika 10.6 klo 15.15 :-D

Synnytys pistettiin käyntiin tipoilla aamulla. Tehokaista ainetta oli koska supistukset alkoi tulemaan minuutin välein ja kesti puolitoista minuuttia. Kaikki meni sitten niin mahottoman äkkiä ettei mulle enää pystytty antamaan epiduralista ollenkaan, eikä muutakaan lääkettä, vaan me synnytettiin sitten luomuna...
Huusinhan minä kun eläin mutta totta se on että sen unohtaa sen kivun kun sulla on se käärö masun päällä..

Nyt ollaan kotona kolmatta päivää ja kaikki sujuu hyvin!

Hyvää kesää teille kaikille ja toivotan teille mahtavia synnytyshetkiä .... ;-)

Orkidea

Onneksi olkoon Orkidealle!Kyllä se oikeasti on totta,että vauvan takia todella kivuliaankin synnytyksen olisi valmis vaikka heti ottamaan uusiksi,kyllä se palkinto siitä on niin ihanan mahtava

Hei Tiiti ja muut,
olin torstaina Kättärillä, valmennus osa nro 2. En tiennyt että keskiviikkonakin oli ryhmiä. Sama tilanne täällä: rattat ja vaatteita on, mutta mitään muuta mullistavaa ei ole ehditty valmistella. Kassiakin pitäisi ehkä pakata.

Odottelenl äitiysloman alkua, töitä enää viikko. Olisin kysynyt heiniksiltä kesälomasuunnitelmista. Uskaltaako niitä nyt ollenkaan tehdä, näillä viikoilla?

Sukuloinnit ja pitkät autoreissut eivät tunnu älyttömän houkuttelevilta, mutta toisaalta heinäkuu olisi hyvää aikaa tehdä kivoja juttuja, jos vain vointi sallii.

hyviä vointeja kaikille, ja pidän peukkuja teille.

Kukka 33+6

Jukra,eka vauva meidän ketjussa!!!

Onnea kovasti pienen pojan syntymän johdosta Orkidealle!!!Laita kun ehdit seikkaperäisempää kertomusta meille,täällä nälkäisinä synnytyskertomuksia varmasti kaikki ootellaan!!!=)

Ja Tähtis oli jo päälle 38 viikolla,näytti hyrjalta tuo numero,hui.....Tiistaina mullekin se koittaa!Nyt alkaa jännittää.

kata

Heippa taasen kaik. ja hurjasti onnea, Orkidea! Me Tähtiksen kanssa johdetaan tuota l.a.-listaa, vaan eipä ehditty ensiks! Toivomus: Jos vähääkään jaksatte, kirjoitelkaa sitten niitä synnytyskertomuksia tänne ja laittakaa otsikoksi vaiks esim. minä voisin laittaa ""Unikko synnärillä"", niin niitä on sitten helpompi löytää pitkiksi venyneistä ketjuista. Täällä tosiaan 38+2, ja vaikka kannan pihalla kiviä ja halkoja, ajelen nurmikkoa ja pyllistelen kukkapenkin ääressä, ei supistuksen supistusta, toisin kuin kuukausi sitten! Mites muuten, olen saanut kahta tietoa, jotkin opukset sanovat että ensisynnyttäjät pyöräyttävät usein vaavinsa ennen laskettua aikaa, jotkut taasen väittävät että toisin päin. Kuinka lienee, tiedättekö? Itse olen esikoinen, tulin 3 vkoa etuajassa, sisareni viikon ja toinen veli 4 vkoa aikaisessa ja toinen kaksi... hätäistä sukua! Mutta tämä vauva on toistaiseksi sisällä ja laskettuun aikaan enää vajaa pari viikkoa. Menen koko ajan hieman ylikierroksilla, nukkuminen on vaikeaa kun mietityttää koko ajan kaikenlaiset isot ja pienet asiat. Ja meidän talo tuppaa aina lämpenemään liikaksi kesäisin, sisällä on öisin semmoiset 24-25 astetta. Tuuletin saa röörit tukkoot, pitäisi kai satsata kallisseen ilmastointilaitteeseen, kun ne vauvankin nukkumislämpötilasuositukset ovat 20-22, ja vauvalle tuskin tuuletin on hyväksi, tulee vain kipeäksi. Täällä on ollut keskustelua vaipoista, olen itse ajatellut aloittaa kertiksillä, kun kaikki vauvan hoitoon liittyvä on ihan uutta, niin pääsen mieluummin siinä asiassa alkuun helpolla. Sittemmin voisin kokeilla kestojakin, jahka päästän rytmiin kiinni. Voikaa hyvin!

Onnea Orkidealle!Nyt niitä heinävauvoja alkaa hiljakseen syntymään,jotkut vähän aikasemmin,jotkut myöhemmin.Viikot alkaa kuitenkin olemaan kaikilla jo niin pitkällä ettei tiiä koska lähtö koittaa.Minä olen kuullut niin päin että ensimmäiset lapset menevät yleensä yli la:n ja tutuilla näin on kyllä käynyt.Mulla ollut nyt muutaman päivän tosi ikävää vihlontaa alakerrassa.Saattaa kestää kauankin,jotenki tuntus että ei oo enää liitoskipuja vaan taitaa vauva tunkea päätään oikeaan kohtaan.Yleensä vihloo just sillon kun on liikettä masussa.Onx kellään vastaavia tuntemuksia?Ois kyllä kiva lukea muiden synnytyskertomuksia,ees lyhyesti kirjotettuna.Miten sitä sitten jaxaa ja kerkee niin tarinaa vaan:)

Moi, en nyt ole ihan varma sekottaa aurinko mun pään vai miten on, mutta mun mielestä joku meistä heiniksistä sai vauvelin jo joskus keväällä. pikkiriikkisen nyytin, voih :)

Muistaakos joku muu tarkemmin?

Mä muistelisin että kesäkuun ketjusta joku äiti sai tosi aikaisin toukokuussa pienen vauvan, mutta ei minusta vielä muut ole saaneet ku Orkidea. Jos joku muistaa paremmin niin kertokaa :) t.Rusina 35+1.

Onnea minunkin puolesta Orkidealle ja vauvalle!

Mulla alkaa huomenna rv 37, nyt ei ole ollut supistuksia eikä vauva ole laskeutunut yhtään alemmas. Alkuviikosta neuvollassa mitattiin sf-mitaksi hurja 40 cm! Ensi viikolla käyn äitiyspolilla ja on mielenkiintoista kuulla vauvan kokoarvio.

Tänään tuntui olevan toistaiseksi tämän kesän lämpimin päivä ja eiköhän näitä ole vielä tulossa lisää (toivottavasti). Koko päivä tuli oltua auringossa, aivan ihanaa! Saas nähdä, tuleeko ens viikolla paljon heinämammojen vauvauutisia, itsekin alkaisin olemaan aikas valmis ryhtymään tositoimiin (vauva on tosin eri mieltä ainakin toistaiseksi)

Heippati hei,

täällä suunnalla vauva alkaapi laskeutua alemmas, sillä enää ei tunnu yhtä kireälle tuossa rintojen alla, eikä kylkiluita niin kovasti kolota. Nyt olen huomannut myös, että närästys on alkanut hävitä. Maha on selkeästi alempana. Kun vauva tunkeutuu alemmas, se kyllä jo tuntuukin, alapäässä sekä alaselässä. Supistuksiakin tulee päivittäin mutta eivät ole olleet mitenkäänn säännöllisiä...eli näinköhän tämä keveri laskettuun aikaan malttaa...toivottavasti kuitenkin vielä jonkun viikon:) No, sen näkee sitten. Huomenna olisi neuvola, painoa on kyllä tullut kiittettävästi, osa on kyllä turvotusta, saa nähdä mitä täti tuumaa...

Mukavan kesäisiä päiviä täältäkin suunnalta kaikille, jänniä aikoja elellään, voimme ""poksahdella"" minä hetkenä hyvänsä:)

Mare 34+5

Mua jäi kanssa vaivaamaan tuo, että joku heinämamma kyllä sai vauvansa jo toukokuussa. Ja kun aikani noita vanhoja kaivelin (tikulla siis meikäläistä silmään... ;) ), niin löytyihän se:
Eli Iida, jolla oli la 2.7. sai kaksospojat 7.5. Eli Orkidea on siis toinen jo synnyttänyt heinämamma.

Pitäiskö kohta alkaa päivittää tuota la-listaa siten, että laitettaisiin perään oikea päivä. Vai miten nuo muut ketjut ovat tehneet?

t. Tähtis 38+3

Huomenta kaikille!
Täällä ollaan oltu hereillä koko yö, ja viime yö ja sitä edellinen..omituisesti on alkanut uni vähenemään eikä enää
nukuta tai saa unta normaalisti, mut jääpähän aamusta enemmän aikaa hommailla muita juttuja:)

Mulla siis myös vatsa jo laskeutunut aika alas niinkuin Marekin sanoi tuossa aikaisemmin. Huomaan myös että vatsasta on tullut kivikova, alkaa siis käydä vauvalla tila vähiin. Olettekos te muut juoneet/syöneet näin loppuraskaudessa gefilustuotteita? Auttaa kuulemma vauvankin vatsavaivoihin ehkäisevästi kun aloittaa jo tässä vaiheessa, mulla tulee mehua juotua ja piimääkin kokeilin mut vois ostaa tapletteina kun samat juomat aina alkaa maistumaan puulle:)
Ihanaa kun on kesä!! Eilen oli siivouspäivä ja taidan tänään vielä jatkaa, pesänrakennusvietti ei ota loppuakseen,heh!
Mukavaa hääräillä takapihalla hyvällä ilmalla, tosin pysyis lämpötila tuossa 20 asteessa niin ei tarvitsisi kuitenkaan aivan läkähtyä.. täällä pyörähti 36 viikko alulle, vielä siis hieman alle 5 viikkoa la:han. Ei kyllä haittaisi jos syntyisi pari viikkoa aikaisemmin, mutta tuskinpa vaan, menee vielä sen 2 viikkoa yli :)
Taidan häippäistä aamupalalle, ja sit koiran kans lenkille!
Kuulemiin!!

Moona 35+2

Viime yönä alkoi levossa supistelut ja tuntui menkkamaista jomotusta alavatsalla sekä alaselässä, nyt siis levossakin. Tänne asti päivään on jatkunut supparit, nyt hieman helpottanut. Olen yrittänyt seurailla, mutta eivät ole olleet säännöllisiä lukuunottamatta paria tuntia, jolloin tuntui tulevan jotenkin kaavamaisemmin n.5-10 min. välein. Kävin aamulla neuvolassa ja täti sanoikin, että nyt olis tärkeetä ottaa tosi rauhassa tämä tuleva viikko, kohtu näytti hänestä strssaantuneelta ja vauvan olis hyvä kestää vielä jokunen viikko, jotta keuhkotkin kerkeis valmiiks ja hoitokin olis helpompaa. Muuten arvot olivat suht kunnossa turvotusta lukuunottamatta ja painoakaan, yllätys yllätys, ei ollut tullut kuin kilon verran viime neuvolasta, joka oli n. 4 viikkoa sitten. Osuutensa varmaan asiaan on viime viikolla, jolloin ei oikein kerennyt suuremmin lepäillä, koko viikon oli meillä vieraita....siis menemistä ja tulemista riitti, ruoan laittoa ym. Nyt siis ottaa takaisin korkojen kanssa, unikin kyllä maittaa ja nyt olen tosiaan yrittänyt ottaa rennommin ja lepäillä.

Mukavan aurinkoista päivää kaikille taas, ollaanhan yhteyksissä:)

Mare ja 35 huomenis

Heipparallaa!
Ihana päivä ollut tänään. Makasin jopa pari tuntia auringossakin, mitä en ole tehnyt pitkään aikaan!
Kävin tänään viimeisen kerran äitipolilla ""kokotarkistuksessa"" eli niiden sokeriarvojen takia siis ultrassa. Ja tehtiinhän siinä tietysti samalla sisätutkimuskin. Kokoarvio on nyt 3100g ja muutoinkin tilanne kuulemma hyvä: kohdunkaulaa 2 cm jäljellä ja kohdunsuu sormelle auki. Lääkärin mukaan tulee olemaan nopea synnytys (no joo, tota mä en kyllä ihan usko, mutta kunhan sanoi).
Eilisiltana mulla oli ekan kerran ihan kipeitä suppareita. Tai itse asiassa tuollaista menkkamaista alavatsan jomotusta, mutta todella kipeetä. Toivottavasti se tästä nyt pahenisi (hullu pitää ihmisen olla, kun tällaista toivoo...). Eihän laskettuun aikaan ole enää kuin...huih, 11 päivää!!!

Tsemppiä siis meille kaikille tällä loppusuoralla. Mä haluaisin jo ainakin päästä itse asiaan...

t. Tähtis 38+3

heissan, ja onnittelut Orkidealle!!

täällä vietetään toista (jee) äitiyslomapäivää. Eilen kylläkin kävin töissä ja tänään olisi kirjoitushommia töihin liittyen, joten tiedä sitten ollaanko tässä lomalla vai ei.

Mulla on nyt sitten öisin vessareissut lisääntyneet. Ennen ei välttämättä tarvinnut käydä kertaakaan, mutta nyt sitten täytyy käydä 3-4 kertaa. Ankeeta. Onneksi sentään pystyn heti nukahtamaan.

Tänään ollaan menossa hakemaan vaunut, hauska nähdä millaiset sitä tulikaan silloin pari kuukautta sitten valittua. Mielenkiintoista myös nähdä, miten ne mahtuvat meidän autoon. Kaipa ne mahtuvat, mutta sitä en tiedä, mahtuuko autoon sekä vauva että vaunut. Aavistelen, etteivät. No se on sen ajan murhe ja vaunut on valittu sillä perusteella, että niitä on hyvä työnnellä kaupungissa ja kävelyteillä sekä että ovat ergonomiset heti alusta lähtien.

Kävin eilen moikkaamassa 3 viikon vanhaa tyttövauvaa. Kylläl oli suloinen! Tuntuu hassulta ajatukselta, että kohta on itselläkin moinen.

Katjuska + kaveri 35 tasan

Onnea todella paljon Orkidealle vauvan johdosta! Voi kun itsekin pääsisi jo näkemään oman vauvansa, mutta taidetaan vielä odotella jonkin aikaa.

Tulin just neuvolasta, jossa oli viimeinen lääkärintarkastus. Muuten kaikki edelleen hyvin, mutta vauva ei ole vieläkään suostunut kääntymään, joten perätilassa ollaan vieläkin. :( Sain lähetteen äityispolille, jossa katsotaan sitten mitä tehdään: saadaanko vauva kääntymään vai mennäänkö sektioon. Alkoivat ""pelotella"" mua kyllä myös siitä mahdollisuudesta, että vauvan ehkä voisi synnyttää alakautta perätilassa. Varsinkin näin ensikertalaisena kuulostaa kyllä vähän turhan hurjalta ja epäilen suuresti, että joutuisin kesken synnytyksen kuitenkin sektioon, joten en varmasta kovin helpolla lämpene ajatukselle. Mutta eihän sitä tiedä vielä alkaako ne tosissaan edes ehdottamaan perätilasynnytystä. Katsotaan nyt miten käy.

Muuten täällä jaksellaan hyvin ja nautitaan kesästä. Ainoa haitta on se, että sormet ovat ihan turvoksissa ja puutuvat helposti, joten käsillä ei kauheasti pysty mitään tekemään. Vettä olen kyllä litkinyt 2-3 litraa päivässä, lisäksi olen kokeillut auttaisiko ananasmehu ja mansikat poistamaan nestettä ja viikonloppuna tein kaalikeittoakin, mutta mistään ei ole ollut merkittävää hyötyä. No, ei pidä liikaa murehtia tuota turvotusta vaan aion kyllä nauttia kesästä ja juhannuksena kyllä grillailen vaikka suolaa pitäisi välttääkin.

Aurinkoista juhannusta kaikille!

T.Kati 36+0

Yhteistyössä