Heinämammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No hei! Minä täällä pelkään jo pahinta = ennenaikaista synnytystä, kun tuossa pari tuntia sitten oli alushousuihin tullut verinen limaklöntti.. Esikoisen synnytys alkoi myös limatulpan irtoamisella, parin päivän päästä poika syntyi. Niin jos tässä alkaa kipeästi supistelmaan niin täytyy rientää tuonne äitipolille. Mutta niinku joku sanoikin, ei ne ala sitä enää estelemään varsinkaan kun se mun vauva on jo niin iso. Saapas nähdä miten käy. Toivottavasti se veri oli jotakin muuta... Mutta alas on vauva jo lasketunut ja pää kiinnittynyt, kohdunkaulakin tuntuu hävinneen ja sisäsuu on sen pari senttiä auki, toivottavasti ei enempää. Pitää yrittää vielä lepäillä enemmän. Niin ja minä täytän lokakuussa 24.V ja mies marraskuussa 30.V. Ja toista tässä odotellaan, esikoinen on poika (1v7kk) ja tämä tuleva on tyttö. Heh, oikea ydinperhe, kun koira ja farmariautokin löytyy :) Palataan asiaan, Rusina 34+3.

Rusina-näyttää Maisoilla olevan kiirus maailmaan.Mulla sama tilanne,limatulppa meni n.4 päivää takaperin,ainakin uskoisin sen olleen sellainen.täällä ei nyt enää ennenaikaisesta puhuta kun on tasan 37 vkoa,mutta jos pidetään Maisat vielä masussa ainakin viikko!!!=)

Lepoa nyt rutkasti,on niin ihana ilmakin....
-kata-

Tänään ollu liian rankka päivä näin tiineenä olevalle.Kahteen otteeseen juossu kaupoilla ja vieraita viihdyttäny melkein koko päivän ja sen kyllä huomaa!Ei oo yhtään ehtiny lepäämään.Jo aamusta tuli enempi suppareita ja mietin että mix just tänään kun on niin paljon ohjelmaa.Äsken puutarhakaupassa kävellessä meinas pari kertaa oikea jalka lähteä alta,vihlas nivusista.Lisäx alapäätä vihlonu koko päivän ja selkääkin särkee.En kyllä enää lupaile kellekkä varmax mitään kun tästä olosta ei nykyään aina tiiä,otettava vaan päivä kerrallaan.Mitähän vauvakin tuumaa kun äippä touhuaa hulluna vaikka lääkäri käskenyt vaan lepäämään?!Ei oo aina helppoa,onnex seassa on helpompiakin päiviä.Voimia kaikille!

heip mamit.......Täällä kohta kuudesta asti tullut kipeitä suppareita,tunnin tuli säännöllisesti,nyt taas vähemmän.Joko kovenevat tai laantuvat....Jos musta huomenna ei kuulu mitään ,olen lähtenyt hakemaan vauvaani...=)
kaksinkerroin kulkeva,kata

synnytys tuntuu vielä niin kaukaiselta, ja täällä jo Kata voi olla matkalla synnärille, ehkä Rusinakin...
Tuntuu että olen niin tollo kaikessa. En edes tiedä mistä tunnistan että vauva on kiinnittynyt kunnolla. Tai joku sano että närästys loppuu. Siitä voisin sen ainakin tunnistaa, toistaiseksi närästää joka päivä.
Me keikutaan vielä kahden asunnon välillä. Saatiin alottaa muutto uuteen asuntoon, mutta ei saatu lupaa yöpyä vielä, puuttuu joitain virallisia tarkastuspapereita vielä. Stressi väheni puolella!
Onko kukaan päättänyt aiheesta kertavaipat/kestovaipat? Mä yritän parhaani kestovaippojen käytössä, mutta jos ei vaan onnaa niin luovutan suosiolla ja siirryn kertiksiin. Ostan vain joitakin kappaleita kestovaippoja, joilla kokeilla aluks.
Olin juuri pari päivää lapsenvahtina (lapsi oli yötäkin meillä) ja ihmettelen vain miten te useamman lapsen äidit jaksatte! Toki omaa lasta voi komentaa ja käskyttää eri lailla, mutta samat tarpeet lapsilla kuitenkin on... Tsemppiä teille!
Mä tulen hulluks kohta näitten univaikeuksien kanssa!

Moikka!

Hurjaa että Katalla ja Rusinalla on menny limatulppa jos se sitä sitten oli. Kertokaa väliaikatietoja kun kerkeette =)! Katallahan viikkoja onkin jo hyvin mutta Rusinan olis hyvä vielä kasvatella vaaviaan. Vaikka onhan mullakin viikkoja aika hyvin, tasan 36 mutta silti vaavi arvioitiin niin pieneksi että hyvä on kasvaa vielä.

Yöllä tuli suppareita, toiset tuntu vähän ikäviltäkin mutta rauhoittuivat silti. Huomaan että mitä vilkkaampi vaavi on sitä enempi suppareita tulee. Tykkäisin nukkua selälläni kun musta se ei oo tuntunu pahalta koko aikana, mutta sit alkaa supistaan niin penteleesti että pakko kääntyä kyljelleen. Ja varsinkin jos vaavikin alkaa vaihtaa asentoa niin kyljelle on kierähettävä hyvin nopeeta kun supistaa..

No tänä aamuna ei oikein uni tullu oven kolauksen jälkeen kun mies lähti seiskalta töihin. Mutta kyllä silti väsyttää huh! Aloin syömään rautaa kun väsymys painaa ja hb oli vähän laskenu. Jospa se auttais, eilen nukuin 3 tunnin päikkärit =)

Odotan innolla lauantaita että pääsen ukon kanssa shoppaileen Tampereelle. Jee siitä onkin aikaa kun olen shoppaan päässy. Vaaville kaikkee ja itelle ne rintsikat, ehkä imetyspaitoja H&M:ltä ja irtojäätelöä sekä pehmistä tekee hirmusesti mieli!! No jäätelöö saan onneks jo perjantaina kun ukko jättää mulle auton hammaslääkärikäyntiä varten. =) pienet on ilot täällä maalla!

Niin ja tuleva kummitäti, siskoni tulee miehensä kanssa viikonloppuna ja sisko tulee mun kans neuvolaan maanantaina. Sisko on Oulusta, eikä sil oo omia lapsia, mutta innokas on seuraan mitä mulle ja vaaville kuuluu =)

Vaipoista oli puhe ja ajattelin alkuhässäkän jälkeen ostaa kestoja. Jos vaavi osottautuu edes suht helpoks, mutta vielä en uskalla valmiiks ostaa kun tulee niin kalliiks jättää ne käyttämättä, jos ei jaksakaan. Tampereelta saa hyvän alotuspakkauksen joka maksaa 150 €, ukko saa sen sitten hakee jos tarve tulee.

Aurinko paistaa, kohta ulos.. =)

Minä oon vielä kokonaisena, mutta Kata taitaa olla jo nyytti kainalossa, kun ei ole mitään viestiä tänne laittanut! Huh, viime yön oon nukkunu ihan pätkissä, välillä oli liian kuuma, välillä pissatti ja välillä tuli kipeitä supistuksia. Sain sinne äiti-ja pelkopolille ajan ens vkon torstaiksi, jospa tuo vauva ei ennen sitä syntyis. Eilen tuli pari sellaista veristä limaklönttiä ja kipeät supistukset ei meinannut millään loppua. Saapi nähdä, viimeksi meni tosiaan limatulpan menosta se kolme päivää ennen synnytystä. Mutta jännitetään miten Katalle on käynyt! :) t.Rusina 34+4.

Minä oon vielä kokonaisena, mutta Kata taitaa olla jo nyytti kainalossa, kun ei ole mitään viestiä tänne laittanut! Huh, viime yön oon nukkunu ihan pätkissä, välillä oli liian kuuma, välillä pissatti ja välillä tuli kipeitä supistuksia. Sain sinne äiti-ja pelkopolille ajan ens vkon torstaiksi, jospa tuo vauva ei ennen sitä syntyis. Eilen tuli pari sellaista veristä limaklönttiä ja kipeät supistukset ei meinannut millään loppua. Saapi nähdä, viimeksi meni tosiaan limatulpan menosta se kolme päivää ennen synnytystä. Mutta jännitetään miten Katalle on käynyt! :) t.Rusina 34+4.

Täällähän minä vielä,masu pystyssä!!
Omituista rutkutusta nuo supistelut,kanavaa 1 cm ja auki pari,kolme senttiä,mutta supistukset laantui taas.Pari tuntia ne tulevat ja sitte laantuu.Outoa,ei mulla tällasta ritkutusta ollut aiemmin.
Siks olen näin myöhään liikkeellä kun nukahdin puolilta öin ja yhen aikaan heräsin tosi kipeeseen supistukseen.Ajattelin että nyt alkaa taas,mutta ei tullutkaan enää mitään ja kuitenkin virkistyin niin,että yöllä kodinhoitohuonetta siivoilin ja tavaroita järjestin.5 aikaan herätin miehen,että tulis aamupalalle,se oli ihan hoomoilasena että joko lähetään sairaalaan.Lepo vaan,tää likka pelästyttelee vaan.....=)Nukuin aamusella kun vein mukelot ensin tarhaan ja nyt ois tarkotus ottaa iisisti ja aurinkoa katella.
Mutta aamun ollut ihan rauhallista,saa nähdä,varmaan menee yliaikaiseks vielä!!!

Vaan kyllä mies pakkas illalla videokamerat sun muut pikasesti kassiin,oli se hauska katella kun rauhallinen mies on vähän niinkun paniikissa!!!!

kata jalat ristissa 37+1

Hehee, tänään heräsin siihen, että rinnat uivat lammikossa! Oli yön aikana toinen rinta vuotanut oikein kunnolla, ja kaiketi useaan otteeseen, tahroista päätellen! ja supistuksia on ollut tuon eilisen lääkärissäkäynnin jälkeen, ihan reilustikin. Voi kun tämä minun jättiläiseni tulisi ennen tuota heinäkuun puoliväliä, kerran nyt jo reilu kolmikiloinen on! ja lääkärikin sanoi, että hyvin tulla saa. Mutta on tässä kyllä muutakin puuhaa, etten minä täällä istu odottamassa synnytyspäivää :) Tuo turvotus on kauheaa, ihan puutuneet kädet nytkin, ja näkisittepä jalat!

Kesä 35+3

Huomenta kaikille täältä hämeestä!!

Oli aivan ihana herätä kun sain ihanasti nukuttua koko yön!!Kymmeneltä simahdin ja ysiltä aukaisin silmiä ekan kerran!!
Edellisyönä valvoskelin kun oli niin pirteä olo ja supisteli vaan nyt ei supistellut lainkaan!!

Onko täällä muita jotka ei yöaikaan ramppaa veskissä,mä olen ymmärtänyt että useat käy öisiä vessareissuja.Onkohan mulla joku pissavajaus/neste kun pissaan niin harvoin.Päiväsaikaankin käyn ehkä 3-5 kertaa pissalla.Tosin en ennen raskauttakaan käynyt enempää,rakko lienee tottunut tähän rytmiin.

Mulla neuvola huomenna,en olekaan kuukauteen käynyt.
Viimeksi kun mittasin vyötärön,tai kuvitellun sellaisen se oli 80 cm ja nyt...oooo-kohta menee sata poikki-98 cm!!!
Aika hyvin on maha kasvanut ja venynytkin,ei vielä ainakaan näy arpia.Mites muilla käynyt?
Mulla on käsivarret ja jalat sekä peffa pienentyneet entisestään,en tosiaan ymmärrä kun paino ei nouse.Nyt painan 62,eli lähdöstä 4 kg.Mulle tullut ihan ongelma oikeesti tästä,käsitän että joku painii päinvastaisen ongelman kanssa,mutta tää on aika rasittavaa myös.Toisaalta aina raskauden aikana sitä painoasiaa jaksetaan ihmetellä ja musta ei ole mitenkään hienoa että kiloja tullee ""liian"" vähän,mä olin toivonut sellasta 10 kiloa jotta imetys onnistuisi.Aiemmis raskauksissa mun painolle käynyt samalla tavalla ja imetys mennyt ihan metsään.Nyt olen panostanut niin kovin,kaikki pumput,kumit,paidat ja maidonkerääjät on ja perhana jos tissit tekee tenän vaan sen takia että olen jo ihan kuiva korppu!!!

Kesä vastassa vielä ja pitäis muistaa juoda.Olen päättänyt että pulloa en tarjoa ensimmäisenä,koitan hörpyttää tms.esikoinen hylkäs rinnan jo viikon tuttipullolisien jälkeen.Äkkiä pienikin oppii,että pullosta ssa helpommin kuin tisusta.

Kestovaippoja en ainakaan aluksi aio kokeilla,ehkä myöhemmin kun joka vaipallisessa ei ole kakkaa!!

Mutta nyt lähetään lasten kanssa rantsulle,ainakin mittaamaan vesien lämpötiloja jos ei ihan uimaan tarkene.Tosin lapset menis vaikka jäiseen veteen,ite olen koittanut ""pitää"" muksut terveinä etteivät ole juur kipeinä kun vaavi syntyy.Eli ollaan vältelty tautipaikkoja ja kylmettymisiä.

Mutta aurinkoista kesäpäivää kaikille!!!

kata 37+2

Heippa vaan,

tänään oli neuvola ja kaikki tuntui olevan nyt kunnossa, tosin sf-mitta hyppäsi käyrien ulkopuolelle.. mutta tuskinpa se mitään merkitsee. Mitään painoarviota terkkari ei antanut, katseli vaan kiekosta, että nyt vauva on suunnilleen 2,3 kg. Mutta kun tietää miten nuo mitat heittelee, niin vaikea sanoa...

Mä nukun yöt yleensä tosi hyvin, ei liiemmälti tarvitse vessassa ramppailla, tosin illalla ja päivällä käyn sitten useammin. Juon vettä päivän aikana aika paljon, joten täytyyhän sen poiskin tulla.

Mä olen ajatellut käyttää ihan kertiksiä, vaikka muutamalla kaverilla kestoja onkin ja niitä kovasti suosittelevat. Täytyy nyt sitten katsoa, että jos kovasti tulee ihottumaa tai muuta ongelmaa, niin katsotaan niitä kestoja sitten. Toisaalta yksi kaveri on 2 kk vauvallaan toteuttanut vaipaton vauva-systeemiä ja tuntuu toimivan tosi hyvin. Kävin sitten netissä surffailemassa ja tutustumassa aiheeseen lähemmin ja alkoi kiinnostamaan moinen juttu. Mutta ajattelin nyt katsella millainen pakkaus meille tulee ja miten itse jaksan... Sen VVV-homman voi aloittaa milloin vaan 0-8 kk:n välillä muistaakseni...

Mullakin on imetystä varten jo rintapumppu ja maidonkerääjä, saas nähdä miten imetys onnistuu. Oma äitini kun ei ketään meistä kolmesta ollut onnistunut imettämään. Mutta katsellaan nyt. En edes sano, etten ota imetyksen onnistumisesta paineita, koska olen kuitenkin tässä orientoitunut siihen, että imettäisin lastani vähintään sen 6 kk, mieluiten sinne 1v asti.

Katjuska + kaveri 34+2

Hei! Minä taas oon juossu koko raskauden ajan vessassa yötä päivää. Ihan alusta asti on pitänyt ainakin yhdesti yössä käydä. Nyt käyn kolmesti ja voi että se nukahtaminen uudestaan on vaikeaa :( Mä aiemmin jo kirjoitinkin että näillä näkymin meillä tullaan käyttämään kertiksiä, jos vauva on samanlainen koliikkitapaus kuin esikoinen oli. Siinä ei paljon ylimääräistä energiaa ole.. Sitten muutaman kuukauden iässä voi alkaa kakat tekemään pönttöön mun avustuksella. Mutta alampa laittamaan sairaalakassin valmiiksi, niin ei tarvi sitten miehen niitä tavaroita etsiä, jos äkkilähtö tulee. Vointeja teille! T.Rusina 34+5.

Kateex käy teitä ketkä ei ramppaa yöllä vessassa,ite käyn 2-4 kertaa yössä ja muutenkin usein heräilen,ei löydy hyvää nukkuma-asentoa ja on kamala hiki.Mulla paino noussu noin 16 kg,aika pitkälle kilot pysy vaan vatsalla mutta nyt on tullu kyllä reisiin ja peppuunkin.Ei mikään ihme kun en viikkoihin ole käynyt lenkillä ja syö kuitenkin samaa tahtia kun ennen.Ois ihana päästä kävelylle mut en yksinkertasesti pysty kun rupee supistelee niin paljon,just jaxaa kaupassa käydä.Oonkin päättäny että imettämisen (jos onnistuu)jälkeen pudotan painoa ellei tipu tarpeex sen aikana,eikös imettämisellä hyvin kilot karise?Vaipoista on keskusteltu ja meillä kyllä käytetään sitten kertakäyttöisiä.Nyt on kaikki muut hankittu vauvalle paitsi amme.Hyvä olla jo tässä vaiheessa(rv 36+0)kun ei tiiä koska lähtö koittaa...

Mä ravaan kanssa vessassa ainakin kerran yössä. Viime yönä varmaan kolme kertaa. Mutta joskus harvoin menee koko yö ettei tarvi käydä. Ja sitten alkaa monesti kaikki hyvät ideat pyöriin päässä keskellä yötä, nuku siinä sitten.

Nyt mulle on iskeny joku pöpö, oon ihan tuskasen väsyny, äsken vasta nousin sängystä. Heräsin puolilta yön kauheeseen yskän kohtaukseen, kun olin nukahtanu oikeelle kyljelle ja sehän pahentaa närästystä. Oikeella kyljellä kun makaa niin on suora yhteys vatsalaukkuun ja tuli oksennukset suuhun niin et tuntu että tukehdun. Sitten yskin varmaan puoli tuntia niin että kurkku ihan ruvella. Ja mahaa kramppas kipeesti kun yskä täristi. No vaihdoin sit vasemmalle ja sain paremmin nukuttua. Mut yöllä alko paleleen ja tunsin et lämpö nousee.

Nyt pientä n 37 lämpöö ja olo ihan rätti, ei jaksa mitään tehä. Paitsi tänne nettiin aattelin kumminkin poiketa =). Vähän oon yrittäny syödä et vaavi sais ravintoo, mut sekin tuntuu olevan hiljasempi tänään kun ennen. Muutenkin tää vaavi tuntuu aina nukkuvan kun minäkin ja herää kun minä herään, kiltti kun mikä =)

Eilen menin innoissani kitkeen sipulimaata, kun sanotaan että kyykyssä ois hyvä olla näin loppuvaiheessa et paikat avautuu paremmin. Joo, sitten vihlo koko päivän ihan alavattaa ja välistä alapäästä, tosi inhoa. En taida enää kyykistellä..

Mulla kanssa välistä tuo paino ongelmana kun en voi juuri liikkua kun alkaa supisteleen. Nyt tullu 13 kg mut pakko tarkkailla muuten lähtee ihan käsistä. Onneks alkupaino ollu normaali niin ei sen puoleen paniikkia. Mut terkkari tuntuu välistä olevan liiankin tarkka... jaaha nyt on tullu 650 g viikko, plääh! Muuten kiva käydä neuvolassa mut ällöttää tuo hirmunen painon kyttääminen, tulee pahan mieli jos liikaa tullu...

Mä ainakin luotan imetyksen voimaan pudottaa painoa ja siihen että pitkästä aikaa pääsee liikkumaan!!! Vaunujen kanssa viiletän kyllä niin paljon ku suinkin jaksan, puuduttaa tää paikoillaan olo jo.

Minä oon kans ihan hikinen ollu joka yö, nukkuma-asennon löytyminen se on aina kans oma operaationsa! Meillä on kans nyt kaikki valmiina ja sen sairaalakassinkin sain pakattua. Mulle on tullut nyt painoa se 13kg ja kyllä sitä tuolta reisistä ja persauksista löytyy joku kilo myös! Oon muutenkin sellainen päärynävartalo, mutta onneksi tuo maha on tällä hetkellä se suurin uloke. Täysimetys tosiaan karistaa kilot hyvin, ainakin mulla kävi esikoisen jälkeen nopeasti painonpudotus. Jatkuvan imetyksen aikana ei kyllä muista syödä ja kun käyttää koirat lenkillä pari kolme kertaa päivässä vaunujen kans niin kyllä lähtee läskit! Katalla ei varmaan tuota painonpudotus ongelmaa tule, kun vaan vauvan verran olet painoa saanut lisää. Kirjoitellaan!

moikkis!
Täällä myös tuo yöheräily ollut vaivana jo kuukausia. Mut hikoilu tuli kuvioihin vasta helteiden alettua. Mulla kiloja nyt tullut tasan 10kg. En aijo stressiä ottaa, sit vaan vaunujen kans lenkille:) Sairaalakassi on viikon ollu jo oven pielessä odottamassa et lähtö tulee, jänskättää jo et kuka meistä ekana sen nyytin saa, muistakaas tulla heti ilmoittelemaan jos niin käy!!! :)

Moona 34+5

Heippa pitkästä aikaa!

Kylläpä on tullut viikon aikana hurjasti viestejä, alkaa näköjään loppusuora häämöttää kun väki on alkanut aktivoitua :) Olen ollut nettilakossa viikon verran, kun olen yrittänyt pitää noita isompia muksuja pois koneelta. Eli olen pitänyt läppäriä jemmassa kaapin perukoilla... Mutta nyt oli pakko kaivaa kone esiin, että saa pakolliset laskut maksettua!

Vai on täällä jo muutama ollut melkein lähtöä tekemässä. Mulla ei ole moisesta pelkoa. Joskus jopa unohdan olevani raskaana... No joo, ihan hetkellisisti vain, mutta kuitenkin. Aamuisin olo on tosi hyvä, ei mitäään ongelmia tai tuntemuksia. Illalla alkaa vatsa hieman painaa ja käveleminen on hankalampaa. Johtuu tosin eniten tuosta oikuttelevasta iskiaksesta.

Vessassa täytyy käydä pari kertaa yössä, mutta uni tulee kyllä silmään heti sänkyyn takaisin päästyä. Äsken vedin teltassa parin tunnin iltanokoset. Olis ihana nukkua koko yö teltassa, mutta tuo öinen vessassa käynti ehkä saa mut jäämään yöksi sisälle omaan sänkyyn ja lähelle vessaa...

Painoa on mulla tullut nyt 4,7 kiloa. Heti kun jäin kotiin ja lapsilla alkoi kesäloma, on ruokailurytmi mennyt ihan pyllylleen. Hyvin sujunut ""terveellinen ruokavalio ja säännöllinen ruokailurytmi"" ovat lentäneet romukoppaan... Harmittaa, kun ei saa itsestään irti kunnollista rytmiä, mutta kun aamulla nukutaan pitkään, ei millään saa päivään mahtumaan kahta lämmintä ruokaa. Ja veden juontikin on selvästi vähentynyt. Töissä ollessa tuli helposti juotua 2 litraa päivässä, mutta nyt ei enää... No, tulipahan ainakin tuohon loman alkuun oltua ""kiltti"".

Vauva on nyt nähtävästi reilun 3 kg:n kokoinen eli saisi syntyä vaikka heti. Kaksi viikkoa sitten ultrassa sain painoarvion 2,8 kg. Vanhemmat lapset on lähdössä mummin kanssa viikon lomareissulle sunnuntaina, joten se voisi olla hyvä aika synnyttää. Tyttö tosin on sitä mieltä, ettei vauva saa syntyä silloin kun he on pois. Hän kun haluaa heti päästä vauvaa katsomaan. Mies taas odottaa innolla tulevaa viikkoa, hän kun on päättänyt avittaa luonnollisella tavalla synnytyksen käynnistymistä. Oli jostain lukenut, että viikoilla 38-39 pitäisi harrastaa seksiä joka päivä. Mua ei kyllä kauheesti enää kiinnosta :) Tosin sitä meille sairaalastakin ehdotettiin silloin 12 vuotta sitten, kun esikoista pari viikkoa yliaikaisena odotettiin...

Liikunta on jäänyt tosi vähäiselle, mitä nyt tulee pihalla vähän touhuttua. Toissa päivänä tein yhden kukkapenkin vielä ja käsittelin puutarhakalusteet. Siinä tuli kyykittyä ja illalla sen sitten huomasi, kun koko vasenta jalkaa ja pakaraa jomotti.

Pitänee alkaa katsella sinkkuelämää, kun ei unikaan varmaan pariin tuntiin tule, kiitos noiden iltaunien...

Jaksamista vielä viime metreille!

t. Tähtis 37+6

Hip hei heinikset!!

Tänään on viimeinen työpäivä! Jippii!! Meillä onkin virkistyspäivä tänään, joten ei tässä paljon töitä tehdä, kun puolen päivän jälkeen lähdetään rentoutumaan...

Eilen kävin Uudessa iloisessa teatterissa, taisi vauva tykätä kovasti, kun piti mekkalaa vatsassa esityksen ajan. Oopperasta tuo ei ole ollut moksiskaan...

Mulle on tullut nyt painoa semmoiset 10 kg lisää... Tosin tässä on käyty kolmella eri terkkarilla ja kolmella eri vaa'alla, joten tiedä sitten totuutta. Mä myös odottelen sitä aikaa, että pääsen lenkille vaunuja työntämään. Nyt ei toi kävely hirveästi houkuttele, kun nilkat on niin turvonneet ja muutenkin hengästyn helposti.

Katjuska + kaveri 34+3

Jes! Tänään alkoi äitiysloma, eipä tunnu kyllä erityiseltä, kun olen ollut kodinhoidontuella kotona esikoista hoitamassa ja sitä ennen äitiyslomalla. En varmaan lähde tämänkään äitiysloman jälkeen opiskelemaan vaan hoidan lapsia kotona, mutta tämän jälkeen lapsiluku taitaa olla täynnä meidän perheessä. Minkä ikäisiä lapsia teillä muilla on, joillakin vissiin ihan koululaisia? Meillä siis esikoispoika 1v 7kk. Ja eipä oo vielä vauva syntynyt, vaikka monta päivää on aivan urakalla supistellu, aamuyölläkin oon valvonu kaks tuntia kun olin niin kipeä, mutta onneksi ne loppu vielä. Kyllähän tuo sais vielä muutaman viikon mahassa muhia :) Kuulemisiin, Rusina 34+6.

Kommentoin minäkin näitä nukkumisia ja muita :)
Täällä on oikeastaan ihan raskauden puolivälistä asti juostu vessassa kolmisen kertaa yössä. Siinä välillä oli vähän helpompaa, nyt taas saa juoksennella. Vauva painaa rakkoa niin, ettei aina tule mitään vaikka tuntuisi. Yleensä yöllä kyllä herään siihen, että vatsa on kauhean kipeä...eipä sitä hätää muusta kuin kivusta enää huomaakaan. Mutta uni tulee silmään kyllä heti melkein, kun sänkyyn palaa. Hikoiltu on myös jo kuukausi, nyt ihan tuskissani nukun alasti ilman peittoja ja silti on kuuma! aamulla huone tuntuu viileältä ja silloin olisi ihana aloittaa nukkuminen :)

Turvotus on aivan kauheaksi yltynyt. Yritin lukea vanhoja viestejä, että olisiko niissä annettu vinkkejä tähän vaivaan. Mutta taitaa se olla niin, että turvotus lähtee synnyttämällä, eikä heti silläkään :( Olen juonut vettä, pitänyt ihan kirjanpitoa, että tulee ainakin 2,5 liträä VETTÄ päiväss, muut juomat päälle. Ananasta popsin kyllä, ehkä vähän auttaa, mutta kun kengät ei enää mahdu jalkaan ja olet pakotettu olemaan sisällä, niin siihen ei kyllä mitkään ananakset auta! Polvia ja käsiä särkee ihan ylös asti ja jatkuvasti, enkä uskalla niihin mitään mobilaattejakaan laittaa...supisteluja on ollut, sellaisiakin, jotka reisiin säteilevät kipeästi, ja kohdunsuuhan oli jo auki, mutta olen ajatellut, että hyvä vaan kun supistelee :) Ja painoa on tullut tosiaan se 20kg, ja lisää tuntuu tulevan, vaikkei mitään teollista uskolla syödä niiden korkeiden suolapitoisuuksien vuoksi :( ja jotain ruokaa kai vauva tarvitsee, vai pitääkö lopettaa syöminen ja turvautua multitabsiin...
Ei kai, ja paino nousisi varmasti minulla silti...ehkä se sitten on nestettä. Onko kellään mitään vinkkiä oloa helpottamaan? Asuisikin maalla, niin saisi juosta paljain jaloin!!

En ole pakannut mitään sairaalakasseja valmiiksi, vaikka toivonkin todella, ettei laskettuun aikaan asti tarvitse tätä nyt jo reilua 3kiloista odotella. Olenkin naureskellut, että juhannus olisi hyvä aika syntyä ja synnyttää, ei tässä muutakaan tekemistä ole tiedossa :)

Hyvää viikonloppua kaikille!
kesä 35+5

Heippa!!
Onko meillä muuten ketään,jolle oisi tiedossa jo suunniteltu sektio?Tossa kesäkuisissa mun mielestä hirmuisen monta kelle tehdään sektio,taitaa olla perätilavaaveja hirmuisesti.Synnärillä oltiin eilen tutustumassa,niin kätilö sanoi perätilankin olevan turvallinen tapa synnyttää,mutta nykyään lääkärit ovat epävarmempia antamaan lupaa perätilasynnytykseen kun heiltä puuttuu kokemus.Ja kokemusta ei voi saada jos ei perätilasynnytyksiä ole.

Mulla on oikeesti ollut sektiokammo.Vieläkin öisin kun vauva kovasti touhuilee,puristan käsilläni ettei hän vaan käänny ympäri.Nyt taitaa olla jo melkoisen mahdotonta,vettä niin vähän ja tilaakin.
Suurin syy kammoon on varmaan leikkauskomplikaatiot ja se että alatiesynnytykset kokeneena en halua että kukaan vie tavallaan sitä synnytyksen iloa ja tuskaa multa pois.En tiiä oonko aiemminkin puhunut tästä,mutta musta se olis liian simppelia,liian.....outoa että päivä päätetään ja vauva otetaan mahsta pois.

On vähän sama kuin minkä tahansa ison urakan jälkeen,kun siivoilee hullun lailla,kuinka ihan on katsella kättensä kälkeä.Tässä vähän sama,mä haluan tuntea sen että olen sen tehnyt.
En väheksy mitenkäään sektiolla synnyttäneitä,mutta tä on mun halu ja tahto.Synnytys, kaikkine kipuineen ja kommervenkkeineen on niin mahdottoman upee juttu,että ootan ihan innoissani sitä jo.

On hienoa nähdä mihin oma keho pystyy ja mihin itse on kykenevä.Toivottavasti ymmärrätte, eikä kukaan pahastu.

synnytys jo mielessä,kata 37+3

Mul on vähän samat ajatukset kun Katalla synnytyksestä, haluan kokea sen ja nähdä työn tuloksen =). Mutta minkäs sille voi jos kuitenkin sektioon menee, kun se niin pienestä kii että jos vaavi onkin vähän väärässä kulmassa tulossa niin ei siinä auta muu kun leikata. Pääasia kai että molemmat ollaan sen touhun jälkeen hyvissä voinneissa ja terveitä. Mutta luotan vakaasti että alatiesynnytys onnistuu ihan ok ja oon luottavainen sen suhteen.

Onpa ollu ihana päivä tänään, eilen kun vaan makoilin. Tänäänkin olin aamusta heti väsyny mutta kun ylös pääsin oli mukava alottaa päivä. Kävin hakeen siskon lähettämän paketin postista ja siel oli tosi kivoja juttuja. Mulle vaatteita, vaaville vaatteita ja kaikkee ihanaa, sisko sitten osaa yllättää aina =). Niin ja uusin odotuslehti kun sisko saa sen ilmatteeks työn kautta. Sitten kävin hammahoitajalla tarkistuksessa ja pahus löysi reijän, mun ennen reijättömät hampaat ei oo enää reijättömiä =(. Luulempa että johtuu tästä raskaudesta ja niistä närästyslääkkeistä, on ne semmosta tahnaa.. Mutta pieni murhehan tuo =)

Sitten kävin pitkään odotetulla irtojäätelöllä ja ostin mansikoita nam!! Mansikat ja jäätelö, ne saa kesän tuntumaan kesältä ja sitten juhannuksena iso kasa lettuja!! Odotan juhannusta ihan vaan lettujenkin takia hih! Vaikka saishan niitä vaikka heti jos paistais mut ei se oo sama, juhannus ja letut on paras yhdistelmä. Ja vaik ei juhannuksena muuta pystyis/jaksais tehdä niin lettuja nyt ainakin. Halvat on huvit nykyään =)

Huomenna lähdetään shoppaan ukon kanssa ja saa lisää irtojäätelöö =). Ja sit haetaan vieraat junalta, grillataan ja saunotaan illalla. Kivaa tulossa =)!! Ukko kun on aina töissä aamusta yöhön ja monesti myös vkonloput, niin nyt sillä alkaa normaalit päivätyöt ainakin toistaseks ja kyllä siitä osaa nauttia. Vaikka kyllähän tähän itekseenkin oloon alkaa tottua kun saa ainakin mennä omaan tahtiin.. Toivottavasti mun vointi pysyy hyvänä vkonlopun yli että pystyy nauttiin vieraiden seurasta sun muusta. Kun tuntuu tää vointi olevan niin heilahtelevaa, että heti jos jotain vähän intoontuu tekeen niin voih! Mutta koitan nyt lepäillä illan jos huomenna jaksais shopata paremmin =)

Mukavat viikonloput kaikille!!

Katjuska muuten mainitsi tuosta vaipaton vauva-systeemistä. Ja muahan alko se kovasti kiinnostamaan. Netistä löyty hyvin tietoa ja eilen siihen perehdyin. Kestovaippojakin haluisin alkaa käyttään mutta ukko ei niihin helposti tunnu myöntyvän. No eihän se ukko kulta tiedäkään niistä oikein mitään, kun ei ole ehtiny perehtymään. Mutta kun kerroin ohimennen tuosta vaipaton vauva systeemistä niin mies innostu kovasti ja kyseli kaikkee. Ja että sitähän voisi sitten kokeilla =)

Ja jos ei jaksa tai onnistu niin voihan sen sitten unohtaa, mutta vaikutti tosi mielenkiintoselta vaavin kanssa touhuamiselta. Siinähän sitä oppis omasta vaavista kaikkee uutta =)

heipähei täältäkin suunnalta:)
Täälläkin ollaan nyt ""virallisesti"" äippälomalla, vaikka on viikko oltu jo kotona kesäloman merkeissä..
Alkoipas nuo supparitkin tänään hetkellisesti voimistumaan jopa kivuliaita oli osa. en olekkaan pitkään aikaan tuntenut useita peräkkäin, ainoastaan pari päivässä. no..tuskin tässä vielä laitokselle ollaan lähdössä, kohtu vaan harjoittelee tulevaa. Mulla myös pelottaisi enemmän sektio, eli en mielelläni siihen lähtisi, mut perätilan takia olisin valmis harkitsemaan asiaa, vauva on tosin raivotarjonnassa eikä toivottavasti enää käänny.
Mulla on kamala himo mansikoihin ja ananakseen ja täytyy sanoa et turvotus on hävinnyt kuin itsestään:) hyvä niin...

moikkis kaikille ja voikaa hyvin!!

Yhteistyössä