HEINÄMAMMAT 2008 ~toukokuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
RouvaSumppisuu
Heips mammukat!

Minttumaaria, mulla kans kohdunkaulaa ultralla 5cm eli pituutta riittää täälläkin suppareista huolimatta, parempi niin tässä vaiheessa vielä.

Ievaliina, täälläkin mies on välillä huolissaan mun koiranulkoilutuksista...tosin tuo meidän koira on keskikokoinen ja siro, että hyvin sen kanssa pärjää näin pallomahaisenakin. Ja jotenkin se on nyt niin rauhallinen mun kanssa, ei yhtään oma höperö itsensä.

Räpätäti, täällä myös tuosta perätilasta stressaava...ei kivaa ei, vaikka hyvin tietää että vauveli voi hyvin vielä kääntyillä miten sattuu. Mutta niin ne potkut vaan on jo pitempään tuntuneet tuolla alhaalla. Mietin jo sitä mahdollista ulkokäännöstäkin, onko jollain aikaisemmista raskauksista kokemusta? Onko ihan tuskaa?

Piparminttu kirjoitteli hätähousu -fiiliksistä. Mulle ei sellaista ole ainakaan vielä tullut, päinvastoin välillä oikein havahtuu, että herranjumala, meillehän tulee tässä parin kuukauden sisällä vauva! Siis esikoisen odotusaikana olin jotenkin tosi paljon enemmän valmistautunut vauvan tuloon kuin nyt...aika menee kuin siivillä ja kohtahan sitä pitää sinne synnärillekin raahautua vauvanhakuun, apua :LOL: !!! Epätodellista...

Sumppis ja pikku-B rv. 31+1
 
RouvaSumppisuu
Ievaliina, minkälaisia rytmihäiriöitä vauvalla oli? Ylimääräisiä lyöntejä vai vaan sykkeen heittelyjä? Noi sykkeen heittelelyt on ainakin tosi yleisiä eikä varmasti muutenkaan kannata huolestua vaan yhden kerran perusteella, dobblerilla kuunneltaessa voi tulla varmaan helposti jotain epätasaisuuksia. Kai ne olis halunneet sut ultraan ja äippäpolille tsekkaukseen, jos ois syytä huoleen. Tsemppiä ja yritä olla turhaan huolestumatta :hug: .
 
Ievaliina, toivotaan että kyse vain harmittomasta jutusta, jos hätää olisi olis sut laitettu polille samantien!

Piparminttu, mulla on ennemminkin päinvastoin! Eilen hetkellisesti iski lähes paniikkikohtaus, kun aattelin että pianhan tästä lähdetäänkin sitten synnyttämään! :$ Eikä tää perätilan toteaminen kyllä lisää helpotusta siihen ajatukseen yhtään..

Sumppis, mulla on aika huono kokemus siitä ulkokäännöksestä, tai oikeestaan yrityksestä. Vettä oli vähänlaisesti, ja käännös oli mahdollista vain yhteen suuntaan, eikä siitä mitään tullu. Lääkäri väänsi hiki päässä eikä saanut tytön päätä kuin 10cm siirrettyä, ja aina palasi takasin. Mulla tuli melkoiset supistelut siitä murjomisesta, ylävatsa oli pitkään hellänä ja mustelmilla. Silläpä en oikein tahtoisi siihen nyt lähteäkään.. Synnytystä se onneks ei käynnistäny!

Kaikkeenhan sitä periaatteessa on silti valmis pikkuisen eteen, ja jos käännöksellä selviää ettei sektioon joudu niin kyllä sitä yrittää kannattaa. Enkä tällä mitään pahaa tarkoita niille joilla sektio tulee, tämä on vaan mun henk.koht mielipide!! Toipumisen ja olemassa olevien muksujen takia toivon, ettei leikata tarttis, menee arki aika vaikeaks jos niin käy; vaikka eipä sillekään sitten mitään mahda jos niin käy.

Räpis jälleen
 
Täälläkin yksi koiria ulkoiluttava maatuska..:) Välillä lähinnä itteä hirvittää, kun kahta koiraa (noutaja) lenkkeilyttää, kun tahtovat näin keväällä innostua hajuista, vaikka muuten ihan mallikelpoisesti kulkevatkin. Muutaman kerran on pitäny kaapata valopylväs/ puu kainaloon, että on saanut vauhdin seis... :whistle: Yleensä meillä lenkkeillään metsässä, jolloin koirat saa olla vapaana. Lenkkeily vauhti on tosin pienentynyt melkoisesti ;) Kuitenkaan näistä ei ole aiheutunut supistuksia, tms vaivoja niin olen ajatellut tälläisten lenkkeilyjen olevan ok.
Mullahan oli joskus viikkojen 20 jälkeen supistuksia yhden viikonlopun aikan, joihin syyt ei selvinnyt. Sen jälkeen ei supisteluja oo näkynyt.
Ensi odottajat siis huomio!: onko teillä ollut tähän mennessä minkä verran harjoitussupistuksia ja tuleeko niitä kaikille ollenkaan?

Perätila jännittää täällä myös. Kuunis on ollut perätilassa miltei kokoajan kun liikkeitä on tuntunut. Nyt viimeisten parin viikon aikana liikkeet on välistä olleet epämääräisiä, ja liikkeet on tuntuneet ikäänkuin ympäri mahaa...en osaa selittää... :ashamed: Jossain vaiheessahan ihmettelin liikkeiden pienuutta ja syyksi selvisi ultrassa viikolla 26+5, että Kuuno istui masussa ja jaloille ei jäänyt paljon potkutilaa. Edelleenkään liikkeet eivät ainakaan kipeitä ole, mutta myllerrystä enenevissä määrin, ettei varmaksi osaa sanoa missä kohtaa potku tuntuu...
Mua ohjeistettiin ultrassa, ettei noihin ulkokäännöksiin kannata suostua (toi räpätädin kertomus kertoi myös jotain) ja esikoista ei kannata suostua synnyttää perätilassa. Itseäni harmittaisi kauheasti, jos sektioon joudutaan, mutta päätin etten halua riskeerata mitään jos perätilassa mennään vielä LA:n tienoilla. Toivotaan että me perätilaiset jännitämme turhia, nyt vaan ilta jumpat pystyyn (mulle neuvottiin"vauvan kääntö" -asennoksi seuraavaa: leuka ja rintakehä lattiaan ja takapuoli ilmaan, mutta kannattaa koittaa varalta molempia asentoja ;) )

Adrian & Kuuno29+3
 
Elikkä rytmihäiriöt oli seuraavanlaisia,pari minuuttia oli ihan normi syke,mutta sitten tuli semmoisina ryppäinä ne rytmihäiriöt.ja taas pari minsaa normi syke ja taas rypäs rytmihäiriöitä.
Ja nyt vasta mies kerto ,että oli joutunut 10 vuotiaaksi asti käymään rytmihäiriöiden takia kontrollissa lapsena...Oonkin yrittänyt saada anoppia kiinni,mutta on vielä töissä.

Se sama Ievuska
 
Kuulumisia pitkästä aikaa täältäkin.
Olo on ollut tähän asti mitä mainioin lukuunottamatta supistuksia jotka on kiusannut jo yli 10 viikkoa. Tänään on ollut tosi huono olo selkää särkee ja maha painaa. Supistellutkin taas enemmän mitä yleensä. Liitoskivut aivan järkyttävät, ei tahdo käveleen päästä.

No ehkä se tästä taas. Huomenna on neuvola heti aamusta jos siellä sitten rutisis oloonsa jollei parane. Viikkoja on muuten 31+5, niin se aika vaan menee.
 
http://www.sydanlapsetja-aikuiset.fi/filebank/1401-Sikioopas.pdf

Mä löysin netistä tuollasen info-paketin. En tiedä kuinka tarkkaa tietoa tästä teille on, mut mielenkiinnosta minäkin tuon luin.

Pidetään peukkuja, että teidän vauvalla ei olisi mitään hätää tai mitään vakavampaa vaivaa pienessä sydämessä :heart:

Piparminttu
 
heippis !

onnea susoolle ja tarrasukkia kamalan paljon matkaan =) =)

nyt en merkkii muista :ashamed: mutta parempi ehkä sun olla ehkä ilman semosta ääliötä joka vaihtaa raskaana olevan naisensa toiseen (tintaisin sitä ukkelii jos olisin lähenpänä) tsempii sulle ja onneksi on semoset vanhemmat jotka sitten auttavat ja opastavat vauvan hoidos :hug: :hug:


KOTITÖISTÄ: kaikee olen tehnyt viimeaikoina ehkä liikaakin kaivellu naapurin ja meijän välisen aidan alta multapaakut ja ruohot pois jotei kotilot pesi siel...sitten siirrelly kukkasia paikasta toiseen ja istutellu lisää kukkia sitten kaatannu yhestä pensaasta vaahteran kun on kasvanny sinne sisään (käsisahalla sen jyystin menee) oli hiukan hommaa mahan kans ähertää se poikki...sitten karsin noista meijän kuusista ala oksat pois kun on kasvannu aita oksien sisään kiinni ja raahannu sitten sen vaahteran ja ne kuusen oksat lavalle että ne saa pois lojumasta pihasta ..tiiedän että pitäs ottaa rauhalisemmin mutta muuten ne jää tekemättä

tänään revin vanhan tapetin tosta meijän rapusta pois ja aijon maalata sen...iskenny joku pesänrakennus vimma :/ :/

vauvan vaateita kattelin jo joitakin pesuun että on sitten jotain valmiina..

mutta nyt ruokaa tekee ja tulen sitten ilmotelee keskiviikona neukka kuulumisia
:wave: :wave:

bambiino ja pömppis rv 30+6
 
Pilvistä viikon alkua kaikille!

ADRIAN:Kyselit harjoitussuppareista.Mulla ei oo vielä ainakaan tuntunut supisteluja kertaakaan tai sitten en vaan tiedä näin ensikertalaisena,että miltä ne tuntuu?Ystävät ovat kyllä"lohdutelleet",että jossain vaiheessa tiedän mitä ne on...viimeistään sairaalaan mennessä! :kieh:

Täällä vietellään vapaapäivää.Selkä pamahti aivan jumiin lauantaina,joten voi olla,että haen sair.lomaa huomenna ja lepään.Kipugeeliä kävin just ostamassa apteekista.Kävelen kumarassa kuin vanhat mummot.

Onko teillä kellään esikoista odottavilla ollut fiilistä,että haluatte mielummin leikkauksen kuin alatiesynnytyksen???Mulla ollut"sektio-olo"alusta asti!En osaa sanoa mitään tiettyä syytä,miksi haluaisin sektion enkä ole asiasta puhunut neuvolassakaan.Normaali synnytys ei niinkään pelota,mutta tuntuu vaan,että sektio olisi parempi vaihtoehto.Tiedän,että leikkaushaavat paranevat hitaammin ja komplikaatioita saattaa tulla,mutta silti....Jäisi pois se monen tunnin tuska avautumisvaiheessa(mikä kuulemma kaikkien äitien tulee kokea)ja jännitys että koska pitää lähteä sairaalaan jne.
Saisinko kommentteja tähän asiaan?Onko muita jotka ova sektion kannalla vai oonko mä aivan kahjo kun edes mietin moista ratkaisua? :ashamed:

Muuten täällä voidaan paksusti.Rinssi jumppailee aivan tauotta aamusta iltaan ja masu senkun kasvaa.Seuraava neuvola on vasta ens viikon perjantaina ja siitä eteenpäin juostaankin siellä parin viikon välein!

Bella&rinssi 30+4 :heart:
 
Hellou...
Ihan aluksi Onnea sussoolle kiva juttu !!
Vauvan kääntäminen ulkoapäin kuulemma sattuu ihan hurjasti. Kaveri vaan joskus sanoi, eli itselläni ei kokemusta. Hänellä sitä yritettiin ihan vika viikoilla ja silloin joku toinen lekuri oli sanonut, että ei niin myöhään kannattais enään alkaa tekee. Èn sitten tiedä miten nykyään.
Huomenna olis ylimääräinen äippäpoli käynti. Ihan synnytyssairaalalle pääsen käymään (ekks) Kyttäävät noita miun sokereita. Parina aamuna ollut ihan vähän koholla. Muuten ei ole ollut arvoissa valittamista. No, kiva pääsee ylim. ultraan =)
Oltiin just lähdössä ulkoilee ja testaa uusia keinuja, niin johan tietty alkoi sataa vettä. Ihan kiva toisealtaan että sataa. Jospa toi ilma puhistuisi hiukan siitepölyistä. Meillä koira allerginen :( Kivaa kutinaa kokoajan.Pitäis soittaa lekuriin ja kysyä onko jotain rohtoja..muuta kuin kortisoonia.
Nyt tuoksuu kahvi nokkaan...täytyy mennä hörppää. Palataan !

Ä...
 
Bella-74 Minä taas kammoan jo etukäteen, jos sattuisikin jotain ja menisi sektioksi... :/ Kaksi helppoa synnytystä takana (koko kestot n.2h molemmilla), ja nopea toipuminen, ja kaverit olleet sektioista piiitkään kipeitä. Mutta ota ihmeessä puheeksi neuvolassa, ei tota kannata arastella, et ole ainoa. Ja vielä, se on ihan kiva lisä, se odotus, että koskas pääsee tositoimiin... Olen aina varautunut, että menee 42+ ja tähän asti ovat tulleet lähes la.
Kotitöistä ihan kaikkea olen tehnyt ja sitten on vaan tahtia hidastettu ja tehty useampana päivänä, pakkokin, kun mies viikot toisella paikkakunnalla. Parvekekukille en kuulemma saa asentaa kasvunaruja, joten se jääköön... :whistle: Ja matonpesun jätin suosiolla väliin.
Viikot kuluvat näiden kahden neitosen kanssa sellasella vauhdilla, että varmaan tajuan sen, että saadaan kolmas vasta kun olen laitoksella... Ei kerkeä muutoin pohtimaan. Eilenkin meinasin hypätä sängylle mahalleni :ashamed: , mutta sain viimehetkessä käännettyä kylkiasentoon. Ei, kyllä sen välillä muistaa, että on raskaana, kun närästää ja supistaa, mutta nyt ollut vain hyviä päiviä. Mutta sen tajuaminen, että kohta vauva sylissä, ei ole vielä mennyt jakeluun... :xmas:
Passepartout 30+0
 
Kiitos Piparminttu ja Sumppis :hug: .
Pitää nyt yrittää rauhottua vaikka väkisin tulee mieleen vaikka mitä...Keskiviikkona sitten kuunnellaan uudestaan ja nyt seuraan haukkana liikkeitä.Onneksi on vilkkaamman puoleinen napero.Neuvolan täti sanoi ,että aika iso kokoinen ja muuten tosi hyvä ,kun liikkuu vilkkaasti.
Itkuhan se tuli,sille ei kyllä mahtanut mitään.Blääh,ei pysty nyt keskittymään mihinkään,nää jututkin on taas ihan sekavia...Kirjoittelen kuhan viisastun.

Ievaliina taas
 
Täällä ollut outoja vihlasevia kipuja iltapäivällä. Nyt vähän väliä supistelee ja kipeästi. En ole ottanut kyllä kellosta vielä aikaa, jotenkin vaan tuntuu ettei se vielä voi syntyä. Hengissähän se vaaveli varmaan säilyis, mutta kyllä olis liian aikaista. Toivon mukaan pysyis vielä kuukauden verran.
 
adrian-80 mun kaveri synnytti muutama viikko sitten esikoisensa perätilassa ja kaikki oli menny ongelmitta. riippuu tietty vauvan koosta / äidin lantiosta muttei ole mikään mahottomuus siis, vaikka eka synnytys kyseessä.

sektiosta niin mä en todellakaan semmoseen halua! lähinnä topimuisen takia. kun 2v esikoinen kotona niin pakko saada nostella enempi kun vauva. muutenkin toipuminen kestää kauemmin ja tekee kipeempää. sitten sekin asia että miten monta lasta voi saada jos sektio tehdään nyt, ensi kerralla jne. en halua antaa sen määrätä kuinka monta lasta meille tulee. toinen syy myös että mun sisko meinasi kuolla sektioon pari vuotta sitten. pitkään jouduttiin elvyttää ennen kun saatiin takaisin tähän maailmaan.

ulkokäännös saadaan mieluummin mulle tehä. vaikka toi on hirvittäny tähän saakka (mun kaverin vauva kuoli kun napanuora kuristi vauvan) niin näin muutama viikko sitten telkkarissa kun ne teki ulkokäännökset ja tosi rauhallisesti teki (38+1 synnytyssalissa) eikä äiti sanonu että olisi tehnyt pahaa. riippuu kai aika paljon tekijästäkin. eli jos tämä vauva pysyy pt niin joko käännetään tai synnytän peppu edellä, jos musta kiinni.

nyt lukemaan raskaus & synnytys kirjoja :)

korvapuusti + pikkupulla rv 31+3
 
huih... tänään kävin vaan kaupungissä kääntymässä bussilla ja loppumatka pysäkiltä kotiin oli tuskasta. Kotiin päästyäni mua supisteli 2h 3-5min välein (ei kovin kipeästi, mutta kuitenkin).. olo oli muutenkin aika surkea. kylläpä säikähdin. onneks loppu.
Sisko on sairaanhoitaja ja sanoi että nyt kannattaa vaan pysyä pötköllään. aika hankalaa kun esikoinen pyörii tossa ja ukko tekee pitkää päivää. mut noh, lepään sen minkä pystyn. :/

Kotitöistä oon tehny ne kevyimmät, tiskannu, pyykänny jne.. imurointi ja lattioiden pesu on ukon hommaa.

Tääl vauvat on TOSI aktiivisia. 24h/7 ne tuol möyrii ja potkuttelee. välillä vähän jo ärsyttääkin tää olo...
Isä mulle sanoi kun tusin vauvan pepun tai pään tos ylhäällä vasemmalla ja sitä tunnustelin, että älä nyt töki niitä et mieti miltä susta tuntuis jos sua koko ajan tökittäis.. :eek:
huvitti kamalasti... en vaan viittiny sanoo et sitä mun päivät on et kaverukset potkii ja möyrii mahassa koko päivän. et tiedän kyllä miltä se tuntuu! :D

Itse en ole ensisynnyttäjä mutta suosittelen lämpimästi alatie synnytystä kaikille keille se vain mahdollista on. Mulla esikoisen synnytys oli kylläkin kivulias (luomuna) mutta mahtava ja ihana tapahtuma. Mutta toki jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. :)

Eliza ja tuplat 27+5

 
Äitipoli kuulumisia kokoarviosta:
Elikkäs... Siis rd:n vuoksi kävin äitipolilla juttelemassa diabeteskätilön kanssa ja sit lääkäri ultrasi.
Viikkoja on nyt 30+5
vauva oli nyt kooltaa 1461g eli alakäyrän tuntumassa mennään. Pituus vastas kuulemma viikkoja hyvin mut vartalonympärys oli hieman viikkoja pienempi. Eli oikein soppelin kokoinen.
Sitten ultras virtsarakkoa mikä rakenneultrassa oli suurehko. Se oli edelleen suurikokoinen, mut kuitenkin normaalin rajoissa. Lapsivettä oli normaalisti eli sekin kielii kaiken olevan ton rakon kannalta ok.
Sit todettiin vauvan olevan perätilassa :/ Taikka lähinnä hän on hieman viistottain. Pää oli vasemman kylkikaaren alla ja peppu oli mun oikean nivusen tietämillä. Eli siellä se sit köllötteli. Toivotaan et mullakin tää masu-asukki tajuais pyörähtää ympräri ettei sitä ulkokäännöstä jouduta yrittään mitä jo lääkäri "uhkaili".
Seuraava ultra-aika tuli 13.5 eli olen silloin viikolla 36+2. Sitten katotaan taas kokoa ja vauvan asentoa ja päätetään jatkosta.
Kohdun suun kans katto ja sano olevan kaukana ja kiinni, mut hieman pehmentynyt. Asiaa nyt auttaa tuo vauvan asento kun ei aiheuta painetta sinne kohdun suullee kun istuskelee :)
Napavirtaukset ja istukan virtaukset oli kaikki oikein hyvät. Mulla kun on nuo valkuaiset ollu heikolla +:lla, mut verenpaine oli oikein hyvä 123/71 eli ei ainakaan vielä mitään raskausmyrkytyksen oireita ole havaittavissa :) (esikoiselta oli lopussa lievänä)
Ja sit sanoin ite siinä ultrauksen jossain vaiheessa et jos sattuu sukupuoli näkymään niin sen saa meille kertoa. Ultrauksen loppuvaiheessa sit kurkkas sinne jalkoväliin ja sano et eiköhän tuossa näy pippelin pää ja pallit eli melko varmasti on POIKA tulossa :D (sumppis: voisitko päivittää sen listaan)
Ei kuulemma päätään pantiksi laita koskaan, mut melko varmalta kyllä kuulosti :) Oon ihan hämilläni kun jotenkin olin jo ajatellut meille tulevan toisen tytön. Melkein kaikki tuttavatkin on sanonut et eiköhän teille tuu toinen tyttö kun siskollani on nyt sitten kaksi poikaa... jotenkin nuo miljoonat kommentit sai mut itekki uskomaan et tyttö siellä varmaan on ja nyt oon aivan ihmeissäni ja innoissani. Kävinkin jo läpi esikoisen pieneksi menneet vaatteet ja valkkasin sieltä sellaset pesuun mitkä niistä käy pojalle. Siskon luota Helsingistä pitäs saaha iso laatikollinen vaatteita tuleen tänne päin, mut nyt ei oo tiedossa ketään tuttua joka ois sieltä tänne tulossa. No onneksi tässä on vielä parikuukautta aikaa.

Mar-i: harmillista tuo sokereista kiinni jäänti :( Mut sen kanssa oppii elämään... tuu kirjotteleen tonne sokerit sekaisin pinoon... siellä on kaikenlaisia hyviä vinkkejä.

suomalainen: äläs sie vielä rupee synnyttään... on hieman aikaista vielä.
Jos alkaa tuntuun oikein kunnolla niin ei muuta kun tarkistukseen. Jos on tosi kyseessä niin kerkiävät antaa supistuksia hillitsevää ja kortisoonia keuhkojen kypsyttelyyn.

Kaikille perätila asukkaan hautojille sympatia hali :hug: Samassa veneessä istuu näköjään meistä nyt aika moni :/

Ievaliina: Toivotaan että olis ohimenevää tollasen rytmihäiriöt :hug: Tiedän monta tuttua joiden lapsilla on ollu tollasta samaa vaivaa ja ovat kaikki kuitenkin aivan terveitä, joten niin varmaan teilläkin on.

Nyt tuli taas romaania kerrakseen joten tältäpäivältä :wave:

Kojo ja möykkis 30+5
 
Tervehdys!

Aikani kuluksi kirjoittelen, oli tänne muutkin taas aika ahkerasti eksyny..

Täällä on ollut kummallisia vihlaisuja tämän päivän aikana. Ihan vetäny kaksin kerroin, vaikkakin menneet tosi nopeasti ohi. Ei ne mitään supistuksia oo, mutta en oikein tiedä mitä. Onko kenelläkään muulla ollu samaa? Semmosia vihlaisuja tuossa ehkä sivuilla, alhaalla..Tai välillä ne kyllä tuntuu tuossa lähellä napaakin.. Vauva kuitenki potkii taas ihan normaalisti, että ei sillä varmaan mitään hätää oo.. :heart:

Perätilasta täällä oli puhetta..Mulla ei vielä oo tuosta asennosta sanottu mitään, mutta kyllä itteä mietityttää kovasti, että mitä jos se ei raivotarjontaan menekään. Mulla on jonkinasteinen sektiopelko, ja antaisin melkein mitä vaan (paitsi ei nyt tietenkään vauvan tai omaa henkeä/terveyttä), että pääsisin synnyttämään alakautta. Toivoisin kuitenkin, että voisin myös mahdollisen perätilavauvan synnyttää alakautta, jos se vaan mitenkään näyttäis suotuisalta.

Kukas sitä hätähousuilua täällä kyseli? Tunnustan olevani vähän sellainen. Tai siis haluaisin hirveästi vauvan jo syliin, vaikkakin kesä on suunniteltu niin, ettei vauva ainakaan paria viikkoa enempää ennen laskettua aikaa syntyisi..Menee kaikki vähän uusiksi jos niin käy (ei radikaalisti, mutta kuitenkin..). Haluaisin myös laittaa jo ihan kaiken valmiiksi vauvaa varten, pari koneellista pyykkiäkin on pesty ja ens viikonloppuna laitetaan meidän makkari vauvakuntoon (lähdetään kolmeksi viikoksi sukuloimaan ja mies ei tuu kotiin ennen heinäkuun alkua..).

Siinä tämän päivän fiiliksiä..Pitää tehdä vielä yks pikku koulujuttu ennen nukkumaan menoa.. Hyviä öitä, heinämammat! :wave:

Pinuski ja kikkulisko tai -veli 30+4?
 
Hei taas!

Viikko vierähtänyt sairaslomalla noiden supistuten takia. Vielä olis 19.5 asti, sitten seuraava neuvola ja jos siltä tuntuu niin sitten uutta lääkäriaikaa varaamaan.
jollakulla oli jo kauhea pesänrakennusvimma:) Täällä iskenyt ihan sama puuska: Eilen pesin kaikki ikkunat ja niitähän riitti! Tänään sitten pesin pari mattoa ja kaikki äitiyspakkausvaatteet.. ja just kun lääkäri määräsi lepoa ja rennompaa tahtia..
Iski vaan sellainen puuska etten malttanut millään pysytellä paikallaan.
Mieskin jo eilen kolmannen ikkunan kohdalla kyseli että eikö kannattais vähän rauhoittua..?

Perätilasta oli myös puhetta. Täällä kanssa pieni viihtyy perätilassa. Viime viikolla lääkäri tunnusteli vatsan päältä ja sanoi että köllii istuma-asennossa. Niin arvelinkin, koska liikkeet tuntuu alavatsalla, oikeastaan tuntunut koko ajan. Mua kanssa pelottaa tuo kääntäminen aivan valtavasti. Jos ei itse käänny raivotarjontaan, olen tullut siihen tulokseen että haluan sektion. Kääntämistä mahan päältä kammoan aivan kauheesti!! Jos kuittenkin kääntyy pää alaspäin, niin sitten haluaisin synnyttää alakautta. Saas nähdä miten käy!

Uusia vaivojakin on ilmaantunut: Oikea jalka on ollut muutaman päivän kipeä tuolta pakarasta asti. Välillä kun varaan pelkästään oikealle jalalle, meinaa jalka pettää alta. Vihlaisuja tuntuu pitkin päivää, niin kuin joku lihas olisi jumissa. Myös suonenvedot öisin on löytäneet tiensä meille.. Voi että miten ilkeetä! Muutamana yönä oon joutunu nousemaan sängystä kun varpaatkin on vetänyt ihan kippuraan ja kramppaa niin maan perkuleesti! No, kärsitään koska kuuluu asiaan :LOL:

Mukavaa viikonalkua kaikille!!

tannuli 28+3
 
Aurinkoiset mutta hrrrrrr niin kylmät huomenet!

Kappas vaan kihveli! Meitäpä onkin sitten useampi jolla masukas tykkää ettei viitti pakata verta päähän.. :D Mies naureskeli mulle eilen, kun uutisen kerroin, et "Se on sitte äitiisä tullu tämäkin, itepäinen kun tuumaa nyt jo etten tuu!" Heko heko.. Ja naureskeli vielä sit päälle, et ooppa siinä ite kuukaustolkulla pää alaspäin! No joo, miehet..

Sillä mä tätä N-E:n asentoa nyt ressaan, kun liikkeet on pääasiassa tuntuneet tuolla alvatsalla kokoajan, ja hän oli pitkään poikittain alhaalla ja nyt sitten perätilassa. Jotenkin sit tuntuu että mihkäs se siitä jo hyväks todetusta asennosta enää kääntyiskään?! Mieskin jo suunnitteli sit eilen, millon aloittas isyyslomaa, ja siitä jäis suoraan kesälomalle, ihan siltä varalta että mut sitten leikattas. Ajankohtaa vaan niin vaikea miettiä etukäteen. Ja miten ne pykälät ja muut menikään isyyslomasta, pitääkin hypätä KELA:n sivuille tarkistamaan..

Mutta mikä minut on yllättänyt positiivisesti, on se, että sen kummemmin asiasta puhumatta tuli esille, että kyllä se mies lähteekin mukaan synnytykseen!! :heart: Vaikka alussa niin miltei vannoi ettei siellä kestä, mutta kyllä se nyt tulee! =) Riippuu toki vielä siitä saadaanko noille olemassa oleville toukille hoitajaa, mut eiköhän sekin järjesty.

Nyt lapsille aamupalasta, jos vaikka ulos sitten kun ei sada. Miettiä saa taas mitä pukee kun on niin hiivatin kylmä.. Hrrrr..

Räpätäti+Ninni Elmeri rv29+6 (hui, jo 30 täynnä huomenna! )

*muoks* Massu päivitetty profiiliin! :D
 
aik
Heipsan taas,
Täällä on tapahtunut paljon, sitten viime kyselyjeni. Lauantaina en päässyt enää liikkumaan muutakuin konttaamalla ja sekin sattui niin vietävästi. Sunnuntaina itkin ja makasin lattialla, kunnes rohkaistuin (tai mieheni rohkaistui) soittamaan ambulanssin ja niin sitä sitten mentiin alaselän kipujen takia sairaalaan. Siellä todettiin, että minulla on luultavasti välilevyn pullistuma ja jäin yöksi
tarkkailuun. Kipu oli kaamea ja pelotti minua ja pelkäsin myös vauvan puolesta. Sain melkoisia lääkkeitä (omasta mielestäni) ja olin ihan pökkerössä (Ramal retain-lääkitys), mutta kipu alkoi hieman hellittää. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä sairaalassa kipu yltyi niin kovaksi, että joutuivat antamaan vielä vahvempaa kipulääkettä suun kautta (jotain oksinermiä tai sinnepäin, en muista tarkkaan). Tämä helpotti niin, että kivut loppuivat, sain nukuttua ja pääsin aamulla jo kävelemään! Ah, sitä kävelyn ihanuutta, kun ei kahteen päivään ollut päässyt vessaan, pesemään hampaita tms. Pääsin eilen lopulta kotiin särkylääkkeiden kanssa ja nyt sitten olen loppuajan sairaslomalla.

Oireista sen verran, että minulla puutui ensin oikealta puolelta (jossa alaselän kipukin on) jalkapohja, jonka jälkeen koko oikean jalan takaosa. Jalka on edelleen puutunut (tikustelee), mutta sanoivat lääkärissä, että kun pullistuma pienenee, niin jalka tokenee entiselleen. Vannottivat, että jos kipu yltyy tai jalka ei pidä kunnolla, niin tulla takaisin. Lääkärin mukaan 90%:a välilevyn pullistumista korjautuu itsestään. Voi mennä viikkoja, pahin on yleensä ohi 1-2 viikon jälkeen.

Tästä johtuen olen tarkkaillut vauvan liikkeitä tunnin välein ja painellut mahaa, jos mitään ei kuulu. Onneksi kaikki tuntuu olevan tuolla massussa hyvin ja perjantaina on sitten neuvola. Hieman minua kummastutti, kun mitään sisätutkimuksia tai ultrausta ei tehty sairaalakäyntini aikana...? Seuraava aikani äitipolille on vasta 16.6. eli rv:lla 36 tai 37.

Suosittelen kaikille, joilla tuntuu alaselässä tai jalassa kramppeja lepäämään ja liikkumaan vain sen verran, kun kivut pysyvät poissa. Minulla nimittäin oli kolmisen kuukautta alaselässä vihlaisuja ja kramppeja jalkapöydässä ennen tätä kaikkea kaameutta.

Tällä hetkellä minua myös hieman hämmentää synnytystapa. En voi synnyttää alateitse, jos en pysty selkäni takia ponnistamaan. Toisaalta lapsi oli viime ultrassa myös perätilassa. Kyllähän se ehtii siellä vielä kääntymään, sitä en epäile, mutta mutta... kaikenlaista mietityttää.
En haluaisi hoppuilla synnytyksen suhteen, mutta kun makasin sunnuntaina lattialla naama märkäni, niin ajattelin kyllä, että jos tämä kipu johtuu raskaudesta (mahan kasvu ja painopisteen muutos), niin ulos vaan lapsi ja äkkiä! Tuska oli siis kaamea. Nyt on mieli jo toinen. Onneksi ensimmäinen lapsi on päivät hoidossa, niin saan levähtää rauhassa.

Oikein ihanaa päivän jatkoa kaikille!
rv 30+3
 
Heippa kaikille!

Kauheesti oli tullut taas juttua ja se on mukavaa ;)

Sussoolle ihan hirvittävästi onnea ja tietysti niitä tarrasukkia :flower:

En muista puoliakaan mitä piti kommentoida vaikka äsken ne oli ihan selkeenä mielessä :x Tää raskaus vie ihan oikeesti muistin..

Perätilasta oli ainakin ollut juttua ja se on muakin tässä vaivannut tosi isosti. Eilen mylläsi ihan kamalasti ja jo toivoin että olisi kääntynyt... mutta kyllä nyt aamulla on taas potkinut ihan kiitettävästi tonne alhaalle. En esikoista odottaessa osannut stressata tästäkään asiasta, mutta näköjään tieto lisää tuskaa..
En todellakaan halua sektiota, en myöskään synnytä perätilassa olevaa vauvaa enkä halua väkisin kääntämistäkään...joten kertokaahan viisaammat missä vaiheessa sen sitten tietää varmasti kun enää ei ole ultria miten päin kaveri on ? Täytyy varmaan ottaa neuraavassa neuvolassa puheeksi.
Jostain syystä olen saanut myös stressin aiheen napanuorasta kaulan ympärillä kun poika tuntuu olevan aika vilkas... olen nähnyt jo monta painajaistakin.

Suppareitakin tulee joka päivä, mutta enpä mä ole noita kotitöitäkään yhtään vielä vähentänyt.. hitaampi olen kyllä :LOL: Ei siis kipeitä vielä.

Nyt täytyy rientää töihin ja jatkaa myöhemmin... vähän positiivisemmalla asenteella ;)

Aurinkoista päivänjatkoa!

Vilma-Annika 28+4
 
Perätila-asiaa oli moni teistä pohtinut: Meidän vauva kääntyi perätilasta raivotarjontaan rv29+3, tiedän sen sikäli tarkasti, sillä alavatsalla tuntui sellainen jännä voimakas "tunne" ja sen jälkeen en ole tavoittanut vauvan päätä mistään. Siihen "tunteeseen" asti se löytyi aina tuosta kohdun yläosasta. Eilen terkkarikaan ei löytänyt päätä mistään, ja varmisti asian ultralla, alhaallahan se oli. Terkkari oli asiasta riemuissaan, koska olettaa kerta kerran jälkeen, että alakautta tämä vauva syntyy. Mutta koska edellistä odottaessa lääkäri totesi lantioröntgeniä katsoessaan, että yläaukeaman läpi tulee vain hyvin pieni keskonen, olen itse asennoitunut alkuraskaudesta asti siihen, että sektio on edessä. Siinä pelkään kovasti sitä tukehtumisen tunnetta, joka on kahdessa aikaisemmassa sektiossa tullut. Muuten odotan sektiota rauhallisin mielin.

Toivottavasti teidän muiden, joille alatiesynnytys on mahdollinen ja sitä toivotte, vauvat kääntyisivät pää alaspäin itsekseen. Vielähän niitä viikkoja on jäljellä, että pidetään peukkuja!

Piparminttu75 taisi kysellä hätähousufiiliksistä, ja joku muu kertoi pesänrakennusvimmastaan. Itse toivon, että vauva syntyisi vasta lähellä laskettua aikaa, sillä olen alkanut käydä kotiamme läpi pala palalta. Olen pyyhkinyt seiniä puhtaaksi, järjestänyt kaappeja uudelleen jne, mutta koska niin moni kohta kotona odottaa vielä ehostusta, olen alkanut pelätä ajan riittämisen puolesta. Vauvan synnyttyä kun tahtoisin kaiken olevan mallillaan kotona, jotta saisi sitten keskittyä kolmen lapsen äitiyteen ilman kodin ehostushuolia. Voimat alkaa tosin olla todella vähissä, joten päivittäinen "työntekosaldo" on hyvin pieni, siksi sitä aikaa tehdä tämä kaikki kaipailisin.

Nytkin aamu on mennyt lapsia kouluun kuljettaessa ja itsensä käyntiin saattamisessa. Siitäkin huolimatta taitaa pitää käynnistellä itseään vielä torkkujen kautta!

Kultatiuku ja Nuppu rv30+6
 

Yhteistyössä