HEINÄMAMMAT 2008 ~joulukuussa~

  • Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti
RouvaSumppisuu
HEINÄMAMMAT 2008


24.6
HooWee +30v, tuplat: 2. & 3.lapsi (1. & 2.yhteinen), K-HKS

26.6
aamu81, tuplat: 2. & 3.lapsi, HYS

1.7
Piparminttu75 32v, 4.lapsi, LUS
Narya 28v, 3.lapsi, NKL
Mame 33v, 3.lapsi, Kät

2.7
papu1
katariina-, 3.lapsi, LPKS
Ievaliina 30v, 2.lapsi, PKKS
minskuli 24v, 1.lapsi
Tyttö83, 2.lapsi
rinkinki 24v, 2.lapsi, HYS

3.7
Nelli84 23v, 2.lapsi
Vio-la, 1.lapsi, LKS
vesilaitoksen akka, 5.lapsi
anskuliini83 24v, 4.lapsi, TAYS

4.7
Bubona 22v

5.7
jane70, 1.yhteinen lapsi
oinas95, 2.lapsi
Karenina 26 v. 2. lapsi, Jyväskylä
korvapuusti 23v, 2.lapsi
gataa 22v, 1. lapsi, NKL
pörrö, 1.lapsi, LKS
kimberly 28 v, 1. lapsi, K-SKS

6.7
juska 29v, 3.lapsi
MargeSimpson 25v, 4.lapsi, PHKS
hemunen, 2.lapsi
RouvaSumppisuu, 2.lapsi, LUS
magia, 4. lapsi (1.yhteinen)

7.7
SatuKa 30v, 1.lapsi, Hämeenlinna
Niive 21v, 2.lapsi, OYS
raksmaitaks, 2.lapsi

8.7
Noomi, 3.lapsi
nansotar 31v, 4.lapsi
bambiino 31v, 3.lapsi, PHKS
senjuska, 5.lapsi (2.yhteinen), PKKS

9.7
Frida74, 1.lapsi
Anzzu1984 23v, 1.lapsi, MKS
ronja78 29v, tuplat: 1. & 2.lapsi, Kät
Kultatiuku 31v, 3.lapsi, PKKS
KoJo 25v, 2.lapsi, LKS
Krissie, 2.lapsi, Kät/H

10.7
SmileX 27v, 3.lapsi (1.yhteinen), PHKS

11.7
Minttu28, 1.lapsi
tirpiäinen 27v, 2.lapsi, K-SKS
Lausanne 34v, 1.lapsi, JS

12.7
pallo 35v, 3.lapsi
äitylix3 36v, 4.lapsi
Sus soo +30v, 3.lapsi, SeKS

13.7
HPM, 1.lapsi

14.7
Munkki 37v, 1.lapsi
Jisse78, 3.lapsi, TAYS

15.7
Toukomamma07 32v, 2.lapsi, SeKS
Anniel 24v, 2.lapsi, EKKS

16.7
t-06 28v, 2.lapsi, TYKS
huppa 25v, 2.lapsi
Änkkäpöö 26v, 2.lapsi, OYS
Räpätäti 29v, 4.lapsi, K-SKS
typykänäiti, 2.lapsi, PHKS

17.7
wera81 26v, 2.lapsi, VKS
Wiia 31v, 1.lapsi, PHKS
Neleka 31v, 4.lapsi, KOKS

18.7
Äitee2 28v, tuplat: 3. ja 4.lapsi, EKKS

19.7
nelly83 24v, 2.lapsi, JS

20.7
Nasuliini-84, 2.lapsi, SeKS

21.7
minttumaaria76, 1.lapsi
Virtanen

23.7
Rose71, 2.lapsi

24.7
Tuhkimo-78 29v, 3.lapsi, KYS
Adrian-80, 1.lapsi
nekku77, 2.lapsi, SeKS
EAK, 1.lapsi, JS
Gatsu, 1.lapsi, TAYS
anjamarita 39v, 1.lapsi, NKL

25.7
aata, 2.lapsi

26.7
Bee 23v, 1.lapsi, PHKS

27.7
Kitty1979, 1.lapsi, KYS
Poppeli
Viola
balou, 2.lapsi
Ines

28.7
Vilma-Annika, 2.lapsi (1.yhteinen)
Lumi-Marja 35v, 6.lapsi (2.yhteinen), SeKS

29.7
tannuli, K-SKS
cochlea
Eleanor78, tuplat:1. & 2. lapsi

30.7
Eliza, 2.lapsi, TAYS
jooo
äiti lpr, 2.lapsi

Ei vielä tarkkaa LA:
Narya, 3.lapsi, LA 27.6-1.7
liisaihmemaassa, 2. lapsi
telma
fairytale84
nasu08 30v, 2.lapsi, TAYS
nisu, 1.lapsi
Wilma08
Kvaak, 3.lapsi
Marruska
Ensikertalainen, 1.lapsi, LKS
muumiska, 4.lapsi
hoplaa
bella74
sorsa 22v, 1.lapsi, TYKS
VilliSiili
Popo08
kesämassu, 2.lapsi


Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PK2S = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus

Edelliset keskustelut:

http://keskustelu.kaksplus.fi/t884583,250
http://keskustelu.kaksplus.fi/t899073,475
 
RouvaSumppisuu
Toivottavasti kaikki löytää uuden pinon...uskomatonta, että huomenna on jo joulukuu :xmas: !

Margelle onnea hienoista ultrakuulumisista! Ja Äiteellä onkin jännä päivä, varmasti kaikki on hyvin ja masussa näkyy pikku papunen :heart:

Pahoinvoinnista ja muustakin: Jotenkin uskon, että jokainen raskaus on erilainen. Ekasta (tyttö ) mulla oli niin loistava olo, olin oikeesti koko raskauden ajan (no, ehkä loppua lukuunottamatta) elämäni kunnossa ja hehkeenä. Nyt ei oo yhtään virtaa ja välillä etoo niin, ettei tiedä miten päin olisi. Ekassa raskaudessa kaikki oli sitä mieltä, että poikahan sieltä on tulossa. Sykkeet oli 140 luokkaa, masu eteenpäin, mun vointi loistava jne., mutta tyttöhän sieltä tuli. Siksipä mä en ainakaan kovin paljon usko noihin "ennusmerkkeihin", vaan pikemminkin siihen, että jokainen raskaus on erilainen.

Sumppis ja Lilliputti rv. 8+5
 
Todellakin, huomenna on jo joulukuu, uskomatonta miten aika liitää siivillä!

Eilen illalla mahaa nippasi oudosti vasemmalta puolelta, tökkäsi, niinkuin neulalla.
Tänäänkin on muutaman kerran pistänyt mutta menee heti ohi.
Pyörittelin heti kauhukuvia kohdun ulkoisesta ja yöllä olin unissani jokapaikassa tökittävänä ja tutkittavana, neuvolissa ja lääkäreissä.
Yölläkin kun heräsin niin ajattelin että varmaan pitää heti aamusta soittaa neuvolaan mut nyt kun miettii järjen kanssa niin pysytäänhän kotona eikä soitella mihinkään :LOL:

Pysyttelen nyt aika paljon sisähommissa ja mitään suurempaa en nostele kun mahaan sattuu heti jos jotain rankempaa tekee.
Koirien kanssa käyn kerran päivässä pienen lenkin metsässä että pääseevät oikeen kunnolla revittelemään.

Tikkis 6+3
 
Mukavaa joulukuunalkua kaikille :wave:

Eilen pääsin nukkumaan jo vähän paremmin. huono-olo oli, mutta ei oksettanut. Yritin syödä illemmalla vain vähän kerrallaan ja useammin, niin oliskohan siitä ollut apua. Aamulla oli sitten siitä edestä ontto olo.

Tytön kakkavaipan vaihto on alkanu etoon niin hirveesti, että en voi sitä tehdä yökkimättä. Yritin neitiä eilen potalle tekeen asiansa, mutta tämäpä istui siinä puoli tuntia kirjaa katellen ja heti tuli vaippaan, kun sen laitoin. Onneks poika tuli koulusta ja hoiti taas kakat pois. virnuili kyllä siitä, että tarvis viikottaisen palkan korotuksen siitä hyvästä :D

Mahaan vihlaisee lujaa välillä, kun tyttö kanniskelen. Yöllä kans herään siihen kun käännyn. On tainnu sektiosta tulla paljon kiinikkeitä, kun repii niin vietävästi. Yskiessä ja aivastaessa kans sama juttu.

siivota pitäis jaksaa, mutta tämä veltto ja vetämätön olo kyllä tappaa alleen kaikki kodinkunnostukseen liittyvät ajatukset. Mut pakko sitä on ittensä tästä koneelta kiskoa kotihohommiin. Mies tulee vasta myöhään töistä, eikä sille viitti ainakaan tätä hommaa sysätä.

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:

Lumi-Marja ja Helmi-Onni rv 5+3
 
Meidän varmaan kannattaa ottaa viikkopino käyttöön, kun viestejä tuntuu riiitävän B) Marraskuun pino 20 sivua...

Jos tämä on ok, niin voitko Sumppis muokata ekan viestin otsikkoa koskemaan viikkoa 49?
 
Tervehdys pitkästä aikaa!
Olo on ollu niin väsy viime aikoina, ettei oo pahemmin jaksanu kirjotella. Joka päivä pitää ainaki levätä poitsun päikkäreitten aikaan ja illalla sippaan jo ennen kymmentä. Päivittäin oon kuitenki käyny lukemassa teiän kuulumisia =)

Kuvottava olo on kuitenki nyt parina päivänä ollu pois tai ollu ainaki paljon lievempi. Syödä pitää kuitenki muistaa tasasesti tai muuten se kyllä ilmeeraa taas itsestään. Että sellasta tasasta taaperrusta täällä mennään eteenpäin ja kovasti ootetaan 10. päivä olevaa ultraa. Viikkoja on sillon jo melkein 8, että sydänäänien pitäis kyllä varmasti kuulua. Eka neuvola onki sitten 13. päivä. Niin joo, ja närästäminen on alkanu, ei kiva. Esikoiselta moista vaivaa oli vaan ihan lopussa. Toivottavasti tämäki taukois joissain vaiheessa. Ja vatsaaki nippailee vähän äkkinäisistä liikkeistä, mutta muuten ei onneks oo mitään tuntemuksia. Mitä nyt turvotusta.

Äitiysvaatteita on vielä esikoiselta tallessa, mutta voi olla jotkut housut pitää hankkia lisää. Ja kesäks sitten tietty jotain vähän kevyempää. Esikoinen kun synty niin alkukesästä ettei helteet vielä ehtiny tulla.

Mäki näin sitten ekat raskaus ja synnytys unet tässä viikolla. Synnyttämässä vauva suorastaan sujahti ulos parilla ponnistuksella (olisko enneuni???) ja sitten toisessa unessa mulla kasvo tuossa kohdun kohdalla vaan sellanen epämääräsen muotonen möhkäle, ehkä vähän nyrkkiä isompi. Jotenki kammottava. Toivottavasti tuolla masussa on kaikki hyvin... :heart:

Mutta nyt taida lähtee keittään teetä (kahvia ei oikein enää saata juua), kun käytiin ostaan pullaaki :p

Hyviä vointeja kaikille ja mukavaa viikonloppua =)

Änkkäpöö ja Toivoilona 6+3
 
Hei taas!

Minulla kuvotus on helpottanut, mutta iskee edelleen lähes päivittäin. Mikään makea ei maistu edelleenkään. Tosin ei kaikki suolainenkaan. Jääkaapissa on marinoituja porsaansuikaleita, mutta olen jo monta päivää katsonut pakettia inholla. Ei tee yhtään mieli siitä tehtyä kastiketta.....

Vatsa sopii edelleen omiin housuihin, mutta rinnat on turpeat ja arat. Väsymys ei vielä juurikaan ole vaivannut. Vain muutaman kerran olen päivällä unet ottanut, kun pojat ovat koulussa.

Vauvasta ei olla vielä ääneen kerrottu kuin minun yhdelle ystävälle, mutta tieto leviää varmasti kuin itsestään, sillä neuvola sijaitsee käytävän varrella, jota pitkin KAIKKI minun työkaverit marssii. Hyvä että ekaan neuvolaan pääsin. Terkkari etsi pitkin terveysasemaa, kun piti lähteä siitä oven takaa litomaan. Ja silti taisin jäädä "kiinni" perhetuttavalle, joka on myös töissä terkkarilla. Hauskaa!

Muutenkin tästä vauvasta kertominen erityisesti minun vanhemmille tulee olemaan kaikkea muuta kuin mukavaa. En tiedä miten ne repeää asiasta. Ne on hätäisesti toipuneet minun avoerosta poikien isästä, ja siitä että menimme nykyisen mieheni kanssa viime kesänä naimisiin. Nyt niiden olisi taas alettava sulatella uutta asiaa. On se vaan jännä, että sitä vielä 31-vuotiaana murehtii, mitä muut ajattelee asiasta, vaikka meidän oma harkittu päätöshän tämä tuleva kullan muru on. Kerrotaan varmaan vanhemmilleni sitten kun on pakko, tai jos pojat lipsauttaa sen vaikka vahingossa, jahka nyt pojille ensin kerrotaan joskus asiasta.

Mites teillä muilla, onko kertomisongelmia tiedossa, vai olenko ainut laatujani?

Kultatiuku ja Kirppu rv 8+2
 
Kahdesta ekasta raskaudesta hihkuin heti plussan saatuani kaikille mahdollisille ja sit melkein heti perään jouduin ilmoittelemaan ettei mitään vauvaa tulekkaan.

Otin siitä niin opikseni että nyt olen sanonut ainoastaan anopille, omalle äitille en puhu mitään vielä koska tiedän että se läpertää heti kaikki siskonsa läpi ja se ei kahdella ekalla kerrallakaan ollut innostunut, hoki vaan että no katotaan nyt kuin pitkälle pääset ja juhlitaan vasta sitten, olo oli todella loukkaantunut.

useasti haluttas miehen veljen "vaimolle" sanoa mutta aina se jää kurkkuun, ei uskalla sanoa, ei sitten millään.

Itsekkin ukon kanssa puhutaan tästä hyvin vähän, itse en huseeraa tätä niin kuin ekoja kertoja, väliin jopa unohdan että olen raskaana.
Ekoilla kaerroilla ukko silitteli mun mahaa mut nyt ei koskekkaan.
Se ei uskalla toivoa, sanoo että sitten vasta uskoo kun se on sylissä.

Ymmärrän sen sillä luulen että molemmat km oli miehelle jollakin tapaa raskaampia kuin mulle.

Tikkis 6+3
 
tervehdys !!!

tuossa eilen innostuttiin taas duunissa kurkkaamaan masuun ja SYDÄNHÄN SE SIELLÄ PUMPUTTI :heart:

paha olo jatkunut kuitenkin, ja päänsärky liittynyt joukkoon mukaan, huoh... tänään ihan sairaslomaa otin kun en enää kestänyt jomotusta.

nyt naiset apuja apuja !!!:
huomenna pitäisi saada pimitettyä tämä juniori vielä. Illanistujaiset olisi luvassa... Meillä kotona vietetään. Tupakanpolton lopettaminen saa jo noilla vierailla hälykellot soimaan mutta saattaapi vielä mennä läpi muuten vaan...mutta mutta juomiset ei... Siis mitä tehdä ?

minttumaaria ja juniori 6+0 ( eilisen perusteella kylläkin vähän enemmän )
 
minttumaaria, itse olen sanonut juomattomuuteen syyksi että aamsuat pitää olla heti virkkuna kun on ostosreissu edessä, mutta itse muutenkin otan sen verran vähän(silloin tällöin 2-3 lonkeroa) että kukaan siihen ei kiinnitä huomiota.

Tupakanpolton olen vaan sanonut lopettaneeni vaikka joskus kotona olen vielä muutaman tupakan polttanut mutta en enää muiden nähden paitis ukon nähden.
Tupakanpolton lopettamisestakin olen jauhanut niin paljon kaikille että ne vaan kannustaa lopettamista.
 
Tikkipää, mulla kans nippaili vasemmalta eilen, ikään kuin munasarjoista ja kyllä, itseleivottu diagnoosi oli valmis kahdessa sekunnissa. Yön yli nukuttuani olen kumonnut diagnoosin. Miehellekin aamulla ekana sanoin ettei varmaan ole KU, vaan kaikki on hyvin tai sitten on tuulimuna. Mies ihmetteli enkö vain voi ottaa ihan rauhassa, koska kaikki varmasti ihan hyvin. Hyvä kysymys. Jotenkin sitä varhaisultraa vaan jännittää niin kovin.
 
Bee
Moikka!

Ajattelimpa tulla laittamaan minäkin muutaman sanan.. =)

Oireista: Ei juuri mitään löydy.. Välillä (ehkä kerran päivässä ) lievää kuvotusta, takahampaiden harjaus aiheuttaa joskus kakomista, tissit kipeät. Siinäpä ne, joskus oikein arveluttaa että onko masussa kaikki kunnossa kun oireetkin on näin vähäiset! Onneksi ultra on jo tulevana tiistaina! :eek:

Mitään vuotoja ei mulla ole ollut, onneksi. Viimeksi km-vuoto alkoi jo 5+1 ja ihan kirkkaana heti alusta lähtien. Että nyt oltais jo vähän pidemmällä.. :)

Raskaudesta olen kertonut äidille, muutamille työkavereille ja parille hyvälle kaverille. Joulun maissa kerrotaan sitten sukulaisille jos kertomista on.

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille heinäkuisille!!!! :heart: :heart:


 
Ekassa neuvolassa on nyt sit käyty :) Jotenkin ollu taas sellanen olo et nyt on ihan varmasti menny kesken, oireetki on vähentynyt mut luulenpa et toi neuvola sai sen pelon vaan aikaseks... Yritin jotenki tsempata itteeni siihen et jos sydänääniä ei kuuluiskaan... No eipäs se neuvolatäti niitä suostunu sit kuuntelee, sano ettei oikeen voi sanoo mulle mitään mikä helpottais ja vähentäis mun stressaamista jos se kuuntelis ja mitään ei kuuluis... Sano kuitenki et voin tos parin viikon päästä soitella ja mennä kuuntelee niit sydänääniä jos en ultraan asti jaksa odottaa... Pakkohan se on mennä, ehkä tän asian uskoo sit paremmin :) Pahoinvointi on helpottanu vähän mut vieläkin oksettaa aamusin ja pönttöö pitää halailla... La on neuvolan mukaan 5.7 joten jos RouvaSumppisuu viittis muuttaa sen tohon listaan... Uskon kyllä et se muuttuu vielä siitä sitten ultrassa...

Hyvää viikonloppua kaikille!!

Gataa & Hasselnut rv 9+0
 
RouvaSumppisuu
Ehtoota vielä :wave: ...

Kertomisongelmista
: Jotenkin jännittää, miten muut suhtautuu uutisiimme kun esikoinen on vielä alle vuoden. Vaikka en usko, että kukaan suhtautuu negatiivisesti tms., mutta kuitenkin sitä miettii...vaikka pääasia on, että itse sydämessään tietää, että näinhän juuri sen kuuluu meidän osalta mennä :heart:. Jouluna varmaan uskalletaan (toivottavasti) kertoa tästä salaisuudesta, np-ultra on 20.12...

Hauskaa pikkujouluaikaa kaikille heinämammoille! Otataan ne alkoholittomat sidukat esille ja skoolataan hymyissä suin :xmas: ...

Sumppis ja Lilliputti rv. 8+5
 
Onko kukaan huomannu semmosta että iho on kipeä?
Siis, kun puhetaan kuumekivusta, että kun on kuumeessa niin iho menee kosketusaraksi?
vai voisko se olla vaan nesteiden kertymistä kehoon?

Mulla on jalat ja kädet aika kipeät mutta hellä hieronta helpottaa.
 
gataa, höh kun ei suostunut kuuntelemaan sydänääniä. Kyllä minulla kuului neuvolan laitteella, kun oli viikkoja 9+0. Onneksi lupasi, että saat mennä parin viikon päästä. Minä mietin, josko kysyisi pääsisikö vielä ennen joulua uudestaan kuuntelemaan, kun np-ultra on vasta joulun jälkeen. Uskaltaisi jouluna sitten virallisesti ilmoittaa raskaudesta. (Vaikka kyllä nytkin perhe jo tietää asiasta..)

minttumaaria76 ja muut pikkujouluajan juhlijat. Jos juhlat on kotona, niin eikun alkoholiton siideri tai alkoholiton viini lasiin, niin kukaan ei huomaa eroa. Loppuillasta ei huomaa vaikka joisi tölkistäkin. Miehen veljen juhlissa viime keväänä meni alkoholiton siiderini ihan täydestä läpi. :LOL:

Kertomisesta Minä en millään malttaisi pitää suutani kiinni ja siitä syystä aika moni jo asiasta tietääkin, perhe, appivanhemmat ja muutamat ystävät. Tämä on kummankin perheen ensimmäinen lapsenlapsi ja erittäin odotettu. Miehen toisen puolen isovanhempien ensimmäinen lapsenlapsenlapsikin. Jouluun asti maltan odottaa mutta sitten on jo pakko uskaltaa kertoa muillekin. Miten aika kuluukin niin hitaasti. :/

Hauskaa viikonloppua kaikille heinämasuille!!!

SatuKa ja 8+5 (9+3)
 
Sydänäänistä, ei meidänkään neuvolassa yritetä kuunnella ennen 11-12 viikkoa.

Pikkujouluista, onneksi ei ole juhlia tiedossa, niin ei tarvitse stressata =) täälläkään ei nimittäin menisi läpi se, ettei nyt vaan huvita.

Kertomisesta, Meillä tietää lähimmät ystävät ja vanhemmat. Lapsille ei olla vielä kerrottu. NP-ultra on ennen joulua, joten joululoman jälkeen voi lopettaa mahan peittelyn :LOL:

Omaa napaa: Pahaolo jatkuu ja lisääntyy.. :x Nytkin istun tässä ja mietin tuleeko kohta oksu vai ei?
Eka neuvola oli tänään ja täti oli täyttänyt papereita jo valmiiksi (luntaten edellisen raskauden aikaisista) joten ei mennyt tuntiakaan. Seuraavaksi sitten lääkäri ja mikä parasta, sydänäänten kuuntelu alkaa sitten siitä..se jos joku on musiikkia äidin korville :D

Noomi 8+3
 
Sus soo
Moi!
Pikkujouluihin pitäisi mun mennä myös huomenna. Helppoa kuitenkin noiden työkavereiden kanssa on juhlia, kun tietävät jo raskaudestani. Meillä siis tosi pieni työyhteisö ja pikkujouluihinkin tulee vaan kolme pariskuntaa... Mutta siis sitäkin edustavampi joukko ;) Ostin pari tölkkiä alkoholitonta päärynäsiideriä, sillä on sitä mukava jotakin siemailla samalla kun lauleskellaan karaokea ym.

Raskaudesta ollaan kerrottu meidän vanhemmille sekä osalle sisaruksista + muutama ystävä/työkaveri. Lapsille ajateltiin kertoa jouluaattona uutinen, jos sinne asti päästään onnellisesti tässä raskaudessa. Töissä toivon pystyväni pitämään vauvauutisen salassa lapsilta ensi vuoden alkuun asti.

Sydänääniä toivottavasti yritetään kuunnella ensi maanantaina kun on eka neuvola, mutta voi olla ettei kuulu vielä. Haluaisin niin kovasti tietää, että vauvan sydän lyö!

Huonoa oloa ei edelleenkään näy eikä kuulu... Sen vuoksi jotain konkreettista merkkiä vauvan olemassaolosta haluaisin saada. Kriittiset viikot tässä alkaa olla. Edellinen keskenmeno oli viikoilla 9-10. Jos vielä jouluna kaikki on hyvin, voin alkaa iloitakin vähitellen tästä raskaudesta.

Nyt on pakko mennä nukkumaan, jotta jaksaa huomenna leipoa pikkujouluihin vähän herkkuja viemisiksi.

terkuin Sussoo 8+1
 
Hei taas kaikki mammat. Viikko on mennyt oikein hurinalla ja nyt on vain aivan ihanaa olla yksin kotosalla ihan rauhassa.

Tuota pahaa oloa on ollut minullakin ja kaiken huipuksi iski vielä vatsatauti ja kun tätä painoa ei oel muutenkaan kauheasti niin ei kiva. Eka raskaudessa juoksuttivat neuvolassa ja pari kertaa jouduin tippaan kun mikään ei pysynyt sisällä ja sama näyttää toistuvan taas, paino olikin tippunut kolme kiloa.

Tuosta raskauden kertomisesta sain itse aika ikävän kokemuksen, kun mieheni veljen vaimo kuuli niin siitähän syntyi oikein soppa. He kun ovat yrittäneet vauvaa jo monta vuotta ja tulosta ei ole syntynyt vaikka molemmilla on entuudestaan kaksi lasta. Tuli toisen äksyilyin ja haistattelun jälkeen sellainen olo, että pitääkö minun anteeksi pyytää omaa raskautta. Tulipahan vaan mieleen, että ei halua asiaa kovin monelle kertoa jos vastaan otto on tuota luokkaa.

Jotenkin tämä raskaus on nyt niin erilaista, kun edellisestä raskaudesta on jo kahdeksan vuotta. Ainut mitä siitä muistaa on paha olo.

Kultatiuku tuolla mietti mitähän vanhemmat tuumaa uudesta lapsesta. Elä turhaan murehdi ajattele vain, että kerranhan täällä eletään ja elät omaa elämääsi ja tärkeintähän on sinä ja miehesi olette onnellisia yhdessä. Itselläni kans on uusio perhe ja olen päättänyt nyt nauttia elämästäni ihan täysin, kun kerran itse olemme onnellisia ja lapsellani on nyt myös hyvä olla.

Rauhaisaa illan jatkoa kaikille ja hyvää pakkas viikonloppua.

Mamma rv 9+2

 
Ultrassa eilen taas käyty. Pikkuinen oli kasvanut ja nyt saatiin mitattua. Vastasi eilen viikkoja 8+2 Ja lasketuksi ajaksi antoi 9.7.2008. Voisko sumppis vaihtaa sen listaan?
Ensin ei sykettä näkynyt, mutta sit se saatiin kuulumaan ja sit kun vähän laitetta pyöräytti niin jo siellä näkykin pieni sydän pumputtelemassa :heart:
Neuvola aika täytyy ens viikolla varata kun ei siellä eilen ollu ketään paikalla. No varmaan on neuvola sit heti sen meän Helsingin reissun jälkeen.

Kertomisesta : Meillä varmaan tulee kerrottua asiasta muillekkin pikkuhiljaa kun sattuu tuleen sopiva hetki. Aika moni meän läheisistä jo tietääkin. Rohkeesti vaan kerrotte. Se muiden suhtautuminen on niiden oma ongelma. Pääasiahan on että olette ite onnellisia asiasta :)

Nyt lähen esikon kanssa touhuileen ja lämmitteleen leivinuunia kun pakkasta ulkona näytti olevan -14c.

Kojo ja möykkis 8+3
 
Huomenta!

Nyt tarvitsisin neuvoja.. Sain eilen töistä irtisanomisilmoituksen ja se tuli todella puun takaa... :ashamed:
Työsuhde on vakituinen ja kestänyt 1,5 v. Olin ajatellut kertoa raskaudesta joulun jälkeen, mutta nyt näyttää pahasti siltä että jostain ovat jo asian saaneet tietoonsa... en tiedä vaikka olisivat lukeneet sähköpostejani.
Syyksi olivat laittaneet tuotannolliset ja taloudelliset syyt tietenkin sillä eiväthän he nyt voineet siihen raskautta tietenkään kirjoittaa... laitontahan on antaa lopputili raskauden takia.

Vai kuinka on?? Ja millä sen todistaa? Täytyy varmaan olla yhteydessä työsuojelupiiriin heti maanantaina.

Kivan joululahjan antoivat... ja mistähän tässä nyt sitten raskaana oleva saa kesään asti töitä...
Mieli tosi maassa mutta eiköhän tää taas tästä vielä iloksi muutu :|
 
Huomenet!

Johan on Vilma-Annikalle kurjasti käynyt. :/ Osaatko suorilta sanoa, että varmasti olisivat irtisanoneet sinut raskauden vuoksi? Vai oikeasti noista em. syistä?
Itsehän jäin tässä marraskuun alussa myös työttömäksi kausiluontoisen työni vuoksi, ja tuskinpa tässä uutta työtä vastaan tulee/kukaan työnantaja palkkaa.. Miten tässä opetteltkaan mitään uutta työtä, kun oksennus saattaa tulla koska vaan ja mistä vaan?! Kyllä sitä aikas hyvin liitonrahoillakin pärjää, ainakin itse ollaan niin laskettu. Hoitomaksut ja auton käyttökulut kun söi multa palkasta aika ison osan.

Me ei olla kerrottu vielä oikeastaan kenellekään. Miehen veljen vaimo sai tietää pikkujouluissa kun saunottiin.. En tiedä onko kertonu miehelleen. Parille parhaimmalle ystävälle olen kertonu, ja ihana suhtautuminen on ollut! Muille kertomista oon aatellu viivyttää että ehtisi ultraan ensiksi, joten jos sitten jouluna ainakin appivanhemmille ja äidille kertois. Katoin näet, että aattona on rv11, ja ultra on mulla ennenkin ollut siinä 9-10vkon paikkeilla. Ehtii just ennen joulua toivottavasti.

Mullahan on taustalla siis pitkä toipuminen keskivaikeasta masennuksesta, joten hieman kyllä pelottaa oman jaksamisen puolesta.. Tää on kuitenkin jo neljäs muksu, ja kun ei nuo aiemmatkaan mistään rauhallisimmasta päästä lapsia ole! Päinvastoin, pienimmät ovatkin leikkisästi Elmeri ja Eemeli, vaikka neitejä ovatkin.. Vanhimmainen taas käynyt läpi keskittymisvaikeuksia ja toimintaterapiaa eka-tokaluokalla. Ja tähän laumaan sitten haluan vaan lisää pieniä! Oon ihan hullu.. Mutta uskon että aikansa kutakin, ja tästäkin selvitään. Ja osannen apuakin hakea ajoissa jos niikseen tulee, kun sen kuopan pohjan on kerran nähnyt ei sinne takas tahdo!

Voimia muillekin pahoinvoiville! :hug: Miekin taas pytyltä aamuni aloitin, miestä se vain hymyilytti.. :kieh: Ja edelleen jos ei sitä pahoinvointia ole, ei se huonoa tarkoita!! Kaikki voi olla mainiosti, vaikkei itse tietäis raskaudesta juuri mitään!

Mie en voi oireista erehtyä. Oksentelun ja etomisen lisäksi massu pullottaa kivasti, niinkuin viimeksikin. Liivit on saanu vaihtaa isompiin jo, sen verran tuppaa täytettä jo löytymään! Saas nähdä meneekö taas kuppikoko uusiksi niinkuin aiemmissa raskauksissa.. Nimim. ex B-kuppi, nyk D/DD..

Mutta mukavaa joulukuun alkua jokaiselle heinäaarretta massussaan kantavalle mammalle ja myös perheille!! Me mennäänkin lasten kanssa tänään äitini luo pipareita leipomaan.

Räpätäti+papu rv7+5
 
Sus soo
Moi!

En tiedä olisinko nyt sitten onnellinen vai en... ne mun raskausoireet alkoi. Raskaus on näin alkuvaiheessa ja verenpaineeni on jo nyt tosi alhainen. Kaksi tuntia kokkasin illaksi suolaista purtavaa ja perheelle ruokaa eli en ainakaan lepäillyt. Sen aikana ja jälkeen olo oli tosi sekava ja väsynyt. Ajattelin olon johtuneen vain verensokerista, mutta syynä olikin verenpaine. Verenpaineeni oli 86/63! Viime raskaudessa paineet oli välillä samanlaiset, mutta ei vielä näin alkuvaiheessa. Pomolle ehdotin pari viikkoa sitten, että voisin jäädä suosiolla kotihoidontuelle kesken työvuoden, koska tiedän että en välttämättä pysty tekemään töitä normaaliin tapaan. Mutta sille ei sopinut. Pomo vaan sanoi, että mun on haettava sairaslomaa, niin saan kunnon palkan siltä aikaa. Täytyy sanoa, että aivan ihana pomo mulla! Edellisraskaudessa taisin päättää, että en lähde aamulla töihin jos yläpaine on alle 90 tai alapaine alle 60. Täytyy ilmeisesti muuttaa näitä omia ehtoja tässä raskaudessa kymmenellä alaspäin :| Onko ketään muita matalapaineessa lenteleviä heinäkuun odottajia?

Vilma-Annika , saiko kukaan muu näitä irtasnomislappuja? Jos se pelkästään sinuun kohdistui, niin alkaisin epäillä. Toisaalta tuo voi olla pelkkää tosi huonoa sattumaakin. Tsemppiä sinulle!

Eipä tässä muuta. Kohta olisi saunaanmeno, mutta enhän mä sinne voi mennä näissä paineissa... kun saunassa ne laskee mulla entisestään.

Hyvää lauantaiehtoota kaikille!

t. Sussoo noin 8+2
 

Yhteistyössä