***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Huhtikuussa***

Jes vihdoin flunssa ohi!

Nyt oon koko pääsiäisen ollut töissä ja ikäväkseni olen saanut huomata, että ei millään enää jaksa samalla tavalla kuin ennen. Olen sairaanhoitajana terveyskeskuksen osastolla ja viimeiset kaksi tuntia työpäivästä on kyllä yhtä vatsan kiristämistä. Onneksi kiristys tuntuu vielä ihan ylhäällä pallean alapuolella, joten ovat varmasti vain harjoitussuppareita...

Mulla kanssa VATSA TOSI ISO! Kaikki työkavereista tuntemattomiin ihmettelee miten mä vielä voin töissä olla ja sit ovat huuli pyöreenä kun kerron, että äippälomaan olis vielä kaks kuukautta aikaa! Onneks pidän kesäloman ensin joten kohta jo jään kotiin. Tuntuu välillä vaan vähän ikävältä kun kaikki huomauttelee miten iso maha jo on! Ihan niinkun siinä ois jotain vikaa!!!

Raskausdiabeteksesta mä taisin olla se toinen joka harmitteli herkujen vuoksi "narahtamista"... Ikävä kyllä raskausdiabeteksen voi saada myös syömällä väärin (liikaa energiaa kulutukseen nähden) tai syömällä liikaa nopeita hiilareita (sokeri, vaaleat jauhot jne.), mutta useimmiten se kyllä vaatii sen alttiuden siihen! En siis ajattele RD äitejä sen suurempina herkuttelijoina :)! Ja joskus elimistö ei vaan kykene raskauden aikana säätelemään hormonituotantoaan siten kuin kuuluisi, syö sitten miten terveellisesti tahansa! Tarkoitin silloin valittaessani omaa herkuttelua, että mun ei ainakaan sitä kannattais tehdä, kun suvussa on muutenkin tota diabetesta niin paljon. No mulla on se testi 5.5 joten silloin nähdään miten käy!

Mulla on noi yöt ja unet hieman huonontuneet viimeaikoina. Hyvää asentoa ei tahdo löytää millään ja herään aina asennonvaihtoon eli noin 4kertaa yössä. Kyllästyttää muuten jo tää kylkimakuilu! Myös unista on tullut ihan psykoottisia! Olen aina ollut hyvä nukkuja ja nyt niitä unia tosiaan tarvittaisiin, mutta toivotaan ettei tämä huonounisuus jatkuisi raskauden loppuun saakka.

Ihania nimiehdotuksia nenna saanut! Myös nimiehdotuksia pojalle otatetaan vastaa! Ei tahdo millään keksiä!

Kukkikselle haleja ja jaksamista!
Toivottavasti myös Seinipsellä on kaikki hyvin!

Tiinu ja Jäppinen 26+6 (huomenna poksuu)
 
Iltaa! :)

Ihan ekana kukkikselle iiisot tsempit:hug: Vauvalle paljon lisäpäiviä ja voimia:)

Älytontä että kesä joka oli hetki sitten tooodella kaukana on jo täällä!.Tai ei ihan mutta älyttömän lämmin on!.Meidän tytön on ihan onnensa kukkuloilla kun saavat olla mekot päällä ulkona :).Noi on kaikki sellaisia prinsessoja että oksat pois:heart:

Täällä monella muullakin noita supistuksia.Hirveesti olen lukenut ja ettinyt tietoa,jotenkin tuntuu että vaikka niitä on kovastikin niin harva silti syntyy ihan ennen aikojaan,ja jotenkin luulisin että jos se on syntymässä niin ei sitä pysty estämään kun totaali levolla,niinkuin seinisipelläkin tilanne on.Jos siis enää sielläkään vauva mahassa?,Toivottavasti kaikki hyvin!:)

Mä voisin liputtaa tota Minja-emiliaa:D.Meillä on Minja Katariina:D

Nätit teillä muidenkin lasten nimet:).Ehkä se varmistuu vasta kun tyttö syntyy että miltä näyttää:)

Olot on edelleen samat.Supistaa hitosti,painetta,kannakkeita ym.Supistukset on KOVIA!Ja niitä tulee päivään 5-15.Ja ne todella vie voimat.
Jotenkin niin tympiintynyt valittamaan,kipeä olen ja tulen olemaan.Koitan nyt vaan elää sen kanssa!.
Mutta tämä on hyvä paikka valittaa!!:).

Sokerit on täälläkin ihan normaalit:)

Niin ja häntäluu kipua on myös.Liitoskivutkin on niin järkyt etten pysty kyljellään nukkumaan ollenkaan:/.Sekin vähän hajottaa kun nukkuminen on hankalaa.kun pitää pelkästään selällään nukkua.

Tiettekö että on todella outoa kun tämä odotus on ihan erilainen kun noi kolme ekaa!

Mulla siis noista tytöistä on kaikista ollut samat oireet,vähän vaihdellut kuinka vahvana on mutta on ollut kuitenkin!.
Ennen alkoi närästää heti kun olin testin tehnyt ja jatkui ihan kauheena loppuun asti!,En juonut missään odotuksessa tippaakaan kahvia,olin TODELLA itku herkkä ja mustasukkainen,pillitin ja raivoisin siis ihan pienestä,mielialanvaihtelut oli muutenkin todella kauheat,turposin ja lihosin enkä oikeen kattonut tarkkaa peiliin:whistle:

Nyt olen juonut kahvia ihan hillittömät määrät!.Närästää silloin tällöin mutta se on pientä ja menee äkkiä ohi,vaikka painoa on tullut niin maha on ihan erilainen.Olen jaksanut pitää ulkonäöstäkin huolta,mieliala ei ole heittänyt härän pyllyä ja on aika normaali olo ollut kokoajan,noi kivut nyt masentaa jonkun verran mutta aurinko tosiaan piristää.Varmaan sitä vielä on ihan hajalla kun jaktuvasti sattuu eikä mitään voi tehdä mutta tällä hetkellä ihan kiva olo :)

Vähän tosiaan ahdistaa kun ei oikeen pääse mihinkään,samalla pihalla aina istua.Mutta mielummin istun tossa pihalla kun sairaalassa sisällä!.

Turvatyynystä piti vielä sanoa että mä en ainakaan luottaisi siihen että sen saa pois päältä.Siihen voi tulla joku vika tai jos kolari tulee niin en luottaisi siihen että se ei sieltä räjähdä.Mutta oonkin ehkä älyttömän varovainen:)

Tänän oli ihan älytön makea himo.Tein marjarahka piirakkaa ja croissanteja.Tai tarkoitus oli noita croisantteja tehdä mutta en tajunnut yhtään miten niistä olisi saanut sen mallisia:D
Vaikka oli ohje ja kaikkea:D.niistä tuli sitten pikkupitspja ja jotain nyyttejä:D.(kinkku juusto täytteellä) ja oli muuten hyviä:p
Pirtelöä on myös mennyt näin lämpimällä!

Onnea muuten uuteen kotiin,täällä oli vissiin muutama joka oli päässyt muuttamaan!.
Mullakin muutto kuume ihan hillitön!.Olen suunnitellut uuden asunnon sisustuksenkin jo,maalit ja kaikki:D.Olen muuten tainnut sanoakkin:D.
Saa nähdä keretäänkö muuttamaan:)

Meillä alkaa taas sisälämpötila olla 26-27!.Aika tuskaa olla.Meillä on vielä todella kostea ilma eikä ilma vaihdu kunnolla.Ollaan ihan tunnettuja siitä että meillä on ihan tuskaa olla:D

Mutta eipä nyt muuta kun vointeja!!

Mm itu 29+2
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa!

Pihlamaria Mulla on käyny ton RD:n kanssa ihan samalla tavalla. Ennen on arvot pysyny reilustikin sallituissa rajoissa, mutta nyt joutuu jo kattomaan enemmän mitä suuhunsa laittaa. Huomenna olis taas aika äitipolille...saapa nähä mitä siellä sanovat. Vauvan kokoa nyt ainakin aletaan jo tarkkailla.

Mahan koko eka kerran ku neuvolassa mitattiin oli 19cm ja ihan keskikäyrällä. Viimeksi pari viikkoa sitten olikin jo humahtanu 26cm ja yläkäyrälle. Musta tulee varmaan aivan järkyttävän kokonen ennen heinäkuuta.

Turvottaa ihan kamalasti! Oon joutunu luopumaan jo vihki- ja kihlasormuksista ja vaihtamaan tilalle isomman sormuksen. Myös jaloista huomaa turvotuksen. Nesteen juominen, suolan välttäminen, mansikat ja ananas auttaa asiaan, mutta onkos teillä muilla vielä lisää vinkkejä nesteiden poistamiseen ?!:attn:

Myös mulla on jatkuvasti aivan tukalan kuuma! Ja lämpöaalto saattaa tulla ihan mitään tekemättä. Ei kyllä tarttis ihan niin kuumaa tulla kuin viime kesänä.

seinispellejakukkikselle tsemppiä makoiluun!
Voimia myös kaikille muille vaivojen kanssa painiville. Itse olen onneksi vielä päässyt aika vähällä

Sarah ja Nisu 28+2
 
Mahan koko Menee täällä tasan keskikäyrällä (rv 28+6 26cm), eikä se mun mielestä kyllä mitenkään kamalan iso olekaan.

Täällä alkaa olemaan taas alkuraskauden oireita, väsyttää ihan hirveästi ja voisin vaan nukkua koko päivän. Ja eilen ku mies teki nuudeleita, niin meinasi oksennus tulla kun haju oli niin kamala :eek:

Kuuma on täälläkin. Hiki vaan valuu ja meinaa tukehtua.. Toivottavasti kesäkuussa ei vielä olis hirveitä helteitä...

Turvotusta täälläkin. Kihlasormus menee päivällä sormeen, mutta yöksi on pakko ottaa pois kun puristaa niin kamalasti. Vielä viime viikolla nilkat oli niin turvoksissa, ettei kehräsluutakaan näkyny, kunnon pölkyt. Mutta kun oon juonu vettä nyt ihan kunnolla niin hävinny turvotukset aika paljon onneksi.

*Näköjään oon oppinu uuden sanan "Täällä(kin)" :D
 
Viimeksi muokattu:
Minä mainostaisin rautalääkkeeksi Maltoferia! Nyt ei ole ainakaan vielä tarvinnut sitä ottaa, mutta esikoisesta kokeilin ensin juurikin Obsidania (tosin aloitin tyhmänä suoraan kahdella tabletilla) ja mahaan alkoi sattua ja vatsa meni kovaksi. Sitten tuota Maltoferia kokeilen nestemäisenä (appelsiinimehun sekaan tippoina, imeytyy paremmin c-vitamiinin kanssa) ja se kävi mulle tosi hyvin.

Synnytyksen jälkeenkin hb tippui kun menetin verta leikkauksessa (eivät muuten edes mitanneet automaattisesti Jyväskylässä, vaan jouduin itse vaatimaan, koska olin niin väsynyt!). Niin tarvitsin sitten rautalääkettä, no ei ollut Jyväskylän sairaalassa kuin Obsidania, niin mies joutui hakemaan mulle Maltoferin apteekista. Mun mielestä ihme toimintaa, kun sairaalassa olosta kuitenkin joutuu maksamaan, niin viedä sitten omat lääkkeetkin mukana..

Mulla myös turvotusta, mutta ei vielä tuossa mitassa, mitä Merlina kertoi. Esikoisesta jossain vaiheessa oli samanlaiset pölkyt jalat ja sormet ei kääntyneet enää nyrkkiin. Kauhulla odotan kesän helteitä! Tekisi mieli ostaa ilmalämpöpumppu yläkertaan kun tietää miten kamalan tuskaa siellä on nukkua!

Närästys vaan vaivaa!!.. Ei polta, mutta etoo ihan koko ajan. Välillä taistelen, ettei tarvii lähtee oksentaa. Sekin vie voimia töissä ollessa! Mietin jo hakevani saikkua, mutta ehkä mä vielä yritän. Istumatyötä teen kirjanpitäjänä. Tukisukat on käytössä.

Ainiin, tuota hengitysvaikeutta oli esikoisen aikaan, mutta nyt on maha toooosi paljon alempana, niin ei ahdista hengitystä yhtään. Onkohan lihasket niin venyneet, että maha on alhalla?! Äitikin ihmetteli moneen otteeseen, että nouseeko se tuosta enää. Minä sanoin, että ei, laskee vaan sitten kun vauva laskeutuu =)

Milja +vaavi 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Tulin pikaisesti kommentoimaan tuosta raudasta..
Mä kans liputan ton maltoferin puolesta! Mulle ei obsidan myöskään sopinut. Heti toi ummetuksen mukanaan ja hirveät suolistokrampit tai jotain. Mä oon ottanut tota maltoferia purutabletteina. On sopinut tosi hyvin!
Henoglobiinin noususta en kyllä vielä osaa sanoa, kun ei ole mitattu aloituksen jälkeen. Neuvola on ensi viikolla.


Hjannah&Nappula 28+0:heart:
 
Heiipparallaa!=)

Terkkuja vaan täältä. Ei oo nyt tullu kirjoteltua,kun ei oo mitään hälyyttävää tapahtunut..Käyn silti useasti lukemassa haikeana/kateellisena muiden juttuja. :p Makaaminen jatkuu täällä, neljättä viikkoa käydään jo! Jospa sitä ennen LA:ta kuitenkin kotiin vielä pääsis..
Siihen on niiiiiin kauan vielä! Lääkäriäkään ei ole nyt viikkoon ollut. Viimeksi pikkuisen paino oli jo yli kilon (1190)!! JES! Juhlittiin sitä kera leivoksen ja kahvin ;) Supistelee edelleen levossakin,välillä vähemmän ja välillä enemmän. Niistä pitäs päästä eroon..

Tsemmppiä kukkikselle ja muillekin!!

Seiniss ja beib 28+6
 
Hei taas kaikille!

Kävin tuossa kunnan odottaville vanhemmille tarjoamalla hammashoitajakäynnillä. Tuli omat hampaat tarkastetuksi ja sitten myös asiaa vauvan hampaiden hoidosta ja suuhygieniasta. Ihan kiva ajatus, että panostetaan tällä tavalla lasten suunterveyteen jo ongelmia ennaltaehkäisevästi, vaikkei nyt niin mullistavan uutta asiaa tullutkaan. Olipa kuitenkin mahdollista keskustella esim. vauvan hampaiden hoidosta, tutin ja tuttipullojen vaikutuksesta imetykseen ja suun kehitykseen jne.

Kovasti tsemppiä teille, jotka joudutte enemmän tai vähemmän pysymään vuodelevossa. Ihailtavan kärsivällisesti ja positiivisesti olette jaksaneet! Toivotaan, että vauvat vielä vähän aikaa malttaisivat kasvaa ja saisivat syntyä mahdollisimman valmiina ja terveinä.

Omat vaivat tuntuu aika pieniltä, mutta täällä on kai lupa nekin jakaa :D Menkkajomottelua on ollut nyt muutamina päivinä, kai se kuuluu asiaan, mutta silti sitä aina on herkkänä tunnustelemassa, että onko tämä nyt normaalia vai ei. Liikkeistä kun aiemmin olin huolissani, niin nyt on viimeisen reilun viikon aikana vauvalla selkeästi ollut aktiivisempia päiviä (tai sitten se on kasvanut sen verran, että liikkeisiin on tullut lisää voimaa) ja olen tuntenut liikkeitä pitkin päivää, joten se huoli vähempänä.

Hankintoja on tehty vasta hyvin vähän, ainoastaan vaatteita olen ostellut. Vaunuja ollaan nyt vähän katseltu. Aluksi kiinnosti erityisesti Emmaljungan vaunut, mutta nyt myös Teutonia (Prestige) on yhtenä vaihtoehtona. Onko kenelläkään kokemusta? Saksasta saisi ilmeisesti tilattua vähän halvemmalla kuin Suomesta?

Töitä olisi kuukauden verran jäljellä. Vähän välillä väsyttää, mutta ehkä se on taas tätä loman jälkeistä arkeen sopeutumistakin :) Välillä taas tuntee haikeuttakin, kun tietää töiden pian loppuvan, sillä todennäköistä on, että en tämän määräaikaisen sopimuksen loputtua tule enää samassa paikassa jatkossa työskentelemään.


Lupus 26+
 
Heippa!

Täällä mökkeilyt mökkeilty, oli kyllä mukavaa. Hyvin jaksaa vielä touhuta, olin mm. haravan varressa moneen otteeseen ja sauvakävelin mökkimaisemissa.. Yöt meinaa mennä ihan rikkonaisiksi kun vessassa saa ravata. Lisäksi vauva myllää välillä öisin niin kovasti että pitää hereillä. En kuitenkaan valita =) Kun töihinkään ei enää tarvitse mennä. Voi jatkossa ottaa päiväunia jos yöllä on tullut valvottua.

Raudasta, mä olen myös syönyt Maltoferia, vatsa toimii hyvin. En pysty Obsidania tai Retaferia syömään juuri tuon ummetuksen takia. Ainoa ongelma on, että mulla ei meinaa hb nousta : / Kävin ennen pääsiäistä neuvolassa, ja hb oli hieman jopa laskenut edellisestä, oli nyt 114. Joten nyt tuplasin rauta-annoksen ja otan samalla C-vitamiinia, katsotaan auttaako... Muuten neuvolassa oli kaikki ok. Tästä eteenpäin pari käyntiä kolmen viikon välein ja loput jo viikon välein - loppusuora alkaa häämöttää! Hui!

Mahan koko, alakäyrällä menee, viimeksi oli sf-mitta 25 cm ja oli ihan normaalikäyrän alareunassa.. Eipä tule yllätyksenä :) Tuskin sieltä mitään isoa vauvaa on tulossa. Maha ei ole tukala eikä epänormaalin iso, vaikka jotkut kauhistelevatkin kun sanon että 2 kk on odotusta jäljellä. Viimeksi itselläni ei maha ainakaan viimeisinä kuukausina kasvanut läheskään samaa vauhtia kuin raskausviikoilla 20-30.

Turvotusta on jo, mutta tämä ei ole mitään verrattuna edellisen raskauden loppuun.. Katsotaan tuleeko samanlaiset turvotukset kun ilmat lämpenevät, viimeksi mulla oli iltaisin semmoset ihanat nesterinkulat nilkkojen ympärillä :whistle:

Sokerirasitukseen mua ei laitettu, kun olin lähtöpainoltani hoikka, suvussa ei diabetesta eikä edellisessä raskaudessa ollut mitään. Yritän pitää herkkupäivän viikonloppuna, muuten en pääsääntöisesti herkuttele. Ei huvita tiputtaa hirveää määrää kiloja raskauden jälkeen. Viimeksi niitä jäi liikaa, siis niitä ihan herkuttelemalla hankittuja.

Joku kyseli Saksasta tilattavista vaunuista, anteeksi kun en enää muista nimimerkkiä enkä pääse selaamaan takaisin.. Me tilattiin vaunut tuolta Ping Pongista (löytyy googlesta ihan ping pong online) Ja Gessleinin M3 on malli. Pähkäilin pitkään tuon M3:n ja F6:n välillä. Nyt näköjään M3 on hävinnyt tuolta valikoimasta... Vaunujen hinnaksi tuli 420 €. Tuolta tilasimme myös esikoisen vaunut ja hyvin pelasi palvelu.

Mulla loppui työt, mutta sisäpyöräilyä käyn edelleen ohjaamassa, tänään illalla olis taas tunti. Katsotaan kuinka pitkään pystyy, päivä kerrallaan menen ohjaamisen kanssa =) Nautin kyllä tosi paljon kun pystyy vieläkin liikkumaan.

Tsemppi kukkikselle ja seinisipelle! Ihailtavan positiivisina olette pysyneet! :hug:

Täällä olis huomenna tasan 2 kk laskettuun aikaan - hui!

Mayinga 31+1
 
:mad: inhoan läppäriäni... kirjoitin pitkät litaniat ja sitten toi hiiri tempas mut edelliselle sivulle. arg... ja kaikki hävis.

No lyhykäisyydessään sitte.

Ihanat ilmat.

painoa tullut reilu 10kg

limaa ei tule enää niin paljoa mutta supistelee jatkuvasti.

yö meni valvoessa.

viikon päästä ultra, näkee pikkuset <3

Huomenna neuvolalääkäri noiden supistuksien takia.

Joten palaan huomenissa niiden kuulumisien kanssa.

Niisku-rouva + pirpanat

 
Neuvolaterveiset:

Painon nousu nyt virallisesti koko aikana 1kg100g! (siis huomaa ettei ruoka maistu :(
Pissa puhdas
RR 130/78
HB 136 (hyvin noussut 122:sta satunnaisen raudan syönnin kanssa ;)
SF 30cm (kiva harppaus kun rv 22 oli 18cm)
Vauva tällä hetkellä rt:ssa mutta kyllä tuo pyörii vielä miten sattuu.

Perjantaina uudestaan sokerirasitus kun mulla paastoarvot melkein koko ajan kotimittauksessa yli sallitun :( Ja rv 34 olis äitipolin käynti, mutta terkkari oli sitä mieltä että jos tossa rasituksessa nyt on jotain niin sitten varmaan jo aikaisemmin käynti.

Kyllä on ruvennut synnytys pyörimään mielessä. Ja ei nyt ihan niin mieluisana asiana. Siis kyllä vauva on ihana saada syliin, mutta se kipu ja viime kertainen henkilökunnan välinpitämättömyys kyllä oikeestaan jopa pelottaa. Toivottavasti mies pääsee mukaan tällä kertaa. Huoh.

Tsemppiä täältä kaikille kolotuksista, supisteluista ja muista kärsiville. Ja hermoja vuodelevossa oleville. Nyt ne vauvat rupee tosiaan olemaan yli kilon joten saavutus sekin on :)

Reppis ja Enni rv 28+6
 
Oli pakko tulla vielä koneelle kun muistin vanhan blogin ja kävin lukemassa esikoisen odotusajan turinoita ni samoissa mitoissa ollaan menty vaikka vauvoja on ollut yksi.

"Tänään jäljellä 69 päivää LA:han!
Eli ei enää paljon. Onneksi!!!
Vatsan ympäryksen ollessa jo huimat 122cm ja 46 numeroiset housutkin jo ahdistavat.
Joulua ja jouluherkkuja odotellessa lihomme varmasti vielä molemmat!
14.12. On seuraava neuvola jännittää jo valmiiksi mitä vaaka näyttää. Ei ainakaan ole 2viikkoon luku ollut kaksinumeroinen niin tuskimpa se on nytkään.
Onneksi mies lihoo rinnalla myötätunnosta!
hahahahahahahahahahahahahahaha!!!"


Eli vatsan ympärys mulla on nyt toi 122 päiviä LA on kyllä 20 enemmän mutta kutakuinkin samoissa mennään....

seuraava päivitys =)

14.12.2007
rv32+3
sf-mitta 30cm (viimeksi 26 cm)
rr 110/66
syke: +145
liikkeet ++
oma paino 103.8 (viimeksi 102.2)
yhteensä on tullut 10kg eli ei paha.
Vauvelin asento rt.

Hyvin voidaan edelleen. Maanantaina mennään hiukan tarkistamaan maksa sappi sokeri ja hemppa arvoja. Mutta muuten tosi riehakkaasti masussa voidaan.


Ja viiminen neuvolalääkäri maininta 8.1.2008

Nyt on sitten taas mukavan mies lääkärin kätösissä oltu...
Hän sanoi että tervetuloa terve vauva. :D
Painosta ressasin ihan turhaan 2,9-3,1kg nyt pituudesta en tiedä mitään.
mutta mitat jotka ovat uä-kuvassa
BPD 92.9mm 38+3
FL 69.2mm 35+4
AC 319mm 35+6
EW 3183g
EFW 2909g
että niinku täh??? tää on niin jännää kun itse ei osaa kysyä mitään niin ei sitä sitten tiedäkkään mitään. ;)
muuten neuvola kuulumiset.
36+0
paino 107.3 :eek: (viimeks 105)
turvotus +
RR 110/74
pissa ok
hb 115
sf 34
syke 165
liikkeet ++
Äitin pieni pallero. <3
Niin kohdunsuun tilanne on pehmeä mutta silti kiinni. Ja neuvo oli että kun alkaa supistaa niin ei saa ressata kun se on sitten tulossa. :D Ne on niin ihanat ne sen mieslääkärin ohjeet.


Hauskanen kun kaikki jää nettiin niin lueskella sieltä niitä sitten...
 
Lääkäriterveisiä!

Vauvan paino 1kg ja äidin painonnousu 4kg nyt yhtensä. Kaikki arvot oli mulla kohdillaan. Lääkäri teki tarkistuksen ja totes että kohdunsuun tilanne on ihan hyvä vaikka 1,5cm kohdunkaulasta oli lähtenyt.

Kerroin väsymyksestä ja raskaasta työstäni. Myös siitä että en tiedä uskallanko jatkaa masennuslääkityksen purkua kun mieliala on niin maassa väsymyksen takia. Lääkäri kirjoitti minulle 1,5viikkoa sairaslomaa ja käski koota itteni sen aikana että voin palata töihin. Kyllä tuntu pahalta. Siltä on tainnu unohtua että olen kuitenkin mielenterveyspotilas... Oma hoitaja psyk.polilta ois kirjoittanut mulle suoraan äitiysloman loppuun saikkua. Niiden mielestä tärkeämpää on pitää mun vointi hyvänä ja vähentää lääkitystä vauvan takia. (Lääkitys voi aiheuttaa vauvalle synnytyksen yhteydessä hengitysvaikeuksia ja kouristelua.) No ei kai tässä auta muu kuin "koota itsensä". Miten masentuneelle ihmiselle edes voi noin sanoa?! :O:'(
 
A-H
Moikka! :)

Supistuksia tulee päivittäin. Ei niinkään kipeitä, mutta hengitys tuntuu salpaantuvan ja joutuu kyllä välillä ihan pysähtymään hengittelemään.

Hankinnat on oikeastaan kaikki tehty, jotain pientä, kuten tuttipulloja, harsoja yms täytynee vielä ostella :) Harkittiin myös, että jos jotkut halvat päikkärivaunut vielä ostais vauvalle kirpparilta/huutiksesta.

Mahan koko, menee yläkäyrillä, mut mun mielestä vielä maha on pieni. Välillä toki saisi olla pienempi, kuten tänään autoa vahatessa :D

Limatulppaa vissiin irtosi viime viikon alkupuolella ja perjantaina sit reilummin ja selkää poltteli. Soitin äippäpolille, ei tuntunut olevan asiasta erityisen kiinnostunut puhelimeen vastannut henkilö, käski ottaa rauhallisemmin pari päivää. No, täytyy ottaa neuvolassa puheeksi ja jos vaikka tuo kohdunsuun tilanne kateltas samalla. Jotenkin tuntuu, että ei ainakaan laskettuun aikaan tämä raskaus kestä, mutta tietysti menee sit ainakin se 2 viikkoa yli, kun nyt jännittää ennenaikaista synnytystä.

Imetys on mietityttänyt paljon. Itkenyt olen moia kertoja ja valvonut muutaman yön. On tullut sellainen olo, että en halua imettää, en ollenkaan! Ajatuskin saa tuskanhien ja itkun aikaiseksi. En tiedä mistä tämä olo tullut, varmaan esikoisen vauva-aikaisesta helvetistä :/ Kaikki mahdolliset allergiat ja refluksi, minun suihkutissit, kivut, tukokset, valvotut yöt, imetysdieetti, hormooniheittelyt.... Olisi ihan kiva saada vauva-ajasta jotain positiivisia muistoja tai edes muistoja ollenkaan, kun eihän siitä väsymyssumusta mitään mieleen jää :( Täytyy neuvolassa sit puhua asiasta ja pyytä merkintä tietoihin, että en aio imettää ja that´s it...

Turvotusta on välillä niin, että jalat on kyllä ihan pölkyt, sormia ei voi taivutella kunnolla ja sormukset eivät varmasti mene sormiin :/ Välillä sit taas ei ole turvotusta ollenkaan. Liikkumalla ja juomalla reippaasti vettä saa pysymään aika hyvin turvotukset poissa, mut välillä nuokaan ei auta.

Verisuonet näyttävät olevan tosi pinnassa, HYI! Jaloissa välillä oikein suonet pullottavat, pelottaa että tulee suonikohjuja :/

Pihahommia on päässyt täälläkin tekemään, vähän liiankin kanssa, kun ei malta millään lopettaa. Meillä on 2200 neliön puutarhatontti, niin hommaa riittää. Voisin kyllä suurimman osan koristeistutuksista laittaa maantasalle ja laittaa hyötykasveja/nurmikkoa tilalle. Ei kiinnosta tippaakaan noi "turhat" rehut :D Kasvimaata mielelläni kyllä hoidan ja nurmikonleikkuu menee ihan kuntoilusta, kun meillä on sellanen ihan käsivoimin toimiva leikkuri :p Marjapensaita ajattelin myös karsia pois, niitä kun tällä hetkellä löytyy 22.

Noh, viimestä kymppiä alotellaan tänään :) Kymmenen viikkoa siis laskettuun aikaan, aika hurjaa. Aika on mennyt kyllä todella nopeasti, vaikka vaivoista ja kivuista voisi kuvitella, että alkaa raskaus jo kypsyttää. Omalla tavalla joo, mutta kun tämä sit kuitenkin saattaa olla viimeinen raskaus, niin koitan tästä nauttia :)

A-H & pikku-A 30+0 POKS
 
Tänään ollu kovasti väsymystä taas ilmassa,pitkästä aikaa.Johtuu varmaan siitä etten ole noita rautatabuja muistanu ottaa kun aamusta ollaan heti ulos menty,nyt se sitten alkaa kostautuu.

Alkanut nyt pistämiset tuolla alamahassa,joko vasemmalla tai oikeella puolella,välillä jopa kummallakin puolella samaan aikaa. Ihan päivittäistä,kestää pahimmillaan jopa puoli tuntia,ja sitten liikkuminen on vaikeeta,lähes mahdotonta.
Supisteluja tulee myös joka päivä nyt mutta ei niin kipeitä. Kumminki sellasia että tuntuu.

Selkä on ihan caput,eikä varmaan paranekkaan ennekuin on raskaus on ohi.
Koko odotusajan on ollu iha kipee ja alkaa jo kypsyttään se että aamulla on ihan kankee ja mitään äkkinäistä ei voi tehdä tai sit se menee niin pahaks ettei pääse edes liikkuun.

Rinnat kutiaa myös nykyään paljon,raavin välillä lähes verille asti.
Ja kuivaa ihoo niistä irtoo sit sen rapsutuksem seurauksena.
Puristamalla tulee kirkasta nestettäkin jo ja välillä tulee sama tunne kuin maitoo valuis,siis silloin ku imetysaikana valuu.
Mulla nousee tai on ainakin noista aikasemmista noussu,maito heti välittömästi maito kun lapsi on syntyny ja heti salissa on vauva päässy rinnalle,sen suhteen ei ole ollu ongelmia.
Tosin,imetys loppuu viimestää 2kk päästä kun maito on niin vetistä ettei enää täytä.

Mahanympärys oli tänään mitattuna 108cm.
Eli kyllä se maha jatkaa kasvamista vaikka välil tuntuu ettei se ole kasvanu taas muutamaan viikkoon yhtään.
Mulla on suurimmillaan ollu mahan ympärys viimisilläni 105cm...

Ens viikolla vasta seuraava neuvola,ja seuraava ultra on viikolla 34.

Täälät bongasin kaksi ihanaa nimiehdotusta joista nyt mietin kumman valitsen.
Pitänee loppupeleis varmaan odottaa siihen syntymään,kyllä se yleensäaian viimestää sillon on ollu aina jonkun nimen näkönen.

Huomenna poksuu taas ja 30 on lasissa. :eek:)
Eipä ole kauaa enää,jos edes 40 asti päästään,mitä en siis vielkä usko.
Päivällä kattelin vanhoja raskauksia ja ykköne ja kakkone syntyny ennen 39 tai juuri siinä,kolmonen meniki 5pv yli eli 40+5 ja toi neiti tuli vk 37....mullaon sellanen kutina et 38-39 tääkin suoriutuu ulos maailmaan,eli olisko sit enää 8vk odotusta :D

Musta kyllä tuntuu niiku tää maha olis laskenu alemmas kun se oli,ja muutenkin ihan oudon mallinen O_O
Mä liitän tähän kuvan mukaan,sanokaa itte. Otin sen tänään.
Hui mite isot mun arvetkin on,huomaa et on asukki yksiössä :ashamed:



Nyt ei sitten muuta..

Nenna ja möykky 29+6
 
Nenna: Mites Kiira-Emilia?? :) Ja pojille nimi ehdotuksia otetaan vastaan.

Muutamilla alkanut olo olemaan hengästynyt. Minulla myös. Jos jotain tuohuaa tuntuu ettei saa kunnolla happea, eikä sitten sen takia jaksa oikein tehdä mitään. Muuten olo on aika mainio. Maha kyllä alkaa olemaan aika iso, huomenna neuvolalääkäri kuulee siellä sitten "tuomion" :D

Nukkumisesta: Kyljellään pitää nukkua, jos menee yhtään selälleen tulee huono olo ja alkaa "ahdistamaan". Esikoisen kohdalla oli sama juttu, mutta poikaa kun odotin nukuin selälläni loppuraskauteen asti ja se oli ylivoimaisesti paras nukkuma-asento.

Enää kolme päivää töitä jäljellä, mutta hyvä niin koska väsymys alkaa olemaan aikamoista. En kyllä paljon tämän pidempää olisi jaksanutkaan.

Turvotusta ei ole. Sormukset menee viellä sormeen, tosin nyt kun oli viikonloppuna lämpöistä niin hieman ne alkoi "kiristää". Mutta näin nyt on lämpöisellä muutenkin.

Huomenna sitten tulen päivittelemään lääkärineuvola kuulumisia :)

Muumi ja pikkumies 30+5 :heart:
 
iltoja nopeesti tietoja eli lähdin kuitenkin tyksiin näytille tuli vaan sillanen olo ja onneksi lähin... 4cm kaula enää 1cm ja sormelle auki. Supistuksen esto tapletteja sain ja kortisonia. Vauvat rt a 1200 ja b1500 hyvän kokoisia ja kaikki mahdollisuudet selvitä jos ei mikään pöpö pääse iskemään... Palaillaan...
 
Niisku-Rouva: Paljon onnea matkaan! Toivottavasti kaikki menee hyvin. :hug: Onhan noilla vauvoilla jo onneksi aika hyvin painoa. :heart: Tule kertomaan kuulumisia kunhan pystyt! Täällä peukutetaan teidän puolesta!
Neamma ja masukki rv 27! :heart:
 
Niisku-Rouva Kovasti voimia lepäilyyn! Päästikö ne sut kotiin vai sairaalastako kirjoitat? Oon jo alusta asti huomannut, että me mennään tasan samoilla päivillä =) Sun vauvat taitaa kuitenkin mennä kehityksessä hieman edellä, kun odotat kaksosia! Mukava, et vauvat on jo hyvänkokoisia! Jospa ne vielä malttaisivat hetken masussa kasvaa!

Neuvolalääkärissä olin kans, nyt 27+5. Mulla myös supistelee tosi paljon ja joka päivä muutama niistä vähän tuskainenkin. Häipyvät kuitenkin sit pois. Kohdunsuu oli muuttunut pehmeäksi mutta oli kiinni. Kanavaa jäljellä 3cm. Ei siis olleet kypsytelleet paikkoja enempää, menen kuitenkin labraan viemään/ottamaan pissa ja alapäänäytteet, ettei oo mitään tulehdusta joka ne aiheuttaa. Sf-mitta oli kasvanut 20cm->26cm (edellinen 22+4). Eipä se paljon muuta katsonut, kuten painoa, hemppaa tai verenpainetta. Itse kävin pissan stiksaamassa ja puhdas oli. Enemmän juteltiin edellisestä sektioon päätyneestä synnytyksestä ja toiveista tähän tulevaan. Oon ollut myös aika stressaantunut kotiasioista, kuten esikoisesta ja kotiaskareista joita en jaksais tehdä. Et tuli ne itkutkin siinä tirautettua... Vähän kaipaan jo sitä, et tää raskaus ois ohi, kun on kokoajan tunteet ihan pinnassa ja pienestä tulee pahamieli ja itku : / Mut eipä tätä nyt niin kauaa oo enää jäljellä, kyllä mä kestän. Toivottavasti mieskin kestää...

Hyvää mieltä tuo se, et oon jaksanut kunnialla olla kevään yliopistolla ja sain juuri ison kurssin tehtyä. Vielä ois puolenkymmentä tenttiä ja jos niistä ees puolet saan tehtyä/läpi niin oon ihan tyytyväinen. Sit voin mammalomailla vuoden paljon paremmalla omatunnolla =)
Myös kesäiset säät on piristäneet, kovasti hikoilusta huolimatta :p Vaatteet menee päivän aikana parikin kertaa vaihtoon jos vähän jotain tekee, kun tulee hetkessä hiki!

Cappuccino ja tytsy 27+6
 
Mulle soitettiin justiin äippäpolilta.
Mun kaikki vanhat paperit on nyt saatu tänne sairaalaan,ja lääkäri oli kehottanu tuleen uuteen ultraan aiksemmin ku oli se aika jo annettu viikolle 34.
Eli ultra olis viikolla 33.
Hui,mitähän ne epäilee.... :|
 
Tervehdys pitkästä aikaa

Eilen lääkärineuvola ja siellä kaikki mallillaan. Supistuksia mulla ei oo ollu vielä, onneksi. HB on koko ajan pysynyt hyvänä, eilen se oli 131 =)
Vauva oli poikittain niin hassussa asennossa, että lääkäri sai hakea hetken aikaa sydänääniä, kovasti pikkunen vaan koitti potkia sitä anturia pois masun päältä :whistle:

Brion tuplat tuli ostettua ja esikoinen niitä jo onkin halunnut vähän koekäyttää, tosin ihan sisätiloissa on vähän vaan vaunuteltu. Samoin hommasin pehmeän kantakopan. Kaukalopussin huusin huutiksesta, se tulee huomenna =) eli hyvällä mallilla on hankinnat kaikinpuolin. Tuota pehmeetä kantokoppaa aattelin vähän päällystää uusiksi, haluan siitä vähän erilaisen. Jos vaikka jollain lastenkankaalla ainakin sen sisustan tekis.

Töitäkin on nyt tässä tullut tehtyä aina välillä, ihan kotosalla siis ja yksityisyrittäjä olen. Tosin kyllä tuo pikkuapulainen vähän hommia hidastaa mutta aika mukavasti jo viihtyy tuolla mun työhuoneessa kun on leluja siellä.

Kovasti jaksamisia kaikille vuodelepoon joutuneille, kyllä te ajatuksissa olette vaikken kommentoimassa kovin usein käykkään täällä, luen kyllä päivittäin.

Lohikäärme Justus ja Justiina 27+4
 
moikka juu sairaalasta kirjottelen eivät päästä enää kotiin ja ei päästä edes kävelemään vaikka ei mua nyt kipeesti ole supistellutkaan. Ruokakin tulee sänkyyn.. Vessaan saan mennä ja 22 saan toisen kortisoonipiikin vauvojen keuhkoja kypsyttämään. Vauvat on tosi vilkkaalla liikekannalla. Ikävä on kova ja pojan 2v synttäritkin menee pipariks jos joudun täällä makaamaan koko loppuajan... Neuvolaan voisin pistää hiukan palautet mut onneks ite tajusin lähtee näytille... Toivottavasti saisin koneen tänne tän puhelimen kans on tuskaa kirjotella...
 

Yhteistyössä