Jos nyt yrittäis sitä synnytyskertomusta...
Eli perjantaina 8.7 8.00 oli käynnistykseen aika ja siinä päästiin heti käyrille ja tehtiin sisätutkimus ja tiukasti 2 sormelle auki kohdunkaulaa ei ollenkaan. Käyriltä menin sitten osastolle jossa pääsin takisin käyrille ja 9.10 sain 1/4 osa cytoteciä. Suppareita alko tulla 5 minuutin välein, mutta ei tuntunut missään. Välillä käytiin kävelemässä sairaalaa ympäriinsä. 12.30 toinen cytotec ja taas käyrillä ja sairaalaa kierreltiin ympäriinsä. 18.00 jälkeen menin ammeeseen ja olin siellä n. tunnin. 20:45 sain kolmannen cytotec murusen. Supistuksia tuli koko ajan n. 5 min, mutta eivät tehnyt sitten yhtään mitään. Klo 00.22 edelleen 2 sormelle auki ja n. klo 1.00 meni vedet.
Supistukset alkoivat sitten tuntua sen verran, että lähdin suihkuun kipuja helpottamaan. N. tunnin olin suihkussa, kunnes kivut alkoivat olla sellaisia, etten kestänyt niitä. Sainkin jonkinmoisen kipupiikin, joka vei supistuksista terävimmän kärjen pois ja sain sitten nukuttua supistusten välit. Klo 5.00 menikin toisen kerran vedet ja supistukset alkoi tulla tosi voimakkaina ja kätilön piti tehdä sisätutkimus, mutta hävisikin johonkin ja kohta pimputtelin kelloa, että missä viivytään ja sainkin tietää, että molemmat kätilöt olivat synnytyksessä eivätkä hetkeen pääsisi tulemaan. Kävelin siinä sitten huonetta ympäri, kiroilin ja ähisin, se kipu oli jotain aivan kauheaa. 5.40 soitin miehelle ja käskin tulla synnärille. Vähän ennen kuutta meni taas vedet ja tällä kertaa se olikin vihreää, mies tuli melkein saman tien huoneeseen ja käskin sen hieromaan selkää, että edes vähän auttaisi. N. 6.30 sain kohdunkaulanpuudutteen ja se auttoi 2 supistusta ja taas tuli kauheat kivut. 7 jälkeen keksin jälleen suihkun olemassa olon ja siellä vierähtikin 2 tuntia ja pääsin suoraan saliin.
9.30 sain epiduraalin ja olo helpottui. Sain nukutuksi ja aina kun supistukset alkoivat vähän tuntua, niin lisää epiduraalia vaan menemään. Loppujen lopuksi 6 kertaa laitettiin epiduraali, ei ollut siis jatkuva tippa vaan aina laitettiin lisää kun alko kipua tuntua.
18.45 Olin lopulta täysin auki ja ponnistamaan sain alkaa 18.50. Alku meni opetellessa ja suppareita tunnusteltaessa mahan päältä, koska epiduraali vielä vaikutti. Lopulta homma alkoi sujumaan ja tunti 10min ponnistelujen jälkeen syntyi poika napanuora kerran löysästi kaulan ympäri. Sain pojun mahan päälle ja lääkärit ja kätilö imi nenästä ja kurkusta vettä (vai mitä lie) pois. Vähän aikaa meni ensimmäiseen parkasuun, mutta olin niin sekaisin onnesta ja synnytyksestä, etten onneksi tajunnut edes hätääntyä.
Jälkeiset synty 9 minuutin jälkeen vauvan syntymästä. Istukka oli hiukan jo kalkkeutunut.
Painoa pojalla oli siis 3330g ja pituutta 51cm. Pisteet 7/9/10. Synnytyksen kesto 18h 7min
Merlina ja poju 6vrk