Heinäkuun Hurmaajat 2010

tokihan nää on niin mielipidekysymyksiä, et mikä kelpaa kellekin! Mutta taitaapas lähes kaikki asiantuntijat olla samaa mieltä, et lapsi selkä menosuuntaan ja jos vain suinkin mahdollista, niin turvallisin on isofix-kiinnitteinen istuin. Nämä varmaan kummiski tärkeimpiä ja itelle ehdottomasti asioita, joista en missään nimessä tingi
 
Heh, meidän entinen auto oli -89 ja tää nykynen on -96 ni sehän on jo ihan luksusta :LOL:

Mut siis ennenhän ei oo nuita isofix juttuja ollut ja ihan samalla tavalla on lapset kulkeneet auton kyydissä ja turvavöilllä kiinnitettävät on ihan yhtä turvallisia. Ja oon edelleen sitä mieltä, että jos se isofix olis ainoo oikee ja turvallinen tapa kuljettaa ni muunlaisia penkkejä ei enää myötäs. Meillä penkki kyllä tulee ihan turvavöillä kiinni ja varmasti tulee olemaan hyvä niin. Tämä on taas niitä asioita mitkä herättää näkyy paljon keskutelua ja mielipiteitä on monia. Toki esim. tuo isofix on varmasti hyvä, en epäile yhtään, mutta kun esittää mielipiteitään ni kannattaa miettiä, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole sitä mahdollisuutta sellaista penkkiä hankkia ja voi tulla paha mieli siitä, kun itse "joutuu" ostamaan turvavöillä kiinnitettävän penkin. Että olis jotenkin huono vanhempi kun ei hanki sitä ehdotonta parasta.

Me nyt kummiskin päädyttiin Britax Multi-Tech istuimeen, mies ei oikein tykästynyt tuohon Gracon penkkiin. Ja britax oli toinen vaihtoehto.. Varmasti löytyy ihmisiä sanomaan, että tuo britax on ihan perseestä vaan miule se on yks ja sama, me löydettiin meille hyvä penkki ja hyvä niin. Kaikki ostaa sen minkä ite kokee hyväksi.
 
Odotan Mulle tuli samat fiilikset kun sullakin. :)

Meillä edelleen käytössä toi Britaxin turvakaukalo. Seuraavaa istuinta pitäis mennä kattelemaan, mut en nyt oikein tiiä et millasen sit hommais. Ja matkarattaat on kans hankintalistalla. Jospa sitä ennen kesää ehtis / jaksais mennä lastentarvikeliikkeisiin.

Mitäs muuta ?
Meillä tuli kaksi hammasta alas eteen tossa toissa viikolla iässä 6 kk ja 1 vko (muistaakseni!). Melkosen kuolaamisen ja tuskan tuloksia ovat molemmat. Nyt tuntuisi että kuolaaminen olisi hetkellisesti vähentynyt. Mutta kovasti poika tutkiskelee suutaan, et kaipa sieltä lisääkin hampaita on tulossa.

Ryömimään lähdettiin viime viikon perjantaina. Melkosta kyytiä painellaan jo huoneesta toiseen. Aika yllättävää et heti lähti tutkimusmatkoille noin rohkeasti.
Mites muilla ? Ryömitäänkö/kontataanko ympäri kämppää vai vaan samassa huoneessa missä vanhemmat on ?

Meillähän tosiaan pojalla on ollu kauheat ihottumat. Pari viikkoa käytettiin Almironin korviketta ja vähän helpotti iho-oireet, mutta kun palattiin Naniin iho meni taas ihan karseeseen kuntoon. Tänään käytiin sitten lääkärissä ja saatiin lääkkeitä ja lähete prick-testeihin sekä maitoaltistukseen. Prick-testit otetaan ens viikolla.
Onko jollain kokemusta miten moiset testit otetaan näin pieneltä lapselta ? Iteltäni on kerran otettu ja oli ihan tuskasta odottaa kun käsivarsi kutisi ihan hulluna. Miten ne saa estettyä ettei lapsi koske niihin pisteisiin ?

Meille ei muuten mitään ihmeempiä.

Mites muilla heinäkuisilla menee ?
 
Kirjoitellaanpas sitten kuulumisia tällekin puolelle. :)

Meillä tuli neidolle 7kk täyteen viikonloppuna ja oikein mainiosti menee. Tyttö istuu jo ilman tukea ja haluaisi koko ajan seistä niin, että tuen käsistä. Lantio heiluu kuin parhaallakin salsaajalla, mutta seistä pitää. Eteenpäin ei muksu (onneksi!) vielä pääse. Keksii varmaan pian ryömimisen jalon taidon ja meinaankin nyt nauttia vielä hetken kun ei tarvi ihan vielä hommata silmiä selkään.

Turvaistuinasiaa ollaan täälläkin mietitty eikä olla tultu vielä mihinkään tulokseen. Uusimmassa Vauva -lehdessä oli vertailtu muutamaa istuinta. Meilläkin on autossa tuo isofix-kiinnitys ja meinasin ensin ostaa siihen sopivan istuimen, mutta nyt mulle selvis, että isofixiin voi kiinnittää vain sellaisia istuimia, joissa lapsen max. paino on 18kg. Iso osa istuimista näyttäisi olevan 25kg asti. Eli jos nyt ostaa isofix-kiinnitteisen istuimen, niin joutuu sitten kai ostamaan vielä yhden se käy pieneksi. On hankalaa!

Mitäs muuta? Meillä on päivät täynnä ohjelmaa. Käydään vauvamuskarissa ja vauvakerhossa sekä treffaillaan äitiyslomalaisia kavereita. Eli hyvin viihdytään eikä tällä mammalla ole yhtään ikävä vielä töihin. Ilmoitteli nyt alustavasti palaavani takaisin syyskuussa ja meillä mies jää sitten hoitovapaalle vuoden loppuun, joten neiti olisi 1,5v kun menee päivähoitoon. Tulee taatusti olemaan kovempi paikka äidille kuin lapselle...

Nyt kuuluu kutsuhuuto, pitää mennä :wave:
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Eipä tuon täystuhon kanssa juuri mitään ehdikään. Vauhti on lisääntynyt hurjasti, meillä kontataan huoneesta toiseen ja kävellään tukia pitkin ja ihan koko ajan pitää nousta seisomaan. Pikkuveikan korvakierre on nyt toivottavasti ohi, kun korviin saatiin putket. Operaatio meni tosi hyvin ja kohtalaisen kivuttomasti.

Puhetta tulee jo jonkin verran, äiti, tyttö, lamppu ja titti. Ne on nyt lempparihokemat. Hauska kun pikkuveikka hokee itselleen äitintyttö äitintyttö :LOL:

Autoistuimista on ollut kovastikin puhetta. Meille todennäköisesti tulee Hts Besafe izi Combi x3. Mies haluaa tuon ehdottomasti.

Purukalustoa löytyy meiltäkin, sen sai tuta jo tv-taso. Kahdella alahampaalla saa mukavasti jyrsittyä ihan kaikkea.

Pai80 meillä tuo termiitti menee myös yksin esim tyttöjen huoneisiin. Tarkkana saa olla, ettei lattialta löydy mitään suuhun mahtuvaa.

omenaruusu ja pikkuveikka 7kk 1vko
 
Kuten jo totesin, kaikki ostavat itselleen sopivan istuimen, mutta kun on kerta puhetta asiasta, niin kai saa oman mielipiteen sanoa. Ja tosiaan ei ole ennenkään ollut isofixiä juu, mutta aina ei ole ollut turvaistuimiakaan.. maailma menee eteenpäin! :D en sano et vanhat jutut huonoja..mutta tosiaan kehitystä on tullut niin istuimiin kuin kiinnityssysteemeihin. ja ei ole henk.koht mielipide vaan jokaisessa lastentarvikekaupassa ovat sanoneet et jos vain on isofix, niin se on näissä jutuissa yliveto....jos ei niin sitten on olemassa muitakin vaihtoehtoja. Näin sanottiin meillekin, ilman et myyjät tiesi onko automme mitä vuosimallia...eikä kyllä olis käynyt mielessäkään kommentista loukkaantua vaikka ois ollu auto vuosimallia -70!!!!=) :D

Halusin vain tuoda esiin sen, mitä itselleni on neuvottu ja mitä olen pitkien pohdintojen jälkeen netistä löytänyt. Tosiaan itsekin olen ostamassa kakkosautoon jtn istuinta, jota ei isofixeillä kiinni saa...ja itsellä taas niiden suhteen pää sekaisin kun tuo toisen istuimen osto oli niin itsestäänselvää...
 
Viimeksi muokattu:
sannuliini85 tottakai saa sanoa ja tuoda oman mielipiteensä esiin:) Mukava vaa!!!
Mua on ruvennu vaivaamaan nuo ruokajutut. Hirveen ressin saan itelleni aikaseks siitä että saako tyttö tarpeeksi ruokaa juomaa ja niin edelleen. Maitoo menee 700-900ml ja aamu ja iltapuurot ja sitte liha ja kasvis sose eli 4 x päivässä soseita. Tiiän että on ainaki tarpeeksi mut silti vaa ressaa. Sit ku ei tiiä että miten tästä eteenpäin...
Meillä kovasti pyöritään navan ympäri ja pyllyä nostellaa vaa ei vielä kontata eikä ryömitä. Pyörimällä mennään aina vähän eri kohtaa mutta vielä onneksi pysytään noin 3 neliön sisällä=) Nautin tästä vielä niin kauan ku mahdollista.
 
Heippa.

Onko kellään mammalla selkä kipeä vauvan nostelusta? Mulla on alkanut nyt olemaan kokopäiväisesti. Neiti on jo yli 9 kiloo ja siitä johtuen todennäköisesti mun selkä alkaa kränätä. Pitäis vissiin miettiä miten nostelisin neitiä ergonomisesti.

Me hommattiin turvaistuin ja matkarattaat Saksasta. Tuli halvemmaks siltikin vaikka postimaksut olivat n.30e. Tilattiin Hauckin Malibu matkarattaat joihin olen enemmän kuin tyytyväinen. Ei oo mitkään rimpulat ja ovat vielä hyvännäköisetkin. En ollut niitä livenä nähnyt missään mutta otettiin riski ja se kannatti.

Turvaistuin on Kiddy Energy pro. Istuimessa on palkki mikä tulee lapsen syliin ja siitä turvavöillä kiinni. Todella toimiva istuin. Helppo siirtää autosta toiseen. On saanut hyvät arvioinnit autoliiton testeissä. Koska istuimessa ei ole 5 pistevyöturvavöitä, törmäyksen sattuessa iskun energia jakautuu koko selkärangan alueelle eikä pelkästään niskaan. Olette varmasti kauhusta kankeita koska istuin on naamamenosuuntaan.. No vertailujen perusteella siltikin istuin on turvallinen. Ja ollaan jo kokeiltu koska kaukalo jäi pieneksi. Neiti on isokokoinen tytöksi. Pituutta oli 6kk neuvolassa jo 71.2cm.
 
Mekin mietittiin noita palkki-istuimia ihan vakavasti, ku ne tosiaan on suunniteltu silleen, et se voima jakautuu koko ylävartalolle, mutta sitten kuitenkaan ei ostettu...mutta tosiaan, tosi hyvin ne testeissä on pärjänny. Yhellä tutulla vaan reilu 1 vuotias lapsi ja ei suostu enää oleen siinä palkin takana.. tämä vissiin melko yleinen ongelma niiden kans. Toinen on kuulemma,et kesäkuumalla tosi hiostava se palkki.. mutta siis joo, turvallisuuden kannalta kai pitäs olla ihan hyvä istuin! :) tuo on muuten hauska yleensäkin tuo palkki-istuin...tosi tunteitaherättävä juttu asiantuntijoiden keskuudessa.. Toiset kehuu maasta taivaaseen ja yhessä liikkeessä sanoivat, että eivät ota edes sellasta 70-luvun keksintöä myyntiin...:LOL: siinä piti vähän jo ojentaa myyjää, kun niin kärkkäästi kävi istuinta kommentoimaan.. tosiaan puolueettomat testit on kummiski ihan hyväksi systeemin todenneet.. Varmasti ainoa tapa, jos kasvot menosuuntaan haluaa tässä vaiheessa laittaa.. Ja tosiaan, jotkus lapsethan ei sit ala ollenkaan oleen selkämenosuuntaan, kun ihana vähänkin kasvavat. Meidän yks tuttu lapsi huusi ja huusi niin kauan et pääsi aina pois istuimesta. Sit toisinpän viihty tosi hyvin. Ja yks alle 2 vee lapsi taas alko oksentaan selkämenosuuntaan..

Ite oon aatellu et jos tuohon noin kahteen vuoteen sais meneen selkämenosuuntaan, niin niskat ehtis vähän kehittyä vielä.

Jee, meillä mies ens vkolla kaverina...pitää nyt keväällä kesälomiaku kesällä sit se isäkk!! Päässään koko poppoo yhessä vauvakinoon...ja oon ihan fiiliksissä kun pääsen kerrankinpäivällä jumppaamaan :Dmuuten oon aina illalla käyny zumbamassa, bodyjamissa, spinningissä, fitballissa yms
Mulla on aina kaks vaihetta ton urheilun suhteen..joko täysillä tai ei ollenkaan.. nyt mennään sit ainakin se 5 krt/vkossa! :D mutta kivaahan se vain on! :) Combattiin meinasin uskaltautua torstaina.

Meillä kans mietitään sopivaa ruokamäärää...nyt menee puuro, 2kertaa sosetta ja iltapuuro. Maitoa pullosta 3 kertaa..joka kerralla menee semmonen 150-200ml. ja puuron teen maitoon kans.. et maitoa kyllä ihan reilusti menee..

Semmosia täällä...kiva pakkaspvä pihalla.. laitan kohta tytön sisälle päikkäreille ja meen itse tekeen parin päivän takaiset lumityöt pois alta... mukavaa kun arska paistelee!

Kamalaa muuten, mulla loppuu mammaloma 21.3...siis 1,5kk enää noin!!! APUA!!!!!!!

Sannuliini ja Emma..kai jotain 7,5kk
 
Heips, long time no see...

Meillä valvtottu nyt 6,5kk putkeen ja pari yötä on mennyt paremmin, paitsi nyt iski kamala nuha ja se häiritsee. Yksi hammas tuli tuossa viikko sitten ja harmittaa kun en huomannut, olisin antanut panadolia...

Meillä Besafe izi combi vöillä kiinnitettävä vaikka auto on 05- ei ole isofoxiä :(
On kyllä todella jämäkkä vöillä, jäi vaan kamalan pystyyn niin laitettiin pyyhe rullalle alle.
O keikkuu konttausasennossa koko ajan mut vielä ei ole hokannut kuinka liikutaan eteenpäin, muuten ryömii jonkun verran, kovasti pomppii koko ajan joten toivottavasti mun serkku löytää pian hyppykiikun!

Mulle tää kotielämä ei ole ollut niin kauhean antoisaa, suureksi osaksi johtuu valvomisesta ja sitten on tosi yksinäistä...menevää sorttia kun olen ja nyt olen kahlittuna tuon ukon päikkäreiden vuoksi.

Iso-O menee nukkumaan jo klo 20-20.30 ja herää sit lopulta siinä 6.30-7 itsekin olen nyt miehen kanssa mennyt jo klo 21 nukkumaan että sais univelkaa vähän pois :)

Fiinis
 
mullakin tuntu aluks et mammaloma ei mua varten...mut nyt on niin paljon mammakavereita ja muskaria, vauvajumppaa yms. et tuntuu kuin aika menis ihan siivillä!!! ja kun joku ihanuus on loppumassa, alkaa se tietty tuntuu entistä kivemmalta ja loppuminen haikeelta..:( no kaipa silti sinne ainakin kesän loppuun tyären kans kotosalla oon...

niin joo..nukkuminen meillä ollu samanlaista 2kk lähtien.. nukkuun 19.30- maitoa siinä 06.30 maissa ja unta vielä palloon sinne 08-09 välille!!! imetys loppu..tai siis lopetin reilu vko sitten...äitin tyttö kun ei ooenää mikään pikkuvauva...sniif!!
 
Viimeksi muokattu:
Meillä vielä mannitellaan äidinmaitoa ihan urakalla ja varmaan nyt enemmän kun on kipee :(
Oliko muutenkin 6kk kohdalla se tiheän imemisen kausi? Muuten syödään 2x päivässä itsetehtyä sosetta jota oon tehnyt nyt luomujauhelihasta,porkkanasta,perunasta ja sipulista eilen laitoin tujauksen valkosipulia kun on nuha, sitten illalla puuro kvinoasta ja luomukaurahiutaleesta sekaan päärynää raasteena tai mustikkaa, nyt kun O on kipee niin oon laittanut sekaan lorauksen mustaseljamehua, on meinaan hyvä flunssan hoidossa,reumaan,vatsavaivoihin jne. juon sitä itsekin!

Bioteekilta on muuten tullut uutta D-vitamiinitippaa, annostus vaan 1 tippa riittää siis kauan ja on D3 vitamiinia, ainakin Life myymälöistä! Taitaa maistuakin hyvälle kun O sitä niin mielellään ottaa :)
 
Fiinukka:mun piti kanssa kysyä onko 6kk iässä joku tiheän imun kausi=)
Meidän pikku-ukko on tänään 6kk ja pari päivää ja yötä on imuteltu koko ajan=)
Turvaistuimista ootte väitelly=)Meilläkään ei isofixiä ole vaan juuri tuo cosmic=)Edellinen lapsi istui siinä selkämenosuuntaan 3-vuotiaaksi ja nyt on sitten naama menosuuntaan=)Kohta siirtyy korokeelle ja vauva saa istuimen.
Minä viihdyn kotona ja ois vaikka mitä tekemistä,mutta lapset sairastanut paljon ja siksi ollaan oltu aika paljon kotona=(
hipsu
 
Adelia78 Mulla ainakin on vähän väliä selkä kipeä tytsyn nostelusta. Välillä oikee vihlasee ku väärässä asennossa lähtee nostaa. Mutta mulla on aina ollutkin selän kans ongelmia ja skolioosi todettii 2006. Mut kuntosalilla oon nyt pari kuukautta käyny nii jospa se helpottaisi ku saa tuota keskivartaloa vahvistettua:)

Nukkumisesta: Meillä on oikeestaa aina nukuttu hirvee hyvin. Nyt on ehkä vähän huonontunu soseiden aloittamisen jälkeen. Nukkumaan mennään 22.00 ja herätään siinä 9.00. Mulle sopii tämä rytmi oikee hyvin:D

Meillä käytetään vielä turvakaukaloa mutta oon kyl miettinyt pitäiskö vaihtaa jo turvaistuimmeen. Jotenki vaa tuntuu ettei "raaski" luopua tuosta kaukalosta vaikka se aika ahdas jo onki. Tytsy ei välitä vaikka tiukka paketti siitä tuleeki ja oon ajatellu että niin kauan ku tytsy siinä tyytyväisenä on nii niin kauan voidaan sitä käyttää. Ja nyt ky tullaan kevääseen nii vaatteet vähenee ja kaukalo tuntuu isommalta. Onko muuten jotaki suositusta tai jotai että millon siirrytään kaukalosta istuimeen?!? siis paino ja pituus tietty mut onko jotai muuta?

Mammalomasta: Mulla on paniikki ku enää ei ole kuin maaliskuun 26 päivään asti aikaa keksiä mitä tehdä. Oon ammatiltani lähihoitaja mutta kolmivuorotyö ei kyllä yhtään kiinnosta. Täällä meillä päin todella vähän työpaikkoja tarjolla ja talous ei kyllä kestä jäädä hoitovapaalle! Huoh. No jospa sitä jotain keksis=) Jos vaa rahaa olis nii voisin jäädä vaikka loppu elämäks kotiäidiksi! minä tykkään. Yksinäistä on kun mulla ei kavereita ole ja jos ei olis miestä eikä isovanhempia, olisin täysin yksin! Mut ehkä olen hieman erakkotyyppiä ja lapsenmielinen että oman tytön seura riittää:LOL:
Nyt onneksi mies jää talvilomalle parin viikon päästä ja sitte pitää sen isäkukauden maaliskuussa kun mun vanhempainvapaasta on se 12 pv jälel. Ihanaa ku ei tarvitse yksin tätä arkea pyörittää. Jospa siinä mieski sitte ymmärtäs että ei se niin helppoa ja kevyttä ole:LOL: Tähän asti aina vaa sanoo että mikäs sulla kotona ollessa ja sun ei sentää tarvi töissä käyä.... Ja sehän nukkuuki kahet päikkärit päivässä:stick:
 
Fiinukka & Hipsu 6kk kohdalla on muistaakseni yksi tiheänimunkausi. Ainakin meillä tyttö selvästi viihtyi enemmän rinnalla tuossa joulun maissa. Nyt on taas tasoittunut.

kiiviläinen Sama juttu - nyt tuntuu siltä, että ihan hyvin voisin jäädä kotiäidiksi, jos olisi varaa. :) Yllättävää sinänsä, koska työ on kuitenkin ollut aika tärkee mulle. Mutta eiköhän sitä jossain vaiheessa alkais mieli halajaa työmaallekin.
 
tytön ollessa päikkäreillä kaiholla luin kesäkuun kullannuput 2011 ketjua...alkaa olla jo ikävä masua ja raskautta!! :( toivottavasti pian onnistuis!!:) harmittavan hyvä ehkäisykeino tuo imetys on kyllä ollu... :/ ...jännä miten nopsaa sitä unohtaa raskauden vaikeudet vaikka itekin makasin melkeen puoli vuotta vaan lähes paikallani...
 
Heissan!
Turvaistuimista piti tulla kommentoimaan sen verran, että jossakin oli, et vasta n. 9kk ikäistä suositellaan pois kaukalosta. Toki meilläkin toi isompi osittain siirtyi n. 8kk ikäisenä, tai siis et oli välillä kaukalossa ja välillä istui selkä menosuuntaan MultiTechissä. Nyt ostettiin muuten kans toi Kiddyn Pro jokin. Eli se uudempi malli, jossa on sitten iskunvaimennin siinä mistä turvavyö kulkee silloin, kun on ilman palkkia käytössä. Ja myyjä VauvaPopissa oli kyllä täysin vakuuttunut, että tuo olisi markkinoiden yksi parhaista. Taitaa myyjien mielipiteet vaihdella sen mukaan, miten perehtyneitä ovat kyseiseen istuimeen. Tämä kertoi aivotutkijoiden olevan ehdottomasti sitä mieltä, että Kiddy on parempi kuin 5-pisteturvavyötkään. Mut meillä taidetaan silti tuo vauveli laittaa multitechiin ja isompi tuohon Kiddyyn...

Mitäs meille muuta.. 7kk paukkuu ylihuomenna. Hampaita on 2 alhaalla ollut jo kauan ja nyt tuli ylös kulmahampaat. Soseita ja naksuja syödään täysillä ja maitoa ja velliä ei tuttipullosta juotais enää ollenkaan. Pyörii ja peruuttaa, eteenpäin ei pääse vielä mutta nuo keinot riittävät siihen, että poitsu vaihtaa huonetta hyvin ketterästi ja koiran vesikuppi on nykyään vallan tistipöydällä, ja kun pidetään tuolia laatikoston edessä niin koira kiipeää tuolille istumaan ja siitä lipittelee vetensä. Sopeutuvainen yksilö, etten sanoisi.

Äippäloma loppuu maaliskuun loppuun ja työnhakua olen vähän aloitellut, on vaan orientaatio-ongelmia koko töihin menon suhteen. Talous ei enää kestä kotonaoloa mutta osa-aikaisuuksia huonosti tarjolla. Töihin kuitenkin kaipaan ja haluan, joten miehen ollessä kesälomilla ja isäkuukaudella haluan jonnekin mennä tekemään jotakin, vaikkapa ihan kesätöitä. :D

Mukavia kevättalven pakkaspäiviä kaikille!! :)
 
Äippäloma tosiaan loppuu minullakin maaliskuun loppuun ja sen jälkeen jää hoitovapaalle lokakuun loppuun saakka. Sitten pidän vielä pitämättömät kesälomat yms elikkä töihin paluu olis vasta ens vuoden tammikuussa jos ei mitään mullistavaa rahavaikeutta tule sitä ennen.
Aatu on meidän esikoinen niin haluan olla hänen kanssaan kotona mahdollisimman pitkään että saan seurata kehitystä ja olla mukana enemmän. Työ on minulla semmonen kiirekiirekiire-homma että sinne ei ole mitään kiirettä. Olen siis asiakasneuvojana maan suurimpiin kuuluvalla teleoperaattorilla.
Turvaistuimeen meillä siirryttiin reilun puolen vuoden iässä, jalat alkoi pursuamaan yli kaukalosta niin silloin vaihdettiin, muutenkin on isokokoinen poika niin alkoi olla jo tosi ahdas tuo kaukalo.
Hampaita poika tekee nyt urakalla, ennestään oli kolme alahammasta niin nyt teki yhtäaikaa ylös eteen kaksi ja alas eteen vielä yhden. Nyt on siis hampaita jo kuusi =) Alkoi ylähampaiden myötä narskuttelemaan, karmean kuulosta...

Ryömintää/konttausta ei vielä harrasta mutta jollain keinoin liikkuu kyllä lattialla ollessaan eteen ja taaksepäin (makuuasennossa) ja pyörii napansa ympäri kokoajan, eli siis paikoillaan ei halua olla juuri ollenkaan.

Hyppykiikussa tykkää olla ja huomaa että jalat on vahvistunut, seisoo jo pitkiä aikoja omilla jaloillaan kunhan vaan joku pitää kiinni. Istuu itse ilman tukea mutta vieressä pitää silti olla jos kellahtaa niin ei käy pahasti.
 
Viimeksi muokattu:
Hei pitkästä aikaa! Harmi että tämä ketju on niin hiljainen, kaikki lienee fb:ssä?
Meillä ryömitään ja mennään konttausasentoon, mutta kontaten ei vielä päästä eteenpäin. Mutta kyllä ryömimällä ihan tarpeeksi lujaa pääsee. =) Yöt ovat myös menneet hulinaksi, eli herätään monta kertaa, kun vesseli pyörähtää mahalleen, herää ja ryhtyy itkemään.
Jokeltelusta: meillä edelleen päristellään ja kiljutaan/päästellään "vokaaliääniä", mutta ei vielä sellaista "tä-tä"-jokeltelua. Miten muilla?
Ja hampaita on viisi.
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas!
Täällä opittiin juuri, miten pääsee ryömien myös eteenpäin. :) Eli nyt päästään näppärästi myös niihin nurkkiin, joihin ei ole poikittain mahduttu..
Tuota vokaalien harjoittelua on selkeästi enemmän kuin konsonantteja tai tavujakaan.. Puhetta saa varmaan odottaa tosi pitkään. Enemmän sellasta vauvaääntelyä vaan. Mutta pärisyttämistä sitten senkin edestä! Ruokailuista tullut yhtä hulinaa, kun päristelee melkein kokoajan ja ruoka lentää.

Yöllä heräillään yhä, joskus vain kerran joskus monta kertaa. Satunnaisesti kokonaisiakin öitä nukuttu ihan vahingossa, ja niinä päivinä itsekin jaksaa ihan eri tavalla. :) Meillä nukkuma-asentona vähän kaikki mahdolliset, eli nukkuu niin selällään, kyljellään kuin mahallaankin ja pää osoittaa ties mihin suuntaan. Parasta, että nukkuu välillä tyytyväisenä poikittain jalat pinnoja vasten kattoa kohden. :D

Ootteko muuten muut huomaneet, syökö tai juoko teiän vauvat huonommin, kun hampaita juuri puhjennut? Meillä tuli juuri kolmas alahammas, ja tänään ei ole ruoka juuri maistunut, eikä oikein maitokaan ja mietin vain mahdollisia syitä mokomaan...
 

Yhteistyössä