Heinäkuun Hellemasut 2015

Tervetuloa uusille!
Ja kiitos listan päivityksestä! :)
Täällä mies on innoissaan mukana. Silittelee mahaa jne. :)
Muille ei oo vielä kerrottu. Sitten vasta vähän varmemmilla viikoilla. Ellei sit "suoraa" kysymystä tule aiemmin. :) Vähän jännittää missä vaiheessa töissä paljastuu, jos pahoinvointi äitiytyy pahaksi tai mahan koko paljastaa. Edellisellä kerralla maha tuli näkyviin tosi aikaisin ja nytkin jo turvottaa ihan huolella.

Ruokavalioon ei oo tullut tehtyä muutoksia. Perus kotiruokaa tulee syötyä. Mammavitamiinit vaan aloitin lisäksi.

Mut jospa sitä lähtis unta yrittämään.

-Susunasu 5+3
 
Huomenta

HappyFeet Onpa kiva kuulla että suunta parempi! Nyt peukut pystyyn!

Myrtti Kiitos! Aivan ihanaa saada sinutki tänne. Onnea!

Paljon tullu tekstiä. Sori kun en nyy kaikkia noteeraa, luin kyllä =). Ja kiitos päivityksestä!

Minulla on pahoinvointi iskenyt ja eilen kesti koko päivän. Nytkin tuntuu että heti aamusta alottaa. Silti väkisellä aamukahveet juon vielä. Muuten onki kahvi jäänyt vähäselle. Huhhu.. mutta jospa siellä nyt kasvetaan ja ollaa tiukasti kiinni? Ainakin näin haluan uskoa.

Nelli&tiitii 6 + 1
 
Viimeksi muokattu:
Tosi ihanaa kun tänne tulee koko ajan niin paljon lisää porukkaa. :)

Itsellä on todella paha olo koko ajan, joka päivä pahenee. Syön lähinnä tomaattia, kurkkua, viinirypäleitä tai muuta raikasta. Ja sitten niitä Lämmin kuppi juttuja oon maistellu. Jännittää aivan mielettömästi tämän päivän ultra. Onko siellä ketään ja kuinka pitkällä. Puuh..

Mies on kyllä ihan täysillä mukana tässä, yrittää kuitenkin mua toppuutella välillä ettei sitten putoo niin korkeelta jos huonosti kuitenkin kävisi.

Kertomisesta, tekis mieli kertoa ihan kaikille jo, mut toisaalta ei. :D Töissä terveysasemalle jouduin kertomaan. Jos joku kysyy aiemmin niin en varmaan kielläkkään, mutta tuskin kukaan kysyy, ellei nää mun voivan pahoin.

Lilian&Pähkinä 6+0?
 
Heippa!

Aiemmista raskauksista ja synnytyksistä näköjään ollu puhetta. Mulla 1. 3280g/39+6, 2.3790g/41+0, 3.3645g/37+6. Eka 5,5h,toka 3,5h ja kolmas n.10h eli eipä noissa mitään logiikkaa oo...

Ruokavalioon en muutoksia juuri oo tehny, koitan syödä tarpeeks usein. Alkoholia en käytä pisaraakaan. Aamukahvit nyt vielä saan hörpättyä, se on jääny aina kaikkien kanssa jossain kohtaa kokonaan pois, kun ei vaan maistu.

Ulkona märkää ja pimeetä kun koirien kanssa aamulenkin tein, raitis ilma tekee kyllä fressimmän olon :xmas:

KeepGoing 6+3
 
Huomenta :)

Ruokavalioon ei juurikaan ole tullu muutoksia. Huomaamattani olen alkanut lisäämään maitotuotteita. En yleensä ole juonut maitoa, mutta nyt viimeisen viikon aikana on sit maito maistunut taivaalliselta.

Mulla on molemmat raskaudet yliaikaiseksi ja varmaan tämäkin sit menee. Olen kuullu et aika usein ne menee niin. Synnytykset on ollut nopeita.

An + toukka 4+0
 
Neydlalle tsemppiä ja toivotaan parasta!

Tervetuloa uudet ja onnea plussista!

nelHM, mullakin vaikeuksia istua jalat koukussa. Tulee ikävä olo vatsaan, kun se on pinkeytensä vuoksi jotenkin tiellä.

Joku uusi käyttäjä puhui kovista vatsakivuista. Kuulosti tutuilta. Ehkei ihan niin voimakkaina, mutta todella ikävän tuntuista. Googlettelin paljon asiaa ja sain mielenrauhan. Raskauteen voi kuulua niinkin kovat kivut. Reilu viikko nyt kuitenkin kipuja ollut ja mitään pahaa ei ole tapahtunut. Parina päivänä niitä ei ollut ja silloin huoletti oireettomuus :D

Ruokavalioon olen kiinnittänyt huomiota. Pyrin syömään enemmän kasviksia sekä syömään säännöllisemmin. Suht terveellisesti syön muutenkin, mutta ateriamäärät on tavallisesti päivässä 3-4 välissä niin nyt koitan syödä 5-6 kertaa päivässä. Ajatuksena se, että saisi mahdollisimman hyvin ruoasta tarvittavat ravinto ym. aineet. Eikä pääsee ruokahimotkaan tällöin yllättämään. Myös nämä perusohjeet raskaana oleville olen ottanut käyttöön muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kun puolivahingossa olen maistellut esim. savukalaa. En mitään stressiä tästä ruokavalioasiasta ole ottanut.

Miehen kanssa ollaan uutisten jälkeen oltu tosi rakastuneita toisiimme. Ihan kuin oltais seurustelun alkutaipaleella. Hymyillään toisillemme hassu ilme kasvoillamme. Hän on innoissaan, mutta ei vielä näytä intoaan niin voimakkaasti kuin minä. Joskus hän ei ymmärrä mun vouhotuksia esim. kuudennen positiivisen raskaustestin kohdalla. Ymmärrettävää kentie :D Läheisille ystäville ja siskolle oon kertonut miehen lisäksi. Kaikki on ottanut uutisen onnellisena vastaan. Joku vähän innokkaammin ja joku vähän vähemmän. Pääosin ne ihmiset, jotka tiesivät yrittämisestä osasi olla innokkaimmin. He, jotka eivät tienneet, olivat vähän puulla päähän lyötyjä, vaikkakin tietysti iloisia meidän puolesta.

Ensimmäinen neuvola ja varhaisultra varattu!!:heart: Jännittynyt ja innokas fiilis... Pari viikkoa joutuu vielä odottelemaan ultraa.
 
Ekassa ultrassa käyty, ja menkkojen mukaanhan olis muka 9+4, mutta kun ne on miten sattuu niin jouduin tuohon varhaisultraan. Raskaus ei kyllä vastannut tuota minun ajattelemaa 6+0, vaikutti vähemmältä. Löytyi sikiöpussi, ruskuaispussi ja 1,9mm echogeeninen(mitä lie tarkoittaa?) korostuma jolla ei vielä sykettä. Viikon päästä uudelleen ultraan, ja jos silloin ei ole kasvanut ja sykettä ei näy niin ei ole normaali raskaus. Normaalia raskautta tässä epäilen jo muutenkin. :( Tulee olemaan pitkä viikko edessä.
 
Viimeksi muokattu:
Lilian Jospa sulla on 6 tai allekin viikot ja ei sillo sykettä todellakaan aina saada näkyviin. Mutta tiedän tunteen. Kahdesti saanut just saman "tuomion" viikkojen ollessa menkoista laskettuna 6+3. Kuitenkin rv8 normaali raskaus ja syke jne todettiin molemmilla kerroilla. Jaksuja! Ja Onhan sulla oireitakin!
 
Hei

Täällä yksi 1.11 plussannut. Laskurin mukaan LA 11.7, saapi nähdä kuin paljon muuttuu tuo päivä. Varhaisultra 20.11, jännittää onko kaikki hyvin.

Minulla yksi tyttö, kohta 9 vuotta. Naimisissa, tämä vauva olisi miehelle esikoinen. Minä 27 ja mies 32 vuotta.

Oireina tällä hetkellä aivan törkee turvotus, vatsakivut sekä rintojen arkuus. Pahoinvointia ei ole vielä tullut. Onneksi.

Tsemppiä kaikille :)

Anna - 5+3
 
Huomenta! Onnea uusille!

Todellakin siis huomenta, koska vein aamulla lapset hoitoon ja tulin kotiin nukkumaan. Nyt ei enää uni tule :D Pahoinvointia on taas sen verran, että mietin jätänkö salin välistä tänään. Ehkä. Ehkä en :D sen näkee sitten puoli 3, kun sinne pitäis viimeistään lähteä.

Hengästyttää koko ajan ihan hirveästi!
Minulla oli tarkka ruokavalio ennen raskautta, mutta nyt se on jäänyt ja olen syönyt milloin mitäkin pystynyt tai tehnyt mieli. Yhtenä päivänä porkkanaa, seuraavana lihapiirakkaa, kolmantena karkkia, ym ym... En aio ottaa siitä stressiä. Raskausvitamiineja syön.

Mies on to-del-la innoissaan! Googlettelee koko ajan jotain ja huutelee: "Tiesitkö, että..."
"Joo, tiesin. Tää on mun NELJÄS!" :DDD No joo, ihanaa että mies on niin innoissaan. <3

Ollaan kerrottu lähimmille ystäville ja minun äidilleni ja sisaruksille.

Pregzilla on iskenyt muutamaan otteeseen. :D Suutun aika helposti. Niin kuin esim. viime pe kun vietettiin iltaa ystäväpariskunnan luona... :whistle: no, ei siitä sen enempää. Kenetköhän kaikki ehdin suututtamaan vielä tän raskauden aikana. Onneks kaikki ymmärtää ja tukee (vaikkei tarvitsisikaan). :)

Perjantaina varhaisuä!!! Sillon on 6+6, toiv syke jo näkyy!?

crea 6+3
 
Mun mies ei ole intoillut yhdenkään raskauden aikana, ei oo googletellut mitään eikä ole muutenkaan ollut mikään hänen proggis. Mutta, kun vauva on syntynyt, on kyyneleet valuneet ja maailman paras isä herännyt :). Hänelle lapsi on vissiin konkreettista vasta synnytetään, ja sitten tekeekin kaikkensa pienen ihmisen hyväksi. Esikoista odottaessa jaksoi vielä ihmetyttää, nyt tiedän mitä odottaa :)

Nannanas rv 6+2
 
Kuura Karpalo
Kiitos kun mäkin tänne mahdun :)

Koulunkäynti on yhtä tuskaa kun koko ajan törkeen huono olo. Ei auta napostelu eikä mikään. Lisäks on tullu järjetön väsymys.
Ainoo mikä surettaa, on harrrastuksesta luopuminen. Se on sen verran vaarallinen että en voi jatkaa :(

Äiit ja isä tietää raskaudesta ja tottakai tuleva isä. Muille ei kerrota niin kauan kun ulkoopäin ei näy.
 
Heipä hei, varovaisesti liityn mukaan keskusteluun!

Tänä aamuna plussattu, kuukautisten mukaan eletään 4+3 tilanteessa. Jännittävää! LA näinollen 18.7., toinen lapsi kyseessä ja ikää 25.

Toista lasta toivottu elokuusta lähtien, tämän kierron suhteen olin tosin aika skeptinen stressin ja univelan kertymisen vuoksi. Ajattelin, ettei tästä ainakaan kroppa innostu vauvahommiin, mutta toisin kävi. Nyt vain toivotaan, että tyyppi pysyy matkassa! Ensimmäisessä raskaudessa mulla oli tosi voimakas keskenmenon pelko, ja toivon vaan sydämestäni, ettei tällä rundilla tule niin voimakkaana samaa. Toistaiseksi ihan hyvä, jännittynyt ja odottavainen fiilis. Onko muilla pelkoja vai onnistutteko nauttimaan raskaudesta jo alkumetreillä?

Aika paljon olette huomanneet jo raskausoireita, tosin osa jo pidemmälläkin. Mulla ei juurikaan mitään oireita vielä. Kylmä ja kuuma vuorotellen ja se tuttu infernaalinen väsymys alkaa selvästi kehittyä. Masussa painetta ja pientä menkkakipumaista jomottelua..

Varhaisultrastakin oli keskusketltu, oletteko mille viikoille sitä varaillut?

Kaipaisin neuvoja yhdessä asiassa: nimittäin tässä seuraavat kolme viikonloppua peräikkäin on ensin oman friman pikkujuolua, sitten tiimi-iltaa ja vielä miehen firman avecilliset pikkujoulut. Miten hitossa mä selviän niistä ilman, että työkaverit arvaa?! Yksi kerta vielä menisi vedoten autoon ja kotiin päästettävään lastenvahtiin tms, mutta hyvin tuntevat työkaverit ei kyllä niele kahta perättäistä samaa tilannetta. Huoh. Onko teillä kokemuksia/ajatuksia vastaavasta? En missään nimessä haluaisi asiaa paljastaa vielä töissä.
 
Josko nyt ehtisin paremmin lukea juttuja ja kirjoitella, kun pikkuisin on torkuilla ja isot ulkona.

Niin, meille on siis neljäs pikkuinen tulossa, hieman kauhunsekaisin tuntein häntä odotellaan, tämä kun oli pienoinen ylläri (vaikka eihän sen mikään yllätys pitäisi olla kun ilman ehkäisyä touhutaan ;)). Ennestään meillä on siis poika 2/10, poika 5/12 ja tyttö 6/14.
Raskaudet ja synnytykset on olleet pääosin helppoja, keskimmäisestä olin pitkään pahoinvoiva ja paikkoja kypsyttävät supistukset on kaikista alkaneet jo hyvissä ajoin rv24->. Synnytykset on olleet myös, sanotaanko nopeahkoja; eka 3h23min (ponnistus 18min), toka 3h23min (4min) ja kolmas 2h14min (1min).

Vielä ei mies, tai kyllä minäkään, ole oikein sisäistänyt tätä koko raskautta, vessassa odotan koko ajan näkeväni punaista :/. Jotenkin on niin vaikea kuvitella, että muka neljä raskautta putkkeen voisi mennä kaikki hyvin. Oireita on kyllä riittämiin, oksettaa, paleltaa, nippailee, väsyttää jne jne jne, ainoastaan rinnat ei ole kipeät, muuten löytyy koko lista.

Varhaisultrassa haluaisin myös käydä, mutta rahatilanne ei ehkä ole kovin suotuisa sitä ajatellen... Täytyy vielä pohtia. Edellisistä olen käynyt ja kyllä se nytkin houkuttaisi.

Omille vanhemmilleni kerroin eilen, kaipasin niin kovasti tukea, mutta ei sitä herunut :( Hekin oli vielä niin yllättyneitä uutisista. Tänään äiti osasi jo suhtautua hyvin :) Ja kerroin myös yhdessä face ryhmässä, mutta he onkin yhtä lukuunottamatta käytännössä tuntemattomia.

Ruokavalio. No, niin, syön mitä saan alas. Eilen se oli pitsaa ja tänään spagettia ja vihanneksia ketsupilla :D Paino ei saisi mulla kauheesti nousta, edellisetkin kaikki raskauskilotkin vielä peffassa ja vyötäröllä :whistle: Mutta kunhan tämän saan tästä tulostettua, niin varmasti en enää ikinä laihduttamalla laihduta! Joka kerta oon samantien plussannu ku oon alottanu! Ennen esikoista ehdin sentään 16kiloa tiputtaa, mutta muista en neljääkään...

Mitäs muuta te olitte höpissy... Tsemppiä ultrassa kävijöille ja toivottavasti Lilianin pienokainen on vaan myöhään tarrannut kiinni ja kasvaisi nyt normaalista :)
 
Mä tässä kovasti miettiny tota et voiko ees olla mahollista et se ois vähemmän ku 6+0 kun plussasinkin jo pari viikkoo sit maanantaina eli 3+6, mun laskujen mukaan. Tosi aikasin muka oisin plussannu jos tollon oli viel vähemmänviikoja/päivii. Mä oon niin varma että kehitys on vaan loppunut.. :( Mulla ois huomen yks tentti, ni menee varmaan tosi hyvin seki.. Argh..
 
Täällä mennään taas oireettomana, tein uuden testin ja vahva plussa tuli heti. Eli on siis ainakin hormonit nousseet niistä alun haamuista :) Rinnat kipeet ja that's it.

Varhaisultrassa en meinaa käydä. Rahatilanne ei juuri nyt salli mitään ylimääräistä.. Jos menisin niin haluaisin ajan ainakin 7 viikolle aikaisintaan. Juurikin sen takia, että syke ei aikaisemmin välttämättä näy ja sitten saa pelätä ja stressata ja joutuu käymään siellä vielä uudestaankin.

Mies on ollut uutisesta iloinen mutta ei meillä kummallakaan mitään suurempaa intoilua ole asian suhteen. Ei meillä mies googlettele juttuja tai vielä silittele masua :D Lapsi on erittäin toivottu ja ehkä sitä ei vielä uskallakaan isommin innostia kun mitä vaan voi vielä tapahtua.. :/

Ruokavalioon oon tehnyt pieniä muutoksia. Alkoholi jää tottakai kokonaan pois. Oon myös vähentänyt herkuttelua ja koitan syödä enemmän kasviksia. Ihan sen perinteisen lautasmallin mukaan koitan mennä kuten suositellaankin. Kalan koitan ottaa ruokavalioon ainakin kerran viikkoon ja raskausvitamiinit olen myös aloittanut. Syökö muut muuten niitä omega-raskauskapseleita tavallisen lisäksi? Se mitä tukee aivojen jne kehitystä. Viime raskaudessa söin myös niitä kun sain ne kaupan päälle ja mietin, että pitäisikö nytkin ostaa ne... :)

Jännä juttu, että ekassa raskaudessa se rakkaus vauvaan syntyi oikeastaan heti kun plussasin, mutta tällä kertaa se alkaa vasta nyt pikkuhiljaa heräilemään. Ehkä johtuu juuri siitä, että on jo yksi maailman rakkain lapsi eikä osaa kuvitella että kohta niitä on toivottavasti kaksi <3
 
Onnittelut uusille!

Tabasco1 pitää vissiin täälläkin kokeilla miehelle digillä ;) Onhan se vähän pakko ymmärtää kun nenän edessä lukee "RASKAANA". Kaksi viivaa nyt periaatteessa voisi tarkoittaa mitä vain :D

Ihanat miehet!

Tota muille kertomista olen tänään pyöritellyt mielessä. Tekisi mieli jo läväyttää muutamille läheisille tieto mutta toisaalta huolettaa epävarmuus. Uskon että perheessäni oltaisiin todella iloisia uutisesta ja tuntuisi todella pahalta ns. perua se. Eikä tuossa tilanteessa kyllä varmaan jaksaisi olla pahoillaan enää muiden kuin itsensä ja miehen puolesta..

Varsinaisesti en kyllä koe että kovasti pelkäisin tällä hetkellä. Ennemmin vaan on epävarma olo, vaikea kuvitella että vauva tosiaan olisi tulossa ja tiedostaa että mitä vaan voi vielä käydä. Toisaalta kuitenkin suhtautuu melko luottavaisesti. Kokemuksia keskenmenoista tai muusta ei henkilökohtaisesti ole, joten senkin takia iisimmin suhtautuu tähän.

Ruokavaliomuutoksien suhteen olen huomannut itse kiinnittäväni enemmän huomiota syömisiin näiden muutaman päivän aikana. Raskausvitamiineja kävin myös hakemassa. Useammin pitää näköjään syödä kun vähän väliä nälättää.

Itse myös olen miettinyt miten pitää tämä vielä salaisuutena näin pikkujoulukaudella ja myös itse jouluna. Varmasti herättää kysymyksiä kun kieltäytyy alkoholillisista juomista ja esim. graavilohesta :D

Meillä tämä 3+6 sai alkunsa kolmannella yrityskierrolla.

Lilian-83 tsemppiä odotteluun! Toivottavasti siellä kaikki kunnossa.
 
Täällä kanssa jotenkin vaikea uskoa, että todella olen raskaana. Mieskään ei uskonut ennen kuin digistä näki tekstin :D Mä luulen, että mielenrauhan takia teen vielä huomenna jonkun halpistestin.

Aiemmat raskaudet on mulla molemmat käynnistetty yliaikaisuuden takia, eka synnytys päättyi sektioon ja toinen imukuppiin... Mutta niistä lisää ehkä joskus toiste :)

Tämä raskaus sai alkunsa 3. yrityskierrosta. Kaksi edellistä raskautta alkoivat 2. kierrosta.

Ruokavaliosta sen verran, että herkut olen nyt jättänyt pois ja yritän syödä säännöllisesti. Alkoholin poisjättö on tietysti itsestäänselvyys, tosin harvemmin sitä on näin lasten myötä alkoa tullut otettuakaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa,

Täällä ilmottautuisi yksi 33-vuotias ja masutoukka . Viimeksi kuuluin ryhmää heinäkuun hellemasut 2012, eli esikoinen on reilu kaks vuotias neiti.

Elokuussa koin varhaisen keskenmenon eli kemiallisen raskauden, joka nyt oli odotettavissa, kun kierrukan poisoton jälkeen tein 2-viikon päästä positiivisen testin, eli ei päässyt kiinnittymään liian ohuen kohdunkalvon takia, josta lääkäri varoitteli, jos tärppää ennen kuukautisia. Pettymys oli silti suuri, plussa on aina jo vauva mielessä

Nyt on kauhea pelko, testejä olen tehty YHDEKSÄN, en nyt enään viikkoon onneks :D

Ens keskiviikkona varhaisultraan :)

Kauhee pallomaha olen jo. Ekassa raskaudessa ei raskaus näkynyt ennen 27 viikkoa, nyt maha jo pullottaa, hmm 6+0 :p
Väsymys pukkaa päälle todella vahvasti, ja syödä pitää säännöllisesti ja terveellisesti muuten saa käydä moikkaa wc ankkaa :) urheilla sentään olen jaksanut, eli kuntosali on mulle ehdottoman tärkeä, Ja se pitää edes hetkellisesti väsyn loitolla :)

Elikkä varoen mukaan handed ja masutoukka.

LA 8.7 ja jorvin sairaala :)))
 
Viimeksi muokattu:
Täälä taas juttua tullut,mulla menee aika näiden kipeiden muksujen kans olemiseen ja väsymys tästä raskaudesta muutenkin nii siihen vielä yö univelat päälle niin alan olla todella puhki!
Mä syön tällähetkellä enemmän kun aiemmin mutta sitte taas salaatit maistuu ja järkky himo juustoon :)
Mielialat heittelee ja kauheet omantunnon tuskat ku tulee tiuskittua turhaan noille muksuille.
Meillä ei tosiaan oo kerrottu kellekkään ja vasta Np ultran jälkeen ajattelin tehdä joulukortit ultrakuvasta :D

almond 6+1
 
Tervetuloa uudet ja onnea! Ihanan paljon meitä jo.

Ruokavalioon ei muita muutoksia kuin alko pois. . Mitä nyt meni muutenki todella vähän.

Kertomisesta. Joillekin kerrotaan alkuraskauden ultran jälkeen, jos sieltä elämää löytyy. Omien vanhempien reaktio jännittää. Todennäköisesti ripittäävät ja siunailevat kui pärjätään jne. Appiporukat ilahtuu. Anoppi on ainut kuka tietää km:sta ja tuulimunasta.

(.) Ihan kauhee olo! Alkaa aamulla eikä mene ohi koko päivänä. Mikään ei helpota. Koitan ulkoilla aamut ja taaskin kävin lenkillä jo mut ei. Salmiakkia ostin rasian taskuun, ne helpotti vähän kuopuksen alkuraskaudessakin.. kohtu tuntuu jotenkin turvonneelta ja housut kiristää alamahaa :O. Turvotus on sellasta että kotona käy käry kohta.

Nelli & tiitii 6 + 2
 
Heippa! Mä oon niin oireeton nyt (no okei, väsyttää), että oikein hirvittää. Varmaan neuvolasta saisi lähetteen hcg-mittaukseen, kun on keskenmenotaustaa ja neuvolantäti on vuosien tuttu, mutta josko sitä malttaisi odottaa. 13 päivää ultraan. Tää alkuraskaus on ihan kaamea, kun tunteet menee laidasta laitaan..

Meillä tietää vaan mun paras kaveri. Muille todennäköisesti vasta joulun aikoihin, kun ollaan turvallisemmilla viikoilla. Pitkät on viikot :eek:


Nannanas rv 6+3
 

Yhteistyössä