Heinäkuun Hellemasut 2012 - TAMMIKUU

Moikkelis!

Täälläpäin käydään neuvolassa aluksi kerran kuukaudessa, kun viikkoja on tarpeeksi niin kahden viikon välein ja loppuraskaudessa kerta viikkoon pitää käydä näyttäytymässä. Ilmeisesti lääkärin pakeille pääseepi kolme kertaa, eka kerta on jo takana :)

Omaa napaa: Puolentoista viikon aikana mulle on tullut kolme kertaa vatsakipu-kohtauksia, jotka kestää hetken ja tulee taas uudelleen. Tänään kävin työterveyslääkärillä, joka kertoi niiden olevan supistuksia. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kaikki oli kuulemma niinkuin pitikin. Olin kyllä ihan äimän käkenä.. Luulin, että tässä vaiheessa saisi tulla vain kivuttomia supistuksia, mutta ne mitä on ollut jo, on ollut kaukana kivuttomista. Ovat kuulemma normaaleja ja alkavat usein näillä viikoilla. o_O Teen työkseni hoitotyötä, joten lääkäri määräsi tämän ja ensi viikon lepoa. Mitään painavaa ei saa nostella ja muutenkin pitää ottaa rauhallisesti. Johan on markkinat, ensiksi pahoinvointia, vessassa juoksemista ja sit vielä kipeitä supistuksia.. Jos alkavat ilmaantua useammin tarvittee pikkunen käydä ultraamassa jo aikaisemmin.. Seuraava ultra olisi 21.2.

Onko muilla ollut jo kipeitä supistuksia?

Tiuh ja Katkis 16+0 poks! <3
 
Viimeksi muokattu:
apuaaa...eilen illalla alko tulla verta yhtäkkii muita oireita ei oo sitä tuli aika paljon ja menin ihan paniikkiin...päivystykseen sitten ja sanoivat jo luukulla et varmaan on menny kesken,no ei ollutkaan vaan pikkusella oli kaikki hyvin siellä se räpiköi ja sydän löi:)mutta istukassa pieni repeämä ja istukka on myös jotenki ihan edessä kohdunsuunpäällä...pitäis itestään siirtyä ylemmäs ja yleensä kuulemman verenvuotoki loppuu jo näillä viikoilla rv13 ja kaikki menee itestään mut ei voi tietää nyt vaan ootellaan...pelottavaa...onko kellään okemusta jostain vastaavanlaisesta ?mitä kävi?niin ja sori tää minä minä minä keskeisyys nyt en pysty mitään aattelee...
 
Moikka! Nii,täällä oli kyselty neuvolalääkärikäynneistä.Täällä Turussa on lääkärineuvola 2 kertaa raskauden aikana (ainakin yleensä).Minulla oli heti alkuraskaudesta lääkäri( rv 9),säikähtivät että tuleeko mun lapselle perinnöllinen sairaus.Selvitin sitten että tod. näk. ei periydy.Lisäksi lääkäri otti papa-kokeen.Neuvolassa täällä käydään muuten n. kerran kuussa,paitsi niinä kuukausina kun on ultra,ei ole käyntiä.Jos on tarvetta/huolia niin pääsee varmaan useamminkin.Mä olen ihan tyytyväinen tuohon tahtiin..ja huomenna muuten mulla onkin neuvola pitkästä aikaa. :) Kävin äidin kanssa äsken lastenkirppiksellä ja mukaan tarttui kasa mekkoja..vaikka ei ole edes varmaa että se on tyttö. :ashamed: Mutta kun ei niitä voi vastustaa,ja unisex-vaatteita ei oikein löydy..kaikki on niin tyttömäistä/poikamaista! Ja poikien vaatteet on niin tylsiä..myös vuodevaatesetti ostettiin,ja hieno ääntelevä lintupehmolelu,ja mulle äitiystoppi.. :heart:
 
pikkuesko,voi kurjaa että joudut pelkäämään.. :hug: Todennäköisesti. kaikki menee kuitenkin hyvin! Tosin se kohdunsuu ei ole mikään paras paikka istukalle,se on jonkinlainen riski..mutta hienoa,että pikkuinen voi hyvin ja toivotaan että kaikki menee hyvin!!
onona,kiva masu..mulla näyttäis olevan samankokoinen tai ehkä hiukan isompi.... :rolleyes: Mulla viikkoja jo 17+4..
 
Tänne tulee kyllä tekstiä ihan hirveellä tahdilla :D

Neuvolasta/lääkäristä: Minä olen käynyt neuvolassa vasta kerran, rv 9, seuraava ois rv. 16. Nt-ultra oli vkolla 12. Jotenkin tuntuu että kauhean harvakseltaan mutta tuosta seuraavasta neuvolasta siellä aletaankin sitten käydä kerran kuussa. Lääkärissä en ole vielä käynyt eikä mitään hajua milloin sinne on tarvetta mennä. Viimeeksi minulta on papa otettu reilu vuosi sitten joten luulis sen takia edes mut saas sitten nähdä.

Masuista: Ihania masukuvia!! :flower: Omastakin vois kuvan näpätä mut kattoo nyt miten jaksaa ja kerkiää. :)

Tiuh: Huih, täällä on kanssa välistä vatsakipuja, ei oo olleet ainankaan toistaiseksi mitenkään kovia mutta tuntuu silti. Välistä ne on selkeästi kasvukipuja mutta välistä en oikein enää tiedä. Pitänee seurailla ja kysyä vaikka huomenna asiasta kun soitan neuvolaan... Työharjoittelu teettää nyt aikalailla stressiä joten lepäilystä ei kyllä ole ollut tietoakaan. :(

Omena ja Napoleon rv. 13, POKS!! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
MySweetBaby Joo katotaan kummalla POKSAHTAA ekana ;D! ootatko sä masunkasvua vai ootko tyytyväinen ettei vielä näy ? :) mä oon tavallaan tyytyväinen,mahtuu hyvin omiin vanhoihin kuteisiin,ei tartte taistella että saa takkia kiinni, ja voi hyvin nähdä ihmisiä ketkä ei vielä tiedä asiasta,kun ei sitä huomaa.
mut toisaalta mä ootan niin sitä ihanaa masua, ja että ei tarttekaan sitten kertoa että on raskaana kun se jo näkyykin :D ! mut eiköhän ne masut meillekin pullahda ;) !

hammaslääkäristä Eikös hammaslääkäri ole ilmainen raskaanaoleville ? tietääkö joku
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Joo, meillä onki jo facebookissa yhteisö! :D Tervetuloa liittymään ! :) Se toimii silleensä, että johonki meihin ylläpitäjiin otat täällä yv:llä yhteyttä, oma nimes ja vähä profiilikuvatuntomerkkejä, sit lisätään sut kaveriksi ja sitä kautta ryhmään. :) Mullekkin voit laittaa noita edellä mainittuja viestillä, niin voin lisätä sut. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Aubrey
Aubrey hitsi, en eka nähny sun noita kysymyksiä! :D Joo, siis mä ootan kyllä aika innoissani sitä masua :D Toisaalta on kuitenkin samaa mieltä ku sä, että nyt on sentään mahollista vielä piilottaa se niiltä joiden ei haluu tietävän. :) Mut kyllä se hinku sen mahan kasvuun voittaa ton! :D Ja se hammaslääkäri juttu vaihtelee kunnittain. :/ Mulla oli tänään just hammaslääkäri ja ihan normi hintanen. ://
 
Mä ajattelin "Myöhäisheränneenä" kommentoida tuohon taloudelliseen puoleen. Meillä on ihan suht hyvä taloudellinen tilanne, molemmat on töissä ja suuremmat hankinnat on hankittuna - joten ei oikeastaan tarvitse miettiä minkään uuden asian ostoa (paitsi uusi auto olis kiva :) ). Mutta siitä, kun joku mainitsi että oli vakituisen paikan saaminen edellytys lapsen hankinnalle - niin itse olen sitä mieltä että se on enemmänkin rasite :). Esikoisen kohdalla jäin äitiyslomalle heti määräaikaisen työn loputtua ja pystyin olemaan kauemmin kotona -työttömänä-, eli pärjäsin taloudellisesti paremmin kuin kotihoidon tuella. Nyt olen sitten vakituinen ja nyt jo jänskättää, että pitääkö oikeesti mennä heti töihin muksun ollessa alle vuoden ikäinen :/.

SiinaS 15+1
 
Omena85, nyt täytyy ihmetellä, kuinka vaihtelee tällä paikkakunnalla käytännöt - minä kävin rv 10+0 neuvolassa (itse halusin myöhäisen ajankohdan) ja seuraava neuvola minulla on rv 14+4. Tosin minulla on tarve käydä lääkärissä. Mutta esikoista odottaessani minulla on neuvolat alkuun 4 viikon välein, silloin alkuraskaudessa ei ollut lääkäriä, ainoastaan keskiraskaudessa. Loppuraskaudessa ei ollut, koska on synnytystapaultra.
Luulen, etteivät sinulta papaa ota, kun ei ole tuon vanhempi. Ei edes perhesuunnitteluneuvolan puolella ottaneet esikoisen synnytyksen jälkeen, kun katsoivat, että ennen raskautta otettu papa (2008) oli riittävän tuore (ja tuolla kävin 2010).
 
Noista lääkärikäynneistä. Mulla varattiin neuvolalääkäri heti ekassa neuvolassa ja pääsin vielä samalla viikolla.

Kyseessähän on sisätutkimus eli katotaan kohdun koko ym ja otetaan papa jos tarvis. Sitten lääkäri kyselee yleisestä voinnista. Näin ainakin täällä.

Eli siis te joilla ei ole ollut nii mä kyllä kysäisisin neuvolasta sitä.
 
noola sehän siinä hauskaa onkin kun siitä mainitsin neuvolassa ja nt-ultrassa ni suurin pirtein nauroivat mulle että et sä minnekään lekurille mee...sitte vasta jos tulee tarvis/hätä ni tilataan aika :O
Kätilökin uä:ssä oli ihan silmät selällään kun kysyin et meenkö mä nyt lääkärille ni se sano et ei täälä mitään sellasia oo :O
Vaikka mulla oli ns. luottamuspula (pitkä tarina) edelliseen sairaalaan niin kyllä mä sinne nyt kaipaan todellakin... :'( siellä sai seurantaa sentään...
 
kattiina: Oho, no tosiaan käytännöt vaihtelee. o_O Mulla myös kaveri joka raskaana ihmetteli että miten menen seuraavan kerran vasta rv. 16 neuvolaan mutta mä aattelin silloin että kun kaveri oottaa kaksosia niin sillä on sen takia useammin niitä käyntejä (niinkuin onkin mutta ajattelin tuonkin johtuvan siitä..). En sitten tiedä, nyt alkoi häiritä.. No huomenna pitäis koittaa uudelleen varata sitä neuvola aikaa kun se ei ekalla kerralla sitten onnistunutkaan kun ei ollut työvuorolistoja jne jne niin pitänee kysyä että onko se oikeasti vasta viikolla 16.


Finneistä: Joku joskus aiemmin mainitsi ostaneensa apteekista finnejä varten jotain tököttiä, tablettia, jotain. Apua mitä se oli ja onko ollut apua? :D Minä oon ihan pulassa tämän naaman ja selän/rintakehän kanssa. Apteekistä ostin Avenen tuotteita kasvojen puhdistukseen mutta ne auttoi tasan kaksi päivää ja nyt iho on taas aivan yhtä villi kun aiemmin jos ei pahempikin. Ärsyttää kun naamaan tulee oikein isoja ja kipeitä mollukoita vieri viereen pitkin poskia, otsaa ja kaulaa. Niitä on nyt alkanut tulla myös rintakehään ja selkään ja niihin ei nuo avenet enää auta. :(
 
Aubrey: Mulle ainakin sanottiin neuvolassa että raskaana ollessa pitää päästä hammaslääkärin tarkastukseen vaikka ois hirmuiset jonot mut hinta normi.

Meillä sama neuvola ja lekuri meininki kun tiuh teillä (Täällä käydään neuvolassa aluksi kerran kuukaudessa, kun viikkoja on tarpeeksi niin kahden viikon välein ja loppuraskaudessa kerta viikkoon pitää käydä näyttäytymässä. lääkärissä 3 krt alku-keski-ja loppuraskaudessa) ja neuvolas aina kuunnellaan sydänäänet. Ja jos raskaus menee yli lasketun ajan niin neuvolas käydään 2krt vkossa.Minusta ainakin kiva et lekuri kattoo kohdunsuun tilanteen ja kohdunkaulan pituuden yms eihän niitä kukaan muu katso.
 
neuvola ja lääkärikäynneistä täällä ite olen nyt käynyt kerran neuvolassa rv8,muistaakseni,ja sit oli eka lääkäri rv 10,ja sit oli np-ultra 12+0,ja nyt tuli se pitkä 6vk tauko,ja seur.neuvola vasta rv18, mut siis yleisesti 1 kuussa käyntejä,ja lääkärikäyntejä varmaan 3 luulisin.

Mikä se hyvä rasva oli raskausarpiin?? ostaisin,kun tuntuu että tarvis rasvailla,ettei nuo entiset arvet pääse esiin liikoja!
 
Moi kaikille hellemasuille!

Pakko tulla tänne kirjottamaan, että tänään huomasin rinnoista tulevan nestettä... Siis nänneistä. Ei sillälailla kokoajan valumalla vaan jos vähänkään puristaa niin heti tulee tippoja nännin päähän! Katoin sitten hädissäni googlesta että mitä tämä on, sillä en mä todellakaan tiennyt että se "ensimaito" voi alkaa tulemaan NÄIN aikaisin!! Mutta ilmeisesti sekin on mahdollista... Olen siis raskausviikoilla 16+2. Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?

Masusta sen verran, että todella huomaa että kasvaa ja kokoa löytyy! Aluksi mäkin luulin että johtuu omasta syömisestä, mutta sitten huomasin että aika tasaseen on kuitenkin paino tippunut nytten, viime neuvolakäynnillä 1kg verran!

Ei muuta tälläkertaa,

Öitä
LaraT + vauva 16+2
 
PTT,Body shopin Cocoa butter pitäisi olla hyvä,itsekin käytän sitä..(hinta 18 e)
GALLUP! Onko teistä kukaan saanut joskus ultrassa ENNEN rv 16 arviota lapsen sukupuolesta? Mietin vaan että kuinka paljon on luottamista siihen,kun rv 14+4 sain tyttöveikkauksen (pääsin myös 3D-ultraan,missä näkee tietty tarkemmin).Hoitaja sanoi kyllä että ei ole vielä varmaa..mutta te,jotka olette saaneet varhain veikkauksen,pitikö se paikkansa?
Kohtahan tosin mun rakenneultrakin on (13.2.),niin sit kai selviää..Tyttöä toivon ja pikkuiset mekot odottaa.. :heart:
Huomenna heti aamusta on neuvola! Tulen sitten kertomaan kuulumiset.. :wave:
 
Hellurei!

Rasvasta oli kyselyä.. ite ainakin vaan lompsin apteekkiin ja kysyin mitä suosittelevat raskausarpien ehkäisyyn. Ensiksi kauppas omasta mielestäni melko kalliita raskausarpi voiteita.. Mutta kun siinä pällistelin, niin suositteli sitten myös ihan perusvoiteita ja sellaisen sitten otin. Elikkäs matkaan tarttui ApoBase Creme 200g maksoi noin 8euroa. Itte oon ainakin tykänny, imeytyy nopeasti mutta rasvapitoisuus on kuitenkin 30% :) Myöhemmässä vaiheessa apteekkari suositteli siirtyä (jos on tarvis) niin ApoBasen Oily Cremeen, jonka rasvapitoisuus on 60% :)

Mutta mieltymyksiä on monia! :)

Mustakin tuo täälläpäin käytetty neuvola ja neuvolalääkäri systeemi kyllä toimii, oon tyytyväinen :)

Tiuh ja Katkis 16+1
 
Hellou!

Kivoja kuulumisia suurimmalla osalla!

Pikkuesko: verenvuoto säikäyttää todella paljon. Me olimme ennen joulua varmoja, että kesken meni (taas), kun vuodin kahtena päivän kunnolla. Mutta eipä sille vuodolle sitten löytynyt erityistä syytä ja kaveri on kasvanut hyvin.

Maha kasvaa hitaasti ja näytän lähinnä hieman lihonneelta. Mikä sopii oikein hyvin, en halua puhua seuraavia 4 kk:ta töissä pelkkää vauva-asiaa, raskautta, synnytystä, imetystä tms. Viimeksi muistan pullahtaneen kunnolla viikolla 16-17.

Taloustilanteesta... Meillä ollaan samassa tilanteessa kuin SiinaS, vakituiset työpaikat molemmilla, joten kikkailuksi menee töihin palaaminen. Luultavasti tulen hakemaan 80 % työaikaa ja samoin ehkä mieskin. Mutta sitä ennen pidetään isäkuukausi ja lomat pois lomittain. Meillä esikoinen on nyt eskarissa ja kesällä 2013 on jo koululaisten pitkät lomat edessä. Itse säästän tämän kesän lomat hamaan tulevaisuuteen, jos kunto antaa myöten käydä töissä loppuun asti. Nyt pähkäilen yhden kansainvälisen konferenssin osallistumisen kanssa, se on heinäkuun alussa ja olen silloin näillä näkymin virallisesti äitiyslomalla. Mutta kun se on Suomessa ja järjestetään vain kerran kolmessa vuodessa, niin jonkin verran houkuttaa sinne mennä.

Päänsärky toivottavasti minulla pysyy tästä lähtien pois. Tiistaina neuvolan lääkäri kirjoitti migreenin estolääkityksen, se kun on turvallinen vaihtoehto panadolin tehon loputtua. Nyt elättelen toiveita, että viiden päivän kipuputket ovat ohitse tällä erää.

Onko muilla remppa/rakennusprojekteja onnistuneesti ajoitettu raskauden loppuun? Meillä on tiedossa ainakin kylppäri/wc-remontti. Sen lisäksi on muutama muu projekti suunnitteilla. Hiukan mietityttää taas tämä asioiden päällekkäisyys. Mutta sen siitä saa, kun vanhassa talossa asuu.

Mukavaa talvisen päivän jatkoa!

annales 14+4 (kait..)
 
Moi! No niin neuvolasta kotiuduin..Pikkuisella oli kaikki hyvin! On ruvennut liikkumaan niin mahdottomasti! Uiskenteli doppleriakin pakoon..mutta syke saatiin kuitenkin kuulumaan,se oli 145.(Viime yönäkin se veitikka melskasi kauheasti -se oli eka kerta kun tunsin kunnolla sen potkut!) Korttiin merkattiin liikkeistä ++ (asteikolla 0-2). :heart: Nii,ja hemoglobiini oli matala,suositeltiin rautalisää.Lisäksi pissassa oli jotain epämääräisiä tulehduksen merkkejä.Mutta siitä nyt ei kannata huolestua.Paino VAIN 50.9 vaatteet päällä! :O No,on se ny lähes 3 kg noussut raskauden alusta.Tosin aika askeettisesti olen nyt syönyt..Nii ja sf-mitta on 17,mikä on sopiva.WIII! Pikkuisella menee hyvin. MB & Dalia 17+5
 

Yhteistyössä