Heinäkuun hellemasut - 2012 syntyneet

Meillä on tytöllä selvästi vuorottelua päivien kanssa, jolloin hän nukkuu enemmän ja joilloin hän on enemmän hereillä. Hän ottaa nyt kontaktia ja kiinnostuu maailmasta yhä enemmän :) Vauvat on niin ihania ja varsinkin oma vauva <3 Välillä on äiti ihan väsy. Mutta onneksi saan apua arkipäivinäkin säännöllisen epäsäännöllisesti ja mies on täysillä mukana.

Meilläkin ristiäiset tulevana viikonloppuna. Tytön nimeä en aio täällä julkaista. Täällä aion jatkaa lueskelua ja kirjoittelua sen minkä kerkeen, koska en tosiaan ole naamakirjassa.

Onko monella jo uus vauvakuume?

Nyt väsäämään kerhoeväitä.

Kuulumisiin ja viikonloppuja toivotellen tytön 6 viikkoa kanssa :)
 
  • Tykkää
Reactions: tiiariikonen
Olet onnekas kun myös omistat isän joka on mukana kaikessa :)
Onko teillä tulossa ristiäisiin paljonkin porukkaa?

Ja kyllä! Minulla on vaikka Mikael on vasta reilu 7vk vanha :D Minulla on ikävä raskausvatsaa ja potkuja masun sisällä :( Pojua en sinne enää takaisin haluaisi tietenkään mutta siellä voisi olla toinen elämä aluillaan :D Mutta jos sitä jaksaisi vuoden verran odottaa ennen kun alkaisi yrittämään :(
 
Mukava lueskella muidenkin kuulumisia, kirjoitelkaahan tännekin vaikka fb:ssäkin olette! :)

Meillä oli tänään jälkitarkastus + pikkumiehen lääkärinneuvola. Kaikki oli hyvin, ei mitään kummaa mainitsemista. Paitsi, että koko aika tuli puskasta (olin menossa käyttämään 4-vuotiasta siellä) niin mitat jäi ottamatta ja rotarokote antamatta. Ensi viikolla siis uusintakäynnille th:n luokse :))

Täällä on kohta kuusi viikkoa eletty vauvaelämää.. kaikki yöt olen saanu nukkua superhyvin, vähän iltaitkuja joinakin iltoina on ollut ja vauva on antanut ensihymynsä! Kaikki siis paremmin kuin hyvin. Meillä on ihana ja aurinkoinen lapsi (niinkuin isommatkin lapset :))

Voimia vauva-arkeen kaikille :heart:

Ruususuu ja pikkumies 5vk5pv
 
  • Tykkää
Reactions: tiiariikonen
täällä on kanssa yksi joka voisi olla koko ajan raskaana:) mutta kyllä nyt oli viimeinen nyyh.

onko muita kaks kielisiä perheitä täällä? mä olen suomenkielinen mutta lapsien mummu eli mun äiti on ruotsinkielinen japuhuu lapsille vain ruotsia:) eihän pikkunen vielä erottele kieliä mutta vanhemmat sisarukset kyllä ymmärtää kumpaakin kieltä ihan samanlailla.

nyt pitää lopettaa

huisp&niko
 
Ruususuu, voi sinua onnellista!! odotan tosiaan öitä joina saan nukkua itsekin kunnolla, pidempään kuin kolme tuntia!

huisp, meillä mies on suomenruotsalainen isänsä puolelta. minä en osaa ruotsia kuin ehkä kolme lausetta :D ymmärrän jonkun verran mitä hän isänsä kanssa puhuu ja sen mitä mikaelille höpöttää mutta suurimman osan aikaa olen täysin pihalla. noh, ehkä opin samaa tahtia ruotsia kuin poikammekin :p
 
tiiariikonen, olen siitä todellakin onnellinen! täytyy kyllä koputella puuta, mutta meillä kaikki lapset on nukkunu yönsä aina tosi hyvin. Helpommin jaksaa päivän itkut sitten, kun niitä on. Ja tiedän todella senkin, että kaikkien tilanne ei ole yhtä hyvä..
Eli voimia kaikille väsyneille ja valvoville :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: tiiariikonen
Heippa pitkästä aikaa!:)
Täällä poju täytti tiistaina 1kk.:)
Neuvolassa käytiin eilen ja hienosti poika kasvanut. Pituus 54,8cm (49cm), paino 4690g (3490g). Pari viikkoa sitten käytiin eeg:ssä ja päästä ei löydetty enään mitään yleishäiriötä. Tuolloin vasta myös selvisi, että lääkäri oli epäillyt epilepsiaa pojalla. :O

Rankan alun jälkeen kotona olo on lähtenyt mukavasti käyntiin. Poika vaan nukkuu ja syö.:D En vielä kertaakaan kuullut pojan itkevän kunnolla. Noh ehkä vielä jonain päivänä poika näyttää kuinka paljon ääntä hänestäkin lähtee. :D
 
Heipat taas!

nipsu Ei mulle kukaan oo sanonu kuinka kauan pitäs odottaa sektion jälkeen ennen seuraavaa raskautta,paitsi tänään neuvolassa terkka sanoi että n. vuosi,että ehtii parantua arvet. Jälkitarkastuksessakaan lääkäri ei sanonut mitään,vaikka kerroin etten halua hormonaalista ehkäisyä koska toisen lapsen haluan. Neitokaisen alkuun saaminen oli jo pienoinen ihme,joten ehkäistä ei taida tarvita :stick: Toki,raskauden jälkeen raskautuminen voi olla helpompaa..Kyllä mulle käy,haluan olla raskaana koko ajan! :)


Kolmen kk neuvola siis takana. Neiti kasvaa kovasti pelkällä tissimaidolla: 5560g (2.8. 4680g) ja 57,5cm (2.8. 55cm). Syntymäpainohan oli 2630 ja pituus 47cm.
Toinen rota-rokote tuli ja kaksi piikkiä. Voi jummijammi kun tyttö huusi ja kyllä äitillekin tuli tippa linssiin. Herkistää edelleen helposti. Tytöllä on muuten kaikki hyvin.


Neiti on kyllä oikeen päivänpaiste,kovasti hymyillään ja jutellaan. Ääneen ei ole vielä nauranut. Kovasti ois haluja kääntyä ja pikkusen kun avittaa selästää,neiti kääntyy sitten. Päätä hienosti jo kannattelee. Äitin vauva on jo iso tyttö.
Muutenkin meillä menee kivasti,paitsi mua alkaa vähä tympiä kotona.. Siis pitäs vähä muitakin äitejä treffata,mutta kavereilla ei oikeen ole samanikäisiä mukuloita. Tuossa lähistöllä ois vauvoille avoinpäiväkoti maanantaisin,että pitänee sinne joku ma suunnata.


Nyt kahvia huiviin!


Tipetsu ja Elle 3kk tänään
 
  • Tykkää
Reactions: tiiariikonen
Olen itse ajatellut, että vuoden päästä mietitään, että yritetäänkö vielä neljättä vai ovatko meidän lapset tässä, mikä sekin on loistava päätös.

Äitiys on mukavaa, ja vauvat ja lapset ovat niin ihania, että olen antanut itselleni luvan vielä rauhassa pyöritellä asiaa sitten myöhemmin. Vaikka järki sanoo, että kolme lasta on meille hyvä määrä, ei neljäkään ole poissuljettu. Suurempaa kokonaisuutta pohditaan sitten tuonnempana esim. vanhempien jaksamista, perheen taloudellista tilannetta, vanhempien ikää ja terveyttä.

Huisp, kuinka monta lapsukaista teillä on?

Meidän kaikki lapset ovat nukkuneet yönsä hyvin, mikä varmasti vaikuttaa osaltaan, että neljäskään lapsi ei tunnu ihan mahdottomalta ajatukselta ja mahdollisuus ulkopuoliseen apuun. Mutta kyllä vauva-arki kuitenkin veronsa vaatii, ainakin, että välillä väsyttää ja varsinkin, jos olisi kaksi pientä yhtä aikaa, niin silloin väsyttäs vielä enemmän. Toisaalta kolmannen lapsen hoitaminen menee jo niin rutiinilla ja isosisarukset helpottavat osaltaan vauva-arkea.

Tämä kuopus on kyllä ihanan rauhallinen ja tyytyväinen lapsi, eikä hän syömisenkään kanssa kuhnaile, joten imettäminenkään ei vie "liikaa" aikaa. Tällanen kaikki on omiaan lisäämään sitä vauvakuumetta sitte :)

Tiiariikonen, suht pienet ristiäiset on tulossa. Aika samaan tapaan mennään kuin aikaisemmillakin kerroilla, mutta jotain uuttakin on mukana, kun aiemmista kerroista on "viisastunut".
 
  • Tykkää
Reactions: tiiariikonen
heip! en olekaan aikoihin kirjoitellut!

lueskelen myöhemmin teiän kuulumiset,täällä oli eilen 3kk:n neuvola,pituutta oli 61,1cm keskimäärästä pitempi,ja painoa 6,5kg,painokin meni plus 2 käyrällä,mut pituuteen nähden oli tasasta.
sai rota rokotteen,ja kax muuta,en nyt enää muista mitä. kuulutteko kaikki siihen rokotusohjelmaan?

oli eilisen illan sit tosi kärttynen,ja mittasin kainalosta lämmön oli 37,2 oliko lämpö koholla? mut ei kuitenkaan vielöä kuumetta.

no poitsu meni nukkumaan 22 maissa ja vieläkin nukkuu tuolla,nukkunut jo 10h!
tää on jo ennätys...kävin äsken kokeileen,mut ei tuntunut otsalta edes lämpöiseltä.

kauheesti poitsu juttelee jo,ja naureskelee,se on vallan hymypoika.

Neuvola täti käski jumpata niskaa ja päätä,pitäisi jo kannatella enemmän päätä,kuinka teillä kannatellaan päätä?

ainiin ja perunalla aloitetaan sitten 4kk:n iässä,vielä selviää maidolla.

Menikö se niin että jos on korvikkeella niin aloitetaan kiinteät aiemmin? ja jos täysimetyksellä niin vasta 6kk:n iässä?
 
Terve pitkästä aikaan. Pakko on kysyä että onko ketään tämmösessä tilanteessa olut koskaan!

mun vauva on aika itkunen ja osaa itkeäaika kovaa. No aina kun mun mies on kotona niin kun vauva itkee nii se aina raivostuu ja alka huutamaan tai kokoajan että miksi se ei oo hiljaa ja miksi miksi miksi. Mulle ittelle tulee paha mieli ja nielen aina sen. jos alan itkemään niin se alkaa mulle huutamaan että miksi itken ja nauraa mulle. ja menettää heemonsa.

teenkö mä tässä jotainväärin että mua kohdellaan näin vai miten? sori tämmönen avautuminen
 
Poucodeamor ei ole, mutta yhden tuttavan mies hermostuu myös kun vauva itkee. Hätääntyykö sun mies jotenkin siitä itkusta vai onko se ihan oikeasti vihainen/raivostunut? Ei ole vauvan eikä sinun syy että vauva itkee! Vauvalla ei oikein ole muuta viestintäkeinoa vielä. Kyllä mun mielestä aikuisen ihmisen pitäisi se ymmärtää. Yritä olla ottamasta itseesi miehen raivoa. Voimia ja tsemppiä:heart:

PTT ollaan rokotusohjelmassa. Tänään 3kk neuvola ja kolme rokotetta tiedossa. Meillä poika on syntynyt pienipainoisena ja siksi ohjeistettu aloittamaan kiinteät 3,5-4kk iässä. Tänään ajattelin ottaa puheeksi et josko voitaisiin mennä korvikkeella ainakin tuonne 4kk koska sitä ei kulu vielä litraa/vrk. Jännittää oikein tuon pojan pituus;) Tuntuu nimittäin kasvaneen melkoisesti! Täälläkin nauretaan ja hymyillään kovasti. Välillä pikkuisella menee hermot kun on mahallaan mutta ei pääse mihinkään, vaikka kuin jalat ja kädet käy. Poika kannattelee päätään jo hyvin.

Mutta nyt pakkaamaan, tänään lähdetään Poriin mummulaan:)
 
  • Tykkää
Reactions: tiiariikonen
:heart::heart:Moikka!

Hei mitä muille on sanottu neuvolassa just tosta kiinteiden aloittamistesta, kun mä olen myös lukenu että monia on kehoittettu aloittamaan kiinteet jos menee toi litra päivässä korviketta! Mutta kun yritin kysyä tätä neuvolassa niin kohauteltiin vaan olkia ja katsottiin suoraan papereista että kyllä se olisi se 4 kk jolloin vasta voi aloittaa..ja yritin myös sanoa että eikö se ole yksilöllistä koska kiinteet voi aloittaa? poika on nyt 7 viikkoa ja nyt jo menee usein se yli 1000ml/päivä! Oli isokokoinen jo syntyessään ja eilen painoi n 5700g ja 60cm pitkä!
Ajttelin vaan että mielellään aloittaisin kiinteät siinä 3kk iässä jos pojan suolisto vaikuttaa kehittyneen ja esim- iltaitkut/koliikki loppunut tuohon aikaan. Ja miksi velliä ei nykyään enää anneta?? Sanottiin vaan että on turha välivaihe?? Miksi??

Mutta nyt ON ja parhaat uutiset! Meijän pojullahan todettiin se VSD Sillon sairaalan lähtötarkastuksessa. Noh eilen käytiin ekassa kontrollissa jossa lääkäri totesi että kontrollit voidaan lopettaan koska pojan reijät sydämessä ovat niin pieniä että ovat vain kosmeettinen haitta! Ja että poikaa ei voida edes pitää sydänsairaana! Ei kuulemma haittaa vaikka reijät eivät edes menisi umpeen, mutta todennäköisesti menevät kouluikään mennessä! Voi mikä helpotus oli!! Ei tarvitse sitä enää stressata!! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
NuttyKitty voikun hienoa!! ihania uutisia saitte kyllä!!=) nyt voi huokasta helpotuksesta.

Meillä kans menee se litra jo maitoa,mutta neuvolan täti sanoi et yleensä sit öisin aletaan heräileen,ja kitiseen,.jos se pelkkä maito ei riitäkään..
ja meillä kyllä yöt nukutaan vallan mahtavasti!

velleistä ei tuo puhunut mitn. tytöillä oon kyl käyttänyt tuota vellivaihetta,et iltasin aina annoin velliä.
Nyt en ole edes aatellut/muistanut.

NyttyKitty: on teillä kyl potra poika,kun meil oltiin 61cm,ja 6,5kg 3kk nevolassa,ja teil ollaan vasta 7vko..onko teilläkin semmoset pulskat isot posket? et ruoka on maittanut,meillä on;)
 
meidän kuulumisia kans pikkusen. mulla toi imetys homma ei oo luonnistunu ollenkaan joten pulloruokinnalla ollaan ja hyvin on kasvettu 2kk neuvolassa oltiin jo melki 60cm ja hiukka yli 5 kg . jätkällä ikää nyt 2kk ja 15päivää ja ollaan opittu jo paljon uutta. Pikkumies päätti pikkuisen 2kk päivän jälkeen alkaa kääntyileen :D musta tuntuu että mun lapset kasvaa niin pikavauhtia. meillä oli hirvee ongelma tuon pulauttelun kanssa kun jos syötiin desi niin puolet tuli ulos mutta hommattiin sellainen anti colic pullo ja loppu siihen se kauhee kyöläys.sit oon miettiny tuota nan maitoa että mistä mä oikeen tiiän että sopiiko se tuolle vauvalle. kun musta tuntuu että se kakka on jotenkin epänormaalia kun vertaa siihen millasta on semperin maidon jälkeen.. mitkä on oireita jos joku maito ei sovi vauvalle?
 
Meillä pikkupoika piereskeli ihan älyttömän kovaa ja oli ähisevä Nannista, Tuutista pulautteli, jopa oksensi. Se puklu/oksennus haisi hirveelle. Tutteli sitten kävikin. Pojan kakka on milloin millaista sattuu, en mä olis huolissani et jos muuten voi hyvin. Mut kokeile muuta jos susta tuntuu et Nan ei käy. Fb:n puolella Semper tuntuu olevan se jota suositaan:) Nyt jälkikäteen oon kuullut Tuutin aiheuttaneen useammallekin vauvalle vaivoja:(

Me käytiin Den Lille Prinsen kanssa jo 3kk neuvolassa! Aika menee tosi nopeaan. Pituutta oli melkein 59cm ja painoa 6080g :heart: Hyvin siis kasvaa hän. Sai kolme rokotetta ja oli melko kiukku illalla ja lämpöili pari päivää. Onneks oli Panadoli hollilla, auttoi kyllä pikkuisen oloon. 3kk tuli täyteen viime lauantaina. Keskiviikkona poika oppi näyttämään kieltä ja nyt sitten hän on melkein koko hereillä olo aikansa kieli esillä. Toinen on niin liikkus. Sama kun mä isken paljon silmää hänelle, niin on alkanut räpsyttämään silmiään välillä silleen hitaammin, ihan kun iskisi silmää molemmilla silmillä;)
Mä oon ite ihan ällöttynyt näistä läskeistäni ja selkä on taas niin huonossa kunnossa. Herkkujen syömisen oon lopettanut sentäs. Tää oon taas tätä taistelua.
Onko teillä muilla jo menkat alkaneet? Mulla ei ja en ees imetä!:/ Mulla on toi PCOS niin mietinkin et onks kroppa taas aivan sekaisin. Se oliskin jos nyt oliskin luomuna raskaana :O
Nyt vihdoin tuo pienin mies alkaa heräileen. Pitää lähteä maidon lämmittämiseen!
 
täällä kanssa kakka problema kakkaa todella harvoin ja tulos on sitten päivän ponnistamisen ja piereskelyn jälkeen tumman vihreetä ja tooodella pahanhajusta välillä ryynimäistä tai löysää tavaraa! välillä näkee että sattuu mahaan mutta suurimmaks osaks ei tunnu miltään. meillä maanantaina 3kk neuvola niin eiköhän saada selvyyttä että miten voidaan auttaa pikkasta :). eri korvikkeita kokeiltu mut ei oo mitään vaikutusta. suosin kyllä valion tuotteita kun ovat suomalaista alkuperää.

niko hereillä ollessaan naureskelee ja näyttäis haluuvan mukaan siskojen leikkeihin jalat ja kädet sätkii siihen malliin :) ja kun huomaa ettei pääse minnekkään niin pieni kitinä alkaa. jaksaa kauan hermostumatta olla siskojen halattavana ja pusuteltavana aika rajustikkin :) äiti joutuu olemaan erotuomarina ja nappaamaan pojan pois :).

mullakin dietti ja kuntoilu alkannut vaikka kuntoilu kyllä jää vähän vähemmälle juoksumatolla yritän kävellä iltaisin sitten vähän enemmän vaikka ulkona yritän liikkua päivisin niin paljon kun mahdollista :) mulla yhdet menkat ollu olis pysynny poissa ja mun osalta vaikka loppunnu kokonaan:) :).

huisp& niko tänään 3kk
 
meillä oli 2kk (9vk) mitat 4305g ja 53,6cm :)
meillä tuuti sopii hyvin :) kakkaa tulee tosin vain parin kolmen päivän välein ja silloin kamala ähinä mutta ei näytä kipeää kuitenkaan tekevän :)
menkatki ehtiny olla jo tossa pari kolme viikkoo sitten, mutta en kyl imetäkä. maito loppu pojan ollessa tosiaan kuukauden ikänen, oli selkeesti liikaa stressii :(
täällä menee muuten mainiosti :)
 
Heissan hei hellemasut,

pitkästä aikaa kirjoittelen tännekin. Siirryin tuonne FB:n puolelle vähän Aapon syntymän jälkeen ja täällä käynti väheni. Kiva lukea teidän kuulumisia!

Meillä siis pojasta tuli Aapo Emil. Tällä hetkellä poitsu on tomero 3kk:n ikäinen hymypoika. Hymyjä Aapo säästeli pitkän aikaa mutta nyt on parina viikkona alkanut hymyjä irrota ihan valtavasti! Vielä ei ääneen naureta mutta kovasti muuten yrittää jo jutella, höö, hää, guguu ym. äänet on jo hyvin tuttuja. Suu käy kuin mikä joten enemmänkin ois asiaa kun vaan keksis kunnolla miten sitä ääntä käytetään. :) Leikkimatto on ihan paras juttu, lelut saa kovaa kyytiä kun Aapo pistää nyrkillä menemään. Kyljelleen kääntyy jo kovasti. Masullaan ei tosin tykkää olla yhtään ja pään kannattelu sen takia vähän niin ja näin. Olalla ollessa jaksaa jo hyvin kannatella mutta masullaan ei oo hoksannu että käsiä vois käyttää apuna. No kaikki ajallaan.

Viime neuvolassa Aapo oli n. 5,5kg ja hieman vajaa 60cm. Hyvin on siis kasvanut lähtötilanteesta. Rokotteet saatiin ja nyt onkin sitten eilen ja tänään ollut pojulla lämpöä. :( No jospa se kohta helpottais..

Imetys tyssäsi myös täällä. 2kk osittaisimetin mutta sitten Aapo iski totaalisen stopin, huuto alkoi jo kun kaivoi tissiä esille, joten se loppui sitten siihen. Ihan tyytyväinen olen että noinkin pitkään onnistui osittaisimetys mutta vähän kaivelee silti... Tuntuu että joka paikassa hoettiin imetyksen tärkeyttä mutta minä en saanut mitään ohjeistusta siihen miten osittaisimetyksestä voisi siirtyä täysimetykseen kotona kun sairaalasta lähdin. Sanottiin vaan että pojan pitää kasvaa. Neuvolassa taisi joku ekan kerran jossain välissä kysyä että "ai sä vielä annat korviketta". Eipä tullut mieleen että olisi voinut alkaa jättää korviketta pois kun stressasin vaan sitä että poika kasvaa. Eihän se oma maito sitten riittänyt ja toisaalta koin korvikkeen käteväksi, mies pystyi myös ruokkimaan pojan. :) Nyt mennään siis pelkällä korvikkeella.

Vellit voitaisiin aloittaa terkkarin mielestä viikon päästä. Meillä menee n. 1l maitoa päivässä ja neuvolatäti oli sitä mieltä että vellejä voisi alkaa antaa iltaisin. Aapo ei herää kuin kerran yössä, n. klo 03 syömään (meillä nukutaan n. 21-03 ja 03.30-08 (09). Tosin viimeyönä tuli ennätys, Aapo nukkui 22.30-06.45. :D Toiveissa olisi että vellien avulla jäisi tuo yksin herääminen välistä. Tuntuu toki typerälle valittaa kun moni herää paljon useammin mutta olis se jo kiva saada nukkua itsekin kunnolla.

Muuten kaiken kaikkiaan meillä on mennyt tosi hyvin. Aapo on todella helppo vauva, nukkunut alusta asti omassa huoneessa, ei tarvitse nukuttaa (nukahtaa syödessä syliin, herää kun vie omaan petiin mutta jää sinne kiltisti), ei tosiaan oo piiiiiitkään aikaan heränny enää kuin kerran yössä, itkee melko harvoin paitsi tietty nälkää, märkää vaippaa ym. normaaleja juttuja. Välistä tuntuu että on päästy ihan liian helpolla, kait tää sit uhmaiässä kostautuu.... :D Tai se hieman huonohko homma on että Aapo ei oikein nuku päivällä muualle kuin vaunuihin. Ja niin vielä että pitää lähteä käymään lenkillä, ei nukahda pysähdyksissä oleviin vaunuihin. Mutta tässä on se hyvä puoli että kun sitten liikkuviin vaunuihin nukahtaa niin sitten ei herää jos liikee loppuu, eli minä käyn kävelemässä n. puolisen tuntia ja sen jälkeen Aapo voi helposti nukkua 2-3h vielä vaunuissa. Tuleepahan liikuttua...

Mutta semmoisia meille. Koitanpa välillä muistaa käydä täälläkin nyt kun tuota aikaakin alkaa olla enempi. :) Oikein mukavaa syksyä kaikille!
 
Tänne löysin minäkin, oon unohtunu vaan tuonne feispuukkiin.. :D Hyvin sujuu Typyn kanssa, joka sai nimen Aino Ilona :) Tänään ikää 8 viikkoa (huh!) ja huomenna taas neuvola.. pari viikkoa sitten painoa oli 5535g ja pituutta 58,2cm, eli saas nähdä miten on tyttö taas kasvanut! :)
 
moikka:)

juulu-luuli mun vanhemman tytön toinen nimi on marina et samana päivänä on nimpparit ens viikolla saavat juhlia :) tytön ainoa nimipäivä et juhlistetaan kakun kera (oikeestaan mulla ittellä synttärit samana päivänä :) ja nimpparitkin ku on munkin toinen nimi).

meillä oli nikon kanssa 3kk neuvola tänään paino 6.150kg(+530g)pituus 60.5cm(+2.3cm).
ja raukka sai lisäks piikit kumpaankin jalkaan kilju niin että varmaan naapuritkin kuuli :) mutta ei ole muuten oireillu ainakaan vielä mitään.

tanjaSii tipetsua voi huhuilla kesäkuisten puolella !!!!!

tulkaa nyt sielt vasepookista tänne kertoilee kanssa kuulumisia on käyny hiljaseks ku kaikki on karannu sinne :) :)
 

Yhteistyössä