.~ Heinäkuun Hellemasut 2012~. MARRASKUU

On tosiaan lääkäriä joka lähtöön näköjään, eihän sitä tiedä mitä uskoa :LOL:
Ihana lukea teidän kirjoituksia neuvolakäynneistä, ultrista ym... Pitäisköhän itsekkin jo pikkuhiljaa varailla se eka neuvola?
Tosi paljon vaihtelee se miten uskoo siihen että masussa on pieni elämän alku, oireita on ollut jo ennen plussaa: rinnat tosi kipeet, tunteet herkässä, pissalla juoksuttaa vähän väliä ja nälkä on loputon. Mutta sitten se alavatsan jomottaminen ja painontunne saa pelkäämään että onni loppuu lyhyeen siitäkin huolimatta että tiedän sen olevan normaalia. En kylläkään muista että aiemmissa raskauksissa olisi ollut. Aikaisemmin on tässä kohtaa ollut jo tolkuton väsy ja kuvotus, nyt ei vielä, ei siis osaa yhtään aavistella kumpaa sukupuolta tulokas on koska tämä alkuraskaus poikkeaa täysin tyttö- ja poikaraskauksistani :)

Pampula 5+1
 
Raskausarvista ja painon noususta Mulla tuli viime raskaudessa n. 20 kiloa painoa eikä tullut kuin yksi pieni arpi alamahaan. Pelkäsin että saan paljon arpia sillä minulle tulee niitä herkästi sekä äidilläni on tullut raskauksista tosi paljon arpia. Ei niitä kuitenkaan ilmestynyt. Enkä edes rasvaillut mahaani! Saa nähdä miten käy tällä kertaa. Tulee jos on tullakseen.

puppa 8+4
 
Aikaista huomenta! :wave:

Brita mitäs lappusia sinä sinne neuvolaan täyttelet? Tai siis pitäisikö minullakin olla jotain lippujalappuja mitä täyttää ennen sinne menoa? :| Nimim. eka neuvola ensi viikolla, hope so.

Täällä odotellaan ultraan menoa kauhunsekaisin tuntein..
Välillä epäusko nostaa päätään et noinkohan tässä ees ollaan enää raskaana kun niin kovin heikonlaiset oireet on. Kaikki tietysti ollaan yksilöitä ja jokaisella etenee omalla painollaan nää jutut..
Mut voi että sitä kovin odottaa et sais jo nähdä sen pienen (toivottavasti!) ja vois ees vähäks aikaa unohtaa nää ressaamiset.
No, ei se auta nyt kun oottaa perjantaihin. Aika matelee! :D

Johanna26 & kyytiläinen 7+0 :heart: *poks*
 
Hei kaikille , nyt on kysyttävää että muutenkin kirjoitettavaa kun en ole vähään aikaan kirjottanut mitään, seuraillut sivusta ja lukenut teidän juttuja mielenkiinnolla :)

Ensinnäkin onnittelut kaikkea sitä kuulee, hyvistä uutisista :)

Voiteista + painonnousu. : Itse turposin esikoisesta 20 kiloa, rasvasin joka iltaitseni kauttaaltaan hyvillä rasvoilla, itselläni se ei estänyt raskausarpien syntyä, maha on niitä lähes kauttaaltaan täynnä, tietysti nyt haalistuneet mutta hailakoita arpia on täynnä kuitenkin, samoin rinnoissa on jonkin verran ja reisissä.. ei ole haudan vakava asia, hieman tietysti pettymys kun niin ahkerasti rasvasin ja saunassa välillä öljysinkin, iho on niin yksilöllinen, mun iho reagoi näin. :p Aijon silti ruveta tästäkin rasvaamaan ettei ainakaan tulis uusiin paikkoihin arpia! :)

Äippävaatteista: Itse tilasin jo ellokselta parit äippä housut ja yhden paidan :) ja aikasemmin tilasin äippä leggarit. kaikki oli tosi hyviä :) Takiksi tilasin duffelin ja on sen kokoinen että mahtuu sinne keväästi varmasti vielä jonkinnäkönen mahakumpu:)

varhaisultraa kovasti odotellessa, ois torstaina, jännittää kauheesti! Näen unia siitä et tulis kaksoset tai kolmoset :D yksikin kyl riittäis.. mut kiitollinen kaikesta mitä tuleman pitää <3 :)

Sitten.. kysymys joka ehkä vähän nolokin.. Mulla on nyt joka viikon sunnuntaina ollu maha kovemmalla kun muina päivänä viikossa, ja tottakai kakkoshädällä joutuu sit enempi "ponnistaa".. tän seurauksena paperiin tulee hailan punasta alapäästä.. ja tää ilmiö tapahtuu vain kerran viikossa.. sunnuntaina.. outoa, en tidä mitä toi on? ei esikoisesta ollu tollasta vaikka sillon tällön hailakan punasta jäiki paperiin alkuraskaudessa, mut tää on joka viikkosta , yhtenä päivänä, sunnuntaina.. :l pakko kysyy siel varhaisultrastki et mistä johtuu,"turhaan" säikyttää mut joka kerta... tulisko vuoto sit vaan limakalvoilta? :eek:

Toinen kysymys joka liittyy painaviin esineisiin/tavaroihin yms. Kysymys kuuluu näin: paljonko uskallatte kantaa? itse olen kaupassa töissä, ja en uskalla siirrellä rullakosta toiseen enää mehukuormia.. enkä uskalla mennä siirtelemään maitokaappiin 20 kilon maitolaatikoita.. mielummin otan rauhallisesti kun tietoisesti riskejä, jos jotain sattuisin en antaisi itselleni anteeksi ! En ole kertonut töissä kaikille, ja siksi eräs miespuolinenkin katsoo kieroon kun odotan että muut tekee hommat.. vihjasin kyllä viimeksi tuosta nostamisesta siihen malliin että ois pitänyt tajuta, miksen nostele, mutta en tiedä menikö perille.. :D esikoisesta olin samassa paikassa töissä ja sillon kyl kaikki oli ihan ymmärtäväisin mielin..

Brita: Sillon kun varasin neukusta aikaa puhelimitse niin sieltä kyseltiin osotetietoja ja neukkutäti lähetti sitte paperit postitse kotiin , täällä olen ne valmiiksi täyttänyt :) ensi viikolla sitten vien täytettynä neukkuun ne. :)

Mirkelo + Nyytti 7+2 <3
 
Mielestäni raskaiden nostelua tulee välttää loppusuoralla, mutta saahan sitä ihminen olla varovainen jos haluaa! Itse en nostele mitään kun selkä ei kestä. Tammikuussa loppuu sairasloma ja pitäs jaksaa taas pikkusia hoitaa.. Saa nähä miten selkä jaksaa töitä..Ei ois kyllä pitkä aika kun toukokuussa kesälomalle ja kesäkuussa mammalomalle, joten..:p

Tuosta vuodosta en osaa sanoa kun että tuskin on vakavaa kun vaan pientä ja hailakkaa väriä. Oletko varma ettei tule suolesta jos maha on kovalla?
 
Moikka!

Onnea paljon kaikkille hyviä uutisia saaneille ja tsemppiä jännittäjille!

Eilen oli ensimmäinen neuvola, eikä täällä ainakaan tarvinu täyttää mitään lappuja ennen sinne menoa. Tunti siellä vierähti mukavasti jutellessa ja ison pinon sain kirjasia kotio luettavaksi. Neuvolantäti vaikutti mukavalta, en vaan oo varma onko se sit sama seuraavalla kerralla kun täällä tulee vuoden vaihteessa hirmusesti uudistuksia. Seulontoihin lupasin osallistua, mites muut meinaatteko mennä?
 
Tervehdys kaikille!

Paljon oli tekstiä tullut ja yritän päästä taas kärryille.

Omaa napaa, pahoinvointi ja väsymys on tullut tänne ja olo on aika vetämätön. Oksentaa ei ole tarvinnut vielä, mutta kuvotus on jatkuvaa eikä ole sidoksissa vuorokauden aikaan mitenkään. Ja nukkua voisin vaikka kuinka paljon.

Neuvolaa en ole vielä varannut, meinasin vasta ensi viikolla varata, samalla kun on esikoisen 2-vuotisneuvola. Jos saisi ajan sen verran myöhäiseksi, että voisi kokeilla jo sydänäänien kuuntelua. Ultran varailen varmaan kanssa sitten ensi viikolla ja se menenee 12+ viikolle vasta.

Loppuviikko menisikin synttäreitä järjestellessä. Touhua riittämiin. Onneksi on lomaa tämä viikko, niin voi mennä omaan tahtiin täysin.
 
Ensimmäinen neuvola oli itsellä myös eilen. Ei meilläkään mitään lappuja etukäteen pitänyt täyttää, ei edes siellä neuvolassa tarvinnut mitään täytellä, terveydenhoitaja kyseli tiedot jotka kirjasi koneelle. Jossain vaiheessa tulee täytettäväksi esitietolomake joka täällä (Turussa) käsittääkseni sairaalaankin sitten otetaan mukaan, mutta eipä tuolla nyt vielä kiirettä ole :)

Seulontoihin päätin lopulta osallistua. Mietin kauan haluanko verikokeita ollenkaan, ultrat toki jo ihan omaa uteliaisuuttani haluan. Jotenkin ennen raskautta pidin itsestäänselvyytenä, että joojoo kaikki seulat tietenkin, mutta nyt tuntuikin vaikealta päättää haluanko että ihan kaikki katsotaan. Jotenkin kai pelkään, että entä jos tuleekin ns. väärä hälytys ja sitten sitä turhaan stressaa.

Toisaalta, ikäni puolesta (23) en kuulu mihinkään riskiryhmään esim. downin suhteen, ja jos down-lapsi tulisikin niin kyllä minä sitäkin rakastaisin. Tosin tuollaisen asian haluaisin ehkä tietääkin vasta syntymän jälkeen,enkä huolehtia sitä raskausaikana.

Painavien esineiden nostelua ei käsittääkseni suositella sellaisissa tapauksissa, joissa riski keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen on suurentunut. Tai ihan loppuraskauden aikana. Siihen asti minä ainakin aion vointini mukaan työskennellä ihan normaalisti, eli joudun nostelemaan paljon painavia tavaroita työssäni. Luotan siihen, että kroppa kertoo minulle jos se ei jaksa:)

EDIT: Niin ja kai jokainen tietää, että vaikka ensin päättäisi suostua seulontoihin, ei se sido mihinkään ja koska tahansa voi viheltää pelin poikki jos ei haluakaan enää osallistua kaikkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Kiva kuulla teidän neuvolakokemuksista, itselläni eka neuvola tosiaan torstaina :) Onkos ekalla neuvolakäynnillä tapana ultrata? Olen ymmärtänyt, että kaikissa neuvoloissa ei ole ultraäänilaitteita, mutta jos on. Olisi kyllä niin kiva nähdä jo nyt mitä tuolla mahassa oikein on!

Äitiysvaatteista olette puhuneet, minä ostin jokunen vuosi sitten VAHINGOSSA mammalegginsit. Ihmettelin aina, kun ne olivat niin hankalan malliset, eikä niitä tullut pidettyä. Kerran sitten satuin huomaamaan syyn outoon malliin... :D

Minullakin kiinnostaisi tietää, kuinka moni aikoo osallistua seulontoihin varhaisraskauden aikana? Me ollaan puhuttu mieheni kanssa siitä, ja vähän vieroksutaan ajatusta. Itse olen kauhea stressaaja, enkä haluaisi turhia huolenaiheita. Eikös iso osa seulonnoissa ilmeävistä poikkeavuuksista ole vääriä hälytyksiä? Mutta tämä onkin sitten yksi tärkeimmistä keskusteluaiheista torstaina neuvolassa...
 
Kaarnikka Aika harvassa neuvolassa ultrataan, suurimmassa osassa neuvoloita ei edes ole laitteistoa siihen. Sydänääniä saatetaan yrittää kuunnella, jos viikkoja on tarpeeksi. Jatkossa sitten sydänääniä kuunnellaan joka kerta.

Omaa napaa. Pahoinvointi vaan jatkuu. Vieläkään en ole oksentanut, mutta olo on yli puolet päivästä aivan kauhea. Mitään en meinaa saada syötyä, juotua onneksi saan.
Eka neuvola meillä vasta kahden viikon päästä. Ensi viikolla ajateltiin mennä varhaisultraan.
Mietin, miten neuvola tällä kertaa laskeekaan kiertopäivät. Menkoista laskettuna tänään olisi 7+0, ovisbongailujen mukaan 6+2..

Kati ja Junnu
 
Hei taas!

Pikakommenttia taas kehiin: jollakin oli ollut alkio viikkoihin nähden pieni/pienempi -> voi johtua myös siitä, että on ns. väärässä asennossa, jolloin pituudeksi ei tulekaan pituus vaan ns. leveys. Meillä myös hieman pinempi näillä mitoilla, mutta varmistuneet 12 vkon ultrassa.

Seuloista: jokainen menee näihin jos on mennääkseen (ts. jokaisen oma valinta), mutta on hyvä miettiä, että haluaako seulaan vai vaan ultraan JA SANOA SE (nimim. menin viimeksi np-ultraan vain nähdäkseni lapset ja sain kohonneen riskin ja siitä syystä myös monta kyyneltä ja huolta).

Lisäksi kannattaa miettiä, että entä jos seula hälyttää - onko valmis "jatkotoimenpiteisiin", jotka lisäävät keskenmenoriskiä kuitenkin (ja entä jos niin käy jne.).

Mutta pääpointti on se, että oli tulos mikä tahansa, niin tervettä lasta se ei takaa, koska suurin osa esimerkiksi kromosomipoikkeavuuksista ei missään seuloissa näy eikä niitä myöhemminkään saada diagnosoitua lapsen verestä.. Toinen on sairaudet ja vammat, jotka eivät kuulukaan seuloissa näkyä tai tulevat esim. synnytyksessä tai vasta sen jälkeen.

Tämä siksi, että olen joutunut itse pohtimaan asiaa aika paljon ja valitettavasti tieto ei välttämättä helpota tuskaa :) Joskin kokemuksesta tiedän, että vaikka lapsen sairaus/vamma jne. on aluksi kova shokki, niin siitä selviää ja vieläpä oikein hyvinkin ;)
 
Kaikkea sitä kuulee : Joo kyl mä olen paperilla testannu monet kerrat , kyl se tulee alapäästä.. mut ei varmaan ole vakavaa kun ei nyt taaskaan tule.. se on vaan jos on vatsa kova.. No eiköhän se selviä sitten torstaina tarkemmin :)!

mul on kai pelko persukses et jos nostelen kauheesti ni menee keske.. vältän tosi raskaita kantamasta.. kauppakassit ja esikoista kyl tulee kanneltuu ihan surutta silti :)

nyt tietää sitten työporukastakin suurinosa, ei meitä montaa olekkaan. tiivis ja pieni työyhteisö joten ei kyllä haittaa vaikka tietävätkin nyt sitten:)

Mirkelo & Nyytti 7+2
 
Tervehdys kaikille.

Olipas tullut paljon tekstiä viime käynnin jälkeen.:) Nopeasti kaikki koitin lukea ja puolet jo unohdin. :D

raskausarvista ja painon noususta itsel tuli kunnon tiikerin raidat esikoista odottaessa. keskimmäisen aikaa tuli muutama lisää mutta nuorimman aikaan ei yhtään.
aiemmissa raskauksissa painoa tullut vähän josta th ja lääkäri monesti valitti. ei vaan paino noussut vaikka kuinka paljon söin. Esikoisen aikaan tuli 8,7kg ja lapsi painoi 3665g. keskimmäisen aikaa 7,8kg ja lapsi painoi syntyessään 3895g. Nuorimman aikaan tuli just ja just 7kg ja lapsella oli painoa 3168g.

äitiysvaatteista kaappien kätköissä vielä muutamia äippävaatteita ja eilen muutamia uusia tilasin. lähinnä leggareita ja pitkiä paitoi/tunikoita.

oma napa: edelleen mahtava turvotus masun kohdalla, rinnat aristaa ja väsyttää vietävästi.
Eilen varasin ekan neuvola ajan (joulukuun loppu puolella) ja samalla sain myös ekan lääkäri ajan (tammikuun puolessa välissä)

Siiseli84 5+1
 
Moikka kaikille :) Olin tänään ekalla neuvola käynnillä,ja ihan mukava täti oli. Tosin mua ärsyttää hivenen se et ku ne syynää kaikki asiat potilastiedoista vuosien takaa,kun ei ne mun mielestä vaikuta mun raskauteen tai tän hetkiseen oloon millään tavalla.

seuloista oon alustavasti suostunut siihen yhdistelmä seulaan,mutta nyt alko sit jännään vähä,ensimmäisestä lapsesta olin normaalisti np ultran ja rakenne ultran eikä niissä mitään näkyny,mutta kyllähän se silloinkin mietitytti.stressaavia juttuja :/

Sain onneksi kaupungilta lasketunajan määrittämis ultran ihan parin viikon sisään niin ei tarvi kun se poliklinikka maksu maksaa (30e) ihmeen helposti sain lähetteen,mutta hyvä niin.
 
seuloista ite aion osallistua np ultraan ja rakenne ultraan,mun mielestä prosenttimahdollisuus terveeseen lapseen on todella hyvä,jos näissä ei mitään häikkää ole.

Mutta siis voi että oon ravannut vessassa koko päivän melkein....enkä mielestäni oo juonut sen enempää.

Mulla on sit huomenna viel yx ultra,viikkoja pitäs olla 8+0,meen jo ihan senkin takia kun taas tullut paperiin vain kylläkin tuhrua...ja olo on edelleen"ei raskaana"..ihan outoa...siis vaikka oireita on,niin en oo vielä jotenkin sisäistänyt tätä asiaa...

hu jos ultrassa kaikki ok,niin aiotaan kertoa muksuille vkl.aikana,ja sit ens vk itsenäisyyspäivänä porukoille ja siskolle,ja parille kaverille,muut tutut ja lähi ihmiset saa sit huomata mahan kasvusta.
PTT 7+6
 
Hei!

Paljon tekstiä taas tullu ja kaikki yritin parhaani mukaan lueskella läpi.

Mulla on edellisissä odotuksissa kummastaki tullu noin 20kg painoo mut synnärille jääny kummallaki kerralla noin 10kg,ekasta lähti kaikki sit pois suht nopiasti mut tokan odotuksesta on viel jokunen kilo jäljellä ja nyt oon kyl päättäny et hirveesti ei ylimäärästä tulis,koska on kuopuksesta niit kiloja viel jäljellä. Raskausarpia mul on jonku verran mahassa ja kyljissä.

Mulla olis eka neuvola perjantaina,hieman jännittää et onko siel ketään mut luottavaisin mielin sinne silti menen. Täällä on neuvolassa ultralaite ja ekalla käynnillä terkka kattoo sillä et jyskyttääkö sydän ja saa ekan kuvan pikkusesta.

Täällä on tänään ollu ihan järkyttävä olotila,toki on päivän mittaan helpottanu ja pihalle ku poikien kans menin ni helpotti entisestään mut ekan kerran piti tänään käydä vessanpönttöö halailemassa.
 
Moi! :wave:

Johanna tuolla kyseli lapuista: Piti täyttää sellainen perheen voimavara -kartoitus lappunen (täysin samaa mieltä -täysin eri mieltä -asteikko) eli kysymyksiä omasta terveydestä, parisuhteesta, perheestä jne. Eli ei mikään tentti sairauksista tms. Ne tentattiin tänään siellä neuvolassa. :) Niin ja sitten piti täyttää kysely alkoholin käytöstä. Molemmat laput käytiin läpi (molemmat meistä siis vastasi kyselyihin) kätilön kanssa. HB ja verenpaine mitattiin ja punnitus oli myös. Paljon saatiin lippusta ja lappusta mukaan kotona luettavaksi. :) Neuvolantäti on kätilö koulutukseltaan ja tuntui ainakin tosi kivalta ihmiseltä - voisi sanoa että kemiat kohtasi. Onneksi.

Neuvolalääkäri mulla on jo kahden viikon päästä ja jospa sitä pääsisi silloin pikkuista vilkaisemaan. :heart:

Varasin ajan ja NP-ultraan menemme joulua edeltävällä viikolla.

Pahoittelen kovin omaan napaan tuijottavaa tekstiä...mutta you know. :)


Brita ja salarakas 9+0 (POKS!)
 
Siiseli84,ohhoh..noin vähän painoa tuli sulle raskauksissa,aika mukavaa..mutta sulla oli taas huono tuuri raskausarpien kanssa..kaipa se on kiinni ihotyypistä..Olen tässä muuten ihmetellyt,kuinka monia nuoria (alle 30v) monen lapsen äitejä täällä on..miten te oikein teette sen? Teillä on varmasti perhekeskeiset miehet? :rolleyes:Mä tunnen itseni aika vanhaksi ensisynnyttäjäksi (27)..lapsen syntyessä olen just täyttänyt 28 -suomalainen keskimääräinen ensisynnytysikä..no en nyt kovin vanha kuitenkaan ole..sitäpaitsi mua luullaan usein vieläkin alaikäiseksi.. :D Wii! Tänään,tarkasti ottaen,mun lapsonen siirtyy alkiosta sikiövaiheeseen; hedelmöityksestä on laskujen mukaan 56 päivää.Tärkeä etappi! P.S. Mulla on jo valtava maha! Kohta on pakko ostaa niitä äitiysvaatteita! Takkia en kyl raaskisi ostaa,tai ehkä jos löydän käytettynä,saa nähdä..
 
heissan kaikille :wave: täällä ilmottautuisi uusi heinämasun kasvattelija :) pikku kakkonen olis tulossa, La ois laskurin mukaan 29.7 mutta voipi olla että vielä muuttuu tosta...
LA 29.7/toinen/NKL/33v
paitsi et toi synnäri voi muuttua KOSiks, ku eikös toi nkl:kka mee remonttiin syksyllä 2012... : /
täällä ei juuri oireita oo muuta ku juilimista ja rinnat arat, tosin viime raskaus oli yhtä oireeton. neuvolaa en oo vielä varannu jos tossa 2-3 vkon päästä soittelis aikaa :)

Misti+ylläri 5+2 :heart:
 
Tervetuloa Misti ja muutkin uudet jos teitä oli!! :D
Ei taida enää montaa uutta hellemasua keretä tähän pinoon, seuraavat menevätkin sitten jo elokuisiin. :)
Neuvolasta vielä; en itse ehtinyt viimeksikään saada neuvolasta minkäänlaisia lappusia kotiin (se käynti tulikin peruttua kyllä mut kahta pvää ennen...) et josko ne täällä meilläpäin täytelläänkin sit paikanpäällä. :)
Miestä yritin houkutella ultraan mukaan mut ei nyt ainakaan tällä hetkellä oo järin innoissaan lähössä, lupautu kyllä sit neuvolaan kuuntelee jorinoita. :D
(aattelin et se ultra ois kivempi mut sama se, kunhan johonkin lähtee mukaan) :)

Nyt on jotenkin NIIIN skeptinen olo tän koko raskauden suhteen.
Oon lähössä sinne ultraankin suunnilleen jo asenteella et "ei siellä mitään ole" ja taas kaikki alkaa alusta.
Oireet heittelee tosi paljon, ei ees kaikkea jaksa tähän eritellä.
Ainut hankaluus töissä on tullut noista ilmavaivoista. :whistle: Kun oon asiakaspalvelutyössä ni ei voi laskea ilmoja miten sattuu.. :D
Sit kun joutuu pidättelemään ni koht alkaa koskea mahaa ja voi sitä turvotuksen määrää! Pitää aina vaan yrittää livahtaa johonkin sivummalle tai sit karata vessaan..
Mut tää lähtis nyt työmaalle kohtapuoliin, keskiviikon jatkoa daamit!! :wave:

Johanna26&kyytiläinen 7+1 (pitäs melkein tehä joku allekirjotusjuttu tähän..)
 
MB mä sain esikoisen kun olin täyttänyt 19v,ja kuopuksen kun olin 23v,ja nyt tuun oleen 27v kun tämä toiv.syntyy...mä oon aina ajatellut että teen kaikki lapset alle 30v...se on mulle ollut se raja:D eli tämä on sit viimenen,ja mulla on myös ollut lapsimäärässäkin aina se 3 mukeloa.
ilmavaivoista täällä myös jotain vallan kauheeta..pieretttää jatkuvasti ja ne hajut...:LOL::ashamed:

Neuvola olisikin sit perjantaina,ja lappuja pitäis sinne täytellä tänään tai hu viim.
Tänään mulla on se ultra vielä 10.40,toivon että kaikki olisi ok. jotenkin aina pelon sekasin tuntein sinne menee...
PTT 8+0
 
Neuvolasta meilläpäin piti ekaan neuvolaan tulostaa ja täyttää sellanen esitietokaavake ( sukusairauksista/omista sairauksista)

Seulonnat me osallistutaan niihin, kamulla löyty vasta niistä seulonnoista 12 trisonomia. olisi kauheaa kantaa mahassa loppuun saakka vauvaa jonka elin mahdollisuudet on pienet :| mutta jokainen tyylillään, ymmärrän jos ei halua seulontaa =)

Eilen oli eka neuvola ja neuvolan täti oli ihmeissään miun ultrista, mutta päivä kerrallaan ja 13.12 selviää enemmän ku menentaas ultraan :whistle:

Aamupala en syö aamupalaa paitsi joskus ( tosi harvoin) näin on ollut aina,mutta nykyisin aamulla olisi pieninälkä mut myös sellanen olo et ei maistu, ni mitä ehdottaisitte syömään?

Painosta tänne tuli painoa ekaa odottaessa 8,5 kg , aika hyvin hallitsin painon nousun liikkumalla (kävin vain kävelemässä) söin kyllä herkkuja, nyt noudatan hyväkarppia ja toivon että saan sillä painon pidettyä kurissa =)
 
PTT, Sama juttu nois ilmavaivois :D :ashamed:
Sama juttu oli viime raskaudes, saa mennä melkee iteppä karkuun hajuja :D !

Seuloista, itse osallistun Np ultraan, miksipä ei kun ei siin ole mitään riskejä, verikokeis vaa pitää käydä viikkoa ennemmi, mulle varattii toi np ultra samaan aikaan ku eka neukku aikakin ja se np ultra ois 4.1 :) mut ennen sitä huomenna yksityiselle varhaisultraan ja sit neukku 7.12 :)

Mirkelo & Nyytti 7+3 <3
 
Viimeksi muokattu:
Paha olo on hellittänyt vähäsen. Ei ole tarvinnut oksennella, onneks!! Väsymystä taas sitten enmmän. Tiukkaa tekee valvoa kymmeneen ja torkunkin jo ysin jälkeen sohvalla kun yirtän jämynä olla ihan virkee ja seurustella miehen kanssa :D

Oon jo kertonu äidille, appiukolle, miehen molemmille veljille, omille siskoille, ainakin 5 kaveria tietää ja mihenkin kavereista muutama ja pojan kummit tietää...Me aina päätetään et ei kerrota kelleekkään ja sitten pikkuhiljaa tulee kerrottua kaikille :saint: Lapsetkin kysy millon vauva syntyy, kait ne sivukorvalla on kuulleet meidän jutut..

Tupakin lopetin kesällä. Oon poltellut ensin 10 vuotta, kolmen vuoden tauko ja sitten poltin 6kk ja nyt ilman kohta 6kk..En usko että enää aloitankaan kun nuo isommat lapset siitä jo kyselee et miks poltetaan kotona ku siihen kuolee..:snotty: Alkoholin kanssa olen kesäjuoppo! Talvisin tulee käytyä baareissa ehkä kerran jos sitäkään, mutta viime kesänäkin käytiin varmaan pari kertaa kuussa riennoissa ja juotiin takapiha lonkeroita joka ilta parit mieheen.. Nyt ei tee ees mieli, mutta katsotaan kun päivä pitenee ja terassit aukeaa miten käy... :p
 
Mä luulen että alkoholin maistelu jää mulla ensi syksyyn. Viimeksikin otin ekan kerran saunasiiderin vasta ku neiti oli 3 kk. Ei tehny mieli kun ei ollut sitä ennen ottanut mitään melkee vuoteen.

Mä join kerran isomahaisena alkoholitonta olutta ravintolassa ja tietenkinhän se näyttää tavalliselta. Meinasin kuolla häpeästä ja join sen äkkiä huiviin ja lähin menee sieltä. Tuntui että KAIKKI katsoivat ja paheksuivat mua. Tuli kyllä niin paskaäiti fiilis. Juu, en taida ees ottaa niitä alkoholittomia tänä kesänä terasseilla. Ehtiihä sitä myöhemminki.

Hellas ja masukki rv 9+3
 

Yhteistyössä