.~ Heinäkuun Hellemasut 2012~. MARRASKUU

Heippa! Vieläkö mahtuu mukaan?
Täällä myös toivottavasti heinäkuussa poksahdetaan. Plussasin 19.11 ja viikkoja olis nyt takana 4+3. Tätä pikkuista on yritetty melkoisen kauan joten olen hieman epävarma ja huolestunut onko tuolla masussa tosiaankin joku. Haluaisin mennä varhaisultraan mutta tätä palstaa lukiessani tuli vähän sellainen olo että kannattaako. Noh joka tapauksessa aion odottaa että viikot ovat +7.
Neuvolaankaan en ole vielä soitellut. Oireista sen verran että ennen plussausta oli perinteisiä oireita...tosi paljon heikompia kuin aikaisemmin jolloin olen monta kertaa ollut valeraskaana :p. Nyt oireista on jäljellä enää heikko tissien arkuus ja jos ei syö tai rakko on täynnä tai touhuu vähän enemmän niin tulee sellaisia menkkamaisia kouristuksia. Olen kyllä lukenut että ne ei ole välttämättä mitenkään vaarallisia( toivottavasti).

penni3/ 28v /ensimmäinen/ Tyks/ La 28.7 ?
 
Tervetuloa uusille odottajille :wave:

Olo jatkuu väsyneenä, eilen menin nukkuun ysiltä ja aamulla olin edelleen rätti väsynyt. Paleltaakin kokoajan.


Varhaisultra Mun raskaus kun on saanut alkunsa hoitojen avulla, niin meillä on se automaattisesti. Tällä kertaa se on viikolla 6+6. Mutta edellisessä km raskaudessa se oli ensin viikolla 5+6 (ei näkynyt sykettä vielä) ja sitten uudestaan 7+2 (syke näkyi). Vuotojen takia oli toi edellinen noin aikaisin.

Brooke mulla on noi menkkakivut vaivannut yli viikon jo ja muistelisin, että niitä on ollut muissakin raskauksissa.

Seulonnat niihin osallistutaan. viimeksi mietin kauan, että osallistutaanko vai ei ja lopulta sitten päätettiin osallistua. Raskaus päättyikin sitten keskenmenoon nt-ultran jälkeen :'( mutta sen tajusin, että haluan tietää ja varautua etukäteen jos kaikki ei olekkaan kunnossa.

Kertomisesta Mun kaksi läheisintä työkaveria tietää, oikeastaan juuri noiden hoitojen takia, mutta myöskin sen takia, että mun työhön liittyy paljon nostoja ja muuta raskasta niin saan niissä sitten helpotusta. Muille ei olla vielä kerrottu.

Mutta nyt sohvalle viltin alle makoileen ja odotteleen nukkumaan menoa =)
 
Hei hellemasut ja tervetuloa uusille!

Täällä on takana ihan paska päivä. Eilen alkoi tiputteluvuoto (kirkasta punaista verta, ei kuitenkaan paljon), joka jatkui yön yli ja nyt tämän päivän. Soittelin äitiysneuvolaan ja sieltä ohjasivat päivystykseen varmuuden vuoksi. Päivystyksessä tehtiin gynetutkimus, jossa todettiin, että kyllä se veri sieltä kohdusta tulee, mutta kohtu on kasvanut ja kohdunsuu on kiinni, ainakin vielä. Sain lähetteen ultraan huomisaamuksi. Lähete on siellä vetämässä, joten jos vuoto lisääntyy tai olo tulee kivuliaaksi, saan mennä sinne päivystävälle gynelle jo illalla/yöllä. Raastavaa on tämä odottelu. Meidän ei pitänyt mennä ollenkaan varhaisultraan, mutta näin se vaan heittelee. Kipuilua ei ole ollut suurempia. Menkkamaisia tuntemuksia, joita ajattelin normaaleiksi, mutta juuri niiden vuoksi äitiyspolilta ohjasivat päivystykseen. Olo on kurja. Tämä lapsi on niiiiin haluttu ja toivottu. Kauhulla odotan huomista ultraa. Onneksi se on jo heti aamulla klo 8, ettei tarvitse koko päivää odottaa. Työt alkaisivat 9.45. Toivottavasti voin jatkaa sieltä ultrasta hyvillä mielin töihin eikä tarvitse hakea saikkua. Mieskin on työmatkalla ja tulee vasta sunnuntaina :(

Anteeksi omanapaisuuteni, mutta olo on vaan niin kurja.

sopaka ja toivottavasti hengissä oleva JA pysyvä heinähattu 7+0
 
Hei.
Täällä hiukan paremmalla mielellä kahden päivän totaallisen masennuksen jälkeen. Tänään soittelin neuvolaan, ja täti oli pitänyt kokousta ultraa tekevän lääkärin ja muiden ultraajien kanssa, ja olivat sitä mieltä, että tosiaan mitään syytä paniikkiin ei vielä ole. Aika kovaa selkäsärkyä lukuunottamatta, mikään muu ei viiittaa keskeytyneeseen raskauteen, ja jos yhdenkin vauvan saan mahassani kasvatettua, niin olen valtavan tyytyväinen.
Sen sijaan kritisoivat kovasti yksityisen puolen lääkäriä, joka pelkän sykkeen näkymättömyyden vuoksi antoi minulle näin järkyttävän tuomion, maksoin kuitenkin tästä tuomiosta aika ison hinnan. Omaa tyhmyyttäni, tiedän. SÄÄSTÄKÄÄ itsenne tältä tiedottomuuden tuskalta, älkääkä menkä ultraan ennen rv 7. Minä menin sinne taustani takia (siis keskeytynyt keskenmeno huomattiin rv9+ ja sikiö ollut jo 3 viikkoa kuolleena) ja mielestäni raskausoireet oli kadonneet. Nyt kuitenkin kaikki oireet tallella takaisin tulleina, että jos kesken menee, niin jännä kyllä että oireet jatkuu ja maha TODELLAKIN kasvaa.
Tasan viikko hermoiltavaa vielä, ei tiedä itkeä vai nauraa. Oodttaa vai ei odottaa, hyviä vai huonoja uutisia. Pettymys on karmea, jos kumpikaan alkio ei selviä.
Koettakaa siis jaksaa odotella. Mahat pystyyn!

jaana
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Morning Butterfly
Sopakalle toivotan hyviä uutisia ultraan! Kuitenkin vuodot ovat niin yleisiä ja PTT kirjoitteli jopa hyytymästä ja silti löytyi ultrasta syke! Tiedän paljonkin tapauksia joissa on tullut vuotoja ensimmäisellä kolmanneksella ja kaikki on ollut hyvin. Onhan sekin hyvä juttu, ettei vuoto tule kohdusta!

On vähän tylsä päivä ja kyttään palstaa..Ei mulla muuta! :p Ps. paha olo vaan voimistuu. En voinut juoda kylässä kahvia kun tuntu että sen hajukin sai yökkimään.. Siellä paljastui tämä homma sitten heti kun kahvia kakoin pöydässä...
 
Iltoja vaan kaikille.:)

Etusivulle voipi päivittää Siiseli84 / 27v / neljäs / Hys / La 30.7

Täällä ekat oireet jo saatu.:) Väsyttää ihan koko ajan, rinnat hyvin arat ja alavatsaa nipistelee vähän väliä.

Siiseli84 4+2
 
Onpas täällä nyt ollut kehnomman puoleisia uutisia ja kaikenlaista paniikintuntua ilmassa.

Kaikkein tärkeintä nyt alkuraskauden (ja tietysti myöhemminkin) aikana olisi ihan oikeasti ottaa iisisti. Älkää kiirehtikö sinne ultraan, se voi oikeasti olla ettei sieltä saa kuin pahan mielen ja sekin voi olla turhaa. Raskaus kyllä kehittyy jos niin on tarkoitettu. Asioita ei voi itse muuttaa suuntaan eikä toiseen hätiköimällä se ultran kanssa.

Mulla oli eka raskaus lähestulkoon oireeton aina viimeiselle kuukaudelle saakka. Rakenneultran aikoihinkin sanoin, että mikäli en olisi nähnyt vauvaa ultramonitorista en tietäisi olevani raskaana. Nyt mulla oli vielä viime viikolla hirmu etova olo ja väsymys, tällä viikolla ei taas mitään. Niin ne vaan vaihtelee, vaihteleehan se ihmisen olotila muutenkin tässä elämässä. Hermoilemalla saa tasan varmasti ainakin verenpaineet nousuun, mikä taas ei ole ollenkaan hyvä odottajalle.
 
Iltaa mammat :)

Täällä on selvitty taas yhdestä super stressaavasta työpäivästä super väsyneenä. Rupeaa tuntumaan että tulee taas raskausaivot eikä muista mitään eikä jaksakaan muistaa :D Mulla ei työ ole fyysisesti rasittava mutta henkisesti erittäin rasittava ja haastava niin tuntuu että joutuu nyt erityisen paljon skarppaamaan että saa asiat tehdyksi.

Kertomisesta on ollut puhetta ja me ei kerrota vielä kenellekään kuin vasta ehkä jouluna... Mies haluais kertoa jo heti mutta sanoin että ei todellakaan vielä.

Alkoholista ja tupakasta oli myös puhetta ja itse kuulun niihin jotka käy tyyliin kerran vuodessa ulkona ja se on just pikkujoulut ja nyt ei sitten tule niitäkään, ehkä sen alkuillan jaksan olla mukana kun ei itse juo... En ole koskaan ollut mikään saunasiiderien tms juoja, työpaikan illallisissa voin viinilasin tai kaksi juoda ruoan kanssa mutta nyt ei sitten sitäkään. Ei ole mitään vakaumusta asiassa itselläkään taustalla, olen vaan niin mukavuudenhaluinen ja laiska lähtemään hurvittelemaan. Tupakkaa en polta niin siitä ei ole tarvinut luopua.

Varhaisultrasta niin olen alustavasti varannut Femedaan Cacciatorelle joulukuun puoleen väliin ultran, silloin olis jotain rv 8... Nyt kävin kuitenkin kirjoituksien johdosta miettimään että kannattaako, toisaalta haluan tietää että onko raskaus oikeassa paikassa ja poissulkea kohdun ulkoisen.

Todella paljon tsemppia ja mielenrauhaa vuotojen kanssa painiskeleville :hug:

Pakko kohta varmaan ruveta nukkumaan, ei vaan jaksa olla hereillä, onneks esikoinen käy aina ennen kahdeksaa jo nukkumaan ja on jo untenmailla.


Sötnos ja toinen tyyppi 5+0 :heart:
 
:wave: Moikka kaikille!

Jospa vihdoin uskaltautuisin joukkoon mukaan, alusta asti olen teidän muiden viestejä lueskellut.

Vilhelmiina78/ 33.v/ ensimmäinen/ OYS/ LA 1.7

Viikkoja 8+3 ja ultrassa käyty jo kahdesti. Takana 8 erilaista keskenmenoa,
sisältäen myös yhden kohdunulkoisen, joten itse kannatan suuresti ensimmäistä ultraa 6+ viikoilla. Itse menetin toisen munanjohtimen ultrasta huolimatta, koska lääkäri laittoi kotiin odottelemaan tilanteen kehittymistä. Jos joku muu raskaus olisi ollut myös kohdun ulkopuolella ja olisin odottanut 7+ viikoille, olisi ollut iso riski menettää myös jäljellä ollut munanjohdin. Mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa.

Ensimmäinen neuvolakin on takana ja olotiloja on ihan kiitettävästi. Pahoinvointi on kokopäiväistä ällötystä. Kovin pelokkaana tämä raskaus etenee, historia on tietysti niin surkea, ettei muuta voi odottakaan. Mutta kahdesti tosiaan on sydän nähty nyt jo lyövän ja se on aina askel eteenpäin. Luultavasti vielä yksi ultra edessä ennen np-ultraa.

On tänne valitettavasti tullut ikäviäkin uutisia, suuret pahoittelut kaikille teille..
:hug: toivottavasti te, jotka elätte epätietoisuudessa, saatte pian hyviä uutisia.


Vilhelmiina ja papu 8+3
 
Toivottavasti en saa nyt vihoja niskaani mut mut,, te joilla ei ole vuotoja tai kipuja ni mielestäni on ilkeää mainita " älkää menkö niihin varhais ultriin, ku tulette pettymään" kyllä tämä varmaan on monella tiedossa kuten oli itsellänikin, mutta mieluummin haluaisin tietää johtuuko kipu ulkoisesta raskaudesta vai mistä, ennen kun jotain tapahtuu ja joudutaan esim. munatorvi poistamaan.

" Kohdunulkoiseen raskauteen liittyvä kipu voi alkaa jo tyypillisesti 7.–9. raskausviikoilla. Raskautta oireittensa syyksi epäilevän naisen on silti viisasta tarkkailla, lisääntyvätkö ja muuttuvatko hänen oireensa. Varhainen taudinmääritys ja nopea pääsy hoitoon vähentävät komplikaatioita ja auttavat myös säilyttämään hedelmällisyyden"

Suututtaa vaan ku juuri itse kärsin kivuista ja ultrassa saatiin vaan varmuus että kohdussa on ja pe. saadaan tietää lisää, mutta miun tuurilla tämä olisi juuri voinut olla kohdunulkoinen :ashamed:

Ja anteeksi viell tää kiukustuminen mutta toivottavasti ymmärrätte miun pointin. :heart:
 
Mukavaa kun on tullut paljon erilaisia vastauksia ja ajatuksia. Se teki sen että tajusin hakevani vastauksia väärästä paikasta,jokainen raskaus ja ihminen on erilainen joten toisen vaiva voi olla toisella aivan erilainen.
Tsemppiä kaikille samojen asioiden ja kysymysten kanssa painiville =)

Itse ajattelin olla yhteydessä neuvolaan vaikkei sieltäkään kukaan tietysti puhelimen välityksellä mun mahaan näe,mutta mielipidettä sieltäkin ja ultraan menen ennen joulua niin saa ainakin pyhät olla rauhassa ja on raskauskin sitten siinä vaiheessa että pitäisi tarvittavat jutut näkyä..

Tulipahan todettua sekin ettei se elämä ole positiivisen testin jälkeen yhtä hymyä ja odotusta kun mikään ei ole itsestään selvää ja jokaisen pienenkin tuntemuksen takia vessassa juoksen ja mietin pääni puhki. Mitäköhän tää stressaaminenkin asiaa eteenpäin vie :D
 
rontti1: et saa ainakaan minun vihojani koska olen samaa mieltä kanssasi. Itse henkilökohtaisesti menen sinne varhaisultraan varmistamaan ettei ole kohdunulkoinen. Kuten Vilhelmiinan kohtalo kertoi, siellä ultrassa saadaan tietää niin paljon muutakin kuin pelkät sykkeet (joita tietty minäkin haluan nähdä!). Mutta kaikki tekee niinkuin itse parhaaksi näkevät, onneksi ei ole yhtä oikeaa tapaa! :D

Niin ja tervetuloa uusille ja paljon voimia sopakalle ja jaanalle ja muillekkin piinailijoille ja hermoilijoille! :)

ON: Vaikka fyysisiä oireita ei kauheasti ole, niin mielenmyllerrystä riittää! :) Tänään olen naurannut, raivonnut, itkenyt ja ollut tyynen rauhallinen, kaikki mahtu noin viiteen minuuttiin. Meinasi mieheltä mennä aamukahvi väärään kurkkuun... Ja tätä väsymystä riittää! Mutta muuten on ollut paljon varmempi olo tänään tästä raskaudesta, kerroin jo vanhemmillenikin kun tavattiin.

neito 5+1
 
Tervehdys taas.

Väsymys on aivan hirmuisen voimakasta. Helposti voisi nukkua istualleen. Mutta edelleen jaksan iloita oireiden lisääntymisestä. Antaa luottamusta siihen, että kaikki on hyvin.

Meillä ne hormonihoidot taustalla ja niihin tosiaan kuuluu varhaisutra, koska riski tuulimunaan ja kohdun ulkoiseen on suurentunut. Mun ei siis sen enempää tarvitse sitä pohtia, kun joku on pohtinut puolestani. :) Tampereen ovumiassa eivät mielellän ultraa ennen 7+0 viikkoa, juurikin noiden virheiden mahdollisuuden vuoksi. Tietenkin esimerkiksi vuodot ja muut aikaistavat ultraa.

Sötnos, aika kade teidän esikoisen nukkumaanmenoajasta. Meilä poika nukahtaa klo 22 aikoihin ja mä voisin varmaan käydä nukkumaan jo klo 20. :)

Mutta nyt on pakko hipsiä nukkumaan, että jaksaa taas huomenna.

Kuume ja Nyyti 5+6 (?)
 
Heipat koko sakille!

Ilmoittaudun joukkoon. Kolmas lapsonen ilmoitti tulostaan, entuudestaan jo kaksi ihanaa pikkumiestä.
Etusivulle saa päivittää:
aramsamsaa/33/3.s/Satks/oloista ei vielä osaa sanoa =) Ja la todennäköisesti menee 21.7.12
 
Viimeksi muokattu:
olipas paljon tullut tekstiä viime lukemaltani,hyvä hyvä=)
varhaisultrasta mun henk.koht.mielipiteeni on kans et on hyvä käydä alku ultrassa ennen np-ultraa,ihan oman mielenrauhan takia,ja myös ite oon halunnut tarkastuttaa ettei ole tuulimuna tai kohdunulkoinen,Mutta niinkun joku sanoi jokainen päättäköön itse! mutta 6+ rv mielestäni voi jo käydä ultrassa.

Ei herraisä tätä kylmyyttä,siis oon nytkin aivan karvat pystyssä,ja villatakki päällä,ja mun sormissa ei oo kohta enää tuntookaan kun ne on niin jäässä!!
vilhelmiina78 käytkö neuvolan kautta ultrassa noin ahkeraan?
 
kyllä mun mielestä kannattaa k äydä ultrassa jo tässä vaiheessa jos on epäilyksiä, niin saa
ainakin mielenrauhan asioista. olen käynyt kaikkien kolmen kanssa ja on se niin ihanaa
nähdä se jokin siellä mahassa olevan. mulle on aina varatessa sanottu että 7+ viikolla kannattaa
vasta kattella niin varmasti näkee sykkeen.

kyllä oon teille kateellinen kenellä on ultra neuvolassa,mulla lähin on 90km:n pääsä niin kovin usein
ei sinne lähetetä. np ulrta olis 19.12 just sopivasti jouluviikolla :) osallistun seulontaan ja kiinni jään
että lapsivesi näytteen käväsen antamassa sit ens vuoden puolella (edellisten kanssa otettu se) niin
sillon ultrataan niin näkee pikkuista.

mulla kanssa koko ajan kylmä, siihen auttaa vaan sauna,mitta sitten on vielä kylmempi niin että pitää vaan kärsiä :) no kesä on tulossa ja toivottavasti lämpö sen mukana. kesällä sitten on patteri sisällä niin sitten
ei ainakaan ole kylmä.

huisp&masukki 7+6 huomenna poksuu :) :)
 
Hyvä että en boikottiin joudu tuon kirjoituksen takia ;) oli sellainen kiukun puuska :popcorn: selvyydex ni miulahan piti olla se 7+2 ja pitkän kierron mukaan 6+4 mutta vastasikin 4-5 viikkoa et jos kaiki ois menny nii ku kirjassa en minäkään uuteen ultraan tarvitseisi mennä. toivotaan huomis aamuna että kamu olisi ottanut spurtin ja alkais vastata viikkoja :whistle:
 
On niin saakelin paha olo,että yölläkin makoilin sängyssä syöden h-i-t-a-a-s-t-i banaania että oksennus olo menis ohi.. Sitten alkoi nuorempi lapsi oksentaa ja en voi sanoin kuvailla miltä tuntui siivota oksennus petiä....:x Kädet ristissä toivon et ei ois maha tautia vaan kuumeen takia ois oksentanut. En nyt yhtään jaksais mitään ripulia ja oksentelua ja pyykkiä...

Minä en ois mennyt varhaisultraan ollenkaan ilman tuota kipuilua. Vähän hysterisoin sitä kipuakin kun lueskelin kaikkea kamalaa netistä.. :whistle: Toisaalta jos alkio ei ole alkanut kehittyä, olisin luullut olevani raskaana joulukuun lopulle saakka ja kokenut shokin nt-ultrassa.. Parempi tietää nyt kuin sitten..

Lääkärikin sanoi et saat nopeemmin oman kierron takaisin ja yrittää uudelleen kun tehdään keskeytys (siis jos ensi viikolla ei näy elämää). Tosin meidän osalta yirttäminen on nyt tässä. En jaksa voida pahoin ja ravata lääkärissä ja kaikkea sitä muuta. Tämä raskaus oli ylläri ja ihan ihana sellainen, mutta tietentahtoen en jaksa alkaa alusta..
 
Me käytiin eilen yksityisellä ultras,kun koko ajan jomotteli alamaa,alkoi ti iltana. Sielläpä köllötti jo 17,3mm pitkä pieni-rakas ja vastasi viikkoja 8+2!! Siis viime to kun käytiin ekassa ultrassa pieni on 7,5mm..Mikälie koripalloilija tulossa?!
Tämä lääkäri kertoi niitä asioita joita neuvolan täti ei sanonut. Kohdun kaulankanava on pitkä ja kiinni ja että tämä raskaus onnistuu 90% varmuudella! On kuulemma keskenmenoriski takana.. Sain jopa neuvolakortin,johon lääkäri merkkasi pienen mittoja ja lasketunajan. Aika jännää että yksityinen lääkäri kirjoittaa neuvolakortin?

Nyt ois menossa menkkojen mukaan 8+1,ultran mukaan 7+6 ja pieni vastaa 8+2... Eli mikä on oikee? Tuo 8+1 on laskettu on 26pvän kierron mukaan,joka mulla siis on kierron pituus ja tuo 7+6 laskettu 28pvän kierron mukaan..



Tipetsu 8+1 (7+6)
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista, pahoittelut huonoista. (anteeksi, en jaksanut nyt alkaa kaivamaan kaikkien nimiä tuohon erikseen).
Täällä ollut aika aktiivista keskustelua varhaisultrasta. Meillä oli ajatus, että tällä kertaa menisin siihen, tosin menee varmaan joulukuun puolelle. En ole vielä varannut aikaa. Muuten en viitsi nyt tähän alkaa kommentoimaan..

Mietin, että kultaakohan aika muistot vai mitä. Viime raskaudessa pystyin aamupahoinvoinneista huolimatta ihan hyvin olemaan töissä (kertaakaan en oksentanut, oli vain huonoa oloa). Vielä en ole (tässä raskaudessa) oksentanut, mutta olo aivan kauhea. Tuntuu, etten saa mitään alas. Kai tämä joskus helpottaa.. Rankkaa vaan kun lapset vaativat huomiota yms..

Kati ja Junnu 5+4
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on varhaisultra takana ja voi pikkuhiljaa alkaa ihan oikeasti uskomaan tähän onnenpotkuun. Lähtiessä ultraan luulin viikkoja olevan 7+2 mutta siellä varmistuikin viikoiksi 7+6. Joten lasketuksiajaksi voisi muuttaa 6.7.
Minäkin sain äitiyskortin ja muutaman kuvankin meidän pikkuisesta, joten nyt tämä odotus tuntuu ihan "oikealta odotukselta".

älli79 & musmukka 7+6
 
Tipetsu Muistaakseni se menee niin, että jossain vaiheessa alkuraskautta ultrataan raskauden kesto (itsellä esikoisesta rv 10 npultrassa) ja silloin määritellään raskauden kesto ja laskettu aika sen mukaan minkä kokoinen alkio on, eikä sitä sen jälkeen enää muuteta.
 
älli79 tervetuloa kuudennen päivän odottajiin!!!! :)
mäkin sain neukku kortin kun kävin ultrassa. neuvolassakin kävin jo viime perjantaina.
mulle sanottiin esikoisen kanssa että jos päivät heittää neljällä niin sitten vasta vaihdetaan LA:ta mul on heittänny kummallakin kerralla 2 päivää ja sinä päivänä on lapset syntynnyt.

huisp&masukki 7+6
 
PieniTytönTylleröinen 6+ ultra käytiin yksityisessä neuvolassa ja tämä 8+ oli OYSissa, tarjosivat sen nyt ylimääräisenä näiden jatkuvien keskenmenojen takia. Seuraavaan menen taas yksityiseen neuvolaan. Maksan ne siis itse, mutta ultraus maksaa ainoastaan 50,-. Pieni hinta (tilapäisestä) mielenrauhasta.
 

Yhteistyössä