Heinäkuun Hellemasut 2012 **KESÄKUUSSA**

Vierailijoista: omat vanhemmat lupas tulla joku pari viikkoa kotiutumisen jälkeen mutta vaikka ottaisin ne toki meillekin niin ehdottomasti kuulemma hotelliin menevät yöksi (tulevat 450 km päästä). Anoppi varmaan tulee aika pian kotiutumisen jälkeen mut sitä en laita pahakseni kun on ammatiltaan neuvolantäti niin otan mielelläni vastaan avut ja neuvot ;) ja asuu samassa kaupungissa joten ei jää yöksi.

Vähän jänskättää, miten meidän "esikoinen" eli kissa suhtautuu tulokkaaseen, mut aateltiin niin että isukki tuo sairaalasta vauvan myssyn tms. haisteltavaksi etukäteen ja sit vaan rauhalliseen tahtiin ja valvotusti se tutustuminen kun kotiudutaan :) kissaverkko pitäis kehitellä sänkyyn vielä.. ei uskalla ilman olla ku "isoveli" on saletisti siel vauvan vieressä muuten!
 
ON: aamulla heräsin supistukseen..tai luulen että se oli sitä.tänään on tullut sellaista polttelua ja pakotusta alapäähän.tuntuu kuin olisi ajanut fillarilla huonolla satulalla muutaman tunnin.kävelykään ei tunnu kivalta kun joutuu kävelemään jalat levällään ja hitaasti vyörymällä.synnytysvalmennuksessa tunnin istuminen teki sen etttä olin tuolista noustessa niin jumissa etten heti päässyt liikkumaankaan.

ihan vinkkinä jos joku kaipailee kaarituellisia imetysliivejä ja sattuu olemaan kärkkäinnen lähellä.kärkkäisellä oli ihanan pehmeät liivit finnwearin mallistoa 13,90€. musta hinta oli aika hyvä ja kun mä en tunne oloani hyväksi jos ei ole kaaritukia niin ostin parit :) jos jostain saa mustana imetysliivejä kaarituilla niin saa vinkata..
 
Viimeksi muokattu:
ON: Eilen vihdoin alkoi virallisesti äippäloma.=) Perjantaina vielä sanoin töissä, että kyllähän sitä olisi vielä viikon tai parin töissä jaksanut. Tänään tuntuu kuitenkin siltä, että on aivan ihana olla vaan kotona.
Aamupalan jälkeen tänään sitten vessassa pyyhkiessä tuli ensimmäinen "erä" limatulppaa... ei nyt olisi ollut vielä ihan pakko alkaa valmistelmaan synnytystä näin tosissaan. Nyt sitten vain seuraillaan, että alkaako tulemaan supistuksia tai muuta synnytykseen viittaavaa. Mielelläni vielä sen pari viikkoa odottaisin, synnytystapa-arviokin on vasta juhannuksen jälkeen... Aiemmista raskauksista en muista, että limatulppa olisi näin selvästi koskaan mennyt, joten toivotaan että tämäkin on vain sellaista hyvin ajoissa ennakoivaa juttua. Vauva onneksi liikkuu normaaisti. Samoja oikean kyljen/selän kipuja on nyt ollut eilen ja tänään, kuin mitä on ollut aiemmissa raskauksissakin, ei kivaa... Ja eilen olin jostain syystä tosi väsyny ja tänään en sitten ole tietenkään oikein mitään uskaltanut tehdä, ettei vai tulisi suppareita tms.
Sokerit on pysyneet nyt hyvinä, sain uuden mittarin, eikä sen jälkeen ole yhtään arvoa ollut yli!Jee! =)

SweetDream 35+1
 
onona: Heinixiä saa syödä, samoin Zyrtec ja Histec. Sisältävät zetiritsiiniä (tai miten tuo nyt kirjoitetaan) ja niitä on ok syödä. Näin ainankin terkkari, neuvolalääkäri ja ensineuvo mulle sanoi. :D

SweetDream: Oi, jännät paikat siellä! Vaikka eihän se limatuplan irtoaminen tarkoita että synnytys alkaisi heti mutta silti. :) Sanoikohan synntysvalmennuksen täti että voi mennä kymmenenkin päivää ennen kuin mitään tapahtuu.

Täällä ollaan nälkäkuoleman partaalla. Ärsyttäääääääää. Ajattelin tehdä siis miehelle ruuat valmiiksi kun tulee töistä. Noh hää tulikin töistä ja normaalia aikaisemmin joten en ehtinyt. Mies sitten lupasi tehdä ruuan kun halusi ruskeaa kastiketta jota minä en yleensä tee kun mulla se menee aina jotenkin plörinäksi. :D Meni kuitenkin "hetkeksi" tekemään pihahommia ennen sitä... No niinhän siinä kävi että äsken sitten väänsin itse sen samperin kastikkeen kun tuntui että tajuhan tässä lähtee kun on koko päivän elänyt neljällä leipäpalalla. Huutelin miestä syömään niin vielä se ryökäle lähti ostamaan tupakkaa. ARGH!!! Niiiiiiin tekis mieli jo alkaa itse syömään mutta samahan se on vielä 15min odotella. Voipahan sitten katsoa yhdessä töllöä ja syöpötellä.

Mutta se siitä, jonnekin piti purkaa kun turhauttaa. :D Joo okei mies ei oo koko päivänä pitänyt ruokkista ja on ilmeisen nälkäinen itsekin joten ehkä määkin tällä kertyneellä 12kg:lla en ihan heti nälkään kuole... :p

Vaavi on myllännyt tänään mahassa ihan mahdottomasti. Tuntuu ettei ole kovin pitkiä aikoja ollut hissukseen vaan melkein koko ajan on joku raaja tulossa mahasta läpi tai sitten pitää muuten potkia ja hutkia äippää :D

Omppu ja Pikku N 32+5
 
omena kiitos. täytynee käydä nappaamassa yksi sillä yö oli aivan kauhea. mä köhin ja kuputan kokoajan ja oon ihan tukossa. ääni möreä ku jollain ukolla...

Nyt oon muutaman päivän ajan saanut kuulla et ei kuulemma mee mulla loppuun saakka tää raskaus...maha kuulemma roikkuu. mut ite en uskokkaan et pääsisisn etukäteen lähölle.

mietin tuossa myös et täytyy varmaan pakata kassi mukaan kun lähetään reissun päälle...en tiiä viihtiskö istuinta ottaa mut mitäs jos sitä tarviskin sitte :O matkaa tulee kuitenkin sellaset 500kilsaa suuntaansa...

nyt kahvia kurkkuun jos helpottais..

onona ja nelkku 33+0 POKSUUUU!!!
 
Huomenta!

SweetDream: sullahan alkaa jännitys jo tiivistymään!

Mulla on ihan hirveä makeanhimo edelleen. Eilen sitten ajattelin, että leivon raparperipiirakan, mutta onneksi tajusin jossain vaiheessa, että vatkain on rikki. Viimeksi se hajosi kesken kaiken ja sen jälkeen meinasin minä hajota käsin vatkaamiseen. Yritin miehelle vihjaista, kun eilen illalla kylille lähti, että "En voi leipoa, kun vatkain on rikki" -> osta uusi, kun kaupan ohi kuljet. Ei se ymmärtänyt, kumma homma :saint:

Joku kissaverkko on meilläkin hankittava, tai parikin, pinnikseen ja vaunuihin. Tuo meidän katti on vallannut paikan sängystä, vaikka alusta asti olen yrittänyt pitää sen poissa sieltä. Siltikin se joka yö tuntuu samaan petiin tunkevan. Toivotonta yrittää pitää se muualla.

Ähinää ja puhallutusta on ollut minullakin viime aikoina enenevissä määrin. Eilen illalla mies kysyi katsoinko maisemaa, kun kumarruin ikkunan edustalla olevan lipaston päälle nojaamaan. Hieman otti ja puristi taas kerran. Alkaa olemaan oikeasti hieman rasittavaa, kun mitään ei pysty enää tekemään ilman, että pitää pysähtyä puhaltelemaan hetkeksi jos toiseksikin. Mutta ehkä siellä paikat sitten kypsyy... Ainakin minulla kypsyy yläpää tällä menolla :)
 
Hiisi, kun viime yönä iski joko kipeä supistus tai sitte joku muu kramppi alavatsaan.. :S maha oli alkuun kyllä kova mut ei minusta sitte enää parin minuutin kuluttua vaikka nivusissa polttava kipu jatkuikin. Vauva kuitenkin kivun loputtua ihan ok on liikkunut masussa ja olo on nyt hyvä, mitään vuotoja ei tullu missään vaiheessa joten ei varmaan mitään, mistä pitäis huolestua.. Kyllä saa luvan Typy pysyä visusti vielä masussa, ollaan vasta viikolla 33 eli ainakin sen nelisen viikkoa vielä pidän jalat ristissä!
 
Huomenta hellemasut.

Täällä piti myös hankkia sellainen suoja vaunuihin kun naapureiden kissa viihtyy meidän pihalla aika ahkerasti. Kovin on utelias tapaus ja on mm. meidän autossa istunut. :D Sain onneksi veljeltä tuollaisen, pitää vielä muistaa testata että käy meidänkin vaunuihin. Eipähän tartte sydän syrjällään pelätä missä se kissa milloinkin menee.

( . )
Viime yö oli aivan kamala. Toissapäivänä aloitetut puutarhahommat joita eilenkin jatkoin kostautui nyt ihan kunnolla. Selällään en voinut nukkua ollenkaan, supisteli harkkasuppareita koko yön ja selällään ollessa tuntui mahassa tosi pahalle. Kiristi ja särki ja kolotti. Kyljellään kun oli niin lonkat huusi hoosianna puolen tunnin välein, eli koko yö oli yhtä kääntyilyä ja asennon vaihtoa. Nyt on silmät ihan ristissä.

Noh, puoliltapäivin ois neuvola. Toivottavasti mies pääsee töistä mukaan. Meinasi että jos työt ei estä niin tulis ruokkiksella sinne. :)

Omena ja Pikku N 32+6
 
Mä olen kyllä vähän kateellinen teille, kellä on ollu jo jotain synnytyksen viittaavaa (Siis kellä alkaa olemaan jo viikkoja hyvin kasassa). Kipeitä supistuksia tai limatulpan irtoamisia. Mulla nyt 35+2 eikä vielä mitään! Muutaman viikon päästä sais hyvinki jo tulla maailmaan, mutta musta tuntuu, et tää menee sen kaks viikkoa yli :stick: Mulla ei ees oo mitään säännöllisiä harkkasuppareita. EI SIIS MITÄÄN. Ja mä kun alan olemaa melko kypsä tähän raskaana olemiseen. Kaikenlaista vaivaa löytyy. Huoh. :headwall:

Noola ja Pikku-H 35+2
 
Mitäs täällä jo tuskaillaan vasta viikoilla 35 että pitäisi jo synnytysten käynnistyä? En mä ainakaan halua että rapu alkaa vielä näyttämään mitään merkkejä tulostaan. Kyllä sinne viikon 38 paikkeille olisi ensin hyvä päästä.

Mä oon onnistunu kehittelemään itselleni ärsyttävän pikkuflunssan; on kurkku karhea, limaa tulee ja sellainen puolikuntoinen, vähän heikottava olo. Mä oon nyt tässä loppumetreillä alkanu panikoimaan vauvan terveydestä mistä nytkin tiedän että tämä on vain tavallista flunssaa eikä jotain listerioosia??? Lisäksi oon hermostunu kun en ole vielä päässy sinne ultraan, ne ei ole NKL:ltä soittanu mulle!! Mä haluaisin nyt tietää miten päin siellä ollaan ja onko kaikki hyvin?? Sitten panikoin ylipäätänsä sitä että lapsi ei syntyessään olekkaan terve.. mulla on jotenkin mennyt nyt ilo tästä loppuodotuksesta kun oon kehitelly tällasia pelkoja. :snotty:

Ja jotenkin en yhtään tajua että tässä alkaa viikot käymään vähiin, ei se vauva vielä saa tulla!! En oo kerenny tekemään kaikkia juttuja! Vielä hommaamatta/tekemättä:
- rintapumppu
- pestäviä liivinsuojia lisää
- vauvalle lisää vaatteita
- vaipat + muita hoitotarvikkeita apteekista
- leikkimatto
- ruuat tekemättä pakkaseen
- vaunut hakematta

Nämä nyt ainakin tuli mieleen :)

NuttyKitty ja rapu 34+2
 
Viimeksi muokattu:
NuttyKitty jos huomasit niin kirjoitin, että muutaman viikon päästä saisi jo tulla, jolloin kasassa reilut 38 viikkoa. Limatulpan irtoamisesta kuitenkin menee yleensä vielä aikaa itse synnytykseen (toki voi käynnistyä piankin ja siksi en vielä välttämättä tulpan irtoamista toivoisi) ja kipeät supistukset pehmentäisivät vähän paikkoja. Kaverillani on on ollut kipeitä supistuksia jo monta viikkoa ja lääkärin mukaan paikat ovat mukavasti jo pehmenneet. Hänellä nyt kasassa kohta 38 viikkoa ja hyvinkin mahdollista, että lapsi syntyy pian. Tuntuu, että tälläkin palstalla monilla on ollut jo satunnaisia kipeitä supistuksia ym.

En minäkään tätä lasta ennenaikaisena maailmaan halua, mutta näyttää olevan niin, että on liian mukavat oltavat ja menee yliaikaseksi. Olisi kiva vaan jostakin huomata se, että synnytystä kohti ollaan menossa. Toki ensimmäisen lapsen odottaminen on niin uutta, että ei oikeen tiedä mitä pitäisi odottaa ja hirveä hinku on oma lapsi saada syliin :)
 
Viimeksi muokattu:
Nuttykitty Tuskin kukaan haluaa että vauva etuajassa tulee, moni vaan kokee että olisi kiva saada jotain merkkejä että kropassa tapahtuu "valmistautumista". Itsellä kun on yksi 8päivän käynnistys ja 37h tunnin synnytys takana joka päätynyt sektioon syystä että kropassa ei tapahdu mitään, niin tottahan sitä nyt toivoopi, että jospa nuo supparit edes jotakin pientä pehmenemistä olisi saanut aikaan =) Jotta sitten turvallisilla viikoilla pääsisi ihan normisti synnyttelemään (mä edelleen jotenkin oletan, että tää vauva menee samoissa kokoluokissa kun esikoinenkin ja joudun viikolla 37 taas käynnistykseen ja käynnistyminen on aina helpompaa, jos tilanne ei ole epäkypsä). =)

Meidän kissa on saatu pysymään sellaisista paikoista (pinnasänky, vaunut jne) poissa mistä pitää, että ollaan esim. ennen vauvan syntymää pidetty sipulinpuolikasta /mandariini kuoria niissä paikoissa (ei haise omaan nenään, mutta kissoille kauhistus ;) ). Ei sitten enää viikon jälkeen menekään koittamaan, kun oppinut sen killetyksi paikaksi. Meidän kisu tosin taas aistiin, mamman olevan raskaana kun vahtii minua kokoajan.

Puh, minäpä alan mielenkiinnolla soittamaan hepatoosikokeen tuloksia, kun en osannut yhtään odottaa sellaisiin joutuvani.
 
Mä olin esikoisesta aivan varma et yliaikaiseks menee, ku ei kerran mitään ennakoivaa ollut, pikku mies päätti yllättää äiteen ja syntyi rv 39+6 (no ihan täysaikainenhan kaveri oli). Olin siis kuitenkin ihan varma et pikkuinen syntyy joskus 41+6 viikolla. Viime raskaudessa kans aattelin et varmaan menee aika paljon yli, neiti syntyi sitten 40+2. Saa nähdä mitenkä nyt käy. Tosin oon jo asennoitunut siihen että yli menee, sen takia oikeestaan en oo kellekään tarkkaa laskettua aikaa sanonut, kun en kerran tykkää niistä kyselyistä että joko jo, esikoisesta tuo kysely alkoi suurin piirtein pari viikkoa ennen laskettua aikaa.

Oma olo alkaa olemaan niin ja näin. Välillä ei oikeen edes huomaa että on raskaana ja välillä sitten taas kaikki vaivat on samaan aikaan. Tietysti nyt parin viikon ajan oon kyllä oman oloni huomannut kun meillä on ollut muuttopuuhat, mut nyt alkaa onneks helppaamaan.

Maijamehi ja katkarapu rv 34+5
 
Mutta eihän synnytys välttämättä oireile mitenkään etukäteen, alkaa vaan. :) God damn, kun googlasin synnytyksen ennakoivia merkkejä niin sieltä löytyy todella monesti flunssa!!! Nouuuu! :D
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan kaikille!

Kävin tänään äitiyspolilla. Tehtiin kokoarvio ja katsottiin vauvan tarjonta. Minulla oli viime neuvolasta perätilaepäily. Vauva kuitenkin onneksi oli nyt raivotarjonnassa. Tosin sanoivat, että kyllä ne vauvat voi loppuun asti kääntyä. Toivotaan kuitenkin että nyt pysyisi oikeassa asennossa.
Tämänhetkinen kokoarvio oli n. 3100g. Veikkailivat suunnilleen samankokoista vauvaa kuin esikoinen oli (syntyessään rv 41+1 3995g).
Myös sisätutkimus tehtiin. Paikat oli vielä epäkypsät. Kohdunsuu oli takana ja kaulaa 3cm jäljellä. Näin oli esikoista odottaessakin samoilla viikoilla.
Esikoisesta ei ollut mitään ennakoivia merkkejä ennen synnytystä. Ei supistuksen supistusta. Synnytys käynnistyi vesien menolla ja siitä 4 tuntia niin hän oli syntynyt. Että ei siihen nopeaan synnytykseen välttämättä tarvita viikkojen paikkojen kypsyttelyä. Toki ylihän tuo meni. Saa nähdä miten käy tällä kertaa. Kaikessa rauhassa tässä vielä odotellaan. Vielä ei ole kiire synnyttämään.

puppa 36+6
 
NuttyKitty aivan eihän synnytyksen tarviikaan oireilla,mullakin lähti vesien menolla,ja se oli tosi runsasta,ei mitään muutamia tippoja!

Ja ite henk.kohtasesti haluisinkin et lähtis taas vesien menolla,koska en todellakaan haluaisi edes välttämättä kipeitä harkkasuppareita, supistukset saisi tulla vasta H-hetkellä:D mut eihän sitä suunnitella voi....
Ja luotan siihen kolmen ässän toimintaan! sauna tuotti viimeksikin itelläni tulosta!

SiinaS musta ihan mikä vaan hoitolaukku on hyvä,sinne mahtuu muutamat vaipat,vaihtovaatteet,ja muita tarvikkeita+oma lompakko ja puhelin.

noola tänne sama juttu,EI MITÄÄN! mut onhan meillä vielä liian aikaset viikotkin..sit rv 37- saa alkaa jo tuntumaan synnytyksen oireita...jos niitä edes tulee,kaikille ei tule mitn.ennakoivia vaan synnytys lähtee rytinällä käyntiin.
PTT 34+6
 
Neuvolakäynti takana.

Rv. 32+6 (30+5)
Paino +1.3 (+1.089) :headwall:
Turvotus +/- (+)
Verenpaineet 131/85 (132/79)
Pissa puhdas (as always)
Hempparia ei mitattu kun ollut hyvä koko raskaus ajan
Sf-mitta 32 (29)
Tarjonta rt (rt)
Vauvan sykkeet n. 134, viimeeksi ei mitattu.

Muuten siis kaikki hyvän mutta turvottaa pirusti ja tuo paino senkus nousta töhöttää. Peiliin vois tietty vilkaista, aika paljon tulee herkkuja syötyä kun on kamala makean himo koko ajan. :D Mutta en jaksa sen ihmeempää stressiä ottaa. Se on vaan sitten toivottava et imetys onnistuu ja jos ei niin se on sitten liikuttava senkin edestä. :D

Kutinasta sanoin niin torstaina ois labra aika. Terkka oli sitä mieltä että tuskin on syytä huoleen mutta halusi olla varma joten torstaina käytävä antamassa verinäyte. Ja ensi viikon torstaina ois sitten se vimonen ylimääräinen verikoe ja streptokokki katotaan samalla.

Uimisesta kysyin terkalta, niin hän sanoi että tottakai voi uida. Ainut että ei suositellut sitä vielä kun vesi on niin kylmää että voi laukaista supistukset. Mutta heinäkuussa ei kuulema mitään esteitä. Synnytyksen jälkeen ei saisi sitten uida ennen kuin vuoto loppuu. Minä nyt en mikään himo uimari kyllä ole mutta onhan se kesällä kiva jos sattuu että on hirveä helle niin pääsee mökillä pulahtamaan hetkeksi veteen.

SiinaS: Hoitolaukkua oon tässä itsekin ettiny. Joskaan meille sinne ei tartte mahtua kuin vauvan roippeet ja äipän/iskän lompakko/avaimet/ym. Minun täti suositteli kovasti Espritin hoitolaukkua, olisi lainannut omansa mutta se olikin jo muualla lainassa.
Nyt ois sit kaks vaihtoehtoa itellä, joko tuo Esprit
Esprit hoitolaukku musta - Lastenturva.fi
tai sitten tämmönen joka menis myös käsilaukusta kivasti
Babymel hoitolaukku Amanda Zipper - Black - Lastenturva.fi
Miehen kannalta tuo Esprit ois tietty parempi mut... :D Täytyy kyllä sanoa että miksi suurinosa hoitolaukuista on ihan järkyttävän rumia? Ja maksaa maltaita...

Mutta semmoisia kuulumisia täältä. Nyt voisin harkita tekeväni sämpylöitä.

Omena ja Pikku N 32+6
 
  • Tykkää
Reactions: SiinaS
Omena85: On kyllä nättejä laukkuja nuo. Hoitolaukku-sana oli mulla aamulla hukassa :), mietin vaan ettei se ny voi äitiyslaukku olla :D. Viimeksi ostin kyllä jonkinmoisen (tavallisen) laukun ja sain rattaiden mukana kans, mutta se ei ollu mun mieleen. Mietin, että josko satsais johonki kivaan laukkuun (ei tarvitse olla hoitolaukku nimellä). Jostain kumman syystä tuo Paul Frankki kiinnostaa, joku kiva väri siihen ja jos se on tilava sisältä - kun 'mihinkään muuhun' ny ei mene mukamas rahaa kun esikoisen ajoilta on "kaikki" valmiina.

SiinaS 35
 
SiinaS: Itsekin miettinyt että voishan sitä toisaalta ostaa vaan jonkun isomman laukun minne sais kaiken tarpeellisen. Itse vaan pidän aika tärkeänä että saan sen laukun kätevästi vaunujen mukaan ja se hoitoalusta ois hyvä olla, eli sellainen pitäis sitten erikseen ostaa sinne laukkuun jos en hoitolaukkua itsessään osta. Mutta tuota ehdin vielä pohtia kun en varmaan tuota laukkua vielä ala ostamaan. Vaunujen mukana ei tullut meille kun oli ale-vaunut niin ei kuulema saa laukkua kaupan päälle. Jätettiin sitten ostamatta kun laukun kanssa ne vaunut ois sitten maksanu oikeestaan sen verran mitä normaalistikin. :D

Huuto.netissä ois paljon hoitolaukkuja mutta minä en jaksa sitä kytätä kun pitäis saada se mieluinen heti-just-nyt eikä kytätä koko ajan onko joku tarjonnut enemmän jne. :)
 
TanjaSii, mitä oireita sinulla oli kun hepatoosikokeeseen jouduit? Soititko tuloksia? Mä täällä pohdin, että soittaisinko huomenna neuvolaan vai odotanko pe aikaa, kun tuota kutinaa on kämmenissä ja jalkapohjissa.

Täällä kans yks oireeton .. Jotain pieniä harkkasupistuksia (kai?) tulee kävelylenkeillä, mut ei muuta. Olo ei ole edes tukala. Mitään paikkaa ei koske eikä särje. No, ootellaan nyt se viikko vielä, kun tulee täysiaikaiseksi =) Ja kiva kuulla, et kaikilla ei oo ollu "oireita" eikä silti ole mennyt yliaikaiseksi. Tuntuu vaan, että tässä on oltu ikuisuus raskaana, mun mielestä aika ei tosiaan ole mennyt nopeasti :D. Kaikki mahdolliset juhlapyhätkin osuneet tähän raskauteen :D.

Hoitolaukkuja aloin myös katsella, ompahan hintavia! Mikähän niissäkin maksaa?! Täytynee se kuitenkin kunnollinen ostaa.

 

Yhteistyössä