Heinäkuun Hellemasut 2012 **KESÄKUUSSA**

Joku kyseli hepatoosista: ei sen kanssa käsittääkseni tarvi olla vielä mitenkään paniikissa. Siis on hyvä ottaa ne näytteet, mutta esim. mulla, jolla se viime raskaudessa oli, otetaan paastoarvot parin viikon välein. Ja ehkä kriittisyys tulee sit arvoista, mutta tuskin ne ihan niin nopeesti nousevat, kun mullakin ne viimeksi olivat vain sappiarvojen osalta kohonneet (13) vaikka kutinaa oli ollut jo muutama viikko (ekassa testissä ei otettu neuvolan mokana noita sappiarvoja ja siksi tulos oli "normaali"). Pahinta siinä on äidille se, ettei saa nukuttua tai oltua, kun kutittaa, mutta on hyvä muistaa, että tosiaan se kutinan määrä ei kerro arvoista mitään (tämän kuulin nyt tässä raskaudessa lääkäriltä). Tuohon on tosiaan kaksi lääkettä, joista se mitä käytin, oli myös ihanan rauhoittava ja sain todella hyvin nukuttua loppuraskauden, plus että kutina katosi. Toista ei sitten kokeiltukaan vaan sappiarvojen alettua nousemaan lääkityksestä huolimatta, päädyttiin suunniteltuun sektioon rv 36+2. Mulla oli siinä rinnalla silloin myös lievä raskausmyrkytys ja tosiaan toisen vauvan kasvun pysähtyminen jne. Eli toinen lääke olisi ollut vielä takaporttina, jos hepatoosi olisi ollut ainut "ongelma". Ilmeisesti kriittisyys tulee joskus viikkojen 36 jälkeen..

Joku puhui myös pääkivusta ja itselläni se viestitti viimeksi raskausmyrkytyksestä, mutta toki näillä pulsseilla jne. voi johtua varmasti muustakin. Raskausmyrkytys ei kait myöskään tule täysillä mistään puskista, joten ihan riittävän hyvin tuo neuvolan seurantatahti riittää, jollei itsellä ole oireiden kanssa ongelmaa. Siihen kuuluu usein myöskin ns. näkökentän häiriöt, väloilmiöt (vähän kait kuin migreenissä) ja sit tosiaan pissan proteiinit, turvotus ja kohonnut verenpaine. Mullakin oli viimeksi hieman proteiinia pissassa, mutta otettiin kontrolli ja sit olikin ohan puhdas. Verenpaineet olleet vielä ihan hyvät (tai tosi hyvät olosuhteisiin nähden). Nuo kriittiset arvot taisivat olla; alapaine 90 ja yläpaine 140 -> korjatkaa joku, jos muistan väärin! Ja tosiaan paineisiinkin on lääkitys, jolla ne usein pysytään vielä pitämään kurissa (itellä ainakin auttoi). Me aletaan (siis ihan mun oma mielipide) olemaan kaikki niin hyvillä viikoilla, että jollei jotain ole todettu, niin aika ihme jos jotain tulee tai sitten siitä ei enää ole silleen haittaa, kun lääkkeet auttaa yleensä johonkin asti ja sit vauva varmasti voikin jo syntyä. Joillakin kavereilla esim. tuo raskausmyrkytys on tullut tuossa rv 30 tienoilla ja saattanut lopuksi äityä aika pahaksi. Ite en tosin jostain syystä pelkää sitä niin paljon, kuin tuota hepatoosia (en tosin enää näillä viikoilla stressaa vaikka tulisikin), koska ei ole vauvalle vaarallinen.

Ja pakko kommentoida myös tuohon, että ihmiset saattavat tosiaan olla tökeröjä (kuinka paljon siitä onkaan itsellä erityislapsen äitinä kokemusta!), mutta puollustukseksi heille voin ajatella, että he ovat ehkä järkytyksissä asiasta (ja he ajattelevat että te ette ole, kun ette tunne) ja heillä on kova tarve puhua tuskaansa ja järkytystänsä ulos (lähipiirille se voi olla vaikeaa, koska siellähän se kriisi juuri nyt on). Mutta hyvin kaikilla täällä menee synnytyksen ja vauvan kanssa - sovitaanhan niin ;)

Terkuin, Mirella_36&Mussu (siirtymässä pian raskauviikolle 35 -> JA SEN KYLLÄ HUOMAA JA TUNTEE!)
 
  • Tykkää
Reactions: SEE
Ja noista sairaalakassin eväistä jne.: ite otan lakritsaa (kun pääsen taas sinne kauppaan, kun ne edelliset tuli jo syötyä), suklaata (vaikka joillakin vauvoilla vatsa siihen reagoi, mutta katsotaan sit, et onko kuinka pahoin himoja), urheilujuomatiivistettä, urheilijoiden energiapatukoita (jos synnytys kestää ja kestää ;)), myslipatukoita ja siinä ne varmaankin olivat aikalailla. Nuo energiapatukathan menevät sitten myös karkista, tarvittessa (jos synnytyksestä selvitäänkin helpommalla).

Ite en ota mitään omia vaatteita, läpykkäitä tms. mukaan, kotiinlähtövaatteita lukuunottamatta. Tää on makukysymys, mutta en niitä viimeksikään tarvinnut. Myöskään maito ei niin rajusti noussut, että oisin tarvinnut niitä rintoihin laitettavia suojia. Tuttiakaan en muista kaivanneeni, mutta lätkäsin nyt paketin mukaan, kun on niin suloinen ja sopii vaatteisiin. Vauvalle otan ehkä 45cm kokoa olevat body ja ohuen neulehaalarin, sukat sekä pari eri päähinettä (en osannut päättää, että kesähattu, silkkimyssy vai haalarin väriin täysin sopivat huivihattu). Vauvalle otan luultavasti toisetkin vaatteet mukaan, koska hänestä tulee kuitenkin otettua niin paljon kuvia jo ensi päivinä ja ne sairaalan vaatevalikoimat on mitä on.
Muuten sit nää perusjutut kauratyynyineen, omine musiikkeineen jne. Lukemistakaan en ota, koska en viimeksikään sitä kaivannut vaikka olimme sairaalassa pidempään. Jotenkin siellä ei sitä tekemisen puutetta ole, kun on kaikki kaverit ja sukulaiset, jotka viestittelevät ja kuitenkin se oma ihana pieni ihminen, jonka katselemiseen ei kyllästy :)

Mirella_36 täältä taasen ja lopettaa romaaninsa nyt tähän
 
Hihi,nyt olen sitten pedannut KELAn ensisängyn (laatikon) valmiiksi -tosin täkki pitää vielä pestä.Ja laitoin vauvalle kotiintulovaatteet valmiiksi kassiin (erikseen tytölle JA pojalle sopivat,kun ei ole 100 % varmaa kumpi on. :p Tyttö sen pitäisi oleman kuitenkin.) Näin täysiaikaisuuden kunniaksi nämä toimet.. :D Äitinikin niin liikuttavasti hermoili että nämä asiat tulis tehtyä,joten miksipäs ei..lääkärikin sanoi,että vauva voi syntyä vaikka viikon päästä -itselläni on kuitenkin sellainen olo että aikaisintaan juhannuksena.Jännä nähdä,milloin alkaa tapahtua.. :wave: -MB & Dalia rv 37 POKS!
 
Ja meillä on taas masussa hikka :)

Pakko vielä sellainen kommentoida, että toisin kuin sinä MB, mulla on vaan tytölle vaatteet joukossa (eikä siis mitään unisex-juttuja). Katotaan niin me kotiudutaan poika tytön vaatteissa sairaalasta kotiin.. Se ois niin tyypillistä mulle vaikka tosiassa väliäkös sitten sillä :) Ja onhan mulla ollut koko ajan itellä niiiiin vahva tunne tytöstä ja lekurikin sen varmisti vasta, kun oli omasta mielestään 100% varma joten.. Niin, ja kaikki poikien vaatteet ja tavarat (mm. ensipyörä) on myyty ja vain tyttöjen hörhelöt järjestetty kaappeihin odottamaan :)
 
tänään olin juhlissa ja ihan jees reissu mutta ajaminen sai aikaan aika ilkeän häntäluukivun..no ihmekös tuo kun ajat lähemmäs 400km ja sitten vielä istut persiilläs juhlissakin.juhlissa ipana möyri ihan kamalasti(jee!!kakkua mamma!!) ja pari supistusta tuli kanssa.kotiin tultuani ehdin melkein jopa vaihtamaan vaatteet kun mies jo laittoi hommiin..ilmastointilaitteen osien pesua ja sitten piti ommella siihen uudet suodattimet.aika hurjia suppareita tuli siinä kykkiessäkin mutta kun ne ei satu.tuntuu vaan pinkeeltä mahassa.voisiko olla että on kipukynnys(tunnetusti mulla on korkea kipukynnys) niin korkea ettei noi vielä satu vaikka aika tujakoilta tuntuu?? mulla alkaa olemaan ongelmana se et en saa jalkoja nostettua enää sillee et esmes alkkarit sais jalkaan saatikka sit kengännauhat solmuun :D
sairaalakassiin ajattelin sujauttaa vielä TENS-laitteen.appiukko sen joskus osti ja niskasärkyyn ja päänsärkyyn se on ihan huippu! voisin sillä supistuksia helpottaa.ostin kaupasta kuivattuja sekahedelmiä pussin..vaikka vihaan niitä :D jos uppois sit tositoimissa..jos vaikka lidlin myslipatukoita ja tuoremehutetroja ostais vielä.

vaunut puuttuu vielä mut tulossa on..muuten on kaikki:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon hirvee marisija, mutta että mua ketuttaa!!!! Sanoin mun äidille noin kaksi viikkoa sitten että en halua että meille tulee ketään yöksi kun vauva on syntynyt. Siis päiväseltään saa tulla käymään, mutta yöt pitää rauhoittaa. No tänä aamuna sitten "meidän varmaan pitää mennä sitten hotelliin yöksi kun tullaan katsomaan vauvaa ja sen pitää olla sit sellainen et koirakin voi tulla." Ja jos sais äänensävyn tähän myös, niin tajuais paremmin. Sanoin hänelle, että siitä ei tarvitse loukkaantua. Sitten hän alkoi kertoa, että ketä heillä oli siihen aikaan kun minä ja pikkuveljeni synnyimme. Totesin siihen, että taisi ne tilat olla vähän eri (omakotitalo ja iso piha, minä synnyin elokuussa ja pikkuveli heinäkuussa). Niin ei ymmärtänyt, me asutaan kerrostalo kolmiossa jonka väliseinät on pahvia. Ja mua välillä nyt jo ahdistaa kovasti kun meillä on joku vkonloppukylässä. Ja meillähän ei ole vanhemmille kuin 230km, joten ei se mielestäni ole päiväseltäänkään niin pitkä matka, että yöksi ON PAKKO jäädä. En sitten kehdannut kysyä että meinaavatko viikon ajan joka päivä pällistellä vauvaa. Eikai isovanhemmat mitään ylimääräistä lomaa saa?!! :D
Mut nyt mä meen vaikka leipomaan jos sais tän raivon laannutettua...vain yksi yö ja pääsee kotiin :heart:
 
jes,aamu paastoarvo olikin vain 4.7...oon miettinyt et jos menis uudestaan katsomaan sokeriarvot siis siihen kunnon sokerimittauksiin...entiä onko mitn.syytä tai järkeä..

Väliin täälläkin vauva liikuskelee silleen ihanasti et muljauttelee tuolla alapäässä niin et pissahätä oli kamalakin..
 
  • Tykkää
Reactions: onona
Täälläkin poksutaan 33+0 :) Niin ne viikot vierii.
Nyt aika varmaan vain hujahtaa, kun jäi nuo koululaiset kesälomalle. Mies lähtee isompien
kanssa Linnanmäelle. (täältä pitääkin tulla lentäen ja yöpyä hotellissa) Joten on ihan kunnon
kesälomareissu sitten :cool:

Sairaalaan En ole ottanut mitään evästä tms. Ei ole koskaan ruoka maistunut, enempi
jano on tullut siinä puuhassa. Sitten kun vauva on syntynyt niin olisin voinut syödä vaikka hevosen.
Muutenkin tosi vähän omia vaatteita olen ottanut mukaan. Sukat, imetysliivit ainakin.

Neuvolassa kävin perjantaina. Painoa tullut 11kg koko raskausaikana. 350gr/vko nyt.
Verenpaineet hyvät, pissa puhdas. Kohdunpohjankorkeus 28cm. Vauva viistosti pää alaspäin.
Ei siis kunnon rt. Neukkatäti oli kirjoittanut korttiin poikkitila rt. Parin vkon päästä uudestaan ja
sitten rv 36 on vielä ultra ja lääkäri äitipolilla. Katellaan minkäkokoinen vauva on tulossa. Sanoin
etten ala edes yrittään kauhean paljo yli nelikiloista enää, vaikka kuin mahtuiski tulemaan.

Astral 33+0 :D
 
No jos sitä jotain tänne kesäkuun puolellekin kirjottelis..

Joku noista tykyttelyistä ja huimauksista kirjotteli, on täällä ainakin välillä pumppu ottanut vähän lisäkierroksia. Yleensä tosin tulee liikkuessa, esim. koiran kanssa lenkillä.. Raivostuttaa kun nämä "läheiset" alkaa jo paapoa et ethän sie vaan enää tuon koiran kanssa lenkkeile jos vaikka kaadut tms. Mut kyllä aion kävellä niin kauan kun se hyvältä tuntuu, ihan jo oman kropan/pään kannalta.
Eilen illalla tuntu maha jotenki tosi omituiselta ja oli vähän sekaisinkin niin mies käytti sit koiruuden iltalenkillä. Tänään taas aamusta ei mittään ni lähdin ulkoilemaan.
Ja ihan hyvin meni.
Täällä taas on tullut huomattua välillä sormien ja jalkojen puutumista ilman sen kummempaa syytä... Luulen et on kyllä hartiat jumissa ni se varmaan aiheuttaa tuon sormien puutumisen. Ei näytä minkään nettijutun mukaan olevan mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa, pitää mainita neuvolassa ens vkolla.

Tiistaina pitäis lähteä "kiertoajelulle" tuonne EKKS:ään. :) Jännä päästä näkemään paikkoja vähän jo etukäteen kun ei ole siellä ole tullut vierailtua aikaisemmin.

Ja ah, nämä hormonit.. Luulen ainakin et osittain johtuu niistä nämä hermojen kiristymiset. :kieh: Anoppi on meillä kylässä (taas) reilun viikon verran, onneks kohta lähtee jo pois. Mut tietyt asiat alkaa ärsyttää ihan toden teolla...
Ja pakko vaan yrittää purra hammasta ettei tuu sanottua mitään mitä jälkeenpäin katuisin. :/ Tähän voisin kirjoitella pitkätkin tarinat mut jätetäänpä nyt...

Parempaa kesäkuuta kaikille!! :wave:

Johanna26 & Patu 33+6 :heart: (hiihi, huomenna poksuu 34!)
 
Se on moro! =)

Eilinen automatka juhliin oli aika tuskainen, supisteli sekä meno- että tulomatkalla. Mikään asento ei ollut hyvä ja Panadoliakin otin 1 gramman jo mennessä. Sitten vielä istuimista paikan päällä, niin voi auts! Hippu onneksi kyllä liikkui ihan normaalisti. Lisäksi söin siellä juhlissa kunnon valkoiseen leipään tehtyä voileipäkakkua sekä suklaakakkua, ja olin ihan varma että sokerit on pilvissä sen jälkeen, mutta rajoissa pysyi, tunnin päästä arvo 7,4. :D

PTT ja TanjaSii: Pystyn niin samaistuun tohon tilanteeseen. Mulla kans repsahtaa välillä oikein huolella, ja sit poden huonoa omaa tuntoa siitä että olen herkutellut. Vaikka ne äitiyspolillakin ovat sanoneet, että kyllä välillä saa herkutella ja viettää esim. päivän että syö just sitä mitä tekee mieli. Mua niin tökkii kaikki raejuustot, rahka, mehukeitot, vähänhiilariset leivät, porkkana, kurkku, salaatti jne jne jne.... Yritän tsempata itseäni välillä sillä että enää ei ole kauaa ja vauvani takia tämän teen, mutta silti välillä ei millään jaksais. Ja mä kans huomaan välillä, että jotkut "herkut" ei nostakaan sokereita, kun taas jos vedän ruokavalion tosi tiukalle niin sokerit heittää ihan häränpyllyä.

Tänne oli tullu kauheati tekstiä enkä yhtään muista mitä piti kirjoittaa... :D

MiNi87 ja Hippu 32+5
 
sairaalakassiin eväät no, en oo koskaan laitellu enkä laita nytkään. Sairaalassa saa mehua/vettä kun haluaa kannulla viereen ja se on riittäny. Karkkia pidän aina varulla käsilaukussa jos sattuu yllättää huono-olo kaupoilla tms niin ne saa riittää...ja sairaalastahan saa ruuat sun muut .

perätila kukahan se nyt kirjoittelikaan siitä lähetteestä ä-polille perätilan takia... ei vaan meillä. Kävin neuvolassa muutama pvä takaperin ja poju on ihan miten sattuu mahassa...istuu tai sit on viistossa. Sain vain loppuraskauden lääkäriajan päivälle jolloin mulla tasan 36+0, ei mitään äitipolilähetettä.. ihmettelen tuota kovin sillä rv 36 jälkeen ei suositella oikein enää ulkokäännön yrittämistä... ja minä kun en perätilassa synnytä alakautta! nyt täytyy vaan toivoa että tää nelonen ei oo yhtä jästipää kuin kolmonen ja kääntyy itse pikkuhiljaa...kolmonen kun käännettiin ja se meni hyvin :) nytkin sanoin tuosta et haluaisin käännön enkä PT synnytystä saatikka sektioo... mut ei mitään...eli nyt vaan toivotaan parasta! mietin jo eilenkin et pitäsköhän mun itte soittaa sinne äpolille ja kysyä aikaa tms.

kommentteja mua kans ärsyttää noi ihmisten kommentit välillä. tokassa raskaudessani meinasin käydä mottaamassa mun enoa kun se soitti että ethän sää vaan käytä mikroa ja vie se äkkiä kellariin tms varastoon ett siitä kuulemma tulee sikiölle ongelmia ja vaurioita siitä säteilystä... huh huh...

vieraat kun jäin lomille niin jo on kans alkanu puhelin piriseen..jos men tultas sillo ja jos me tultas sillo plaaplaapla.. arvatkaa jaksanko mää ottaa ketään vastaan tänne yökyliin...EN!!! onneks nyt ainakin toinen jo peruuntu...huoh. sitte pitäs kierrättää kaupoilla ja vaikka missä mutta hyvä ku jaksaa omat kauppareissut tehä. ta sitte käykkö kattoo sitä ja tätä sieltä ja sieltä...jussin jälkeen mies menee takas töihin ja sillo ois just yks tulossa...emmää ymmärrä et eikö ne nyt tajua et tulisivat sillo ku oon kunnossa eikä viimesillää raskaana...

äitin otan vastaan ilomielin tänne lasketunajan korvilla...mutta en ketään passattavia en en en!

nyt meen kiehumaan muualle...taidan keittää uudet kahvit!

onona ja nelkku 32+5
 
Hyvää kesäkuuta kaikille!

Harvoin tulee tänne kirjoiteltua. Lähinnä lueskelen juttuja.

Tuosta perätilasta tulin kirjoittelemaan. Täällä parilla viime neuvolakäynnillä vauva on ollut perätilassa. Nyt tosin tuntuu että olisi kääntynyt oikein päin. Ensimmäinen perätila-epäily oli rv35. Silloin neuvolassa sanottiin, ettei vielä laita lähetettä äitiyspolille, koska eivät ota vielä vastaan kun on liian aikaista. Kuulemma vasta kun vauva ei todennäköisesti enää mahdu kääntyilemään (rv37) ottavat äitiyspolille ultraan ja mahdolliseen käännökseen. Ennen sitä ei kannata yrittää kääntää, koska mahtuu vielä kääntymään takaisinkin.
Itse menen ensi viikon tiistaina äitiyspolille. Alunperin raskausdiabeteksen takia sain lähettene kokoarvioon ja ultraan, mutta samalla selvitetään tuo perätila-asia myöskin. Silloin viikkoja on 36+6.
Toivon, että tuntemukseni olisivat oikein ja vauva olisi kääntynyt raivotarjontaan.

puppa 36+4
 
Noista vierailijoista on puhuttu. Me asutaan kaukana sukulaisista ja tiedän, että ihmisiä on tulossa kyläilemään syntymän jälkeen. Oma isäni ja hänen vaimonsa lähtevät heti ajamaan Kuusamosta Poriin, kun vauva on syntynyt, mutta he yöpyvät hotellissa. Tuovat samalla vaaville kehdon :) Äitini taas oli päättänyt, että tulee Pohjois-pohjanmaalta jo sillä aikaa, kun ollaan sairaalassa. Haluaa kuulemma siivota meidän asunnon, että vaavin on hyvä tulla puhtaaseen kotiin. (Äitini ilmeisesti edelleen kuvittelee, että olen se 16-vuotias, jota ei siivoaminen vois vähempää kiinnostaa :D ) Mutta mulle kyllä sopii, että tulee, koska tuskin loppuajasta jaksan täällä kuurailla paikkoja. Ja äitini jää myös pariksi yöksi, kun tullaan kotiin. Mulle sopii ihan hyvin, koska on ensimmäinen lapsi ja on kiva, että on joku osaa neuvoa. Meillä, kun ei ole minkäänlaista tukiverkkoa Porissa jos jotain tulisikin, että tarvitaan apua.

Siskolleni jouduin kuitenkin sanomaan ettei tule, koska oli päättänyt tulla 6 ja 8 vuotiaiden poikiensa kanssa meille juhannuksen jälkeen. En todellakaan ala viimeisilläni kestitsemään ketään täällä ja kuuntelemaan tappelevia ylivilkkaita poikia. Saatanhan olla silloin jo laitoksellakin, joten en oikein ymmärrä siskoni logiikkaa. Ei ilmeisesti ollut ihan ajatellut asiaa loppuun asti. Ja kun ilmoitti asiasta vaan, että "me sitten tullaan juhannuksen jälkeen teille". Just. No onneks tajus sit ku selitin tilanteen.

Mulla alkaa kyllä tuntumaan tää loppuraskaus. Yöllä on huono nukkua, närästää, lonkkiin sattuu, pitkin päivää kaiken maailman kipuiluja ja koko ajan nälkä. Muutenkin alan olemaan jotenki tosi herkkä ja ärsyttää, kun mies ei aina ymmärrä antaa minun vain levätä. Eilenkin olin tosi väsynyt ja piti mennä miehen kanssa tekemään yhdessä ruokaa, kun hän ei yksin voinut :stick: Huoh. Nyt todenteolla ootan, et vaavi tulis jo muutaman viikon päästä ulos. Mä en kestä jos tää menee yliajalle. Valivali :D


Noola ja Pikku-H 35+0 POKS!
 
En ole näköjään ainoa, jolla on pinna taas kireällä. Mies lähti viemään kesälomalaista mummolaan, kun meillä on molemmilla vielä viikon verran töitä ja eskari loppui. En jaksanut lähteä mukaan, kun ketuttaa aika moni asia anoppilassa. Eiköhän siellä pärjätä ilman minuakin ja minun migreenivaivojeni, mahan kokoni jne. päivittelemistä. Töissäkin ketuttaa ihmisten oletus raskauden ihanuudesta. Minä en valitettavasti kuulu heihin, joille tämä on onnea ja autuutta eikä sitä monikaan tunnu ymmärtävän. Ei vaikka olen sen suoraan sanonut.

Maanu: minä niin komppaan tuota ärsyyntymistä kysymyksestä "onko siellä vain yksi, kun on niin iso maha?". Varsinkin, kun jäädään jankkaamaan asiasta, kun ystävällisesti sanoo, että "On se ultrattu muutamankin kerran, että ihan on vain yksi". Olen niin iloinen, ettei tänä vuonna ollut yksiäkään lakkiaisia tai häitä ole tiedossa.

Mökkiytymistä on nyt aika vahvasti ilmassa täällä. Enää ei huvita lähteä yhtään mihinkään. Ensi viikolla on pakko vielä jaksaa töissä olla ihmisten ilmoilla ja seuraavalle viikolle on sovittu yksi tapaaminen, mutta sitten loppuu kyllä tuolla kylillä riekkuminen. Yhden päivän taidan omistaa vauvan tavaroiden hankinnalle, se kun on hieman pakko, kun juurikaan mitään meillä ei vielä/enää ole.

Makeanhimo on muuten aivan valtaisa. Voisin kaataa säkillisen karkkia naamaani. Ja niinkuin tavoitteena oli olla keräämättä tällä kertaa hirmuisesti kiloja... Onneksi asumme sivukylällä, niin kauppa ei ole ihan vieressä. Vaatii jo huomattavasti aktiviteettia lähteä karkkipussin takia lähimpään kauppaan.

Nyt lähden purkamaan ärtymystä pyykinpesuun. Jos jotain hyvää, niin onpahan tullut taas siivottua, kun kiukuttaaa. Koirallakin on hotspot jaloissa eikä raukka parka pääse kunnolla kävelemään.
 
Monilla tuntuu olevan pinna kireellä mm. anoppien kanssa..Tuttu juttu..Puhun sektioon menosta,peloista,kivuista jne. niin anoppi tuumailee että on ne supparit aika pahoja,mutta onpahan kokenu synnytyksen niinkun kuuluu..Justjust..


Vierailijoista Mä voin olla varma myös siitä että mun täytyy jossain vaiheessa sanoa ei-niin-nätisti mun äidille,että vauva on meidän,me olemme hänen vanhmepiaan..
Se aina sanoo kuinka näkee mielessään mun soittavan sille itkien etten jaksa..Sanoi että jos tarvin sitä sairaalassa niin tulee heti. Miks tarviisin? Onhan mulla mies ja kätilöt sairaalassa. Enkä todellakaan halua ketään sukua tulevankaan sairaalaan,nehän on kumminkin samantien meidän oven takana kun kotiudutaan.. Tietysti äiti ja anoppi koittaa tunkea avuksi kun mut on leikattu jne. mutta mieskin on kotona..Mä en halua että meille tulee kukaan koko sillä viikolla kun päästään kotiin..Jos olettas että kun sektio on pe,niin ke jos kotiudutaan,niin ei tarvi tulla ketään ennen sunnuntaita.
Tiedän että menetän hermoni näiden kanssa vielä! Ja mun vanhemmat asuu n. 8km päässä,miehen n. 13km päässä..:headwall:


Mua alkaa huolettaa jostain syystä hepatoosi/toksemia..
Verenpaine ihan ok ollu kuitenkin neuvolassa ja pissa ollu aina puhdas,mutta valopalloja näkyy silmissä toisinaan,sanoin kyllä niistä viime viikolla neuvolassa mutta eipä se mitään keskustelua herättäny..Terkka vaan kysy että onko päänsärkyä..
Välillä kutiaa käsivarret ja hieman kämmenet. Päätä hieman särkee nyt ja äsken iski heikotus ja tuntui,että happi loppuu ja oli muutenkin ahdistava olo. Hiki nousi pintaan ja tuli vetämätön olo...Turvotusta ei ole,mutta kumminkin kädet,siis ranteista sormiin,ovat jotenkin voimattomat ja kipeät. Niskat on kyllä selkeesti jumissa.
Pitäskö sitä huomenissa soitella neuvolaan,kuitenkin keskiviikkona ois käynti siellä?
Mies sanoi että olin yöllä hikinen. Pyörin ja hyörin koko yön,juoksin vessassa ja juomassa..Aamulla sit nousin viimein sen takia että lonkkia pakotti.
Eilen illalla Ykä säikäytti liikkumattomuudellaan.Mies huuteli masuun ja silitteli,niin johan alkoi tapahtua. Lopulta jo huusin välillä kivusta ja pieni käänsi kylkeään! :)

Voihan rähmä kun ei ois enää paljon jäljellä, 12pvää, niin jospa pysys nämä hepatoosi yms. poissa!!



Tipetsu ja Ykä rv 36+1
 
Tuo "onko siellä varmasti vain yksi?" kommentti taitaa olla aika tuttua monelle... Ihmiset varmaan kuvittelee olevansa jotenkin hauskoja. Samaan tapaan kuin kaupan kassalla ollessa kuulee liiankin usein kommentin "ei kelpaa verotukseen" kun yrität tarjota sitä kuittia asiakkaalle. Kaupassa työskentelevät ymmärtävät tän, että ei oikeesti jaksa paljon naurattaa.... =)

Eilen illalla tulivat sitten ensimmäiset kunnon säännölliset supistukset, jotka ihan pitivät sitten hereillä. Käytiin isännän kanssa ulkona syömässä ja muutenkin vietettiin sitä kahdenkeskeistä laatuaikaa kun esikonen oli mummolassa. Muutaman tunnin ajan sitten myöhään illalla supisteli. Tuttua esikoisen odotusajalta, eikä sinänsä aiheuttanut mitään paniikkia...

Kaikki alkaa olemaan vauvalle valmista. Tänään löysin vielä leikkimaton kirpputorilta kympiltä (ovh 39,90) ja on alkuperäisessä pakkauksessa ja näyttää ainakin tosi siistiltä, en ole vielä sitä kasannut. Ajattelin, jos esikoisen kanssa yhdessä se kasattaisi kun tulee kotiin. Turvakaukalo, vaunut, pinnasänky, sitteri (itse asiassa parikin), ja suurin osa muistakin tarvikkeista on. Vaippoja pitää vielä ostaa, kaapissa taitaa olla vaan esikoisen koon 1 pampersseja, joita ei koskaan käytetty kun olivat liian pieniä =)

Syömisiä tuskin hirveästi pakkailen mukaan laitokselle, kyllä siellä aidosti on ihan muut asiat mielessä kuin syöminen =) Ja meille ainakin ihan tarjottimella tarjoiltiin viimeksi aamupala synnytyssaliin avautumista odotellessa. Kotiintulovaatteeksi varmaan riittää body + puolipotkarit + myssy + joku viltti jonka tarvittaessa heittää päälle. Oikeasti jos on helteiset kelit niin ei se vauva paljon päälle tarvitse.

Vieraista olitte kirjotelleet. Olen ajatellut, että muutama päivä kotiutumisen jälkeen pidettäisi rauha maassa ja sitten voi alkaa kyläillä. Eikä mulla ole mitään sitä vastaan, että tullaan yöksikin. Mun sukulaiset ei kyllä tod oleta, että niitä täällä passattaisiin..esikoinen kun syntyi niin äiti auttoi tosi paljon vauvan hoidossa ja isosisko täällä kokkaili meille useamman päivän, teki pakkaseenkin ruokia valmiiksi. Muutenkin arvostan kovasti apua, jota oon saanut esikoisen kanssa, ja nautin kyllä siitä että saa itse "vapaat kädet" tehdä välillä jotain ihan muuta kuin olla vauva sylissä. Nyt äitiyslomallakin on kiva kun käy vieraita, oon tosi huono olemaan jouten joten kun nyt on aikaa ihmisten kanssa kahvitella, niin miksi ei!

Ullis ja Juniori 35+2
 
anoppihan multa unohtu kertoo kokonaan... huoh. eilen illan päälle ykskaks ovikello soi ja menin avaamaan...noh siellähän oli anoppi ja hänen siskonsa ja heistä selkeesti huomas että olivat naattineet muutakin kuin raitista ilmaa...
Hänen siskonsa miehineen oli kylässä heillä ja olivat piipahtamassa lähikauppaan (luultavasti lantringin hakuun kun oli joku pullo pussissa) ja siitä kipasivat meille. Mä huomasin anopista välittömästi sen että olivat maistissaan :/ ja mä en todellakaan jaksa ymmärtää sitä että tullaan viinan lemusina käymään meillä lasten luona :O aivan sama oliko juotu 2 vai 5 kaljaa mutta minun ei tarvii sitä katella. mä miehelle jo annatin siitä ja sitäkin ärsytti. Mies sano että lemahti heti kun sisälle tulivat...minä en niin lähellä ollut et oisin haistanu mut näin olemuksesta ...

Ullis joo kyullä minäkin tykkään et käy vieraita mutta jos tullaan tässävaiheessa yökuntiin useiden satojen kilometrien päästä ni en jaksa...en todellakaan ja kun toisella tulijoista on aikasta villi tyttö johon mulla menee hermo ihan heti ja aina! mukavahan se on kun käydään kahvilla tms mutta pidemmät hommat no thanks.

Tipetsu mä varmaan soittasin ja kysäsisin...

supisteluja tullut pitkin vkonloppua...enemmäkseen selän puolella jomottaa..

ruuanlaittoon mars...

onona ja nelkku 32+5
 
Ärsyyntymisestä: täällä kans todella voimakkaat ärsytykset päällä.. Aihe vaan on sellainen, että olen yhtäkkiä tajunnut kuinka moni ihminen on meille rahallisesti velkaa, eikä heillä ole ilmeisesti aikomustakaan maksaa.. Itse en ymmärrä kuinka joku kehtaa tehdä noin?!! Me ollaan aika kilttejä ja avokätisiä, mutta ei kuitenkaan tyhmiä! Nyt tekis vähän väliä mieli mennä tekemään asialle jotain tai hakea "myydyt" tavarat pois.. Ehkä sen vielä teenkin ;)

Vierailijoista: meillä ei kyllä ole moista ongelmaa, että kukaan olisi tänne tuppautumassa, ainakaan yöksi. Tervetuloa vaan sanoisin, mutta tuskinpa, kun tietävät että hommiin he joutuisivat. Meiltä löytyis vauvan synnyttyä varmasti siivous-, kaupankäynti-, lasten leikitys- ja vauvanhoitourakkaa, että todellakin SAA TULLA :) Kukaan ei todellakaan voisi odottaa, että MINÄ passaisin tuossa tilanteessa ketään.. no way!

Mirella_36 (ärsyyntynyt 35 -vkolle siirtyvä mamma)
 
Mökiltä tultu takaisin. Saatiin syödä paljon ihanaa grilliruokaa ja grillailla vesi sateessa, mies ja tyttö kyllä uskaltautuivat uimaan, minulla kielto.

Anteeksi nyt vaan mutta ihana lukea (myöskin kateellisena) kuinka teillä ongelmia tulevien isovanhempien yli-innokkaassa asenteessa tulla kyläilemään. Oma äitini sanoi kun kerroin asiasta että "en ole onnellinen puolestasi, tämä on suuri surun asia. älä tule minulta apua pyytämään kun yksin jäät lastesi kanssa". Tämä tapahtui viime vuoden marraskuussa jonka jälkeen en ole ollutkaan sitten tekemisissä. Se on totta että ihmiset voi olla todella ärsyttävän tungettelevia tuossa kyläilyssä aina kun vauva tulee, mutta on se kuitenkin kiva että ne isovanhemmat välittää. :'(

ps. Mikä toi FB-ryhmä juttu on?

viikot 33+5
 
Fb-ryhmä on salainen (ei siis näy muille fb:n käyttäjille kuin ryhmäläisille) ryhmä fb:ssa meille Heinäkuun odottajille, siellä on aika vilkasta keskustelua myös. Pitää olla jonkun ryhmäläisen kaveri, että voi lisätä sinne ryhmään. Eli esim. jos laitat mulle yv:lla sun koko nimen ja pyydän sitten sua kaveriksi ja lisään ryhmään =). Ehkä vähän sekavasti selostettu, mutta ehkä pointti selvisi!

Ja vielä, Rubia, voi miten ikävää kuulla äitisi negatiivisesta suhtautumisesta vauvaan :|

Meillä asuu melkein kaikki sukulaiset niin lähellä, että tuskin kukaan on tuppautumassa yökylään =)
 
onona: mulla ei onneks ole ongelmaa että yllättäen tulevat mutta sitten kyllä jos on sovittu tai tulevat esim talkoisiin niin lava kaljaa ja omat viinit on kyllä yleensä takakontissa..tosin anoppi ei ihan kamalan humalassa silloinkaan ole ja sen mies ei ota ollenkaan mutta kun vauva syntyy niin sanon kyllä että alkoa nauttineena ei vauvan lähelle ole menemistä. appiukko on tulossa ens viikonloppuna ihan kutsuttuna.se on ihan ok mulle kun on tosi kiva tyyppi kun on niin vaatimaton ja musta on kiva et mies viettää isänsä kans aikaa kun appi on yksinäinen mies ja tulee yksin.anoppi taas tulee koirien kanssa ja yleensä kun se porukka tulee niin majoitustila on kortilla ja yleensä tulevat isolla porukalla.mä olen itse alkkisperheestä ja ei silloin 80-luvulla ollut ollenkaan ihmeellistä että kotona otettiin vaikka oli vauva talossa.itse muistan kuinka kävin penskana pyytämässä porukoilta karkkirahaa lähipubista ja välillä päivän ainoa ateria oli lähipubin nauravat nakit ja jaffapullo..ihan hyvä musta silti kai on tullut :D
 

Yhteistyössä