Heinäkuun Hellemasut 2012 **HEINÄKUUSSA** Meidän kuu!! **

Onnea taas kaikille uusille vauvoille ja äideille, ja tietysti muullekin lähisakille! Jatkuvaan jotain tapahtuu täällä. :)

Tänään oli meilläkin vika lääkäri ja samalla painoarvio. Olipa tylsä kokemus. Lääkäri oli aivan kauhee. Ei puhunu eikä kertonu mitään..mieluummin olisin mennyt omalle tutulle lääkärille. Hänellä vaan ei ollut ultra-mahdollisuutta. Ainoa tieto minkä sain irti oli, että painoarvio tällä hetkellä noin 3,5 kiloa. Vielä olisi se 3 viikko laskettuun aikaan. Noin nelikiloinen vauva olis kuulema tulossa, jos la:na syntyy ja ihan siis normikokoinen vielä. ikinähän noista ei tietysti tiedä, mutta helpotti kuitenkin, kun jotain 5 kiloista jo pelkäsin, kun mieskin syntynyt niin isokokoisena...

Ihana olis, jos ei tarviis enää odottaa kun se 3 viikkoo. Mutta kaikille jaksamista vaivojen kanssa tai ilman!! =)

PikkuHyypiö ja pötkiäinen
 
Lainaus : Mulla olis sellainen kysymys että minkälaisia siteitä kannattaisi hankkia siihen jälkivuotoon? Riittävätkö jotkut esim. allwaysin yösiteet vai tarvitseeko olla jotain paljon paksumpaa?

mä nappasin sairaalasta mukaan muutamat verkkohousut ja niitä jumalattoman isoja siteitä(ja niitä minikokosia vaippoja vauvalle) kun kaveri neuvoi..no kyllähän tohon hintaan pitääkin jo saada vastinetta rahoille :) nyt 4 päivää oon vuotanu sillee reilusti enemmän ku reiluissa menkoissa ja vuoto alkaa vähenemään vähän ja ostin ihan prismasta sellasia rainbow:n inkontinenssisuojia.tais maksaa alle 2 euroa paketti kun tenat maksaa 8 euroa.noi on ollu hyviä ja imeny ihan hyvin..tietty jos vuotaa ihan kauheesti niin sit varmaan kannattaa ostaa jotain järeämpiä.

tays laskuttaa kai jo siitä ekasta illasta ja lähtöpäivästä myös..saamarin kallista

täällä mama oli ihan tippa linssissä äsken kun meillä on ollu kamalat tissiraivarit ja en ole jaksanut edes kumilla yrittää( mulla tulee maitoa ihan järjettömästi ja pakko pumpata välillä myyntiin ja tissit on kipeät ja isot ja oon syöttäny likkaa pullolla sairaalasta asti kun meni hermo imettämiseen) äsken tyttö alkoi itse hamuamaan kun oltiin unille menossa.mä heitin äkkiä tissit paljaaks ja se imi..tosin ei kauaa kun uni tuli heti(tai sit se pyörty ku äiti on tällanen mansikki:LOL:) mutta tää on jo edistystä eiliseen kun tyttö huusi pää punasena kun näki tissin!! mulla on niin hyvä mieli..jos tää tästä lähtis sujumaan ja auttais noihin vatsavaivoihinkin :)
 
Viimeksi muokattu:
Maanu Mulla ainakin on ollut ihan selkeästi heikommat liikkeet mahassa. Käyräkin epäonnistui, pelkkää tasaista sykettä ja ei liikettä. Mutta ultralla nähtiin, että liikkuu. Juuri sen kriittisen 5 liikettä saan laskettua tunnin aikana. Tila tietysti käy ahtaaksi, mutta jos vauva ei liiku vippaskontseillakaan (mahan ravistelu, mehut, asennon vaihtelut, musiikin kuuntelu) niin kannattaa mennä käyrille.Eilinen meni liikkeitä laskiessa ja tänään suuntaankin jo osastolle valmistautumaan sektioon.

Brooke Minä sain sektiopelkoon rauhoittavia pienen annoksen esikoisen kohdalla. Siitä kannattaa ehdottomasti puhua leikkaushenkillökunnan kanssa etukäteen. Osaavat varautua. Ja sain kyllä ihan silkkihanskoin kohteluakin kun kerroin että pelottaa. Joudut ennen sektiota täyttämään esitietokaavakkeita anestesialääkärille, siihen voi asian kirjoittaa, ja luultavasti tapaat myös leikkaavan lääkärin. Tsemppiä! Kyllä itseänikin jännittää, vaikka toista kertaa jo sektion koen.

Poucodeamor Mulla on ollut noita pulssi kiihtyy levossa ja tulee paha olo-kohtauksia ja verikokeet tutkittiin ja mitään ei löytynyt. Ilmeisesti ihan normaaleja, vaikkakin todella ilkeän tuntuisia.

Onnea kaikille vauvan saaneille! Minä lähden nyt hakemaan omaani.:D
 
miss undersstood joo mäkin "innolla" odotan taysin sairaalalaskua..olin siellä la illasta-to päivään asti,eli 5 päivää...ja lasku sen mukainen.vielä ei ole tullut!
Mut sullahan on hienoa et tulee reippaasti maitoa!
täälä ei tule juuri lainkaan,ja siksi imetys onkin vähän jäänyt,kun poika ei osaa enää ottaa imuotetta,ja menee hermo tissillä kun ei tule suihkuten suuhun.
 
Huomenta taas!

Vaihteeksi melko hyvin nukuttu yö takana ja päivä on alkanut vähän pirteämmin kuin eilinen. Eilisilta meni aivan plörinäksi, kun väsymys iski täydellä teholla päälle ja pinna oli lyhyt. Piti käydä sivurakennuksessa pahaa oloa purkamassa. Ei oikein enää jaksa olla raskaana ja toivookin, että mä alkaisi syntymään ihan itsestään. Ja kun aikaa on nyt ollut vähintäänkin riittävästi ajatteluun käytetttävissä, niin olen kehittänyt itselleni kaikenlaisia jännitystiloja. Eli ensi viikon perjantaina sairaalaan mentäessä olen varmasti hermoraunio.

Nyt tekisi mieli jäätelöannosta ihan tosi paljon, mutta se pitäisi päästä nauttimaan johonkin kivaan rantakahvilaan. Eikä tässä pitäjässä sellaista ole tietenkään. Kaikenlaisia ongelmia sitä pitääkin ihmisen itselleen kehittää.

Keli ainakin on kohdillaan, joten taidan tänään taas ottaa valohoitoa pihalla.

Annales 38+2
 
Poucodeamor mulla tulee samankaltasia oireita kun supistaa (siis kivuttomasti supistaa). Itse supistusta ei mahassa niinkään tunne, vaan sydän alkaa hakkaamaan, hengitys menee ahtaalle ja muutenkin tuntuu että sydän nousee kurkkuun. Ja yleensä ihan levossa tulee. Voisko olla tällasta? :)

Täällä jännätään, kun ystävälle tehdään tänään sectio. Odotetaan kumpikin esikoista ja kaksi viikkoa vain eroa lasketuissa ajoissa. Alusta asti ollaan yhdessä tätä raskautta ihmetelty ja tuntuu niin oudolta, kun toinen ei kohta olekkaan enää raskaana. Tulee itellekkin sellanen olo, et pian tämä raskaus loppuu.

Hän tuskin pahastuu jos kerron vähän hänen raskaudestaan. Eli hänellä on alusta asti tiedetty, että tulee iso vauva. Jossain vaiheessa hänelle luvattiin käynnistys viikolla 38, mutta kun meni kontrolliin ennen käynnistystä, niin eri lääkäri sitten peruikin käynnistyspäätöksen vaikka vauva oli silloin jo yli nelikiloinen. Vauvan annettiin siis kasvaa mahassa jostain käsittämättömästä syystä. Eilen hän meni lääkäriin, jossa lääkäri mittasi tarkkaan vauvaa ja totesi, että vauva on noin viisi kiloinen ja ei mitään mahdollisuutta syntyä alakautta. Oli myös myöntänyt, että synnytys olisi pitänyt käynnistää jo 38 viikolla!! Tänään siis sectio hänellä. Ihan käsittämätöntä toimintaa lääkäreiltä. Ollaan yhdessä monta viikkoa ihmetelty, että miksi vauvan annetaan kasvaa ylisuureksi. Olisi pitänyt vaan luottaa omaan vaistoon ja vaatia käynnistystä. Itse ainakin opin, että lääkärit eivät aina ole oikeassa. Surettaa, kun toinen ei saa nyt kokea luonnollista synnytystä ja turhaan joutunut ison mahan ja kovieen kipujen kanssa pärjäämään.

Täällä ei vielä mitään merkkejä omasta synnytyksestä :stick:


Noola ja Pikkunen 39+3
 
Neuvolassa käyty. En ollut edes oma terkkani sijaisella vaan kokonaan toisen neuvolan terkkarilla, mutta musta tuntu, että silti tän kanssa menisi kemiat paremmin yhteen kuin sen vakkariterkan sijaisen. Kuiteskin:

rv 37+5 (rv 35+0)
Paino +774g/vko (+947g/vko)
Turvotus ++ (+), mulla särkee välillä varpaita, voisi olla vissiin vieläkin pahempaa, kehoitti juomaan paljon kraanavettä, kokeilemaan mansikoita ja tuoretta ananasta
pissa puhdas (puhdas)
RR 119/91, 117/84 (111/73)
SF 36 (34)
Tarjonta rt (rt)
? -syke +136 (+153)
Liikkeet ++ (++)

Alapaineesta johtuen ensi maanantaina neuvolaan, muuten olisi ollut seuraava käynti ä-polilla kahden viikon päästä. Sain tikut kotiin ja ohjeistuksen joka aamupäivä tikuttaa pissan ja jos yhtään mikään epäilyttää, niin yhteys neuvolaan arkena ja muulloin synnärille. Ei saa kuulemma värjäytyä yhtään vihreäksi proteiinien kohdalta tikku.

Hemoglobiinin otti, muttei merkannut korttiin ja unohtui varmaan koko näyte sinne koneeseen :D. Nooh, eipä ainakin omassa voinnissa ole mitään ihmeellistä. Ei edes väsytä niin paljoa kuin jokin aika sitten.

Streptokokin tuloksen sain, on positiivinen tällä kertaa. Edellisessä raskaudessa oli negatiivinen, joten antibioottitippa on sitten tiedossa synnytyksessä. Puhetta oli, että tämä on juuri sellainen bakteeri joka tulee ja menee, yhdessä raskaudessa voi olla positiivinen ja toisessa negatiivinen. En sitten älynnyt kysyä, että oliko vasta-ainenäytteen tulokset tullut, oletettavasti kyllä, mutta ehtii ne sitten maanantainakin.
 
Eilen äippäpolilla kokoarviossa ja tänään olis neuvola. No saapa ainakin nähdä onko paino noussut, lisäks ajattelin kysyä jos vaikka mittais tuon hb:n ku oli viimeks laskussa. Näkis vähän et onko tosta nestemäisestä raudasta hyötyä. Verenpainettakaan ei eilen mitattu, joten sekin on ihan hyvä ku tänään mitataan. Tosiaan sellainen neljä kiloinen vauveli kai on tulossa, riippuu tietysti että mihinkä suuntaan arvio heittää:) Neidistä oli samoilla viikoilla sama painoarvio ja neiti syntyi n. 2viikkoa arvion jälkeen painaen 3,8kg. Tosin melkein jo varaudun henkisesti siihen että tää on hiukan isompi syntyessään. Alkanut vaan jostain syystä jännittämään ihan tuhottomasti kun kerran todennäköisesti yksin sinne sairaalaan meen. No eiköhän se siitä..

Jotain muutakin piti kommentoida vaan en enää muista että mitä..

Maijamehi ja katkarapu rv 38+6
 
Onnittelut kaikille vauvautuneille!!! :flower:

Tanjalle jaksut osastolle. Jospa se vaavi sieltä tulee pian!


Siteistä Sairaalassa olo ajan toki käytin niitä hehtaari-rättejä,mutta vuoto ei kyllä ollu niin runsasta et ois niitä tarvinnu,mutta sit ne pienemmät oli liian pieniä.
Kotona sit ihan normi libresseillä pärjäsin,vaikkei sitä vuotoo ollu kauheesti sillonkaan. Yösiteitäkin on.Nyt tässä viikon verran pikkuhousunsuojilla pärjänny. Kantsii ehkä muutamia erilaisia ostaa,paksumpia yösiteitä,normaaleja ja pikkuh-suojia. Kyllähän sen sit näkee mitä suojia vuoto vaatii :)

Maksuista Olin KYS:llä to-su ja lasku tuli 4 päivän mukaan ja mukana oli vielä sektio-päivää edeltävän pvän poli-käynti kun halusivat istukan ultrata vielä eli laskua oli 159e ja jotain senttejä päälle. Pirun kallista.


Joku kommentoi pupuilusta ja kuivuudesta..Jep,jo seuraavana pvänä hain liukkari-putelin! :p


Täällä ei vauva-arkea kummempaa. Pyykkiä tulee enemmän kun ehtii pesemään,vaippa-rallia riittää ja tissit suussa neiti roikkuu käsivarsilla :D Mies koettaa pysyä mukana. Ihanaa on,vaikkakin meinaa väsy iskee välillä.
Huomenna mennää tunnustamaan isyys..Ja neiti on 3vkoa huomenna! :heart:


Tipetsu ja Käpy-Kyllikki kohta 3vkoa :)
 
  • Tykkää
Reactions: TanjaSii
Aamupäivää.

Täällä käyty taaaaas neuvolassa, kaikki edelleen samalla mallilla, pissat puhtaat ja paineet ok, sf-mitta 32,5cm. Mutta painopa oli jälleen noussut kilon viikossa!! Voi prkl! Nyt siis painoa tullu jo 22kg!!! Ja siis olin jo lähtöön lievästi ylipainoinen...

Paljonko muilla on noussu paino raskaudessa? Mä varmaan johdan meistä heinäkuisista tätä tilastoa... :ashamed:

Ja tässähän ei tosiaan ole taustalla mitään raskausdiabetestä.. turvotusta varmasti jonkun verran, mutta ei nyt mitenkään sillä tavalla ettei jalasta nilkkaa erottaisi..

Terv. tonnikeiju ja rapu 38+3
 
NuttuKitty mulla tuli esikoisesta painoa noin 20 kiloa (silloin olin kyl normipainoinen ku aloin odottamaan), nyt viime raskaudessa jolloin olin reippaasti ylipainoinen painoa tuli n. 6 kiloa ja tässä raskaudessa jossa suurinpiirtein samalähtöpaino kuin tuosta keskimmäisestä niin painoa on tullut noin 10 kiloa. Kahdessa vikassa mulla on nyt sitten tämä ihana sokereitten seuranta (josta ehkä jotenkin johtuu tuo että painoa tullut huomattavasti vähemmän). Ekassa raskaudessa suurinosa painosta tais olla ihan syömällä aiheutettua ja tokassa raskaudessa nuo viimiset kilot tulivat ihan sen takia kun oli helteinen kesä ja kaamea turvotus. Nytkin on jonkin verran turvottanut. Mut enpä ajatellut tällä kertaa ottaa mitään stressiä tuosta painon noususta, toivon vaan että saisin itseni kuriin synnytyksen jälkeen ja pääsisin takaisin edes sellaiseen painoon jossa on vain kaksi numeroa (nyt on siis kolmi numeroinen luku).

Jälkivuodosta ja siteistä, oon käyttänyt sairaalassa niitä jätti isoja siteitä (niitäkin on kyl saanu olla siellä vaihtamassa tämän tästä), kotona sit mulla on ollu noita yösiteitä (olisko merkkinä rainbow, always ja libresse ei sovi mulle)
Parin tunnin päästä sinne neuvolaan..
 
Täällä painoa on kertynyt tähänmennessä yht. 13kg.Oon koko raskauden ollu tosi tarkka syömisistäni eikä vikoina kuukausina oo nyt maistunu ku hedelmät ja salaatit yms raikkaat ja kevyet ruuat.silti niitä kiloja vaan kertynyt ;) Rv 39+5 tänään :)
 
huomenna äippäpolille tuli siis soitto aamulla! ja huomenna klo 8:00 oltava paikalla ja ultrataan heti. jos vauva oikeinpäin niin pääsen kotiin mutta jos miten sattuun niin lääkärille jonottamaan sitten ja kääntöön.
 
Mulle on tullut n. 9kg painoa. Oon syönyt mitä sattuu :/. En oo koskaan ollut kova makean perään, mutta nyt raskaana ollessa jäätelöt, vanukkaat ym. on maistuneet ihan liian hyvin :ashamed:. Olin ennen raskauttakin lievästi ylipainoinen. BMI oli jotan 27.. Nyt on alkanut vähän liikaa nousta paino lähiviikkoina, kun on tullut turvotusta sormiin ja jalkoihin. Mutta onneksi synnytys lähestyy, niin ei varmaan(toivottavasti) ehdi nousta ihan älyttömiin lukemiin. Saas nähdä montako kiloa "jää osastolle...". Huomenna on neuvolaan meno taas.

BiiQ ja Pikku-höppänä 38+4

Onnea taas uusille vauvoille ja vanhemmille. Teitä on jo paljon meidän porukassa :flower:
 
Neuvolassa käyty.
Kaikki oli ok. Sf-mitta 31.:)
Painoa tullut tähän mennessä 8,2kg, ei turvotusta ollenkaan ym. Neuvolan täti sanonut et enemmänkin saisi tulla mutta paino ei vaan nouse vaikka syön kuinka ja paljon.:D
Poitsu edelleen perätilassa joten perjantaina kääntöyritys.

Siiseli84 ja "Rontti" 36+2
 
Täällä tullu painoa tähän mennessä sellaset 16 kiloa. Nyt oli noussu viikossa melkein kaksi kiloa..Osa on kyllä varmaan turvotusta sentään, mut varmaan joku 5 kiloo olis voinu jäädä tulematta, jos ei kans maistuis jäätelö ja vanukkaat. :p

PikkuHyypiö ja pötkiäinen
 
Tähän mennessä painoa tullut raskauden aikana vajaat 3 kiloa, mutta raskauden alussa BMI oli 34 joten olen äärimmäisen tyytyväinen ettei ole enempää tullut (vauva kuitenkin kasvaa normaalisti eli minä oon "kutistunut") ja olen toiveikas että KYS saa pitää ainakin semmoiset 5-6 kiloa kun sieltä vauvan kanssa kotio lähden :) syksyllä sitten vaunulenkkejä ja kotijumppaa voimien mukaan eli motivaatio on kova laihduttamiselle synnytyksen jälkeen ;)
 
Oon tosiaan tullu siihen tulokseen, vähän mitä oon lukenu muualtakin kokemuksia, että ois saanu olla tosi tarkkana ruokien kanssa jotta olisi tullut vaan se normi 12kg. Sehän tässä on kun herkut maistuu ja olen kyllä syönyt miten sattuu, mutta kilon viikkovauhti tarkoittaa kuitenkin laskennallisesti sitä, että päivässä pitäs syödä 1000kcal yli oman kulutuksen ja näillä elopainoilla, mullakin siis kolminumeroinen luku, jo perus lepokulutus vuorokaudessa pitäis olla noin 2500kcal...aattelin että tässä voisi piruuttain nyt viikon laskea kaloreita ja kattoa paljonko paino on taas noussu, mutta toivon että sinne ensi viikon neuvolaan ei tartte enää mennä :)

Hih, äsken kun heräsin päiväunilta ja nukuin oikealla kyljellä, oli mukelokin valahtanut kokonaan oikealle puolelle ja masu oli hetken ihan toispuoleinen :heart:
 
Äitiyspolikäynti takana:

RV 37+1
Paino: Sama kuin maanantain neuvolassa eli yhteensä tullut nyt 3,8 kg
Turvotus: +
RR: 124/86
Pissa: Puhdas
Lapsivesi: N
Painoarvio: 3 kg
Tarjonta: RT
Liikkeet: ++
Syke: CTG

Otettiin tosiaan sydän käyrää, ja Hippu pisti ihan tanssiksi. :D Sykkeet huiteli välillä jopa jossain 170 yli kun mylläsi masussa. Sitten taas tasoittui 130-140 tasolle. Koko masu heilu kun kaveri bailasi. :D
Ultralla katsottuna kaikki kunnossa, pää jo aika alhaalla ja saattaa olla jo vähän kiinnittynytkin. Kohdun ulkosuu sormelle auki, sisältä kuitenkin kiinni, kaulaa vielä jäljellä mutta pehmentynyt on. Lääkäri yritti ottaa 3D-kuvaa Hipun kasvoista, mutta oli sen verrran kääntyneenä ja niin alhaalla, että ei onnistunut oikein, kone kuulemma otti häiriön kohdun seinästä ja teki kuvasta epäselvän. Mutta kaikki siis 2D:nä kuulemma kunnossa. Saisi kuulemma vielä pari viikkoa pysyä kyydissä, niin sitten voisi jo vähän alkaa suunnitella käynnistysajankohtaa, mikäli ei muuten itsellään lähde käynnistymään. Seuraava aika siis 18.7. ja sitten katsotaan tilanne uudestaan. Ensi viikolla poikkean sitten neuvolassa.

Kävin Tays-keikan päälle akupunktiossa, ja tehtiin sellainen hoito, joka myös vähän alkaa valmistella paikkoja. Jännä nähdä tekeekö mitään, tosin tekijä sanoi että ei tämä hoito tee mitään jos tilanne kohdussa ja vauvalla ei ole valmis. Korkeintaan jotain supistuksia voi aiheuttaa.

MiNi87 ja Hippu 37+1
 
Viimeksi muokattu:
voi ahdistukset voi olla noita supistuksia. aamulla tuli kaks kertaa mut maha ei ollu ytää pinkee tai mitään. toivon ettei oo mitää vakavaa. :)

mulle on tullu yhtensä jotain 13kiloa. toivottavasti ei tulis enää. viikko ja yks päivä laskettuun aikaan. kivat menkkakivut välillä. toivottavasti toi vauva syntyis tällä viikolla :) odotan niin että nään oman lapseni ja se et minkänäkönen tyttö sieltä on tulossa. kaveri sai tänään tietää että hänellä on poika mahassa. oli toivonut tyttöä mutta aina ei saa sitä mitä toivoo. ite tiesin heti ekoilla viikoilla että on tyttö. oli vaan semmonen olo. :)

viikonpäästä on tulevan vauvan nimpparit ja huomenna ois viikkoja täynnä 39+0 en voi ajatella :)
 
Painoa on tullut mulle 20 kg. Enemmän kuin esikosta. Kyllä mä olen syönyt ihan surutta just sitä mitä olen halunnut. Loppuelämä on sitten aikaa kytätä syömisiään =) Sitä paitsi mulla on kova luotto siihen, että kilot lähtevätkin äkkiä. Esikoisen syntymän jälkeen paino putosi kahdessa viikossa 14 kg ja loput sitten heti siihen perään ajan kanssa. Turvotusta on nyt kyllä painosta jokunen osa, tänä aamuna jouduin ottamaan vihkisormuksen pois kun kiristi heti aamusta. Niin ja olen siis normaalipainoinen ennestään, oisko bmi 23.

Kävin tänään neuvolassa, eipä siellä mitään erikoista. Paineet oli vähän nousussa 130/82. Painoa oli tosissaan tullut taas 1 kg viikossa, mutta turvotustahan tuo on. Sf-mitta taisi olla 33.

Siteistä ja jälkivuodosta: varmaan vaihtelee tosi paljon, kuka vuotaa mitenkin runsaasti / pitkään. Samahan se on kuukautisten kanssa. Mä käytin sairaalassa oloajan niitä "jättirättejä" ja sitten kotosalla muutaman viikon paksumpia yösiteitä. 5 viikkoa taisin vuotaa viimeksi, eli aika pitkään. Loppuajan pärjäs sitten jo pikkuhousunsuojilla.

Mä haluaisin jo synnyttämään. Piste.

Ullis ja Juniori 39+5
 
  • Tykkää
Reactions: poucodeamor
Mulle tuli raskauden aikana 17 kiloa. Ekan kahden viikon aikana painoa putos 12 kiloa, ja nyt tää paino on jämähtänyt tuohon +5:een... Toki se ärsyttää, mutta on silti todella hyvä olo, kun oon päässyt aloittaan juoksemisen ja koirien kans tulee lähdettyä pitemmille vaunulenkeille, eli eiköhän nuo loputkin joskus lähde :)

Pikkumies täytti tänään 21vrk ja perjantaina isyydentunnustus. :) Nimestä ja kastepäivästä ei mitään tietoa... :(
 

Yhteistyössä