Auts auts auts, hoitaja kävi painelemassa kohtua ja hyvältä tuntuu kuulemma. Jälkivuoto ainakin täällä sairaalassa niukkaa. Saa nähdä muuttuuko kotona. Mutta en mä täälläkään ole paikoillani ollut vaan liikkunut heti. Samalla äsken käytiin synnytyskeskustelu läpi ja sain tarkemmat tiedot mitä oli multa mennyt ohikin jotain.
Synnytyksen kokonaiskesto 9h 42 min.
1. vaihe 8h 20min.
2.vaihe 58min. (ponnistusvaihe), ponnistusasento
uoli-istuva
3.vaihe 24min.
Vuodon kokonaismäärä 300ml.
Pojassa havaittiin keltaisuutta ja nyt huoneessa on sinivalon alla. Inhottava maski silmien päällä ja kurjalta tuntuu vaikka vauvaahan tässä autetaan.. Illalla seuraavat arvot mitataan ja katsotaan josko ois parempi. Nyt siis kaksi valoa ja poika täällä meidän huoneessa. Jos menee arvot ylöspäin niin siirrytään kolmeen valoon ja keskolaan. Toiv. ei. Ois niin ihanaa kun nyt laskis nuo tyhmät arvot ja saatais pois side silmien päältä.
Inhottavaa kun vauva itkee ja huutaa eikä oikein voi syliin ottaa niin tulee itselle tosi turha/avuton fiilis. Saattaa olla et jos ei tuota toista valoa saa yöksi pois niin vievät vauvan nukkumaan lastenhoitohuoneeseen.. Ollaan miehen kanssa tuijotettu tuota valosänkyä niin et meidänkin silmät ihan killillään ja eihän se hyvää silmille tee meilläkään..saatiin semmoset lasit, täytys niiden läpi tiirailla..
Täällä sairaalassa on muuten ihan kamalat ruuat, joka päivä, ihan oikeasti kamalat, kyse ei oo nirsoilusta
ja nyt olis ruokahaluja ihan eri lailla kuin raskauden lopulla.
Imettämistä oon harjoitellut mut vauva ei saa maitoa ilman rintakumia ja mulle on tullu stressi koko hommasta. Pyysin et nyt annettais ainakin tuon valohoidon ajan pullosta ja siihen suostuttiin.. Yritän toki imetystäkin mut vauvan nestetasapaino yms. turvattava nyt kun bilirubiinit saatava kakan ja pissan mukana ulos elimistöstä. Rinnat on tosi kipeät ja välillä tosiaan maitoa tulee ja välillä ei. Lypsylläkin oon käynyt.
Nyt vaan toivotaan kovasti et nuo arvot normalisoituis ja päästäis kotiin. Vauvan painokin laskenut syntymäpainosta 9% ja se saatava nousemaan.
Hermostuin äsken väsyneenä (en edelleenkään ole nukkunut ti aamun jälkeen kuin varmaan hätäsesti joku 2h..) kun kaikki oli täällä huoneessa perseellään eikä kukaan tullut tänne henkilökunnasta kutsuista huolimatta ja vauva huusi keuhkot käheänä ruokaa. Marssin kansliaan ja tulin sieltä maitopullon ja muiden kanssa ja nyt meille on varattuna tuolla yhdessä huoneessa jääkaapissa rivissä omat pullot josta voidaan hakea aina kun vauva pitää ruokkia.. asiat alkoi järjestyä kun äkänen väsynyt mamma meni kansliaan
jammaillen kysyi Onko teillä jo synnytyksen kokeneilla jotain vinkkejä ensikertalaiselle? Jotain mitä haluaisitte sanoa? Itsekin ensikertalaisena toissapäivänä synnyttäneenä neuvoisin että kannattaa ottaa se asenne että vaikka kuinka tekis kipeää niin nyt ollaan synnyttämässä ja eteenpäin mennään vaikka mikä olis. Kuulostele kipua, älä anna sille periksi äläkä taistele vastaan vaan odota seuraavaa ja yritä levätä supistusten välissä jos mahdollista. Jokainen supistus on lähempänä vauvan syntymää. Pyydä ajoissa kipulääkitys jos sitä haluat, hoitohenkilökunta kertoo milloin mitäkin kivunlievitystä voi antaa. Kerro rehellisesti miltä tuntuu tai jos jokin askarruttaa.. Älä pidä mieltä askarruttavia juttuja sisällä, henkilökunta on sairaalassa sua varten. Rehellisesti, synnytys ei ole kivuton mutta siitä selviää kyllä ja kun lapsi on syntynyt, on ihan totta että kipu katoaa samantien. Onnea koitokseen kun aika on kypsä
Marie82 Mulla alkoi tulla limatulppaa niin siitä oisko ollu jokunen päivä kun alkoi tihkua lapsivettä ja siitä seuraavana päivänä olin tositoimissa. Muistaakseen
Väsyneenä kaikki tuntuu isommalta kuin on. Nyt jo parempi fiilis (kun oon tätä osissa hieman kirjoitellut) tuosta sinivalostakin. Ei se ole mikään vakava asia kun sitä hoidetaan. Sitä on vaan semmoinen suojeluvaisto vauvaa kohtaan ja kun vielä eka baby on kyseessä.
Ihanaa kun mieskin saa olla täällä perhehuoneessa, hänestä oli tosi iso tuki ja turva myös synnytyksessä.
Mites Nelli? Oletko jo toimissa?
StaRR ja poitsu 2vrk sinivalon alla