Heinäkuun Hellemasut-15 *Helmikuussa*

Moi!

Meillä oli eilen kauan odotettu rakenneultra, josta kotiuduttiin pelonsekaisin fiiliksin. Kaikki vauvalla oli tavallaan kai hyvin, sydän, aivot, selkäranka ja muut sisäelimet oli hyvin kehittyneet ja kaikki varpaat ja sormet löytyi. Yhtäkkiä ultraaja vaan totesi että "nyt kun teillä näkyy täällä pari pientä ultrakaikua, joudutaan teidät lähettämään erikoislääkärin tutkimuksiin". Pikku kaverilla löytyi aivoista kaksi jotain rakkulaa/kystaa, sydämmestä joku kalkkipiste ja reisiluut oli 28,40mm kun joku raja niiden kokoon on 29mm. Nämä aivorakkulat ja kalkkipisteet on kuulemma ihan normaaleita kehityksen joissain vaiheissa eikä niistä muuten huolestuta, mut nyt kun ne kummatkin oli samaanaikaan ja tuo luiden alle millin liian pieni koko yhdistettynä niihin, mennään huomenna aamulla
äitipolille jatkotutkimuksiin. :'(

Pelolla odotan mitä sieltä tulee, kun tämä ultraaja alkoi pelotella kaikenmaailman kromosomihäiriöillä ja downin sydroomoilla. Aika outoa kun seulat meillä oli normaalia paremmat, eikä ultraaja edes kommentoinut niitä mitenkään. Huoh. Pelottaa. Toisaalta, ultraaja sanoi että 95% lapsista joilla on näitä juttuja sikiövaiheessa huomattu, syntyy kuulemma täysin terveinä. Ehdotteli meille jo lapsivesipunktiotakin. Kamalaa.
Sinäänsä en kyllä yhtään ymmärrä että miten tämä voisi olla niin vakavaa, jos nuo löydökset on yksitellen normaaleita? Ja mistä sitä voi tietää minkä kokoinen koipi kenellekkin kehityksen aikana kasvaa. Ärsyttää ultraajan tapa jysäyttää tuollaiset uutiset yhtäkkiä päin näköä ja alkaa kertomaan kauhuskenaarioita, kun ensin sitä ollaan niin kehuttu kaikkia muita rakenteita ja annettu fiilistä että kaikki Möllillä on enemmän kuin hyvin.
Noh, huomenna saadaan uutta tietoa kun päästään kunnon lääkärille. Ja nyt mennään kyllä sinne 4D ultraan kun on tätä epävarmuutta. Huoh. :'(

Mutta jotain hyvää tähänkin päivään, saatiin viime viikolla yksiömme myytyä ja äsken saimme tietää että saimme toivomamme ihanan ihanan ihanan asunnon Ullanlinnasta. Pitää yrittää pysyä positiivisena. En kyllä yksinkertaisesti suostu uskomaan että Möllillämme olisi muka joku hullusti. Piste :heart:

Minnimys & Mölli 20+3
 
Minnimys Voimia ja tsemppiä sinne teille :hug: Onhan tuo shokki kuulla tässä vaiheessa et jotain häikkää saattaa olla mut lähetään siitä et kaikki on kunnossa. Onneks pääsette jo tänään saamaan vähän enempi selvyyttä ettei tartte viikonlopun yli odotella ja miettiä. Tuo on kyllä ärsyttävää jos ultraaja on töksäytellyt ja väläytellyt kauhukuvia ennen kuin mitään tarkemmin tiedetään :(
Kovasti peukkuja et kaikki olis kuten pitääkin. Yritä olla stressaamatta vaikka tiedän miten turhalta tuo neuvo kuulostaakaan..
Asuntouutiset on kivoja =)
 
Minnimys, Jospa se ultraaja halus ottaa vain varman päälle? Kuulosti kyllä toi mm määrän heitto aika marginaaliselta. Kai siihen voi näillä viikoilla vaikuttaa muutama päiväkin? Siis ultrataanko 20+1 vai 20+5? Onneksi pääsette heti jatkotutkimuksiin!

Kiitos Terhitär vinkistä kirjoittaa kirjeitä, niitä kun olen kirjoittanut aiemminkin, vuosia sitten mutta unohtanut koko tavan.

Taisin eilen löytää sen puvun, pitää vain ens viikolla käydä makutuomareiden kans varmistamas.
 
Minnimys: toivottavasti ei kuitenkaan olisi mitään vakavaa.

Uusi äp on kiva, mutta odottelen ensin ultraa ja katselen sitten otanko. Mun silmiin vähän poikaväreissä on. Otan sen kyllä ehdottomasti, jos poikaa luvataan.

Mulle tulee maaliskuulle vaikka millaista menoo. Olis ultraa, neuvolaa ja kolposkopiaa. Papassa oli muutoksia, niin varmaan koepalaa nappastaan :( pelottaa ihan sikana vaikka luinkin netistä ettei sen pitäisi olla iso riski vauvalle.
 
Minnimys Tavoitan kyllä sun fiilikset. Voimia ja todellakin jospa oli vaa liioittelua siltä ja kaikki on hyvin. Millin heitto tosiaan luulis olevan päivästä parista kiinni.

An79 Tsemppiä sullekin. Ainahan tuollaiset huolettaa. Toivottavasti kaikki on hyvin sullekin!

Täällä vaivat tuli jäädäkseen. pöh taas. Mutta ei yllätä. Tätähän tää loppu taas on.

Nelli&Timpsu 21+4
 
Viimeksi muokattu:
Minnimys toivottavasti on ihan normaalia kaikki jatkotutkimuksissa. Ja hyvähän on että kuitenkin tutkitaan. Olen kuullut että noista kystista ainakin ylimääräinen ultra tulee.

An79 tottakai tuollaiset huolettaa, mutta toivottavasti kaikki hyvin ja edelleen hyvä on että tutkitaan tarkemmin.

Meilläkin oli tänään rakenneultra ja kaikki hyvin. Oli kyllä porukkaa kun uusiultralaite kyseessä (oli harjoittelijaa, lääkäriä ja jos jonkinmoista tyyppiä). Mutta ompahan ainakin tutkittu tarkkaan.

ipna 20+5
 
Ipna Toihan on toisaalta tosi antoisaa kun usesmpi häärää ja opiskelijat varsinkin kun viisammat on velvollisia selittää asiat tarkasti :D. Ja onnea että kaikki oli hyvin!

Taikakai Tervetuloa mukaan! =)

Lenkkeily sai aikaiseksi ekat kipeet supistelut sit kotona jo levossa. Liitoskivut ovat ihan omaa luokkaansa edelleen. Ja epäilen vti:tä.. koskaa ei ole ollut mutta sen verran kirvelee ja ulkoilun jälkeen vaan paheni että eiköhän lie sitä? Maanantaina Kela neuvola ni pitää pyytää lähete labraan.
 
Kiitokset tsempeistä!

Tänään siis aamulla päästiin kokeneemman lääkärin ultrattavaksi. Laitteet oli paljon paremmat sekä lääkäri todella ammattitaitoisen tuntuinen. Tällä kertaa lääkäri ei sydämestä kalkkipistettä löytänyt ollenkaan, eikä myöskään hänen mukana ollut kandikaan. Rakkulat/kystat palleroisen päästä löytyi, mutta kuulemma normaalit. Tuottaa jotain selkäydinnestettä kuulemma ja poistuu jossain vaiheessa kun sikiö kehittyy. Koivet mittasi myös, tällä kertaa sai tuloksia 29,6-30mm väliltä, mutta kun mitta jäi kuulemma keikkumaan siihen rajalle että onko normaalia vai ei, niin lääkäri suositteli lapsivesitutkimusta. Luoja että oli kamala kokemus se näytteenotto, pelotti kyllä aivan pirusti kun pitkä neula törkkäistiin suoraan vatsan päältä meidän pikku Möllin nenän eteen. Näytteen otto ei sattunut kyllä yhtään, ja kun istukka sijaitsee takaseinässä niin oli ilmeisesti sen puolesta turvallista ottaa. Nyt sitten viikko pitäisi jaksaa odottaa tuloksia. Soitan Naistenklinikalle kyllä varmaan jo torstaina jos tulokset olisivat jo tulleet...

Tämä lääkäri sentään kyseli omaa pituuttani, sekin varmasti vaikuttaa siihen kuinka pitkät koivet meidän Möllillä on. Ja kun pituutta mulla on se 160cm niin mikään hongankolistaja sieltä tuskin syntyy. Oli ihanaa nähdä kuinka paljon Mölli liikuskeli mahassa, pakko senkin on hyvää meinata. Saatiin hetki katsella Mölliä myös 4Dnä ja saatiin siitä myös nassukuva kotiin mukaan :heart: Nyt sitä vaan sitten odotellaan ja toivotaan parasta :heart: Sairaslomaa kävin Diacorista hakemassa huomisen päivän, kun edessä olisi ollut 10 tunnin työvuoro yhdellä 15min tauolla. Tuskin olisi kovin hyvää tehnyt lapsivesipunktion jälkeen olla jalkojen päällä ja koko ajan liikkeessä koko 10 tuntia :x Ja kun ei tää oma mielentilakaan niin hirveän loistava ole, niin parempi pysyä kotona ja saa vähän rauhassa sulatella asiaa.

Nyt leffa pyörimään ja kakkupalaa nassuun!!

Minnimys & Mölli 20+4
 
Viimeksi muokattu:
Peukkuja minnimys ettei olisi kuitenkaan mitään vialla!! Voimia tulosten odotteluun:hug:

Omaa napaa: odotettu vapaapäivä käsillä, josta tosi hyvä mieli. Tytöllä alkoi hiihtoloma ja itselläkin peräti viikonloppu vapaa.

Täälläkin muutamana päivänä nyt supistellut/kiristellyt vatsaa lähinnä töissä rasituksen yhteydessä. Myös silloin kun rakko täynnä eikä heti pääse hotelli helpotukseen niin tahtoo supistella. Eivät ole toki kipeitä supistuksia, mutta sen verran että tietää. Liikuntamäärää (lenkkeilyä) on taas täytynyt vähentää issias (?) vaivan takia. Varsinkin kun ensin päivän kävelee töissä niin on takareidet ja kankut niin kipeät, ettei pitkälle kävelylenkille enää kykene lähtemään. Täytyy yrittää liikkua vapailla enemmän ja vaihtaa osa kävelylenkeistä uintiin ja jumppaan niin ei kuitenkaan tulisi tuota painoa ihan hirveää vauhtia ja kuntokin säilyisi edes jonkunlaisena. Onneksi töissäkin tosiaan tuota liikettä tulee (pitkiä käytäviä, portaita).
Onko mulla kokemuksia issiaksesta ja siitä kestääkö se loppuun saakka ja häviääköhän se mahdollisesti kuitenkin synnytyksen jälkeen ja painon laskettua?

Toivotavasti 21 viikkoa
 
Minnimys Onneksi oli asiallisempi ultraaja ja kaikki mahdollinen nyt varmasti tutkitaan. Jospa se olisi vain harmitonta. Jaksuja odotteluun.

Toivottavasti Minulla ei ole issias helpottanut raskauden aikana, pahentunut vain loppua kohti. Mutta saliin se on sit jäänyt joka kerta eikä ole siitä tarvinnut kärvistellä enää vauvan kanssa. Samanlaisia oireita se aiheuttaa minulle mitä kuvailit sinäkin. Myös nuo supistelut samantyyppisiä mulla.

Eilen oli huono ilta kun supisti, koski alamahaan ja kirveli alapäätä. Kävin antaa pissanäytteen tänään. . Odottelen vastauksia vielä. Jos ei ole vti ni mikä ihme?!

Mukavaa viikonloppua kaikille =)

Nelli & Timpsu 21+5
 
Moi vielä. Ei ole vti. Epäilen jotain emättimen bakteeritulehdusta, niinku epäili se hoitajakin keltä tulokset kysyin :(. Toki tässä googlettanut kaikkea ja en haluis odottaa maanantaille neuvola-aikaa.. Huolestuttavaa tässä näiden alapääoireiden lisäksi on nämä lisääntyneet supistelut ja paineentunne alamahalla. Miksihän sitä näytettä ei voi ottaa päivystyksessä jo nyt näillä oireilla?

Onko kokemusta kellään raskausaikana näistä tulehduksista? Rv16 jälkeen keskenmenon, ennenaikaisen syntymän ja kohdunkaulan lyhentyminen ja Kohdunsuun avautuminen riskinä jos sellainen olisi. Oireita ollu jo ainakin viikon mutta supistukset ja paineentunne vasta nyt lähipäivinä.. Ainahan sitä alkaa kelata pahinta :(
 
StaRR ei jaksa kirjautua
Minnimys: Tsemppiä ja jaksamista tulosten odotteluun. Toivotaan että kaikki on kuten pitääkin =)

nelHM: Mulla oli alkuraskaudessa lääkärin mukaan jokin bakteeritasapainon häiriö joka meni emätinkapseleilla ohi että oliko sittenkään, mut ei ollut kyllä mitään painetta yms. Et ei varmastikaan sama kuin sulla, edes oireiltaan. Menisitkö jo tänään päivystykseen? Nyt on kuiteskin vasta perjantai ja jos supistelutkin lisääntyneet niin kai ne jotain tekee? Maanantaihin on kuitenkin aikaa vielä ja aina parempi tarkistaa jos vähänkään arveluttaa.. Mut mä oonki sellanen stressaaja jos itsellä jotain etten jaksais viikonloppu odotella :D
Yritä olla miettimättä pahinta..

Mulla itsellä jatkuu jalkapohja+kantapääkivut, särkee aika lailla koko ajan melkein. Silti oon yrittänyt edes vähän päivässä käydä kävelemässä lenkillä kun se on hyväksi mulle. Vauvan liikkeitä tunnen nyt selvästi välillä, enää ei tartte miettiä oliko se vauva vai mun suolisto :D Mut niitä kovempia ja vahvempia liikkeitä odotellessa. Luulin oikeesti et oon joku poikkeus kun näin myöhään aloin tuntemaan noita liikuskeluja mut se on vissiinkin normaalia ensisynnyttäjälle..
Silti dopplerillakin tulee kuunneltua muutamasti päivässä. Eilen oli hauska juttu kun olin just illalla kuuntelemassa vauvaa niin kuulin vauvan liikkeen kuulokkeista ja n. sekunti myöhemmin tunsin saman muljahduksen masussa. Jänniä juttuja.
Tehtiin miehen kanssa äsken yhdessä ruokaa joka on nyt uunissa, jos tässä pienet levot ottais tuolla sängynpäällä ennen ruokailua.
Ihanaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!

StaRR 22+3
 
StaRR Kiitos. Voiskai sitä mennä mutta en mielellään mene päivystykseen. . Liikaa tuttuja ja muutenki ahistaa koko paikka. Koitin KYSille sinne synnärin päivystykseen mutta neuvonnan kautta piti kun en numeroo löytänyt. Yhdisti KYSin päivystykseen jossa se hoitaja tokas vaa että en saa edes jutella päivystävälle kätilölle kun viikot alle 22 (maanantaina tulee 22 täyteen) ja onpahan teillä siellä oma päivystys. Itku pääs ja sanoin että ei teistä ole apua. Kahtelen nyt tätä oloani. Tuo paine tuolla alamahalla on inhottava. Pläräsin viime raskauden papereita ja löysin jonku KYSin synnärillä käynnin vajaa 30 viikolla samoilla oireilla ja joku tulehdus sillo oli ja paikallisantibiootit tonne alapäähän sain. On niin turhauttavaa ja paha mieli että just nyt tyydyn vain seuraamaan oloani :(

StaRRille vielä jalkasäryistä.. mullakin pistelee jalkoja ip:llä viimestään.. huomattavaa turvotusta ei vielä ole mutta jalat täynnä mustelmia kun pinnalliset laskimosuonet pamahtelee. Onko sulla samanlaista?
 
StaRR laiskottaa
nelHM: Ei mulla oo mustelmia tai turvotusta mutta tosiaan niin kipeet että. No onhan nuo sunkin viikot jo käytännössä muutamaa päivää vaille 22 :O Ihme touhua siellä. Mut lähet vaan johonkin päivystykseen ja sanot et aiemmassakin raskaudessa oli tulehdus samoilla oireilla. Jos sattuis taas olemaan sama juttu niin olo alkais sit helpottaa eikä tulehdus pääsis pahemmaks.. eihän tuonne päivystykseen mielellään mene mut sieltä saa avun. Illalla siellä voi olla porukkaa paljonkin niin mene vaan nyt =)
 
"Salla07"
ma on rt-ultra, iiks =) ihme kummat 7h päivät keittiössä ei tunnu juuri missään, ei oo selkäkipuja tms vielä. satunnaisesti ehkä liitoskipuja, kolottaa/paineen tunnetta koko alapäässä niin että tekis mieli pitää kädellä kiinni.
supistelee kyllä, ihan muutamasti tosi kipeästi mutta sellaisia "kyllä huomaa" suppareita tulee jokapäivä. joskus useampi putkeen, välistä vain yksi.
katsellaan siis mitä ma tulee vastaan, toki kun on jo useampi lapsi ei kovin suurilla ikäeroilla, paikat varmaan on entistä aikaisemmin ns valmiina. katseleekohan ne siellä rt-ultrassa kohdunkaulan pituutta jne, jos kysyy ja kertoo näistä tuntemuksista. vai pitääkö varata ihan oma aika niille? nyt jo jotain 20+2 ehkä?
 
Taikakai tervetuloa mukaan!

Toivottavasti: mulla joka raskaudessa ollut ongelmia tuon iskiaksen kanssa ja se on aina pahentunut loppua kohden, mutta hävinnyt synnytyksen jälkeen...täytyy vaan pitää sormet ja varpaat ristissä, että pystyy harrastamaan liikuntaa mahdollisimman pitkälle, koska se on oikeastaan ainoa apu tuohon vaivaa...
 
Salla Veikkaisin että meillä täällä pitäs varata eri aika cervix tilanteen tsekkaukseen. Mut helppohan se ois alakautta ultraten katsoa niin sais taatusti oikeat mitat. Käsikopelolla ei nii tarkkaa saa. Minä kysyisin kyllä ;)
 
"salla07"
Jep, mietin vaan kun viikkoja on 20+ niin tekeekö ne vielä edes mitään, siis edes noita tarkistuksia .
Mulla on just alkamassa 2vkon työharjoittelu, sitten pitäisi lähteä Islantiin sen jälkeen, olla hetki kotona ja koko huhtikuu työharjoittelua.. onneksi sentään aaamun eka aika, kasilta.
 
Uusi maaliskuun pino. Mutta mobiililaitteilla kikkailen ja en saa maalattua punaisella ja just nyt en saa kuvaakaan etusivulle. Jos häiritsee niin ilomielin luovutan pestin toiselle. Mutta voin päivitellä maaliskuun =)

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2439527-heinakuun-hellemasut-15-maaliskuussa/

Salla Mulla tarkistettiin cervix jo Rv16 lääkärissä koska aiemmat raskaudet supistelu Rv20 jälkeen loppuun asti. Halus nähdä lähtötilanteen johon verrata jos ja kun kontrolleja taas tulee.
 
"salla07"
Uusi maaliskuun pino. Mutta mobiililaitteilla kikkailen ja en saa maalattua punaisella ja just nyt en saa kuvaakaan etusivulle. Jos häiritsee niin ilomielin luovutan pestin toiselle. Mutta voin päivitellä maaliskuun =)

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2439527-heinakuun-hellemasut-15-maaliskuussa/

Salla Mulla tarkistettiin cervix jo Rv16 lääkärissä koska aiemmat raskaudet supistelu Rv20 jälkeen loppuun asti. Halus nähdä lähtötilanteen johon verrata jos ja kun kontrolleja taas tulee.
ei mulla vaan ollut mitään lääkäriä, on varmaan sitten siinä viikolla 25 tms. ja nlan täti kyllä tietää, että mua on kaikilla edellisillä kerroilla supistellut aikaseen ja keskimmäinen meinas synty rv34. onneksi kolmen viikon lepo auttoi ja pysyi hetkisen pidempään vatsassa.
 

Yhteistyössä