** HEINÄKUUN 2009 TAAPEROT **

babjuska, niinhän nää lapset kasvavat, ihan hirmuista vauhtia!
Meilläkin poika aloitti viime viikolla koulun, kyllä sitä jännitettiin, mutta hienosti on lähtenyt käyntiin. :)
Ja mulla työt, tosin vähän nyt on vääntöä ton tuntimäärän kanssa, oli alunperin puhetta että 30h/vko mut nyt oliskin 38, mä toivon että onnistuu vaihto, pari ohjaajaa kun toivoo lisätunteja niin multa saisivat!
Eka viikko meni kyllä kaiken uuden oppimisessa ja vielä on paljon asioita harjoiteltavana, mutta eiköhän se tästä!
Tyttö on pärjännyt hienosti kotona miehen ja mummun kanssa, sen suhteen olen hyvillä mielin. :)

iiris-77, tsemppiä teille hoidon aloitukseen, varmasti sujuu kivasti ja ihana homma kun teilläkin Joonas on vain osan viikkoa, ei käy liian rankaksi kellekään. :)

Ja tsemmpiä laihariin, eiköhän se paino ala tippumaan kun tommoset matkat poljet, hienoa!!

Ei tässä kai muuta, kovasti on meillä muovieläimet nyt pop ja tyttö matkii niiden ääniä, varsinaisia sanoja ei tule kuin muutama, ymmärrystä kyllä on ja se aina yllättääkin miten paljon nuo pienet ihmiset tajuavatkaan! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
Vitsit, oon iloinen kun niin moni täällä kertoi imettäneensä lähes sen vuoden ikään!! B) B) Ite mä en vieläkään malta lopettaa, ja nyt ei ole hyvä hetkikään kun Joonas alotti tänään perhepäivähoidon. Iskä sen onneks sinne vei, ettei mun tarttenut jäädä itkemään oven taakse.

Oon nyt anonut osittaista hoitovapaata vuoden loppuun, mutta mutta... jos nyt vaan suinkin saisin nää raskauskilot (10) pois, niin haluaisin siinä vuodenvaihteessa ruveta sisarusta yrittään niin sit Joonas vois olla hoidos vielä kevään ja ens syksynä sitten todennäköisesti taas saatais olla koko perhe kotona. Tosin kun se on jo reilut 2 niin ehkä olis pari tuntia päivässä hoidossa/puistossa... Mulla onkin jo 33 tuota ikää, niin ei tässä passaa odotella, haluaisin meinaan kyllä vielä kolmannenkin lapsen (tylsä kun en aikasemmin päässyt jo lisääntymään;)

Se on nyt sitten iiris ja joonas 13 kk. Toivottavasti pian jo iiris ja joonas ja...:D
Iiris-77:lle tsemppiä laihdutukseen ja raskautumiseen. Mulla oli sama tilanne eli kun esikoinen syntyi olin täyttänyt 31v, kakkosen syntyessä olin melkein 35v ja vielä yhdestä haaveilen. Tosin saa nähdä kestääkö kroppa ja pää... Niin ja toi taloprojekti on pakko saada kyllä sitä ennen loppusuoralle. Se että ois kahden tenavan ja yhden vastasyntyneen kanssa kotosalla ja mies kaikki päivät ja illat raksalla ei ainakaan mun kohdalla toimi. Näiden kahden kanssa tää on vielä jotenkin mennyt vaikka me koko perhe sitä meidän iskää kovasti ikävöidäänkin.

Imetyksestä; meilläkin jatkuu vielä. Imetän aamulla heti, kun neiti herää, päiväunien jälkeen, illalla ennen nukkumaan menoa ja yöllä tarpeen mukaan :ashamed: joo, tiedän ei enää pitäis ja en enää tahdo jaksaakaan tätä valvomista. Nyt olenkin aloittanut yöimetyksen lopetuskamppanjan. Tosin pakko tehdä sekin vähitellen, kuinka nyt omat voimat antaa myöten...

Ai joo, kylpemisestä mun on pitänyt monta kertaa kysellä. Eli käytättekö jotain pesuainetta tai shampoota? Meillä mennään vielä vesi + kylpyöljy linjalla, mutta hankin kyllä oisko ollut joku Natusan tai vastaava Top to toe pesuainetta. Montako kertaa viikossa teillä kylvetään / suihkutellaan? Joka ilta vai harvemmin?

Vaatekoosta; meillä mennään kanssa 80cm bodeilla ja 74cm housuilla. 74cm kokoisia kauneimpia bodyjäkin, oon vielä käyttänyt, kun ostin sellaisen jatkopalan, jolla saa tuota bodyn käyttöikää pidennettyä.

1v-neuvola on vielä käymättä. Josko ensi viikolla tavoittaisin neuvolan tädin, jotta saisin sen varailtua.

Palailen myöhemmin,

SusieQ & typykkä
 
Moikka!

Meillä kylvetetään tai suihkutellaan pari kertaa viikossa ja joskus jopa neljä kertaa viikossa. Riippuu ihan mitä puuhailtu. Kesähelteillä enemmän ja nyt vähän vähennetty kun viilennyt ilmat.
Meillä käytetään joskus tuota vauvapesu-ainetta, mutta usein ihan pelkällä vedellä.

Nyt on ollut kovasti mediassa tuota sikainfluenssarokotejuttua ja yhteyttä narkolepsiaan selvitellään. Otitteko itse tai lapsenne rokotetta? Onko ilmennyt haittavaikutuksia?
 
Heissan!

SusieQ, älähän stressaa tuosta imetyksestä, tai siis että sun pitäisi muka lopetella, jokainen imettää justiin niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. Tsemppiä kuitenkin yöimetyksen lopettamiseen, kyllähän se usein on niin että ne yöunet siitä paranevat, jospa se auttaa jaksamaan lopetusprosessin. :)

Meillä on kesällä suihkuteltu melkein joka päivä ja kun hiekkiksellä tyttö kovasti myllää ja touhuaa niin ihan jo senkin takia ettei ole joka paikka sitten hiekassa. Mitään pesuaineita tai öljyjä ei olla käytetty kuin pari kertaa vauvana kun tuntui iho olevan kuivaa sorttia, vaan tätä nykyä on onneksi tosi hyvä ja pehmeä. :heart: :D

Mapitus, pitkään silloin syksyllä rokotetta pohdin ja olin epävarma ottaako vai ei, no otettiin sitten kaikille eikä onneksi ole kyllä mitään sivuoireita ilmaantunut. *kopkop*

Mukavaa elokuun loppua kaikille! :wave:
 
jaahas..palstaa taas muuteltu..aina kun vanhaan ehtii tottua niin heti ollaan uutta tekemässä,en tykkää!!
no täytyy vaan taas opetella uudelleen kaikki jutut..

mutta siis mistäs olikaan puhetta? :)
sikarokotteista nyt ainakin,meillä ei otettu kenellekkään,mies luki siittä niin paljon pahaa että sanoi et meidän lapsille sitä ei pistetä,onneks ei sit laitettukkaan..

ja kylvetyksestä,jimillä on edelleen siihen kammo :( poikaa ei saa millään kylpemään..suihkussa käydään päivittäin,kun jimi pitää sit rasvata myös kunnolla joka päivä.mitään muuta ei käytetä saippuana kun välillä ceridalin (apteekista ostettua)pesunestettä tai öljyä.
kalliita noi rasvatkin on atoopikolle..juuri hain 2kk satsin ja makso taas reilut 240e :O no mutta pysyypähän pojan iho hyvänä!

mä oon tässä mietiskellyt sitä töihin paluuta,vaan ei millän raaskisi vielä..

babjuska+jimi 1v1kk
 
Viimeksi muokattu:
No johan löysin perille. Eilen koitin pikaisesti löytää tänne meidän ketjulle, mutta eipä se ollutkaan niin selkeää enää. Nooh, pääasia, että nyt oli aikaa mutkitella tänne linkkiviidakossa.

Meille ei otettu myöskään sikainfluenssarokotetta. Mulla oli huonot fibat alusta asti. Muutenkin oli jotenkin ärsyttävän painostava ilmapiiri ihan joka suunnasta... Kävin lukemassa ammattilaisten mielipiteitä ko. rokotteesta silloin ja useat olivat sitä vastaan. Ajatella, että U.S.A:ssakin hyväksyttiin viisi eri rokotetta ko. tautia vastaan, mutta tämä Pandemrix mitä Suomessa jaettiin, ei kelvannut noiden viiden joukkoon! Vähän epäilyttävää.

Monellako on jo taaperot laitettu hoitoon? Meillä se ois kai edessä lokakuun alusta. Vielä ois siis kuukauden päivät kotosalla mun kanssa. Välillä tuntuu, että apua en halua laittaa tyttöä hoitoon, kun näen häntä enää sitten päivässä 4-5 tuntia! Ja sehän on ihan hirvittävän vähän, kun on tottunut olemaan ihan jatkuvasti toisen kanssa. Toisaalta mieli vetää töihin ja sitten toisaalta taas ei.
 
Näkyykö teillä muillakin nuo hymiöt ihan super-isoina?

Mapitus; mun työt alkaa myös 1.10. Typykkä aloittelee hoidossa edellisellä viikolla torstaina. Niin ja tutustumassa käydään varmaan sitä ennen, niin että mun kanssa ihmetellään menoa. Täällä on sellainen systeemi, että heti, kun lapsi jää hoitoon ilman vanhempaa siitä aletaan laskuttaa. Näin ollen meillä totutellaan varmaan niin, että jätän tytön ensin parina päivänä 1 tunniksi, sitten parina kolmena päivnä niin, että syö tarhassa ja haen ennen päiväunia pois, ja lopulta unet siellä, mutta haen heti unien jälkeen pois.

Jep, nyt kotihommiin. Mukavaa torstaita kaikille!

SusieQ ja typykkä
 
babjuska, huh heijaa mitä summia menee noihin rasvoihin, auts.
Mutta pääasia että iho pysyy sitten myös hyvänä.

Töihin paluusta on ollut juttua, isoja asioita joo ja ainahan sitä miettii tekeekö oikean ratkaisun jne.
Mä tosiaan aloitin työt nyt elokuussa, tyttö on kotona mummun kanssa ja meillä on sujunut kyllä oikein kivasti! Teen 30h/vko joten aikaa jää myös kotona oloon ja lasten kanssa touhuamiseen. Nyt ainakin tuntuu että oli oikea ratkaisu!

Mukavaa alkavaa syyskuuta kaikille!!
 
Pitkästä aikaa :wave:

Mekään ei otettu kukaan tota sikainfluenssarokotetta, mietin kyllä pitkän aikaa. Mutta sitten kun oma vuoro meni ohi ennen poitsua, enkä ottanut, niin ei sitten kukaan muukaan.

Meillä "kylvetään" melkein joka päivä suihkussa, poika kyllä tykkää. Sauna tulee varmaan taas lämmitettyä kerran pari viikossa nyt ilmojen viilettyä, sitten pestään enemmän.

Vaatekokona on 80cm, ja jotkut pienemmät 86cm. Jalkakin kasvo kesällä sentin, niin sukatkin sai vaihtaa.

Meil on nyt pojan suosikkina koirat, osaa sanoa "toila" ja haukkua perään. Tosi hassua kun koko ukko sätkii ja haukkuu kun koira menee ohi. Ja joskus muutenki :LOL: Hiekkalaatikot on alkanu myös kiinnostaa ja poskihampaita tulossa. Omaa tahtoakin löytyy paljon, millastahan se uhmaikä onkaan.. ei tietoa vielä :D

Ja kohta onkin syyskuu, ite nautin kyllä ku ilmat viileni.
-Nöösi ja poitsu
 
Babjuska: meidän pojalla on myös atooppinen iho. Olen pyytänyt neuvolalääkäriltä reseptin perusvoiteisiin, joita käytetään. Sitten niihin saa Kela-korvauksen, kun on määrätty sairauden hoitoon ja tulevat näin paljon halvemmiksi!! Reseptiin on kirjoitettu "pitkäaikaisen ihosairauden hoitoon"
 
Niin teettekö sillä 30h/viikko töitä, että saa sen osittaisen kodinhoidontuen kelalta?

Itse mietin, että jos sillä systeemillä ois vaikka tän vuoden loppuun ja sitten alkais vasta täyspäiväsenä, mutta ei taida onnistua. Ehdottaahan aina voi tietty työnantajalle...

Mutta juu. Olen todella ahdistunut tästä töihin palaamisesta. Työssä ei ole mitään ongelmaa, mukava päästä touhuamaan vähän muutakin ja kiva kun tulee rahaa enemmän, mutta mua surettaakin lähinnä, kun pitää olla erossa koko päivä pienokaisesta. Miten sitä osaa olla mitenkään päin? Pelottaa ihan kamalasti, että mitkä reaktiot pienellä tulee, kun huomaa eka päivänä ettei äiti tai iskä olekaan siinä vaan ihan outoja kasvoja ympärillä! Toivottavasti ei saa mitään traumoja... Minä kyllä varmaan saan!

Iiris77 tais puhua, että pyöräilee töhin ja toivoo sen karistavan rauskaudesta jääneet kilot. Sama homma ois itellä kiikarissa. Nyt ens kuussa kun töihin taas lähden, niin pyörällähän sitä mennään ja toivon kovasti, että se karistelis nämä lähes 10 kg.
 
Viimeksi muokattu:
Heips kaikille,

Meillä myös koirat on pop! Typykkä huutelee koi, aina nähdessään jotakin vähänkään koiraa muistuttavaa. Viikko sitten kävimme Helsingissä retkellä ja luonnontieteellisessä museossa on iso näyttely, jossa on paljon täytettyjä eläimiä. Siellä se meidän neiti tallusteli silmät pyöreänä ja huuteli koita, niin että koko museo raikasi. Ja siis kaikki jääkarhusta leijonaan oli koita.;)

Mapitukselle lohdutushaleja:hug: Kyllä se pikkuinen siihen hoitoon tottuu. Useinmiten tottuu paremmin kuin vanhemmat. Nämä epelit kun ovat sopeutuvaista sakkia. Meillä esikoinen meni 1vuosi ja 3,5kk ikäisenä hoitoon ja äkkiä siihen sopeutui. Ensimmäinen viikko oli kauhea, kun jätti itkevän lapsen hoitotädeille, mutta lohduttavaa on, että äkkiä se huuto lakkaa, kun äiti on poistunut maisemista. Mulla on se käsitys, että nopeammin ja kivuttomammin hoitoon sopeutuminen onnistuu näiltä pieniltä kuin 2 - 3vuotiailta.

Mutta, mutta kyllä muakin ahdistaa tuo töihin palaaminen ja oikeastaan enemmän ahdistaa tuo imetyksen lopettaminen. Joo - imetän siis vieläkin - enkä oikeastaan haluaisi lopettaa, mutta, mutta koska yöt on edelleen vähän mitä on, niin oon miettinyt jos kerralla lopettaisin imetyksen, josko tuo pikkuinen sitten ymmärtäisi nukkua yönsä... Imetän siis aamulla, päiväunien jälkeen, illalla ja tarvittaessa yöllä. Viime aikoina olen alkanut panostaa siihen, että typykkä joisi piimää aina aterioiden yhteydessä riittävästi.

Mutta tältä erää heipat :wave:

SusieQ kuittaa
 
Kiitti SusieQ! Lohdutushalit tulee tarpeeseen...
Tässä sinnekkin imetyksen lopetukseen lohdutushali :hug:
Kyllä se siitä helpottuu. Meillä kylläkin imetys loppui lyhyeen, tyttö oli 3,5 kk kun teki lakon. Ei auttanut mitkään kikat. Oli vähän haikea olo silloin ja voin vaan kuvitella miten ikävää on luopua imetyksestä, kun näin pitkään onnistunut imettämään. Mutta koita tosiaan miettiä niitä positiivisia puolia. Se on kyllä luxusta, kun saa nukkua koko yön heräämättä.

Pitäis hommailla hoitoon jotkut kengät...
Minkä kokoisia kenkiä teidän lapsukaiset käyttää?
Pitäisi varmaan ostaa suoraan talvikengät. Meillä on tällä hetkellä siskon pojalta jääneet lenkkarit käytössä, mutta pitäis varmaan saada tosiaan jotku asiallisemmat, kun hoitoon lähtee.

Me ollaan muuten käytetty tuota äitiyspakkauksesta tullutta beigeä talvipukua tämä viikko. Kyllä se syksy on tullut ja talvi tekee jo kovasti tuloa. Ainakin täällä Pohjois-Pohjanmaalla on ollu tosi kylmät ilmat jo. Joko muut on kaivelleet talvivaatetta esille?
 
Viimeksi muokattu:
Mapitus, mulla oli aikoinaan pojan kanssa ihan samat fiilikset, siis tuon hoidon aloittamisen kanssa.
Meni pph:lle ja jännitin ihan kauheasti sitä että miten kestän jos jää perään itkemään.
Mut tiedättekös, eipä jäänyt kertaakaan itkemään ja kaikki sujui tosi kivasti, toivottavasti vähän rohkaisee sua!:hug:
Tyttö on parina aamuna herännyt just kun oon ollut lähdössä ja ois tietty syliin tulossa, se on tuntunut musta tietysti tosi kurjalta mutta äiti on vannonut että murhe on ollut hyvin pieni ja heti on leikin touhussa kun oon ovesta mennyt. Joten kyllä ne vaan pärjäävät ja kivaakin niillä on!:D
Niin ja tosta 30h/vko, mä siis saan täyden kotihoidontuen ja kuntalisän kun tyttö on kotihoidossa, joten en osaa tuosta sanoa että miten menee kunnallisen hoidon kanssa, mut kysy ihmeessä!

Kengistä, meillä on tytöllä käytössä koko 19-20 ja nahkanilkkureilla on mennyt, pitää kyllä pian mennä ostamaan jotkut goret tms. Saappatkin on kokoa 19 mut eipä ne hiekkiksellä jalassa pysy, kävellessä kyllä.
Ja haalari, sekin täytyy käydä ostamassa, vielä on menty ulkoiluhousuilla/farkuilla ja takilla, pari fleecehaalariakin on mut ne ei kovin käytännöllisiä ole.
Tyttö on aika kirppu, käyttää pääosin kokoa 74, sentään muutama 80 senttinenkin jo sopii.:)

Jahas, jospa sitä menis iltapalan laittoon, pizzaa ois luvassa..:p

Viikonloppuja!!
 
meillä käytössä koon 20kengät, 19 jäi jo pieneksi..
kenkinä on nyt nahkaiset ensiaskelkengät ja lisäksi kengurun vedenpitävät lenkkarit.
eilen ostin koon 21 välikausikengiksi goret.
ja meillä on käytössä reimatecin välikausihaalari,talvipuvun siis 2osaisen ostin eilen jonathanin ihanan ruskean ja henkselihousuilla tietty :) talvihaalari tarttis vielä ostaa,joten taidan lähtee reiman tehtaanmyymälässä piipahtaan..se kun on tossa aivan lähellä meitä.

meillä myös kaikki eläimet on POP!!poika silittelee jopa puutarhakoriste patsaita..ja kaikki on röh,eli possuja mukamas..

kauheasti on alkanut höpöttämään..se puhetulva on ihan mieletön.

koskas olette ajatelleet vaihtaa isojen sänkyyn?meillä kun kaikki tytöt on laitettu jo 1,5v ikäisenä ja jimille ajattelin lähteä nyt kans sänkyä ostamaan,menee muuten toi pinnis pian rikki kun siitä "rynkytetään"..

jaahas,ens viikolla olis sitten 1v neuvola,toivottavasti ei olla sit kipeinä..meillä nuorin tytöistä 5v ollut nyt 8päivää korkeessa kuumeessa,ja elämänsä eka korvatulehdus ja kurkunpään tulehdus on nyt hällä :(kamala katsoa vierestä kun toinen on niin kipeä!!

palailenpas taas!!

babjuska+jimi
 
Mapitukselle kiitos lohdutushalista. Niin ja Illuusialle kiitos jo aiemmin lämpimistä sanoistasi liittyen imetykseen.

Kengistä; meillä on käytössä Reiman 21 koon lenkkarit ja Nokian 21 koon talvisaappaat. Kaapissa odottelee 22 koon tarhasandaalit ja 22 koon sellaiset varrelliset syysnilkkurit. Isoveljen perintönä löytyy 22 koon ihanat Tepsut- talvikengät - toivon mukaan mahtuvat sitten kun lumet ja pakkaset tulevat.

Babjuska; meilläkin on aika paljon noita Reiman vaatteita, kun olen tehtaanmyymälässä käynyt hamstrailemassa. Kenkiä käytiin pari viikkoa sitten hakemassa Kankaanpäästä ja ihan hyvissä tarjouksissa olivatkin ja voi että miten ihania pienten potkupukuja ja bodeja siellä oli. Oli ihan pakko ostaa kaverin kaksosille 50cm potkarit, kun olivat niin syötävän ihania ja puoleen hintaan, melkein ostin itsellekin sellaisen vaaleanvihreän- jaa minullako vauvakuume...;) Muuten jos käyt siellä myymälässä niin kysyisitkö koska niillä on nyt syksyllä poistomyynti, jos siis muistat ja viitsit?

Meilläkin on 1v. neuvola vasta tulossa. Tosin johtui tämän mamman saamattomuudesta. Niin ja sitten kun soitin aikaa, niin meni vaikka kuinka ja pitkälle, kun ovat uudelleen järjestelleet näitä lasten ja koululaisten neuvoloita. Nyt neuvola-aika on sitten 16.9. Mielenkiinnolla odotan noita mittatietoja... Mut ensi viikolla 7.9. meillä on hammashoitaja. Onkos muut jo käyneet?

Isojen sängystä. Meillä isoveli oli reilu 2v, kun siirryttiin lastensänkyyn. Joten varmaan vielä pitäydytään pinniksessä. Niin ja meillä hankinnassa taitaa olla kerrossängyn osto. Isoveli vois sitten nukkua ylhäällä ja typykkä alhaalla.

Jees, mut nyt ruuanlaittoon.

SusieQ ja typykkä
 
pikaisesti tulin kertomaan 1v neuvolakulumiset:)

eli jimin mitat tänään 10kg260g ja 81,6cm..pipo 46cm.
pitkä ja hoikka poika,juoksee,tekee palikkatornin,puhuu 2sanan lauseita,ymmärtää puheen.

ja SusieQ tulen kertomaan heti kun tiedän reiman poistopäivien ajankohdan :))naapurini on siellä töissä,mutta ainakaan vielä ei ole henkilökuntaa informoitu asiasta..

babjuska+jimi
 
pikaisesti tulin kertomaan 1v neuvolakulumiset:)

eli jimin mitat tänään 10kg260g ja 81,6cm..pipo 46cm.
pitkä ja hoikka poika,juoksee,tekee palikkatornin,puhuu 2sanan lauseita,ymmärtää puheen.

ja SusieQ tulen kertomaan heti kun tiedän reiman poistopäivien ajankohdan :))naapurini on siellä töissä,mutta ainakaan vielä ei ole henkilökuntaa informoitu asiasta..

babjuska+jimi
Poistopäivät lienee varmaan joskus loka-marraskuussa, mutta kiva, jos laitat tietoa heti kun kuulet, niin tiedän sitten järjestellä lapset hoitoon, niin että pääsen käymään. Kiitos ja kumarrus näin etukäteen. =).

Puheesta; meillä tulee yksittäisiä sanoja - siis tärkemmät kuten äiti, Aaro (isoveikan nimi), koira ja kengät (mihinkä sitä tyttö voisi ilman kenkiään mennä;) - ei minnekään) Mutta kahden sanan lauseita ei vielä tuu.

Meillä oli eilen hammashoitajalla käynti. Kaikki oli ihan bueno, suussa on 6 hammasta ja toiset 6 hammasta on tuloillaan. Ei mikään ihme, jos välillä kiukuttaa ja itkettää.

SusieQ ja typy
 
Jaahas, se on taas maanantai... Mitäs muut touhuilee?

Meillä kotityöt painaa päälle ja nyt ei kiinnosta pätkän vertaa. Maanantain kunniaksi ajattelin aloitella painonhallintaprojektia... aloitan herkkujen karsimisesta. Tähän asti olen surutta syönyt suklaata, pullaa, vaaleaa leipää jne. mutta nyt kun tuo imetys on radikaalisti vähentynyt, niin tuntuu kaikki kertyvän vyötärölle. Niin juu, eli meillä typykkä saa rintamaitoa enää vain illalla ja aamulla, muut kerrat olen onnistunut karsimaan.

Kysymys näiden taaperoiden maidonjuonnista. Eli paljonkos sitä maitoa pitäisi tämän ikäisen päivässä saada? Niin ja antaako joku kalkkitabletteja, jos maidonjuonti on vähäistä?

Kai se on pakko mennä kuorimaan perunoita...

:wave:

SusieQ ja typykkä
 
Tosiaan, uus viikko ja syyskuukin kohta puolessa välissä!
Kotihommat, voi että ovatkin toisiaan kamalaa pakkopullaa.. Me ollaan kyllä nyt koitettu tehdä niin että otetaan aina yksi siivouspäivä per viikko ja laitetaan paikat kuntoon, ei tarvitse sitten joka pvä niitä tehdä. Ja on se kyllä niin mahtavaa tulla kotiin töistä kun äiti on täällä laitellut ruoat ja salaatit valmiiksi, arjen luksusta!!:heart:

SusieQ, tosta maidonjuonnista oli aikoinaan neuvolassa puhetta ja terkka tosiaan sanoi että se on yleensä suuri huolenaihe taaperoiden vanhemmilla että juoko lapsi tarpeeksi maitoa mutta kuulemma saa kyllä kaiken tarvittavan jos syö lisäksi viiliä, jugua, juustoa jne.
Me ollaan luotettu siihen, ei olla mitään ravintolisiä siis annettu.
Ja yleensä siis tasaantuu saanti sitten siinä vaiheessa kun lapsi on n. pari kolme vuotias ja juo enemmän.

Sellaista, kovasti täälläkin höpistään mutta lähinnä omaa läpinää, korut ja vaatteet kiinnostavat neitiä ja yrittääkin laitella kaikkea päälleen mitä vaan saa.:D
Kiipeäminen on myös tosi mieleistä ja tarkkana saa ovien kanssa olla, ettei pääse livahtamaan.
Pihalla tuo vetelee omppuja ja luumuja ja löysipä eilen vielä vikat viinimarjatkin puskasta ja korjasi ne suuhunsa.:LOL:

Mut nyt taitaa olla potalle asiaa joten heipparallaa!!
 
Laitanpa meidänkin 1v. neuvolakuulumiset, kun siellä vihdoin torstaina käytiin. Suluissa nuo syntymämitat.

Pituus: 78,2cm (51cm)
Paino: 10,280kg (3,82kg)
Pipo: 47,2cm (35cm)

Suloinen taapero. Kävelee, kiipeilee, leikkii leluilla, sanoo sanoja. Kasvu sopuisaa.
Neuvolantädillekin alkoi vauvakuumetta pukkaamaan, kun katseli meidän typykän touhuja.

Aurinkoista lauantaita!:wave:

SusieQ ja typykkä
 
Käytiin eilen tutustumassa päiväkotiin. Ihan kiva iso "omakotitalotyyppinen"-ratkaisu keskellä kylää. Sovittiin alkuun niin, että typy on kolme päivää viikosta hoidossa. Minusta on hyvä, ettei tarvi heti olla 5 pv/viikko hoidossa... Katsoo sitten myöhemmin hoidontarvetta uudestaan, mutta näin mennään ainakin tämä vuosi loppuun.

Muut joilla lapset hoidossa/menossa hoitoon, miten olette harjoitelleet hoitoon menoa?

Musta tuntuu ettei nuo hoitajat tykkää jos pari viikkoa siellä käyn tytön kanssa...
Hoitaja joka esitteli meille paikan vain sanoi jotain, että voi käydä pari kertaa tutustelemassa.
Onkohan ihan liioiteltua jos käy vaikka viisi kertaa siellä yhdessä ja pari viimeistä kertaa jättäisin tytön sinne muutamaksi tunniksi yksin?

Tosiaan kun aikasemmin noita kenkiä mietin, että millaset ois hyvät hoitoon, niin näkyi olevan päiväkodilla jokaikisellä lapsella kumpparit jalassa. Onneksi sattuu olemaan mun siskon pojilta jääneet koon 20 kumpparit nyt syksyyn ja vähän kylmemmäksi kun menee, niin löytyy kokoa 22 olevat vuorelliset kumpparit.

Meillä maitoa menee n. 500ml / päivä + juustosta ja jogurteista saa vähän lisää kalsiumia. D-vitamiinitipat kun muistaa antaa joka päivä, niin imeytyy hyvin. Montako tippaa muuten annatte?

Me ei olla käyty vielä hammashoitajalla... Pitäisköhän varailla? Onko teidän neuvolassa puhuttu jotain hampaiden tarkastuttamisesta, kun meille ei ole muistaakseni puhuttu mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Moi vaan!

Meillä ei poitsulla mee vieläkään maito alas, muutaman kerran on pillillä mehua juonut. Koitanki antaa sitte aamuisin ja iltasin hapanmaitotuotteita molemmilla 2dl ja sitte viel esim. juustoa välipalalla. Hirmu hyvin kyllä syö, kun vajaa 1-vuotiaana oli niitä syömishankaluuksia aika paljokin.

Hammaslääkärillä käytiin ekan kerran joskus 7kk ikäsenä, kun oli muutama hammas jo. Silloin sanoi, että seuraavaks varaillaan aikaa vasta 2-vuotiaana. Hoitaja pyysi pojan vaan penkkiin ja tutki hampaat =) Hammasharjan sai myös.

Uusia kuulumisia taas myöhemmin, voikaa hyvin! Ja tsemppiä töihinlähtiöille, varmasti lapset voi ihan hyvin hoidossa :hug:

-Nöösi ja poitsu
 
moikka!
nyt on listaa taas päivitelty..harmi vaan kun on näin hiljaista :(

ja sitten..mitenkäs teillä muilla taaperoiden kanssa on nyt mennyt?meillä on jimillä ihan järkyttävän kamala uhmaikä!!poika kulkee mun perässäni(juoksee)joka paikkaan,narisee yms..ja tekee pahaa!!sanoinkin miehelleni että ei ne tytöt ole tälläisiä olleet,mutta osaa jimi olla sitten se herttainen oma itsensäkkin..pussailee ja halailee kovasti.
ja outoa kun ymmärtää kaiken mitä sanon,kun kiellän niin irvistää takasin,ja odottelee kun käännän selkäni niin menee aivan varmasti tekemään sitä mitä ei saisi!hakee ehkäpä huomiota silllä..

jokos teillä on talvikamppeet hommattuna?kun mä en ole vielä niitäkään ehtinyt..neljälle lapselle kun niitä lähtee metsästämään,niin huoh..reiman myymälästä ne ajattelin kuiteskin ostella.
niin joo piti myös ilmoittaa jos on ne varaston tyhjennykset..niitä ei nyt syksyllä sitten ole ollenkaan :( olin ihan pettynyt kyllä,kun joka vuosi olen siellä tottunut käymään!myymälään tulee kyllä myyntiin mallikappaleita ja viime vuoden malleja,jos niistä sitten bongaisi meillekkin jotain..on muuten aika hintavaa ostella 179e haalarit kaikille ja 79e kengät..omaisuushan siinä menisi..reimatec+ haalarit olen aina löytänyt poistopäiviltä 50e ja kengät 20e.

mutta jaahas,lopetanpas löpinät ja painun pehkuihin..meillä jimi nukkuu kyllä yhdeksään mutta tytöt herää jo seiskalta..joten äitikin siis minä herää sillon :)

babjuska+jimi 1v2kk
 

Yhteistyössä