Äitiysfyssari täällä hei!! Noiden kysymysten ja treenaavien äitien kanssa teen päivittäin töitä, joten oon melko kärryillä tästä.
Liikkeiden osalta melko vapaa taival sinne rv16-20 asti. Kun vatsa alkaa kasvaa, niin jo itse raskaus kuormittaa kroppaa ja venyttää kudoksia. Siksi kannattaa miettiä, että miten keskivartalo ja vatsaontelonpaine käyttäytyy liikkeiden aikana, esim. leuanvedot, kyykyt ja mavet isoilla painoilla, suorat vatsat ja lankut on hyvä vaihtaa muihin liikkeisiin. On turha kuormittaa sitä vatsalihasten välistä jännesaumaa yhtään enempää, kun mitä raskaus itsessään jo tekee. Samoin lantionpohja ja esim. kohdunkannatinsiteet on kovalla kuormituksella jo pelkästä raskaudesta, niiden lisäkuormitusta esim. boksihypyillä tai naruhyppelyllä kannattaa pohtia tarkkaan. Omille asiakkailleni oon suositellu näiden väliin jättöä/keventämistä. Raskausaika on loppupeleissä tosi lyhyt aika pitää taukoa jostain lemppariliikkeestä, kun pystyt kuitenkin satoja ja satoja muita juttuja tekemään.
Ja sykkeiden kanssa se 150 on aika hyvä raja, vauvan syke on noin 30 pykälää korkeampi kuin sulla, niin turha on pientä treenauttaa vielä mahassa. Yksittäiset nousut yli 150 eivät oo vaarallisia, varsinkin jos sykkeet palailee hyvin alas. Yli 15minuuttia ei kannata mennä kauheen korkeilla sykkeillä. Keskisyke siellä 130-150 välissä, ni oot ihan hyvässä vauhdissa.
Anteeks romaani, on vaan mulle tosi rakas asia <3 Toivottavasti saat jotain irti!?