Heinäkuiset 2023 ❤️

Onko muilla käynyt niin että kaikki oireet kadonneet alussa? Siis myös se hirvittävä väsymys? Täällä vähän pelottaa kun eilen 6+1 kesken työpäivän kaikki yhtäkkiä tuntuikin normaalilta tissitkin jotenkin pehmenneet eikä enää niin pinkeät ja arat, ei pahoinvointia eikä kohdun kasvukipuja eilisen iltapäivän jälkeen.
Just tänää mietin samaa 😄 tai eile illal tuli semmone olo.. Nyt on 7+1
 
Onko muilla käynyt niin että kaikki oireet kadonneet alussa? Siis myös se hirvittävä väsymys? Täällä vähän pelottaa kun eilen 6+1 kesken työpäivän kaikki yhtäkkiä tuntuikin normaalilta tissitkin jotenkin pehmenneet eikä enää niin pinkeät ja arat, ei pahoinvointia eikä kohdun kasvukipuja eilisen iltapäivän jälkeen.
Sama täällä, etten hirveesti koe oireita tällä hetkellä niin lähtee heti oma mielikuvitus laukkaa. Tein juuri raskaustestin ja edelleen tosi vahva kaksi viivaa ja aamuksi mulla on vielä viikkotesti. minkä tein viikko sitten näytti 2-3 eli huomenna on sitten pakko olla 3+ .
 
HEINÄKUISET 2023

Nimimerkki / Laskettu aika / Monesko lapsi / Synnytyssairaala

@Iloinen etana / 4.7 / 2. / Tays
@ToukkaHaave87 / 5.7. / 3. / PHKS
@Paatuska / 7.7. / 2. / HUS
@Mirkkuli26 / 7.7. / 2. / HUS
@anselmi12 / 7.7. / 2. / OYS
@Emzy / 9.7. / 1. / HUS
@leinikin / 10.7. / 2. / HUS
@eniramainen / 11.7. / 2. / HUS
@Kristiinatti / 11.7. / 3. / KOKS
@rilla22 / 12.7./1./LKS
@Alexandra97 / 13.7 / 2. / Tyks
@Sunnuntai / 14.7. / 1. / Tays
@Sannuliini / 15.7. / 3. / EPSHP
@Pilvihattara / 19.7./ 2./ TYKS
@Nöps / 22.7. / 1. / TYKS
@Sannuli83/ 25.7/ 3/ HUS
@Sinilisko/15.07/1./HUS
 
vierailija
Täällä menossa 6+5, sellainen eteerisen rauhallinen fiilis on muuttunut jyllääväksi epävarmuudeksi että voiko tämä raskaus onnistua, neljännen kerran että saadaan teeve vauva syliin.! Ehkä varhaisultra tuo vähän toivoa ja vähentää huolta. Varailen viikolle 8+ että olisi mahdollisimman selkeää missä mennään. Puoli päivää pahoinvointi ei ilmoitellut olemassaolostaan, tulihan se sieltä takaisin. Tämä palelu on kyllä ihan mahdotonta, en muista ennen olleen. Yöt nukun välillä täydessä vaatetuksessa +villapaita päällä peiton alla. Hyrr!
SilvA
 
  • Tykkää
Reactions: Pilvihattara
Jospa jo uskaltautuisin mukaan.. 😊

Plussattu dpo 10 (isänpäivänä) ja eilen olisi pitänyt kuukautiset alkaa. Raskaustesti näyttää vieläkin positiivista, joten ehkä tämän voi jo uskoa todeksi 😁 Niitä onkin tehty aika monta tässä viikon aikana….

Eli: Moi kaikille! Täällä la heinäkuun lopulla (varmaankin 28.7.). Kolmatta lasta odottelen pääkaupunkiseudulla ja ikää 34v (35 kun vauva syntyy). Ikäeroa tulee toiseen lapseen tasan 10v. Eli voi sanoa että olen todellakin unohtanut kaiken raskaudesta ja vauvan hoidosta 😅

Raskausoireina tähän mennessä oikeastaan jäätävä tissikipu ja satunnaiset kolotukset kohdussa. Eniten tykyttää oikealle puolelle. Ehkä keltarauhanen? Pahoinvoinnista en ole koskaan kärsinyt ja toivotaan ettei tässäkään tule 🤞

Varhaisultraan ajattelin mennä kun olen 7+0? Ihan vain mielenrauhan vuoksi. Jostain syystä panikoin onko tämä kohdunulkoinen tai valeraskaus 😅 En tiedä miksi… Edellisissä en ole kauheasti stressannut mitään.

Kivaa sunnuntaita kaikille ja rauhallista alkuraskautta 🥰
 
Mulla on tänään eka neuvola. Eipä siellä kai mitään erikoista tapahdu. Toki mun tapauksessa lähetteitä ympäriinsä. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkenoston takia labraan ja edellisen raskauden varhaisen erityisen vakavan raskausmyrkytyksen ja HELLPin vuoksi äitiyspoliseurantaan ja varmaan aika vielä lääkärille ASA-lääkityksen aloitusta varten raskausmyrkytyksen ehkäisyyn. 😊

Jotenkin jännä mennä yksin, kun oon meidän 1v kanssa käynyt siellä vaan 😀
 
Onko kukaan saanut/etsinyt/löytänyt tietoa urheilusta ja raskaudesta?

Joka paikassa mitä luen, on ne perus "jatka kevyttä liikuntaa, kuten hölkkä, pyöräily, hiihto", mutta itse harrastelen crossfitiä ja tänään treeneissä mietin että onkohan se terveellistä😅
Toki vielä tässä vaiheessa ei kai ole mikään ongelma esim olla vatsamakuulla tai muuta, mutta lähinnä sykenousu mietityttää. Jostain löysin vanhan ohjeen 150 sykerajasta, mutta siitäkin luki jossain että se ei enää päde.

Tunneilla on toki aina valmentajat, joilta voi kysyä ohjeita ja korvaavia liikkeitä, mutta tässä vaiheessa ei haluttaisi salillakaan tätä vielä huudella.
 
  • Tykkää
Reactions: ToukkaHaave87
6+3. On kyllä niin malttamaton mieli. Ainoat oireet edelleen palelu ja rinnat arat. Älysormus kertoo, että lämpö ja sykkeet koholla. Odotan vielä vähän ennen kuin soitan neuvolaan. Edelliset kolme kertaa on ollut tuulimuna tai varhaisesti keskeytynyt. Tai sitten vaan vuotaa heti seuraavalla viikolla soitosta...

Pitikö verikoita ottaa kuitenkin ensimmäisen kolmanneksen aikana? 🤔 Koska lähtee tulemaan Kohtu tuntemuksia? Ei vielä mitään kasvuun liittyvää oloa 😒
 
6+3. On kyllä niin malttamaton mieli. Ainoat oireet edelleen palelu ja rinnat arat. Älysormus kertoo, että lämpö ja sykkeet koholla. Odotan vielä vähän ennen kuin soitan neuvolaan. Edelliset kolme kertaa on ollut tuulimuna tai varhaisesti keskeytynyt. Tai sitten vaan vuotaa heti seuraavalla viikolla soitosta...

Pitikö verikoita ottaa kuitenkin ensimmäisen kolmanneksen aikana? Koska lähtee tulemaan Kohtu tuntemuksia? Ei vielä mitään kasvuun liittyvää oloa
Mulle tänään neuvolassa sanottiin, että verikokeissa pitää käydä 10+0 - 10+6 aikavälillä. 😊
 
Onko kukaan saanut/etsinyt/löytänyt tietoa urheilusta ja raskaudesta?

Joka paikassa mitä luen, on ne perus "jatka kevyttä liikuntaa, kuten hölkkä, pyöräily, hiihto", mutta itse harrastelen crossfitiä ja tänään treeneissä mietin että onkohan se terveellistä
Toki vielä tässä vaiheessa ei kai ole mikään ongelma esim olla vatsamakuulla tai muuta, mutta lähinnä sykenousu mietityttää. Jostain löysin vanhan ohjeen 150 sykerajasta, mutta siitäkin luki jossain että se ei enää päde.

Tunneilla on toki aina valmentajat, joilta voi kysyä ohjeita ja korvaavia liikkeitä, mutta tässä vaiheessa ei haluttaisi salillakaan tätä vielä huudella.
Mää en tiiä mitää suosituksii, mut mä pelasin esikoisest lentopalloo melkeen rv30 asti. Ajattelen ainaki ite niin et niin kauan ku pystyy ja tuntuu hyvält ni voi urheilla 😊 tietty ottaa huomioo perus ettei nosta liia painavaa tai kaadu/hyppää mahan pääl 😅
 
Onko kukaan saanut/etsinyt/löytänyt tietoa urheilusta ja raskaudesta?

Joka paikassa mitä luen, on ne perus "jatka kevyttä liikuntaa, kuten hölkkä, pyöräily, hiihto", mutta itse harrastelen crossfitiä ja tänään treeneissä mietin että onkohan se terveellistä
Toki vielä tässä vaiheessa ei kai ole mikään ongelma esim olla vatsamakuulla tai muuta, mutta lähinnä sykenousu mietityttää. Jostain löysin vanhan ohjeen 150 sykerajasta, mutta siitäkin luki jossain että se ei enää päde.

Tunneilla on toki aina valmentajat, joilta voi kysyä ohjeita ja korvaavia liikkeitä, mutta tässä vaiheessa ei haluttaisi salillakaan tätä vielä huudella.
Mä oon pelannut jalkapalloa nyt ihan harrastejoukkueessa. Kysyin klinikalla gyneltä, että mihin saakka voin pelata niin hän sanoi, että 15-16 viikolle saakka se on vielä turvallista. Toki tähän vaikuttaa varmasti se, että jalkapallo on kuitenkin kontaktilaji. 😊

Sykerajoja ei tosiaan enää ole. Neuvolassa terkkari eilen mainitsi, että ne on poistuneet. 😊
 
  • Tykkää
Reactions: J-Annika
6+3. On kyllä niin malttamaton mieli. Ainoat oireet edelleen palelu ja rinnat arat. Älysormus kertoo, että lämpö ja sykkeet koholla. Odotan vielä vähän ennen kuin soitan neuvolaan. Edelliset kolme kertaa on ollut tuulimuna tai varhaisesti keskeytynyt. Tai sitten vaan vuotaa heti seuraavalla viikolla soitosta...

Pitikö verikoita ottaa kuitenkin ensimmäisen kolmanneksen aikana? Koska lähtee tulemaan Kohtu tuntemuksia? Ei vielä mitään kasvuun liittyvää oloa
Mulla on ollut jo 4+0 menkkamaisia kipuja yleensä iltaisin. Mutta toisaalta tää on jo kolmas ja mulla on toooooooosi supistusherkkä kohtu. Kaikissa raskauksissa heti alusta asti kivistelee 🤔 Monella taas ei ole mitään ihmeempiä oloja pitkään aikaan. 😊
 
  • Tykkää
Reactions: Sannuliini*
Onko kukaan saanut/etsinyt/löytänyt tietoa urheilusta ja raskaudesta?

Joka paikassa mitä luen, on ne perus "jatka kevyttä liikuntaa, kuten hölkkä, pyöräily, hiihto", mutta itse harrastelen crossfitiä ja tänään treeneissä mietin että onkohan se terveellistä
Toki vielä tässä vaiheessa ei kai ole mikään ongelma esim olla vatsamakuulla tai muuta, mutta lähinnä sykenousu mietityttää. Jostain löysin vanhan ohjeen 150 sykerajasta, mutta siitäkin luki jossain että se ei enää päde.

Tunneilla on toki aina valmentajat, joilta voi kysyä ohjeita ja korvaavia liikkeitä, mutta tässä vaiheessa ei haluttaisi salillakaan tätä vielä huudella.
Äitiysfyssari täällä hei!! Noiden kysymysten ja treenaavien äitien kanssa teen päivittäin töitä, joten oon melko kärryillä tästä.
Liikkeiden osalta melko vapaa taival sinne rv16-20 asti. Kun vatsa alkaa kasvaa, niin jo itse raskaus kuormittaa kroppaa ja venyttää kudoksia. Siksi kannattaa miettiä, että miten keskivartalo ja vatsaontelonpaine käyttäytyy liikkeiden aikana, esim. leuanvedot, kyykyt ja mavet isoilla painoilla, suorat vatsat ja lankut on hyvä vaihtaa muihin liikkeisiin. On turha kuormittaa sitä vatsalihasten välistä jännesaumaa yhtään enempää, kun mitä raskaus itsessään jo tekee. Samoin lantionpohja ja esim. kohdunkannatinsiteet on kovalla kuormituksella jo pelkästä raskaudesta, niiden lisäkuormitusta esim. boksihypyillä tai naruhyppelyllä kannattaa pohtia tarkkaan. Omille asiakkailleni oon suositellu näiden väliin jättöä/keventämistä. Raskausaika on loppupeleissä tosi lyhyt aika pitää taukoa jostain lemppariliikkeestä, kun pystyt kuitenkin satoja ja satoja muita juttuja tekemään.
Ja sykkeiden kanssa se 150 on aika hyvä raja, vauvan syke on noin 30 pykälää korkeampi kuin sulla, niin turha on pientä treenauttaa vielä mahassa. Yksittäiset nousut yli 150 eivät oo vaarallisia, varsinkin jos sykkeet palailee hyvin alas. Yli 15minuuttia ei kannata mennä kauheen korkeilla sykkeillä. Keskisyke siellä 130-150 välissä, ni oot ihan hyvässä vauhdissa.

Anteeks romaani, on vaan mulle tosi rakas asia <3 Toivottavasti saat jotain irti!?
 
Hei. Millon oli porukalla varhaisultra tulossa jos on sellaiseen menossa? Ja millaisia oireita teillä nyt?

Mulla on menossa 6+1 - 6+5. Varhaisultra varattuna 5.12. oireita melko vähän, lähinnä hellät rinnat. Jotenki toi oireettomuus pistää miettii että onkohan kaikki hyvin. Levottomat jalat on mutta ne vaivaa aika usein muutenki.
 
  • Tykkää
Reactions: Sannuliini*
Hei. Millon oli porukalla varhaisultra tulossa jos on sellaiseen menossa? Ja millaisia oireita teillä nyt?

Mulla on menossa 6+1 - 6+5. Varhaisultra varattuna 5.12. oireita melko vähän, lähinnä hellät rinnat. Jotenki toi oireettomuus pistää miettii että onkohan kaikki hyvin. Levottomat jalat on mutta ne vaivaa aika usein muutenki.
Täällä 7+6 ja hallitsevana on päivät pitkät pahoinvointi. Pahoinvointi tais alkaa about 6+0 ja rinnat kipeytyi samoihin aikoihin. (Ennen tota 6+0 ei ollu oikeen muuta ku pissatusta. )Herään myös öisin pissalle, siinä oireet 😌 ultrassa käytiin 6+3 ja mennään uudelleen 9+0 😌
 
  • Tykkää
Reactions: Pilvihattara
Äitiysfyssari täällä hei!! Noiden kysymysten ja treenaavien äitien kanssa teen päivittäin töitä, joten oon melko kärryillä tästä.
Liikkeiden osalta melko vapaa taival sinne rv16-20 asti. Kun vatsa alkaa kasvaa, niin jo itse raskaus kuormittaa kroppaa ja venyttää kudoksia. Siksi kannattaa miettiä, että miten keskivartalo ja vatsaontelonpaine käyttäytyy liikkeiden aikana, esim. leuanvedot, kyykyt ja mavet isoilla painoilla, suorat vatsat ja lankut on hyvä vaihtaa muihin liikkeisiin. On turha kuormittaa sitä vatsalihasten välistä jännesaumaa yhtään enempää, kun mitä raskaus itsessään jo tekee. Samoin lantionpohja ja esim. kohdunkannatinsiteet on kovalla kuormituksella jo pelkästä raskaudesta, niiden lisäkuormitusta esim. boksihypyillä tai naruhyppelyllä kannattaa pohtia tarkkaan. Omille asiakkailleni oon suositellu näiden väliin jättöä/keventämistä. Raskausaika on loppupeleissä tosi lyhyt aika pitää taukoa jostain lemppariliikkeestä, kun pystyt kuitenkin satoja ja satoja muita juttuja tekemään.
Ja sykkeiden kanssa se 150 on aika hyvä raja, vauvan syke on noin 30 pykälää korkeampi kuin sulla, niin turha on pientä treenauttaa vielä mahassa. Yksittäiset nousut yli 150 eivät oo vaarallisia, varsinkin jos sykkeet palailee hyvin alas. Yli 15minuuttia ei kannata mennä kauheen korkeilla sykkeillä. Keskisyke siellä 130-150 välissä, ni oot ihan hyvässä vauhdissa.

Anteeks romaani, on vaan mulle tosi rakas asia <3 Toivottavasti saat jotain irti!?
Hei vau kiitos! 🤩
 
  • Tykkää
Reactions: ToukkaHaave87
Hei. Millon oli porukalla varhaisultra tulossa jos on sellaiseen menossa? Ja millaisia oireita teillä nyt?

Mulla on menossa 6+1 - 6+5. Varhaisultra varattuna 5.12. oireita melko vähän, lähinnä hellät rinnat. Jotenki toi oireettomuus pistää miettii että onkohan kaikki hyvin. Levottomat jalat on mutta ne vaivaa aika usein muutenki.
6+6. Aika oireetonta myös! Kylmä ja rinnat arat. Jos ensi viikolla soittaisi neuvolaan, siellä luulen pääseväni varhaisultraan kun tuulimunia ja varhaisesti keskeytyneitä useita. Ehkä pissattaa useammin. Kahvia ei tee mieli vaikka normaalisti juon todella paljon!
 
Hei. Millon oli porukalla varhaisultra tulossa jos on sellaiseen menossa? Ja millaisia oireita teillä nyt?

Mulla on menossa 6+1 - 6+5. Varhaisultra varattuna 5.12. oireita melko vähän, lähinnä hellät rinnat. Jotenki toi oireettomuus pistää miettii että onkohan kaikki hyvin. Levottomat jalat on mutta ne vaivaa aika usein muutenki.
Mä kävin viikko sit tiistaina 😊 pitää miettii jos menis viel kerran ennen nt-ultraa 😄
 
  • Tykkää
Reactions: Pilvihattara
Hei vau kiitos!
Jos herää enempi kysymyksiä, ni laita koodia. Autan mielelläni 😊
Tai jos mahdollista, niin poikkea äitiysfyssarin luona tässä raskauden edetessä, saat itsellesi sopivat muokkaukset eri liikkeisiin.

Lajit joissa tulee juoksua, hyppyjä ja suunnanmuutoksia sekä pelataan isojen painojen kanssa, ni suosittelen kyllä lämmöllä ammattilaisen tykönä käyntiä. Useesti paljon liikkuvan/urheilevan äidin kroppa on sen verran vahva, että monet liikkeet kyllä onnistuu pitkällekin raskautta (esim. leuanvedot, lankut, hypyt, tankoliikkeet isolla painolla), mutta niiden tekeminen ei oo enää järkevää.

Mutta näillä viikoilla voit melko rohkeesti kyllä mennä vielä vanhaan malliin 😊
 
Hei. Millon oli porukalla varhaisultra tulossa jos on sellaiseen menossa? Ja millaisia oireita teillä nyt?

Mulla on menossa 6+1 - 6+5. Varhaisultra varattuna 5.12. oireita melko vähän, lähinnä hellät rinnat. Jotenki toi oireettomuus pistää miettii että onkohan kaikki hyvin. Levottomat jalat on mutta ne vaivaa aika usein muutenki.
Täällä nyt vasta rv 5+5. Varhaisultran varasin jo 2vko päähän. 🥰
Mulla myös tosi vähän oireita. Jonkinlaista lievää ällötystä ruokailujen jälkeen ja paljon häärätessä sekä lievää huimausta. Ajoittain alavatsalla hyvin pientä tuntemusta ja reisiin heijastelevaa jomotusta. Eikös rv 6 alkaen monille taida tulla voimakkaammat oireet.. Katsotaan miten käy. 🤞🏻
 

Yhteistyössä