Heiiii, meille tuli aika järkevästä syystä riita miehen kanssa eilen. Sanokaas mielipiteitänne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

umbrella-

Aktiivinen jäsen
01.03.2006
8 489
1
36
Mies oli siis eilen päiväkodin vanhempainillassa ja siel oli ollut luento lasten liikunnan tärkeydestä. Mies sanoi, että siellä oltiin puhuttu siitä miten huonosti nykyajan lapsilta sujuu portaissa kulkeminen ja muukin kiipeily, että lapset ovat nykyään huomattavasti heikommin kehittyineinpiä motorisesti kuin aiemmin.

Eli siellä oltiin sanottu, että pitäis jättää se jatkuva ei:n hokeminen kotonakin ja antaa lapsen kiipeillä, pomppia, juosta ja ostaa/tehdä sisätiloihin pallo jota voi heitellä ilman pelkoa, että paikat menevät rikki. Ja kyse siis tosiaan siitä, että sisälläkin kiipeily ja pomppiminen pitäis olla sallittua ja ei:n sanominen tappaa lapsen luovuuden ja innon.

Olen osittain hyvin pitkälti samaa mieltä ja meillä kyllä saa hyppiä sängyllä ja kuopus on muutenkin niin kova kiipeilemään, ettei häntä pahemmin ole pystynyt pidättelemään kun jo kymmenkuisena kiikkui ikkunalaudalla. Mutta sitten toinen asia taas on hyvät tavat...

Eli eilen kun mies palasi sieltä vanh. illasta niin kuopus 2,5v. alkoi hyppiä olohuoneen pöydältä sohvalle ja mä sitten kieltämään. Musta kun olohuoneen sohvapöytä ei ole hyppelyä varten, vaan oon yrittänyt opettaa ettei siihen edes nousta istumaan/seisomaan. Mies tästä sitten tuskastui, että nyt mä heti alan kieltämään ja toiminaan just niin kuin ne siellä luennolla varoitti.

Hmm... Mun mielestä lapset saa kyllä kiipeillä ja hyppiä ja jopa juostakin sisällä ja liikunta on tärkeää, mutta en mä kotiini mitään "apinoita" kuitenkaan halua, eipä ole mukava esim. jutustella kylään tulleen vieraan kanssa olohuoneessa kun samaan aikaan kuopus hyppelee pöydältä meidä päälle sohvalle.

Mielipiteitä!

Terve liikkuminen on eri asia kuin vaarallinen liikkuminen! Sisällä voi tehdä käytöstapojen rajoissa asioita, mutta pöydillä ei hypitä. Se on mun mielipiteeni. Seuraavaksi varmaan roikkuisivat kristallikruunuissa :D Juuei. Ulos sitten kiipeilytelineisiin noita juttuja harjoittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ooo:
Terve liikkuminen on eri asia kuin vaarallinen liikkuminen! Sisällä voi tehdä käytöstapojen rajoissa asioita, mutta pöydillä ei hypitä. Se on mun mielipiteeni. Seuraavaksi varmaan roikkuisivat kristallikruunuissa :D Juuei. Ulos sitten kiipeilytelineisiin noita juttuja harjoittamaan.

Mä oon ihan samaa mieltä, hitto että ravostutti mies eilen mielipiteineen |O

Ymmärtääkseni tuo liittyy tähän ilmiöön kun pienilläkin lapsilla on joku hiphop- tunti tai satubaletti kerran viikossa tunnin verran ja sitten vanhemmat olettaa että se riittää liikunnaksi. Eli haetaan sitä että joka päivä pitäisi liikkua, juosta, kiivetä ja heittää kuperkeikkaa.

niinpä!! ei sisällä hypitä pöydillä tai kiivetä kirjahyllyyn. ulos riehumaan! onneks pikkuveli on vasta 8 niin minäkin pääsen välillä puuhun kiipeilemään :) :) :)

Ehkä siis esitetty hieman kärjistäen siellä vanhempainillassa ja miehes on nyt ottanut oikein asiakseen.. Ei tietenkään sisällä kiipeillä eikä kohmoteta, pihalle vaan! :)

No ei sitä nyt silti ihan mitä vaan tartte sallia. Meillä on päiviä jolloin saa remuta melkeinpä niin paljon kun haluaa. Siis peuhuta, hyppiä yms. Lapsi tietää, että muulloin ei saa, kun just esim vaikka siivouspäivää edeltävänä päivänä...

Alkuperäinen kirjoittaja dddd:
Miehesi ymmärsi luennon väärin, eipä siinä muuta.

tyypillistä |O

Mutta se siellä oltiin kyllä ihan sanottu, että pitäis sellainen sisäpallo olla mitä saa sisälläkin heitellä? Musta kyllä riittää, että vaikka phemeällä pesukintaalla heittäis koriste-esineitä kohti niin ne kaatuisivat ja menisivät rikki. Eli en mä ainakaan niin pehmeää palloa keksi, millä ei vahinkoa sais aikaan heittelemällä.

Eipä ole kyllä varmaan ennenvanhaankaan saaneet lapset hyppiä sisällä pöydillä ja verhoissa... jos tässä nyt vanhoja hyviä aikoja muistellaan. Lapset ulos telmimään.

Meillä saa sisällä juosta ja esikoinen kiipeilee aikalailla tuol heidän kerrossängyssäänkin.
Sängyillä ja sohvalla ei kuiteskaan hypitä eikä pöydälle kiipeillä.
Tuo on täysin totta, et lapsilla sellanen "normaali arkiliikkuminen" on vähentyny, mutta ei se tarkota tosiaan sitä, että pitäs unohtaa hyvät käytöstavat ja temppuilla kotona vaarallisesti. Pikemminki kannattas kannustaa järkevämpiin liikuntaleikkeihin ja pois tietokoneen ja telkkarin edestä - luultavasti ne on kuitenkin ne kaks vapaa-ajanviettotapaa, jotka nykylapsilla syö sitä aikaa enemmän kun aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:

tyypillistä |O

Mutta se siellä oltiin kyllä ihan sanottu, että pitäis sellainen sisäpallo olla mitä saa sisälläkin heitellä? Musta kyllä riittää, että vaikka phemeällä pesukintaalla heittäis koriste-esineitä kohti niin ne kaatuisivat ja menisivät rikki. Eli en mä ainakaan niin pehmeää palloa keksi, millä ei vahinkoa sais aikaan heittelemällä.

No kyllä musta lapsella saa olla pallo sisällä :)
Vaikka omassa huoneessa. Mutta ei tietenkään sitä heitellä miten sattuu...

Meillä kyllä palloja, mitään ei ole hajonnut.
Pieniä palloja, ei ulkopalloja...

Ja töissä meillä sellaisia softispalloja.
Niiden kanssa voi tehdä kaikenlaista, ei tarvitse heitellä ympäriinsä / hyllyjä päin.

Me on "keilattu" niillä ja jossakin tilassa (sisällä) heitelty missä ei hajoa tavarat.

Meidän apinoiden lempipuuhaa on kiikkua oven karmeja pitkin ylös asti, joko toista laitaa pitkin tai sitten hajareisin molempia laitoja pitkin. Myös portaiden kaidepuita pitkin on näköjään hauska liukua alas. :whistle: Niin kauan kun siitä ei ole mitään vaaraa lapsille niin riehukoot ja tämä sääntö sitten on vaan kotona, kun joku älykkö kuitenkin luulee että lapset ei osaa sitten hallita käytöstään muualla.

tyypillistä |O

No kyllä musta lapsella saa olla pallo sisällä :)
Vaikka omassa huoneessa. Mutta ei tietenkään sitä heitellä miten sattuu...

Meillä kyllä palloja, mitään ei ole hajonnut.
Pieniä palloja, ei ulkopalloja...

No, omassa huoneessa saa olla kyllä ja ollaan mekin palloja kieritelty pitkin lattioita ja niillä leikitty, mutta mies nyt puhui enemmän tyyliin, että niitä pitäis voida viskoa ympäriinsä... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Meillä saa sisällä juosta ja esikoinen kiipeilee aikalailla tuol heidän kerrossängyssäänkin.
Sängyillä ja sohvalla ei kuiteskaan hypitä eikä pöydälle kiipeillä.
Tuo on täysin totta, et lapsilla sellanen "normaali arkiliikkuminen" on vähentyny, mutta ei se tarkota tosiaan sitä, että pitäs unohtaa hyvät käytöstavat ja temppuilla kotona vaarallisesti. Pikemminki kannattas kannustaa järkevämpiin liikuntaleikkeihin ja pois tietokoneen ja telkkarin edestä - luultavasti ne on kuitenkin ne kaks vapaa-ajanviettotapaa, jotka nykylapsilla syö sitä aikaa enemmän kun aiemmin.

Olen aivan samaa mieltä :flower: =)

Meillä saa hyppiä sohvalla ja sängyllä enkä kiellä pallopeliä sisällä, mutta rikkoa ei saa mitään. Sisällä saa tehdä temppuratoja esim. sohvatyynyistä ja jos se reitti menee sohvapöydän kautta, en sitä lähde kieltämään. Pöydällä ei kuitenkaan hypitä, koska rikkihän se sellaisesta menee.
Miksi lapsen iloista leikkiä pitäisi kieltää, kun se pysyy ihan hyvin aisoissa, ei mene paikat siitä rikki eikä pilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Meillä saa hyppiä sohvalla ja sängyllä enkä kiellä pallopeliä sisällä, mutta rikkoa ei saa mitään. Sisällä saa tehdä temppuratoja esim. sohvatyynyistä ja jos se reitti menee sohvapöydän kautta, en sitä lähde kieltämään. Pöydällä ei kuitenkaan hypitä, koska rikkihän se sellaisesta menee.
Miksi lapsen iloista leikkiä pitäisi kieltää, kun se pysyy ihan hyvin aisoissa, ei mene paikat siitä rikki eikä pilalle.

Meillä ei pöytää kyllä hyppimällä sais rikki, mutta mä mietin enemmänkin juuri sitä, että kyllä aikuisten tai muiden lapsien pitäis saada ihan rauhassa istua sohvalla ilman että joku hyppelee jatkuvasti pöydältä siihen sohvalle. Mutta muuten kyllä hyväksyisin, esim. temppuradan tekemisen sen ylle eli tilannekohtaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:

Meillä ei pöytää kyllä hyppimällä sais rikki, mutta mä mietin enemmänkin juuri sitä, että kyllä aikuisten tai muiden lapsien pitäis saada ihan rauhassa istua sohvalla ilman että joku hyppelee jatkuvasti pöydältä siihen sohvalle. Mutta muuten kyllä hyväksyisin, esim. temppuradan tekemisen sen ylle eli tilannekohtaisesti.

Ei meillä hypitä sohvalla tai pöydällä, jos joku siinä sohvalla istuu. Ei todellakaan.

Meillä ei kyllä sisällä hypitä, pompita, riehuta, juosta tai palloja heitellä, säälin naapureita. :o

Eri asia jos asuttais rivarissa tai omiksessa niin ei tartteis koko ajan ajatella että mitä kuuluu alakertaan.. mutta tuskin mä sisällä siltikään riehumista kattosin, ulkona voi juosta ja pomppia sydämensä kyllyydestä..

Yhteistyössä