hei

Väliaikatietoa: nyt on vesiputket laitettu ja mies aloitti styroksien laiton autotallin puolella. Ensi maanantaina lattianvalu. Kirvesmies laittelee autotalliin ruoteita. Tänään tuli porakaivomiehet eli meille tulee maalämpö. Mies on välillä ottanut 5-vuotiastakin mukaan johonkin siivoiluun tms. ja poika on ollut ihan innoissaan. Tekis mieli tehdä itsekin siellä jotain hommia, mutta sitten tarvittais lapsenvahti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tipityy:
Esim. maalauksien aikaan mies voisi vaihteeksi jäädä kotiin lasten kanssa ja nainen mennä raksalle maalailemaan. Ja kyllä se työ tekijäänsä opettaa, harvalla mieskään on alan ammattilainen.
Just, olen täysin samaa mieltä! Ei monikaan mies senkummemmin ole aiemmin taloa rakentanut kun omaa alkaa rakentamaan.

Samoin muuten mäkin olen myös suunnitellut ja kilpailuttanut kalusteet jne. Pintamateriaalit (laatat, parketit, värit jne.) on myös minun suunnittelemiani, miestä ei taida edes hirveästi kiinnostaa ne... tai on hän joihinkin juttuihin saattanut sanoa heti ehdottoman ein; mutta yleensä se ilmeisesti pitää samoista jutuista. Tosin mitään pintamatskuja ei olla vielä ostettu, mutta suunnitelmat on mielessä. Budjettia seuraan minä, mies ei jaksais varmasti pitää senkummempaa kirjaa mistään :D.
 
hip
En ehkä täytä määritelmää raksaleski, mutta sama ongelma. Mies on kotona lasten kanssa "lomalla" koko kesän. Minä töissä. Viime kesänä valmistui talo talopaketti-ratkaisulla. Nyt tehdään autotallia. Sen pitäisi olla kohta valmis, mutta niin on kyllä koko perhe ja parisuhdekin. Mies on päivät autotallin kimpussa, lapset tappelevat keskenään sisällä/ulkona, kun tulen kotiin vastassa on tappelevat lapset, hirvittävän likainen koti, kiukkuinen mies, ja koko ilta painetaan autotallin kimpussa. Olen yrittänyt sanoa, että jään lomalle 3 viikon kuluttua, silloin voisimme yhdessä tehdä enemmän, tai minä voisin hoitaa lapset ja mies keskittyä rakentamiseen. Mutta ei kuulemma voi odottaa. Toivon vain että olisi jo syksy. Ei kestä enää päivääkään.... Onneksi taloa ei tehty pitkästä tavarasta, ei oltas kyllä naimisissa enää... :/
 
Pieniä väliaikatietoja, =) . Kosteat tilat muurattu, sisäseiniä taotaan parasta-aikaa.
Kiintokalusteet olemme hankkineet, samoin keittiön koneet, keittiön ja eteisten +kodinhoitohuoneiden laatat. Maalämpöputkiston laitoimme jo syksyllä. Takka-leivari tulee elokuussa.Nyt pitäis katella hanat ja pytyt yms.

Pankki pahkeinen meni nostamaan korkoaan... :( , pakko laskeskella joitakin juttuja uudestaan, yök. Kyllä me tuo talo saadaan rakennettua, mutta kun pitäisi saada leipää ja bensaakin ostettua.

Noista rakennus töistä mitä minä pystyn tekemään on aika vähän. Rakennussiivousta, maalaamista ja materiaalien sekä vuokrakoneiden peräkärryllä kuskaamista. (Täältä korvesta on nimittäin matkaa rakennustarvikeliikkeisiin ja vuokraamoihin).
Palkkojen maksamiset yms. paperienpyöritykset hoidan minä.
Pystyminen ei tarkoita niinkään haluttomuutta tehdä raksalla, mutta kun noita neljää muksua ei voi yksinkään jättää.
Viikonloppuisin olemme raksalla siivoamassa koko perhe. Jotenkin suloisen näköistä, kun kaksivuotias tyttömme kantaa tohisten jotain styroksin kappaletta kottikärryyn.
:heart:
 
Meillä on nyt iv kanavat vedetty ja eristetty yläkertaan. Jee huh. Mutta alakertaankin pitäisi keretä laittamaan ne. Mutta sinne ei tarvitse eristää. Lattia valu tehtyä molempiin kerroksiin.
Miehellä kuulemma seuraavaksi on edessä saunan väliseinien muuraus tekee jostain harkosta sen. Ja piiputkin pitäis nostaa ylös on valmispiippupaketit meillä.

Saatiin muurarikin. Kyllä ne saa hyvää palkkaa...pitäisköhän ruveta muurariksi, huh huh. Mutta pakkohan tuo julkisivu on muurauttaa vaan ammattilaisella. Tulee jo parinviikonpäästä, samalla saadaan laitettua paneelit seiniin ja räystäslaudat maalattua kun on telineet paikoilla. Sillon pitää varmaan huhuilla talkoo apua maalaukseen. Tylsää kun tyssähtää sisätyöt, mutta pakkohan nuokin on ennen talvea saada tehtyä.

Nyt meillä olisi ehkä hyvä timpuri, mutta jahkaillaan raaskitaanko ottaa sitä. Kun mieskin osaisi tehdä, mutta kun pitäis edetä hommat ja ei se kaikkea kerkeä yksinkään tekemään. Voikun olisi aikaa rakentaa rauhassa parivuotta. Mutta kova paine on täältä vanhempieni nurkista pois ja omaan kotiin.

Kertokaapa samalla koska teillä olisi tarkoitus muuttaa kun kirjoitatte kuulumisia, niin pystyis jotenkin hahmottaa asiaa...

Meillä olisi tarkous tänä vuonna, mutta jos ei oteta ulkopuolista apua niin en usko että onnistuu....
 
Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
Saatiin muurarikin. Kyllä ne saa hyvää palkkaa...pitäisköhän ruveta muurariksi, huh huh. "

"Kertokaapa samalla koska teillä olisi tarkoitus muuttaa kun kirjoitatte kuulumisia, niin pystyis jotenkin hahmottaa asiaa..."
Jeps, olin kans lentää persiilleen kun kuulin paljonko takka-leivinuunin muuraus maksaa! Tiilerin takka kun tulee, niin kaikki tiiletkin on jo valmiiksi leikattuja ja tavarat on jo valmiina jne. Pelkkä työ 2300euroa! Viikon oli sanonut siihen menevän eli aika kova on viikkopalkka! Puhtaaksi muurattuna tulee joten se nostaa vähän tuota hintaa ja saa kyllä todella olla siisti! No, toivottavasti on todella hintansa väärti eli tekee siistiä ja hyvää jälkeä!

Tilannekatsaus raksalle: Ensimmäiset väliseinien rungot on tehty, JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE! :( sori innostuin ;)
Oon pitänyt aina illalla lopetuksen jälkeen jäädä muutamaksi hetkeksi ihasteleen tulosta! Nyt tuntuu, että on alkanut sellainen oikein palkitseva vaihe, koska näkyvää tulee niin pian. Vaikka on kaikkein helpoimpia ja keveimpiä hommia niin näyttää niinkuin olis edistynyt valtavasti. Varsinkin vieraan silmään vaikutus on suuri, alkavat hahmottaa tiloja.

Niin ja muutto ehkä tuossa vuodenvaihteen korvilla....

 
Meillä on myös Tiilerin takka. Ja kaikki tuli takan mukana. Niin mies meinaa itse muurata takan...netissä on hyvät videot hommasta jne....mutta katsotaan nyt mihin tulokseen tulee, kun harjottelee tuossa eka väliseinien muurausta.
 
Kauhistus ande mikä summa muurarin palkkaan. Meille on tulossa tiilerin takka ja arvelisin, että muurari voisi täällä veloittaa siitä n. 800. Meillä muurari sanoi, että takan muuraus pitäisi hoitua n. kolmessa päivässä. Siitä ei tietenkään veloiteta, että välillä takan annetaan kuivua.
 
Just nyt ei enää tunnukaan tuo mein Kermansaven takkaleivinuuni-liesi ostos kovin kalliilta, kun tulee valmiiksi asennettuna :eek:

cukkis: meidän ois tarkotus muuttaa viimeistään jouluksi, mutta toivon tosi kovin, että saatais muutettua lokakuuksi jo, alun perin piti saada valmiiks elokuuks, mutta se tavoite hylättiin jo ennen ku paketti tuli... tuo elokuu lähinnä koululaisten takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ande:
Pelkkä työ 2300euroa! Viikon oli sanonut siihen menevän eli aika kova on viikkopalkka! Puhtaaksi muurattuna tulee joten se nostaa vähän tuota hintaa ja saa kyllä todella olla siisti!
Meillä tuli Tiilerin Lauri funkis malli, eli rapattuna. Muuraus kesti 2 päivää ja muurari otti 500?. Rappaus oli sitten erikseen. Miten kummassa tein muurari saa melkein viisinkertaisen hinnan... parasta tosiaan olla hyvä!!!
Paitsi että teille tulee siihen leivinuunikin, joten kyllä siinä tietty vähän enemmän työtäkin on.
 
Täälläkin ilmoittautuu yksi raksaleski. Ollaan rakennettu nyt reilu vuosi, syksyllä pitäisi päästä muuttamaan. Pintahommia tehdään. Juuri ennen raksan alkua meille syntyi vauva ja olen ollut kotosalla hänen ja nyt 4 vuotiaan esikoisen kanssa. Aika ajoin on rankkaa ollut. Mies on päivät töissä ja illat raksalla sekä viikonloput aamusta iltaan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Kastellilta tuli säältä suojaan versio, kaikki muu on tehty itse. Itse olen ollut siivoilemassa ja nyttemmin pintoja maalailemassa mutta täällä varmaan uskaltaa tunnustaa että alan olla aika poikki! Nyt kun mies on kesälomalla niin ollaan tehty ns. kahta vuoroa, mies päivällä raksalla ja mä illalla. On mukavaa vaihtelua päästä näistä kotiympyröistä puuhastelemaan sinne. Pidettiin kesäkuussa viikko raksavapaata koko porukka ja paettiin viikoksi etelään huilaamaan, se teki kyllä hyvää kaikille =)
 
Maalaistyttö. Voikun ymmärrän täysin sinua, minulla samat fiilikset vaikka onkin vasta yksi lapsi. Tiedän tasan tarkkaa miten rankkaa on olla yksin. Ja siis en tarkoita etteikö se ollut tiedossakin että rakentaminen on rankkaa...en sitä tarkoita, vaan että saa sitä olla väsynyt tähän.

Jaksuja kaikille raksalskille, pitää vaan muistaa että joskus helpottaa...
 
Voimia sinulle Maalaistyttö :hug: . Kyllä se koti valmistuu ja sitten toivottavasti helpottaa. Minä olen neljän lapsen kanssa 65m2 kolmiossa ja ulkona on kosteahko keli. Alkaa välillä tämä lasten kanssa ahtailu kiristämään päätä...

Toiveissa olisi josko marraskuussa pääsisimme omaan kotiin muuttamaan. =)
 
Meillä talo valmis! :D
Muutettiin sisään mennä lauantaina. Paikat väärällään laatikoita purkamatta ja muutenkin kaikki sekasin mut mahtava fiilis! Lopultakin asutaan omassa talossa :heart:
Tsemppiä kaikille rakentajille! Kyllä se lopulta valmiiksi tulee =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snowflake:
Meillä talo valmis! :D
Muutettiin sisään mennä lauantaina. Paikat väärällään laatikoita purkamatta ja muutenkin kaikki sekasin mut mahtava fiilis! Lopultakin asutaan omassa talossa :heart:
Tsemppiä kaikille rakentajille! Kyllä se lopulta valmiiksi tulee =)
:flower: Onnea uuteen kotiin!
T:Hyacinth

 
Täs ollaan alkuvaiheessa mutta siihenkin menny aikaa. Minä lähinnä pyörittelen papereita ja muistutan aikataulusta. Isäntä on tehnyt raivaustöitä tontilla ym.
Itse olen tontillakin osan aikaa pällistelemässä joten kyllä sitä isäntääkin näkee vielä tässä vaiheessa
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja Snowflake:
Meillä talo valmis! :D
Muutettiin sisään mennä lauantaina. Paikat väärällään laatikoita purkamatta ja muutenkin kaikki sekasin mut mahtava fiilis! Lopultakin asutaan omassa talossa :heart:
Tsemppiä kaikille rakentajille! Kyllä se lopulta valmiiksi tulee =)
:flower: Onnea uuteen kotiin!
T:Hyacinth
Kiitos! :D Loma alkaa huomenna, on aikaa laittaa paikkoja kuntoon. On tää niin ihanaa. =) Lopultakin saa sisustaa ja asettua asumaan. Kyllä tuntui pitkältä taival siihen hetkeen kun pääsi muuttamaan.
 
Mut on nyt ylennetty raksalla, sahaajaksi, olen pilarien koolaukset ja paneelit sahannut ja myös parvekkeen katon alapuolisen paneelin oon sahannut. Mies huutelee partsilta mittoja ja minä sahaan kaapalla. Isommat tytöt on olleet kanssa mukana, toinen auttaa isää parvekkeella lautapoikana tai tyttönä (15v.) ja toinen (14v.) auttaa mua pitkien paneelien kannattelussa ja hakee tavaraa pinosta plus juoksee pienempien perässä mun apuna. Toivottavasti tää yhteinen projekti vaikka nopeutuu hiukan, kun yhdes touhutaan. Aika ei ainakaan ole tullut yhtään pitkäks, sit kasvimaalla menee myös kivasti aikaa ja pienimmät oon innostanut rikkaruohon kitkentään 10 centin palkkioilla. :D
Meillä on siel ne puutarhakalusteetkin takapihalla, joten tauotkin menee siellä, nyt on haettu mukaan mm 5kg laatikko mansikkaa ja 4l herneitä, niin kyllä on kesä maistunut!
Ja sit tein tämmäsen... :D
http://www.aijaa.com/v.php?i=2353722.jpg
 
No niin. Tuli lunta tupaan. Talopakettifirmalla väärä toimitusaika meidän paketille. Eli tulee myöhässä. Että ottaa päähän!!!! Kaikki valmiina ollu jo pari viikkoa ja saadaan paketti+pystytys vasta elokuussa. On tietty omakin moka kun ei tajuttu soitella kirjallisen toimitusvahvistuksen perään ajoissa. Luotettiin vaan myyjään sanaan. Mitään hyvityksiä on turha kysellä kun ei oo mitään "todisteita" asiasta. Onneksi saatiin siirrettyä lomia että päästään sitten hommiin tontilla kun paketti vihdoin saapuu.

Onkos muilla ollu toimittajien kanssa ongelmia? Meillä oli tää ja yksi suunnitteluvirhekin vielä. Siitä saatiin pieni hyvitys.

Kävimme asuntomessuilla (nyt kun meillä on aikaa). Kyllä oli ihania laattoja kylppäreissä ja muutenkin saatiin jonkin verran sisustusideoita vaikka pintamatskuja ostellaan varmasti vasta ens keväänä.
Mites teillä muilla, onko loppuvaiheessa riittäny intoa ja jaksamista sisustuksen suunnitteluun? Jostain raksalehdestä luin rakentajien vinkkejä ja moni neuvoi tekemään pintamateriaali suunnitelmatkin ajoissa kun on vielä voimia (ja rahaa....).

Onnea sisään muuttaneille! Varmasti upea fiilis!!!! Kunpa mekin sitten joskus. Mies on ahkerasti touhunnu tontilla kaikkea mahdollista (viemärikaivo ja vesikaivo asioita lähinnä), itsellä taantuma-vaihe. Olin niin kuvitellut pääseväni maalaushommiin kesälomalla, nyt taitaa tulla syksy ennen kuin pääsee maalaamaan taloa. Onkos muilla maalattu missä vaiheessa? Meidän taloon tulee tehtaalla pohjamaali.
 
Harmi vattulan puolesta.

Meilläkin on ollut vähän kahnauksia talokauppiaan tai tehtaan kanssa. Ei kyllä susositella tuota muille. Meidän syy on kaikki. Kun on vääränlainen kantava palkkikin talossa niin turhasta kuulemma nipistää, kun vaadittiin vaihtamaan se. Ei maksettu laskua ennen kun vaihtavat. karhusivat kumminkin.

Että tälläistä täällä.
Meillä alkoi ulkoverhouksen teko tiiliä ja panelia...ihan kivaa näkee sitten minkänäköinen tulee talostammen :)

Sitten pystytys porukka keräs kaikkea kivaa mukamas roskaa raksalta kotiin viemisiksi....meni samalla meidän omaakin lautaa ja tavaraa mukaan. Tästä ei sano mitään. Saa kuulemma viedä ylimääräsen tavaran pois mitä on tullut talopaketin mukana?! Onko teilläkin vienyt peräkärrytolkulla pystyttäjät tavaraa pois? Kohtahan pystytys porukka rakentaa ylijäämä tavaralla ilmasen talon itselleen jos noin tekee joka raksalla? :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
Harmi vattulan puolesta.

Sitten pystytys porukka keräs kaikkea kivaa mukamas roskaa raksalta kotiin viemisiksi....meni samalla meidän omaakin lautaa ja tavaraa mukaan. Tästä ei sano mitään. Saa kuulemma viedä ylimääräsen tavaran pois mitä on tullut talopaketin mukana?! Onko teilläkin vienyt peräkärrytolkulla pystyttäjät tavaraa pois? Kohtahan pystytys porukka rakentaa ylijäämä tavaralla ilmasen talon itselleen jos noin tekee joka raksalla? :whistle:
Todella harmi, että teillä noin huonoja kokemuksia. Meillä sen sijaan pystytysporukan miehet sanoi, että soittakaa tehtaalle ja pyytäkää tota ja tota lisää, nuo ei tule riittämään ja katsoi kaikki mein tarvikepinot läpi. Kaikki mitä meiltä on loppunut kesken tms. niin uutta on saatu tehtaalta pelkällä soitolla. Meilläkin oli vahingossa kaks väärää kattotuolia, joiden takia hommat seisoi pari päivää... laskivat miten tulee kestävät kun tekee muutokset niihin paikallaan, että sopii... tästä viivästyksestä saatiin heti hinnan alennusta.

 

Yhteistyössä