Hei terv. alan ihmiset!!! Osaatteko sanoa mielipidettä..?

Mulla testattiin pikatestillä työ.terv.lääkärissä joku kurkkustreptokokki ja sain lääkekuurin. Kurkku ja korva on tosi kipeet.

Meillä on koko perhe ollut flunssainen + kuopuksen pk:ssa riehuu joku kurkkutauti + tulirokko.
Lääkäri sano mulle, et lapset pitäs testaa varmuuden vuoksi
(kuopus oli juuri kipeä)

Soitin tkk:een ja kerroin tilanteen.
Siellä sanoivat että "No joo, tuskin niillä lapsilla mitään on, sullekin tehty pikatesti on ihan epäluotettava."
"Mutta okei jos kerran tosiaan haluat testin niin lapsille, niin ehkä mä nyt sitten voin tän kerran laittaa lähetteen. Vaikka ei niillä varmaan mitään ole."

Siis täh?
Onko noita lapsia ny ihan turha viedä sinne, kun terveydenhoitaja oli tota mieltä?
Vai pitäskö uskoa ennemmin lääkäriaseman lääkäriä?
 
"vieras"
No ei ole turha viedä, jos heillä on se sama BAKTEERItulehdus, niin ab-kuurihan sen hoitaa samantien. Outoa käytöstä tk:ssä, olisko ollut elämäänsä kyllästynyt vastaanottovirkailija taas tekemässä diagnooseja...? ;) Vie vaan lapset näytille.
 
murr
Usko nyt hyvä ihminen ennemmin lääkäriä kun vastaanottovirkailijaa, joka todennäköisesti on vain hoitaja. Eiköhän lääkäri tässä tapauksessa tiedä mikä on järkevin ratkaisu. Ihme pätemisen tarve AINA ja joka paikassa noilla luukku tädeillä.
 
"vieras"
Kannattaa testata. Tulirokko on myös streptokokin aiheuttama ja se pitää hoitaa antibioteilla! Se on ikään kuin angiina, rajumpi vaan. Ikäviä jälkitauteja voi tulla jos ei hoida.
 
Kyllä kannattaa viedä! Ainakin angiinassa testataan aina koko perhe ja meilläkin oli viidella kuudesta angiina vaikka vain kahdella oli oireita.
Näin mäkin tiedn että on tehty.
Ihmettelin vaan kovasti thh:n ( oli thh koska sai kirjoittaa lähetteen labraan ) käytöstä.
Ja etenkin mileipidettä siitä, että Diacorissa otettu testi on epäluotettava :O

Kyllä me huomenaamulla sit mennään; mä oon joka tapauksessa itse jäämässä vielä kotiin huomenna.
 
"..."
tulirokko vaatii aina käynnin lääkärillä. Eli jos lapsilla hoidossa sitä on niin. Tulirokko aiheuttaa streptokokki A positiivinen angiinan ja muita oireita esim mansikkakieli, ihottumat. Hoituu vain kuurilla eli mars verikokeisiin ja nielutestiin koko perhe.
 

Yhteistyössä