Hei te perheet joissa on 3 lasta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ehkä kolmen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ehkä kolmen äippä

Vieras
Varsinkin te joilla lapsilla ikää noin 4.v. 1,5.v. ja vastasyntynyt.:wave:

Millaista teidän arki on? Miten pärjäätte kolmen kanssa?
Käytännönasiat? Raha-asiat? Miten saatte omaa aikaa? Miten asutte jne.?

Olisin kiitollinen jos kertoisitte hieman perhe-elämästänne! :)

Meillä on kolmas vasta tuloillaan... mutta ainakaan omaa aikaa ei kahdenkaan pienen kanssa minusta juurikaan ole, mutta eiväthän lapset kovin kauaa pieniä ole, kasvavat ja kyllä sitä aikaa sitten riittää vielä omiinkin juttuihin.
Ja onneksi meillä on reilun kokonen talokin (vuokralla). Rahaa ei ole yhtään ylimääräistä, mutta omahan pesukone ja tiskikone ja paljon rakkautta :)

Meillä kolme lasta, 8v, 6v ja 8kk.

Ihan hissukseen tässä mennään, päivä kerrallaan. Arki pyörii rutiinilla...
Omaa aikaa on iltasin kun lapset nukkuu, ei juuri muuten, mutta onneks EDES sillon! Rahasta on tiukkaa etenkin kun oon kotona ja miehellä ei iso palkka, mut pärjätään, kuhan ollaan tyytyväisiä siihen mitä on eikä haaveilla mistään kalliista jutuista! =)

Asutaan vuokralla neliössä, 86 neliöö. Hyvin mahdutaan, ainakin toistaiseksi.

no mulla lapset syntyneet 04/02, 07/03 ja 06/06. mitä nyt kertoisin. väsymys tullu nyt vasta. väsyttää ja masentaa hyvin usein. muuten menny hyvin. lapsilla on seuraa toisistaan. asutaan vuokralla, 3h+k+s, 70neliöö. ylimääräistä rahaa ei hirveesti oo. omaa aikaa ehkä kerran viikossa. :|

Meillä kolme lasta, 2 v välein syntyneet. Täytyy kyllä myöntää, etten enään muista mitään niistä ajoista kun kuopus oli vauva. Hirveä väsymys, nukuin jopa ístualtani joskus puistossa. Rahaa oli niukalti, mutta rakkautta riitti ja hengissä selvittiin. Huomattavasti on helpottanut nyt kun lapset on jo isompia. Rutiinit ja vielä kerran rutiinit. Niitä tarvitaan, kun isoa sakkia pyörittää. Niin ja lempeä asenne itseä kohtaan, kaiken ei tarvi olla tiptop ja minkä voit jättää huomiselle-tee vasta viikonpäästä.

meillä oli tytöt 4v ja 2v kun kolmas syntyi, siitäkin on jo kohta 2v aikaa, mutta meitin arki oli aika sekamelskaa, keskimmäinen oli hyvinkin mustis vauvasta ja näytti sen kaikille kaikilla mahdollisilla tavoilla, esikoinen autteli minkä osasi ja kun oikein pahaksi meni niin tytöille video pyörii, niin sai edes hetken rauhan. olin ja olen edelleen paljon yksin kotona miehen työn takia. kolmonen nukkui vauvana tosi hyvin päivät ja yöt, sekin helpotti meidän arkea. omaa aikaa mulla ei ollut enkä sitä kaivannut. asutaan omakotitalossa 125m2

Meillä lapset 6/03, 7/05 ja 6/07.
Hyvin pärjää, isommat leikkivät mielellään keskenään, joten omat kädet olivat enemmän täynnä silloin, kun kakkonen syntyi.
Yllärinä on ehkä tullut loputon pyykin määrä! Joka päivä pyörii kaksi tai kolme koneellista, eikä vuori madallu lainkaan!
Omakotitalossa asutaan, siinä on tietysti oma duuninsa, pihan ja talon kanssa riittää aina jotain tekemistä.
Rahatilanteeseen kolmonen ei oikeastaan vaikuta tässä vaiheessa mitenkään, koska isommilta oli kaikki vauvakamppeet jäljellä vaippoja (kestot) myöten.
Oma aika...? Tätä kohtaa en ymmärtänyt, mitä se on? Syötävääkö...?

Heips!
Meilläkin kolmas vasta tulollaan 05/08. Muut lapset on 04/02 ja 01/06. Mutta kokemusta neljän lapsen kanssa arjen pyörityksestä on, koska olen ollut vuoden päivät pph: na ;) . En mä kyl osaa sanoa, miten se kolmas oma tulee tätä pakkaa sekoittamaan, ei nää kaks hoitolasta ( 1,5 v ja 3 v.) ole ainakaan tuntuneet "raskailta". Mutta aika väsy olen iltaisin, syynä varmasti osaksi tämä raskaus. Olen huomannut, että kotitöitä kannattaa tehdä KOKOAJAN, muuten ne kasautuu kamalaks ! Tai anakin, jos tykkää, et on suht siistiä =) . Päiväruuan valmistuksen alan jo ennen yhdeksää, ei tarvi sit kauheella kiireellä alkaa tekemään, kun ruoka-aika lähestyy.

meillä lapset kaksoset -96 ja vaavi-07.omaa aikaa ei ole,se on totta.iltaisin sitten kun kaikki nukkuu,mutta sit on jo itekkin aika väsy.välillä tuntuu ettei ehdi kaikkee ja tuntuu et jokaisella olis juuri mulle samaan aikaan asiaa.vaikka kaksoset ovatkin jo "isoja" on heillä sopivasti murkkuikä eikä helpoimmasta päästä...
rahaa on niukasti,mutta ihmeellisesti pärjätään,kun tingitään kaikesta siihen asti kunnes menen takaisin töihin.
suhdetta ei tässä kohtaa ehdi pahemmin hoidella,eikä hyppäys äidistä vaimoksi käy sormia napsauttamalla illalla,mutta jos on parisuhde siinä kunnossa että puhe toimii puolin ja toisin niin pärjää kyllä.kaikella on aikansa ja aika kaikella,kun ottaa pvä kerrallaan eikä liikaa kuormaa kerralla niin jaksaa ja pärjää.rikasta elämää tää kuitenkin on kun on nuo kolme kullannuppua tuossa.asutaan 92 neliöisessä4h,k,s

Heippa!

Kun meille syntyi kolmas tyllerö niin isommat olivat 4v.ja 1v8kk.Alku tuntui kaoottiselta,väsytti kovasti ja piti isompien kanssa touhuta,mutta se aiak meni kuitenkin äkkiä.Kolmas oli todella huono nukkuja ensimmäisen vuoden ajan ja siksi tuntui rankalta.Nyt on ikää 1v3kk ja yöunet paranevat,kun jäi yömaito pois jokunen aika sitten.

Kyllä kolmas muutti ainakin meillä enempi kuin toinen.Yleistä hässäkkää on nyt tietty enempi.Ja kun kolmonen on nyt menevä taapero ja isommat usein nahistelevia neitokaisia niin välillä on melko haipakkaa.Mutta silti niin ihanaa,kun sisarukset ovat kiintyneitä toisiinsa ja kaikilla on niin omanlaisensa luonne.Enempää lapsia meille ei kuitenkaan tule,koska nyt tuntuu,että perhe on tässä,ihan tarpeeksi on työtä:)

Meillä arki menee niin,että iskä käy epäsäännöllisessä vuorotyössä ja minä olen kotona(ainakin vielä).Esikoinen käy 2krt viikossa kerhossa tapaamassa ikätovereitaan.Pienemmät tytöt ovat silloin kotona,pikkuinen nukkuu päikkärit ja kakkosen kanssa touhuillaan jotain,katsellaan videoita.Se on sellainen "lepohetki"äidillekin.Isommalla on jo omia kavereita ja minusta on ihana,kun kakkoselle tulee kaveri tästä pikkusesta(ovat jo hellyttävä parivaljakko)niin ei jää kukaan yksin:)

Omaa aikaa ei kauheasti ole,kotitöitä on paljon,varsinkin pyykkiä!Mutta onnekseni miehellä on sellainen työ,että sattuu vapaapäiviä viikollekin(+viikonloput) niin silloin on helpompaa ja voin lähteä vaikka lenkille(ah sitä ihanuutta!).Mutta kyllä tähän on tottunut ja pienet asiat tuntuvat luksukselta.Illalla,kun lapset nukahtavat niin voi että se on autuaallinen tunne!:D

Me asumme omassa rivariasunnossa(4h+k+s),jossa oma isohko piha.Ollaan viihdytty tässä jo vuosi:)Velkaa on enemmän kuin tarpeeksi,mutta kyllä silti ruokaa on aina kaapissa.Taloudellisen tilanteen paranemista odotellaan,jos minä vaika pian saisin töitä.

Sellaista tänne.Välillä on rankkaa ja tuntuu,ettei jaksa ja mihin sitä ryhtyikään,mutta kun tarkemmin katsoo meidän tilannetta ja unohtaa pienet murheet niin ...
:heart: :heart: :heart:

meillä lapset 4.v,2.v ja 10kk.arki on aika raskasta mutta rutiineilla selviää. rahaa on riittävästi ja jää jopa joskus säästöön:) meillä on paritalo,85 neliöö. sisaruksista seuraa toisille,tosin tappeluakin kiitettävästi.) ketään en silti antas pois!!!

kannataa olla sen verran itsekäs että edes kerran viikossa käy yksin lenkillä tai jossain muualla!kummasti sen jälkeen näkee kodin ja lapset eri valossa ja arkikin alkaa paistamaan risukasaan:)

meillä on kolme lasta 6 v, 4 v ja 1 v. Autoillessa tulee hiki kun kampeaa kolme lasta turvaistuimiin takapenkille, ja vyöt ei taho mennä kiinni. kahden kanssa niin paljon helpompaa. kolmen lapsen kanssa kaupassa, jos sattuu huono päivä kaikille niin huh huh.. omaa aikaa saa siten, että pienin nukkuu päiväunia, vanhin vaikka kerhossa/eskarissa, ja keskimmäinen kotona toisen vanhemman kanssa ulkoilee tai jotain. omaa aikaa saa kun lapset laitetaan itsekkäästi vaan nukkumaan jo sillon klo 20.30, hyvät leffat alkaa aina klo 21..kerkiää hakia net eväät valmiiksi. raha-asiat, kun mikään ei riitä. raha käy tilillä kääntymässä, kestovaipoissa pitkän päälle säästää vai säästääkö?? kertokaa te jotka käytätte. meillä käytetty aina vaan kertakäyttösiä. vaatteet menee seuraavalle, esikoiselle kun ostaa uutena laadukasta niin net säästyy kolmannelle, esim.sukset, luistimet jne. ja lahjatoiveita kysyttäessä kannattaa reilusti sanoa, että mitä tarvitsee. asutaan vuokralla neliössä, hyvin mahdutaan. kyllä kolmen kanssa pärjää hyvin, mutta jos tuntuu että kaksi lasta on hyvä luku ja asia on itselle ok, niin se on ok. varmasti jokainen vastaantulija kyselee, millon lisää, millon lisää, ja tuo kysely alkaa jo silloin kun ensimmäinen on puolivuotias. päivät muuttuu viikoiksi ja viikot kuukausiksi ja kuukaudet vuosiksi aika nopiasti ja lapset on kouluikäisiä ja kulkevat kavereitten luona. siihen mennessä on hyvä luoda lämpimät välit lapsiinsa ja nauttia elämästä. sitten kun ne on kouluikäisiä, niin sittenhän sitä omaa aikaa on eri tavalla.
ei se lasten lukumäärä mitään tarkoita. yksi, kaksi tai kolme tai enemmän. ei niin väliä, kyllä sitä toimeentulee, ja arki on samanlaista oli lapsia kaksi tai enemmän.

Meillä kolmas synty kun esikko oli 5, kakkonen 4v.
Nyt on kohta vuos kulunu, asutaan 70 neliön kolmiossa, rahat on tiukassa ja vapaata on vasta vähäsen ollu, kun vauvan voi jättää kotiin mennäkseen mihinkään. Isommat turhautuu ja on tavallaan mustasukkasia, vihoittelee aikuisille mutta hoivaavat pienintä.

Melko rankkaa, kun alkuun olin melko yksin ja nytkin valtaosan ajasta yksin lasten kanssa. Mutta kyllä varmasti menee lopulta kaikki oikeen hyvin.

No meillä kolme pientä lasta plus yksi iso koululainen. Eli lasten iät: 4 kk, 2v. 5v. ja 12v. Arki menee tyyliin päivä kerrallaan. Usein olemme molemmat miehen kanssa väsyneitä, rahasta on tiukkaa (olis varmaan vaikka olis vaan pari lasta). Asumme kerrostalonelikossa, sitten kun itse pääsen töihin, niin vaihdetaan varmaan isompaan. Auto on vielä toistaiseksi farmari mutta tila-autoon vaihdetaan heti kun rahatilanne sallii. Aikas rumbaahan tämä on, omaa aikaa on jos sitä vartavasten järjestää (kaupungin kodinhoitajaa saan tarvittaessa, isommat lapset päiväkodissa). Päivät menee tosi nopeasti, mutta en mä tätä yksineläjänkään elämään vaihtaisi. ;)

JOKA PÄIVÄ 30 min OMAA AIKAA pitää löytyä, sen verran että tuona 30 minuutin aikana saa tehdä mitä kotona oleva vanhempi haluaa, vaikka sitten olla 30 min yksin suihkussa, lenkillä, takapihalla piilossa pusikossa, sulkeutua omaan tilaan, kutoo sukkaa, paukuttaa mattoja tai jotain mielekästä omaa tekemistä. se auttaa jaksamaan seuraavan ja seuraavan ja seuraavan hetken ja tapahtuman kotona, mahdollisesti kiukuttelevat lapset, tappelevat lapset, kiukuttelevan oman itsensä. tuo hetki luo voimavaroja seuraavalle päivälle.

Meillä tytöt 02/03, 02/05 ja 02/07. Hyvin ollaan pärjätty. Kaikki raha mikä tulee, menee, mutta niin se kai aina on ;) Tytöt ovat olleet loistavia nukkujia, mkä on auttanut jaksamaan. Omakotitalossa riittää työtä, mutta kun joka päivä tekee jotakin asiat eivät kasaudu. Viikolla siivoilen koko ajan ja pesen pyykkiä ym ja viikonloppuisin ollaan lasten kanssa. Omaa aikaa on, harrastan 4-8h viikossa liikuntaa. Mies hoitaa silloin lapsia tai jos haluan käydä kaupassa yksin. Mummolassa lapset myös n. kerran kuukaudessa yötä. Välillä on kovakin väsy, mutta kai oma vika kun ei pääse ajoissa sänkyyn. Tytöt kun nukkuvat 12h yössä. Suosittelen lämpimästi ;)

Yhteistyössä