Hei, tarvitsen apua ja palautetta (verkkokaupan perustaminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva yrittäjä-äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuosittelu on hieman unohtunu, ompeliapuolelta olen valmistunu 2002, vaikka äkkiä muistu kyllä mieleen.

olekko saanu jo tukuista kangas näyteet? mulle on tullu 2 tukusta, 3 vielä oottelen...

Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:
kuosittelu on hieman unohtunu, ompeliapuolelta olen valmistunu 2002, vaikka äkkiä muistu kyllä mieleen.

olekko saanu jo tukuista kangas näyteet? mulle on tullu 2 tukusta, 3 vielä oottelen...

En pahemmin käytä suomalaisia tukkuja, ajattelin omaa maahantuontia.

Alkuperäinen kirjoittaja narikka83:
nettisivujen teko maksaa 1000-1500e.. ja siihen viellä joka kk ylläpito. nettimainokset.. kääk. loppuu pian aika kesken :D
Kamalia hintoja! Kaveri teetti tossa vähän aikaa sitten verkkokaupan seitsemällä sadalla...

- Sähköposti (kännykkä on pyhä)
- Tilisiirto (verkkomaksupainikkeet vissiin kalliita)
- Alennus tai joku tietty euromäärä, jonka voi käyttää ostosten yhteydessä
- Keskiaikahenkisiä kankaita
- Lastenvaatekauppoja on jo liikaakin, jollain tavalla pitäisi erikoistua

Olisipa kiva vaihtaa "saman" alan tulevien yrittäjä-äitien kanssa enemmänkin mielipiteitä ja antaa vertaistukea =). Kuinkahan tai missä onnistuisi parhaiten? Mäkin olen parhaillani yrittäjäkurssilla, liiketoimintasuunnitelma laadittu jo. Ens vuoden puolella olisi tarkoitus aloittaa. Niin ja verkossa kenkäpuolella =).

Näitä juttuja tekee jo elääkseen niin miksei täälläkin :D

Vastaan siis ekaan kysymykseen, elikkäs sun pitää huomioida että sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaan tulee toimia noiden asiakaspostitusten kanssa.
Tarkemmin ottaen, kun joku sulta tilaa ja saat yhteystiedot, niin saat lähettää sille henkilölle sähköpostia jatkossa mainostarkoituksessa, jos mainos sisältää samankaltaisia tuotteita kun mitä on tämä asiakas tilannutkin.

Tekstiviestiin taasen tarvitset sitten ihan erikseen asiakkaan suostumuksen, ei riitä että on sun asiakas, vaan sun on saatava selkeä lupa laittaa tekstareita.

Muista viesteissä mainita aina myös rekisterilähdetieto, eli mistä osoite on peräisin (esim. yritys oy:n asiakasrekisteri) ja sitten järjestää se postituslistalta poistuminen myös järkevästi.

Noihin sähköposteihin on olemassa ihan sitä varten rakennetut järjestelmät, missä voit hallinnoida asiakasrekisteriä ja postituslistoja, laittaa meilit, ylläpitää poistumisia, seurata viestin lukemista ynnä muuta kivaa. Googleta hakusanoilla sähköpostimarkkinointi, asiakasviestintä, sähköinen suoramarkkinointi tms..

Jonkin sortin asiantuntijana muutama kommentti verkkokaupan perustamiseen, liiketoimintaan ja markkinointiin liittyen.

Verkkokaupan perustaminen on tänä päivänä erittäin helppoa. Verkkokauppa-palvelun saa jopa ilmaiseksi käyttöönsä useilta toimittajilta (esim. SmileHouse). Verkkokaupan perustamisen helppouden kääntöpuolena myös kilpailua on paljon. Onkin tärkeää miettiä liiketoiminnan lähtökohdat huolella - keitä asiakkaat ovat, mitä he tarvitsevat, miten erotun muista vaihtoehdoista markkinoilla.

Kun kauppa on avattu, pitäisi sinne saada kävijöitä. Tämä on usein verkkokaupassa kaikkein haastavinta. Tärkeintä on, että verkkokauppa ja sen tuotteet löytyvät Googlen kautta. Löydettävyyttä voi edistää myös esimerkiksi pitämällä blogia. Nämä ovat kuitenkin hitaita menetelmiä ja ainakin alussa olisi hyvä saada tietoa uudesta kaupasta läpi tehokkaammin. On hyvä, jos saa juttuja tai artikkeleita lävitse esim. oman alan lehteen tai verkkopalveluun tai keskustelufoorumille, mutta usein pitää myös markkinoida.

Verkkokauppaa on järkevintä markkinoida netissä. Perinteisiä tapoja ovat bannerit ja hakusanamainonta. Bannerit kannattaa pyrkiä saamaan esimerkiksi omaa alaa käsittelevälle harrastesivustolle. Googlen Adwords on tekstimainos ja sillä voi pyrkiä tiedottamaan omasta verkkokaupasta haluamiensa hakutulosten yhteydessä.

Uudenlainen tapa tavoittaa kuluttajia on uusi suomalainen palvelu, www.nettimainokset.fi, jolla mm. verkkokaupat voivat kertoa ajankohtaisista tarjouksistaan ja edullisista pieneristään keskitetysti kuluttajille.

Verkkokaupassa viidakkorummulla on iso merkitys. Erityisesti pettyneiden asiakkaiden kommentit kuuluvat kauas. Siksi on oleellista miettiä esimerkiksi realistiset toimitusajat siten että ne myös pitävät. On myös hyvä muistaa, että verkkokauppaa koskee laki etämyynnistä. Asiakaspalautuksia ja reklamaatioita tulee väistämättä. Kun ne hoidetaan tahdikkaasti, varmistetaan että asiakkaat tulevat toisenkin kerran.

Hei asiantuntija, pystytkö vertailemaan verkkokauppapaikan tarjoajia keskenään: Olen laittamassa pystyyn kauppaa, johon, ainakin aluksi tulee tuotteita 50-100 kpl (todennäköisesti kuitenkin lähempänä 50). Tietokoneista ja ohjelmista on kokemusta parikymmenen vuoden ajalta, mutta esim. kotisivujen tekemistä en ole koskaan opetellut. Maksutapoina lasku ja joko suomen verkkomaksut ja check. Osaatko suositella, itse ajattelin ensin kokeilla Wosbeen ilmaisratkaisua, mutta kovasti tuntuu olevan ihmisillä negatiivisia kokemuksia siitä. Entäs Mycashflow, Clovershop tai Suomalainenverkkokauppa?

Yhteistyössä