Hei ruoanlaittajat! Sanokaas mikä voisi olla "se jokin", joka tekisi jauhelihakastikkeesta parasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peruskokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Me tehtiin just eilen, Jauheliha, sipuli, papuja tomaattikastikkeessa, grillaus- ja yleismaustetta, , mustapippuria, 7 prossan ruokakerma... öö... eikä siinä tainnu muuta ollakaan. Sikahyvää.

Muita variaatioita mm. J-liha, tomaattimurska, grillausmauste, basilika, mustapippuri, maustepippuri, ruohosipuli, sipuli, v-sipuli, kerma.

J-liha, maissia purkista, papuja tomaattikastikkeessa, jauhelihamauste, herkkusieniä, pippurit ja kermaa tai ruskeaan kastikkeeseen.

Meillä oikeastaan on joka kerta erilaista kastiketta, kun mä tykkään vähän soveltaa :D

Kuulostaapa hyviltä! :p

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja peruskokki:
Yleensä teen hyvin peruskastikkeen: jauheliha, sipuli, valkosipuli, suola, pippurit, tomaattimurska. Ihan ok kastike, mutta ei mitenkään erityisen maukasta.

Mutta nytpä tekisi mieli jotain erityisen hyvää soossia. Tomaattimurska vai ruskea kastike? Kermallako sen saisi taivaallisen makuiseksi, vai mikä voisi olla se salaisuus?

Mä yleensä kuullotan sipulit ja valkosipulit, laitan sekaan liemikuution. Mausteina pippuri, chili ja paprikamauste sekä laakerinlehti. Sit tietty se ruskistettu jauheliha, porkkanaraaste ja raastettu tuore tomaatti (kuoret pois). Erityisesti mun mielestä tuoreesta tomaatti antaa hyvää makua, samoin toi laakerinlehti. Ja tomaattihan tykkää mahdollisimman pitkään hauduttamisesta ja pieni ripaus sokeriakaan ei ole pahitteeksi tasapainottamaan tomaatin happamuutta.

Minäkin tykkään käyttää tuoretta tomaattia, huomattavasti parempi maku kuin purkkitavarassa.

Yrttimaustettua tomaattimurskaa, tuorejuustoa ja 3juuston kermaa, hienonnettua pinaattia, porkkanaraastetta, valkosia papuja tomaattikastikkeessa...Sitähän voi soveltaa vaikka mitne!
(mausteena pizzamauste, avot!)

Mä olen kaikissa kastikkeissa unohtanut nykyään kokonaan vahnäjauhot, laitan ihan kunnon kuohukermaa ja todella hyvää tulee, no tänään tein spaghettia ja jauhelihakastiketta niin laitoin siihen sen spaghettikastikepussin ja lisäksi tom.murskapurkin, mutta yleensä laittelen itse mausteet, toki käytän kyllä liemikuutioitakin.

Kuulkaas kyllä se on niin, että sitä makua saa vaan kun pidentää reippaasti sitä kastikkeen keittoaikaa.. ei tarvita mitään ihmeellisiä mausteita, makukermoja, sokeria eikä muutakaan.
Maukkaaseen kastikkeeseen riittää kuullotetut sipuli ja valkosipuli, oregano, basilika, suola, pippuri, kevyesti ruskistettu jauheliha sekä tomaattimurska/paseerattu tomaatti ja keittoaikaa vähintään tunti!! Lopuksi voi vielä halutessaan lorauttaa pikkutilkan kermaa pehmentämään makua.

Alkuperäinen kirjoittaja italialaisittain:
Kuulkaas kyllä se on niin, että sitä makua saa vaan kun pidentää reippaasti sitä kastikkeen keittoaikaa.. ei tarvita mitään ihmeellisiä mausteita, makukermoja, sokeria eikä muutakaan.
Maukkaaseen kastikkeeseen riittää kuullotetut sipuli ja valkosipuli, oregano, basilika, suola, pippuri, kevyesti ruskistettu jauheliha sekä tomaattimurska/paseerattu tomaatti ja keittoaikaa vähintään tunti!! Lopuksi voi vielä halutessaan lorauttaa pikkutilkan kermaa pehmentämään makua.

niin ja tuolla edellä mainittiinkin laakerinlehti, sen voi laittaa myös makua antamaan. Ja tuoreista tomaateista saa tietysti maukkainta, mutta kyllä sillon joutuneen keittelemään parisen tuntia. Purkkitavarallakin saa hyvää kunhan vaan sen vähintään tunnin keittelee.

Juu varmaan saakin kun pidentää.
Mutta minä esim.en tuosta tomaattimurskasta pidä yhtään eli tuo kastike ei maistuisi mulle vaikka varmaan muuten hyvät aineet onkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Mutta minä esim.en tuosta tomaattimurskasta pidä yhtään eli tuo kastike ei maistuisi mulle vaikka varmaan muuten hyvät aineet onkin.

Minä luulin olevani ainut joka tekee jauhelihakastikkeen ilman tomaattimurskaa, koskaan en ole laittanut ja tuskin koskaan tulen laittamaan. Ihan perus ruskeakastike johon vaan sekaan ruskistettu jauheliha.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:

Minä luulin olevani ainut joka tekee jauhelihakastikkeen ilman tomaattimurskaa, koskaan en ole laittanut ja tuskin koskaan tulen laittamaan. Ihan perus ruskeakastike johon vaan sekaan ruskistettu jauheliha.

Spagettikastikkeeseen käytän paseerattuatomaattia, mutta jauhelihakastikkeen perunoiden kanssa tarjottavaksi teen ilman tomaattia, silloin ehdottoman tärkeä mauste on jauhettu maustepippuri ja loraus kermaa. Varsinsaisia käristettyjä ruskeitakastkikeita ei meillä tehdä, ovat epäterveellisiä. Ainoastaan ruskostettuun jauhelihaan laitan vehnäjauhoja ja nesteet.

Onko oikeasti aina pakko tupata sitä ketsuppia muodossa tai toisessa siihen soosiin?
Hyi yök...!

Itse ruskistan ja suolaan Herbamarella jauhelihan, ripottelen päälle vehnäjauhoja, ruskistelen hetken, kuumaa vettä, lihaliemi, soijaa ehdottomasti, turkkilaista jogurttia lusikallinen, samoin kuin jotakin tuorejuustoa (esim italialaiset yrtit) ja maustesinappia jos sattuu kaapissa olemaan ja lopuksi kuohukermaa.

Kuullota öljyssä sipuli, valkosipuli ja CHILILASTUJA. Älä vain polta niitä.

Kerma tekee hyvää. Samoin tomaattiPYRE. Ja se pyre pitää lisätä ennen kermaa/nesteitä paistettuun jauhelihaan. Mausteiksi mustapippuria, suolaa ja mitä keksii.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:

Spagettikastikkeeseen käytän paseerattuatomaattia, mutta jauhelihakastikkeen perunoiden kanssa tarjottavaksi teen ilman tomaattia, silloin ehdottoman tärkeä mauste on jauhettu maustepippuri ja loraus kermaa. Varsinsaisia käristettyjä ruskeitakastkikeita ei meillä tehdä, ovat epäterveellisiä. Ainoastaan ruskostettuun jauhelihaan laitan vehnäjauhoja ja nesteet.

Tomaattimurska tai paseerattua tomaattia,mulle ihan sama.
Pahalta maistuu mun suussa eli teen mielummin sen epäterveellisen maistuvan.Ja kaadan joukkoon maustetut kermat ennemmin.
Mutta näin minä,jokainen tavallaan.

Yhteistyössä