Hei omakotitaloissa asuvat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Pohdin tässä asioita. Jos teillä on sen ikäisiä lapsia, että saavat käydä kavereiden luona ja kaverit ilman vanhempia teille kymysys: saako kaverit tulla teille/ teidän pihaan leikkimään ilman teidän lupaa, siis niin vaan että ilmestyvät tuon tuostakin, niinkin ettei välttämättä se teidän oma lapsi ole edes kotona, mutta kaverit tulevat vaan? Entä ajatelkaa tilanne: teillä on koiria, ja koirat pihassa aitauksessa. Onko ihan ok, että ohikulkeissaan lapset (pienemmät ja isommat, teini-ikäisetkin) huutelevat koirille, sellaista puoli ärsyttävää, vai puuttuisitteko siihen? Koska periaatteessa, se tiehän on julkinen, mutta eikö koirilla ole oikeus olla rauhassa omassa aitauksessaan? Kyselen vielä jos tulee mieleen..

Meille ei kaverit tule jos lapsetkaan eivät ole kotona. Ja lupa pitää aina olla. Koirille ei huudella eikä niitä kiusata muutenkaan, tai kiusaajat joutuvat minun kanssani tekemisiin :kieh:

Meidän pihalle tulee koko ajan muita lapsia leikkimään, vaikkei meillä ole niille edes leikkikavereita. Minua se ärsyttää suunnattomasti ja oon muutaman kerran käyny siitä sanomassa. Ei toisten pihoille saa tulla ilman lupaa. Ja sen aion opettaa myös omille lapsilleni, että muille ihmisille pitää antaa asumisrauha! Sehän on suorastaan tunkeutumista toisten alueelle, jos menee toisten pihoille. Yksityisyyden loukkaamista.

voin kuvitella et tulevassa osoitteessa meidän pihalle poukkaa kaikki mukulat mitään kysymättä :kieh: mut se on sit sen ajan ongelma ja kaiken uhalla teen selväks et ensin kysytään lupa, me ei olla mikään yleinen leikkikenttä. ja varsinkin kun toi koira tulee olemaan paljon ulkona, niin omalla vastuulla sit jos toi 60kilonen kohmo kaataa jonkun omin luvin tulleen lapsen :kieh: :ashamed:

mulla on aika jyrkkä asenne tässä asiassa, oon saanu niin tarpeekseni kaikenlaisista naapurin lapsista |O enkä nyt tarkota et omani olis mikään herranterttu et muiden kakarat ja meidän lapset, mut joku raja siin yksityisyydessä pliis. mä en halua aamulla herättyäni nähdä ekana naapurin lasta joka on tullu omin luvin sisään :kieh:

Meidän lapset kyllä kysyvät, että saako pyytää kaveria kylään. Voihan tänne joku joskus tulla ilman sopimustakin, mutta sitten mennään tilanteen mukaan, eli jos meille sopii (yleensä sopii), että on vieraita, niin silloin voi jäädä. Yleensä nuo soittelevat keskenään ja kysyvät ensin, että saako teille tulla/tuletko meille vai mä teille/mitä tehtäis. Kukaan ei koskaan ole tullut, ellei omat lapsemme ole kotona.

Tuohon koira-asiaan en oikein osaa ottaa kantaa, kun meillä ei koiraa ole. Mutta yleisluontoisesti tuommoinen huutelu on tyhmää ja juttelisin asiasta huutelijoiden kanssa.

Siis mä en tajua: täällä on meininki jotenkin sellanen, että muksut tulee vaan, lupia kyselemättä. Naapureiden lapset siis. Yksikin ilta me ei oltu edes kotona, anoppi oli pikkujätkää täällä vaan vahtimassa, niin naapurin pojat (neitin kavereita) olivat muina miehinä ilta kympiltä tulleet pihaan, ja ryhtyneet hyppimään tossa toisessa asunnossa asuvan perheen trampoliinalla...!! Mä kyllä annoin pojille vähän palautetta asiasta. Ja kun itse painotan tytölle aina sitä, että pitää aina kysyä sitt juuson äidiltä, sopiiko tulla vai ei, ilman lupaa ei mennä. Niin en tajua, että täällä muut saa mennä ihan miten vaan...

Ja noi kollit mä otan kyll vielä kiinni, jotka meidän koirille huutelee tosta. Piste. |O

lisäys vielä... todennäköisesti meidän pihalle saa tulla lapsia leikkimään ilman MINUN lupaa, jos omat lapseni ne tuo meille. Ja myös sisälle saa tulla leikkimään muita lapsia ilman että tarvii välttämättä aina kysyä lupaa. (riippuu tietenki lasten iästä). Mutta niillä vierailla lapsilla pitää olla omasta kotoaan lupa tulla meille. Todennäköisesti kysyisin ovella, että "tietääkö vanhempasi että oot täällä/saitko luvan tulla meille?"

Omia lapsia en päästä ilman lupaa kenenkään luo, mutta kyllä meillä on joka päivä naapuruston lapsia pihalla tai lasteni luona, eikä kukaan multa lupia kysele. Ja se on kyllä rasittavaa, varsinkin nämä ihanat lauantaiaamun herätykset kun ovikello soi kuudelta ja joku kaveri on tulossa kylään. |O

Alkuperäinen kirjoittaja badass:
voin kuvitella et tulevassa osoitteessa meidän pihalle poukkaa kaikki mukulat mitään kysymättä :kieh: mut se on sit sen ajan ongelma ja kaiken uhalla teen selväks et ensin kysytään lupa, me ei olla mikään yleinen leikkikenttä. ja varsinkin kun toi koira tulee olemaan paljon ulkona, niin omalla vastuulla sit jos toi 60kilonen kohmo kaataa jonkun omin luvin tulleen lapsen :kieh: :ashamed:

mulla on aika jyrkkä asenne tässä asiassa, oon saanu niin tarpeekseni kaikenlaisista naapurin lapsista |O enkä nyt tarkota et omani olis mikään herranterttu et muiden kakarat ja meidän lapset, mut joku raja siin yksityisyydessä pliis. mä en halua aamulla herättyäni nähdä ekana naapurin lasta joka on tullu omin luvin sisään :kieh:

No niin just, kyllä ihan presiis samaa mieltä. Mä olen noille seinänaapurin muksuillekin painottanut, että älkää ikinä missään jumalan nimessä lähtekö kiusallanne noita koiria härnäämään: tolla pienellä on massaa sitten kun se on iso. Niin pitääkö vieraiden penskojen huudella tuolta tieltä???!! Ja mä tykkään kanssa omasta rauhasta sen verran, että ei tarvii koko kylän mukuloiden rampata, käydä krossaileen meidän nurtsilla jne...

Alkuperäinen kirjoittaja badass:

No niin just, kyllä ihan presiis samaa mieltä. Mä olen noille seinänaapurin muksuillekin painottanut, että älkää ikinä missään jumalan nimessä lähtekö kiusallanne noita koiria härnäämään: tolla pienellä on massaa sitten kun se on iso. Niin pitääkö vieraiden penskojen huudella tuolta tieltä???!! Ja mä tykkään kanssa omasta rauhasta sen verran, että ei tarvii koko kylän mukuloiden rampata, käydä krossaileen meidän nurtsilla jne...

mun yhden ystävän naapuriin muutti tuttu lapsiperhe ja tää mun ystävä on kurkkua myöten täys ku menee vaik aamulla rauhassa terassille kahville ni jo alkaa kuuluu et "maija,maija, me ollaan täällä, mitä sä teet, meeksä töihin, mitä sä juot, meidänki äiti juo kahvia...." :kieh:
ne naapuritn ipanat on AINA siinä aidalla huutelemassa ku siel on joku pihalla ja se on sit hienoo ku ne kahdesti päivässä herättää sillä huudollaan mun kaverin vauvan joka nukkuu vaunuissa ulkona :headwall: naapurin lasten vanhemmat vaan sanoo et minkä he voi ku ne niin nopsaan livahtaa siihen aidalle :saint: |O

Yhteistyössä