Hei mammat auttakaas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Petetty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Petetty

Vieras
Olen eroamassa ja olen sitä mieltä, että saan jäädä asumaan yhteiseen omakotitaloomme lasten kanssa ja petturimies saa lähteä. En vaan googlettamisesta huolimatta löydä vahvistusta tälle tiedolle. Onkohan tietoni oikea? Olemme siis avioliitossa ja meillä ei ole avioehtoa.

Onko jollain tietoa tai omakohtaista kokemusta?

myyntiin se menee jos ei sopu synny kuka saa jäädä ja kuka ei. Etkä sä miestä voi pois ajaa, se saa vaikka uuden 'hoitonsa' tuoda sinne jos niikseen on... Valitettavasti laki ei tunne pettämistä syynä heivata ketään kodista pois...

Joo, eli juttu menee lain mukaan niin, että siihen saa jäädä asumaan se jolla siihen on eniten tarvetta.
Esim. meillä se olin minä ja lapset, mies sai lähteä. Tosin myöskin otin velat omiin nimiin ja maksoin ukon ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
myyntiin se menee jos ei sopu synny kuka saa jäädä ja kuka ei. Etkä sä miestä voi pois ajaa, se saa vaikka uuden 'hoitonsa' tuoda sinne jos niikseen on... Valitettavasti laki ei tunne pettämistä syynä heivata ketään kodista pois...

Pettämistä ei todellakaan nykyinen avioliittolaki tunne, mutta se tosiaan saa jäädä asumaan joka sitä asuntoa eniten tarvitsee.
Mutta jos ei päästä osituksesta sopuun niin että mies suostuu sinulle osuutensa myymään niin sitten menee käräjöintiin, mutta tulee häviämään mies sen jutun.

se on muuten harmi ettei pettämistä tunneta laissa... mutta toisaalta, kuinkakohan moni ois sitte petettynä/pettäjänä avioliitossa sen takia ettei saa sanktioita? ei se sekään hyvä vaihtoehto ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omaisuus puolitetaan, eli voit ostaa miehesi ulos talosta.

Eikä välttämättä tarvitse ostaa ulos miestä jos sinulla jää viivan alle velkaa enenmmän tai omaisuutta vähemmän kuin miehelläsi. Silloin miehesi joutuu maksamaan sinulle tasinkoa.

Meillä minä jäin nollille kun velkaa saman verran kuin talo maineen, mutta miehellä velkaa niin joudun maksamaan hänelle sen erotuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:

Pettämistä ei todellakaan nykyinen avioliittolaki tunne, mutta se tosiaan saa jäädä asumaan joka sitä asuntoa eniten tarvitsee.
Mutta jos ei päästä osituksesta sopuun niin että mies suostuu sinulle osuutensa myymään niin sitten menee käräjöintiin, mutta tulee häviämään mies sen jutun.

Käsitin kysymyksen toisella lailla. Toki oikeudelta voi hakea tuota mainitsemaasi päätöstä, mutta siihen asti ovet auki molemmille... Ja jos mies haluaa hankalaksi heittäytyä, niin pitkä tie edessä... Läheltä olen seurannut siskon perheen tapausta :(

mulle toi, että taloon saa jäädä jompikumpi asumaan, jos tarve. Miten on sellaisessa tilanteessa, että mies haluaa lunastaa vaimon osuuden, haluaisi siis jäädä taloon asumaan ja vaimo haluaisi jäädä lasten kanssa myös taloon, siis ero tulisi kuitenkin. Toisin sanoen, molemmat haluaisivat talon. Voidaanko tälläisessä tapauksessa tuomita siten, että jompi kumpi saa jäädä ja toisen pitää lähteä?

Uusimmat

Yhteistyössä