Hei kertokaa miten sormien kaluamisesta pääsee eroon??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kerpele

Aktiivinen jäsen
07.09.2010
11 640
3
36
Mua inhottaa jo, kun lapsesta asti oon pureskellut noita kynnenvieruksia, saan aina ne syötyä ihan kipeeksi asti... Heti kun stressaan tai keskityn niin menee sormi suuhun... Mua ärsyttää ja ällöttää kun on niin rumat ja kipeät sormet aina... :(

Omaan saman ongelman. :ashamed: Ahkera purkan jauhaminen ja käsien rasvaaminen auttaa välillä. Aina kun huomaan harhautuvani sormien kimppuun otan purkkaa ja yöksi sitten rasvaan tai öljyän käteni huolellisesti. Käsien ollessa kipeäksi jyrsityt käytän puuvillakäsineitä. Mitä kuivemmat ja revitymmät sormet ovat, sitä herkemmin niitä jyrsii pahemmaksi. Ihon kunnossa pitäminen siis vaikeuttaa järsimistä ja saa sormet pysymään siedettävän näköisinä. Sterssitilanteissa hampaitten kuitenkin täytyy saada jauhettavaa ja silloin tarvitaan purkkaa. Ikävä kyllä samalla tulee toivotettua tervetulleeksi myös ilmavaivat, mutta se on aika pieni hinta sormien parantumisrauhasta. :D

Omaan saman ongelman. :ashamed: Ahkera purkan jauhaminen ja käsien rasvaaminen auttaa välillä. Aina kun huomaan harhautuvani sormien kimppuun otan purkkaa ja yöksi sitten rasvaan tai öljyän käteni huolellisesti. Käsien ollessa kipeäksi jyrsityt käytän puuvillakäsineitä. Mitä kuivemmat ja revitymmät sormet ovat, sitä herkemmin niitä jyrsii pahemmaksi. Ihon kunnossa pitäminen siis vaikeuttaa järsimistä ja saa sormet pysymään siedettävän näköisinä. Sterssitilanteissa hampaitten kuitenkin täytyy saada jauhettavaa ja silloin tarvitaan purkkaa. Ikävä kyllä samalla tulee toivotettua tervetulleeksi myös ilmavaivat, mutta se on aika pieni hinta sormien parantumisrauhasta. :D

Oi, niiiiin tuttua! Mä en voi syödä purkkaa kun piereskelen sitten kuin pieni sika :D Mulla on myös puuvillahanskoja (kutsutaan myös Minneiksi ;) ) ja monia eri rasvoja... Saatan saada hetkeksi suht kuntoon noi sormet ja sitten taas repeän ja järsin niitä... Mä oon muutenkin kova napostelemaan kaikkea, sitten kun ei ole muuta niin puren näitä sormia... Yhdessä vaiheessa mulla oli aina tikkareita, mutta hampaat on muutenkin huonossa kunnossa niin ei viitisisi niitäkään turhan paljon imeskellä.... Läkerol dentsejä on nyt mennyt varmaan aski päivässä, mutta sekään ei tunnu auttavan ja enempää en uskalla niitä syödä :/

Oooo! En olekaan ainoa, joka ei kykene lopettamaan tuota! :D Ennen mä pureskelin kynsiä, mutta siihen auttoi kynneli (se maku = yäks, yäks, yäks).. Nyt järsin sit noita kynsivalleja ja siihen ei auta mikään! Tuota purkkaa pitää kokeilla..

Lapseni pureskeli kynsiään yhdessä vaiheessa ja ostin sitten apteekista pahalle maistuvaa ainetta sen estämiseksi. Purkissa lukee Mentholatum Stop & Grow ja siinä on korkin alla samanlanen kuula kuin roll-on dödöissä eli on helppo levittää. Levitetään käsien pesun jälkeen ja vältetään koskemasta silmiin. Lapsi lopetti kynsien pureskelun, joten ei ihan turha aine. Tuota voisi kokeilla. Aika hidasälyinen kyllä olen, kun nyt vasta tulin ajatelleeksi. :laugh:

Waahtera > Minäkin pureskelin kynsiäni lapsena, mutta pääsin siitä tavasta irti. Kynneliä taisin minäkin alkuun käyttää, sillä sitä tarvitsi perheessämme pari muutakin. :whistle: Ylpeänä sitten olen kerta toisensa jälkeen huomauttelijoita valistanut, että minä EN pureskele enää kynsiäni. Niinpä niin. Pilkun viilausta. :rolleyes:

Lapseni pureskeli kynsiään yhdessä vaiheessa ja ostin sitten apteekista pahalle maistuvaa ainetta sen estämiseksi. Purkissa lukee Mentholatum Stop & Grow ja siinä on korkin alla samanlanen kuula kuin roll-on dödöissä eli on helppo levittää. Levitetään käsien pesun jälkeen ja vältetään koskemasta silmiin. Lapsi lopetti kynsien pureskelun, joten ei ihan turha aine. Tuota voisi kokeilla. Aika hidasälyinen kyllä olen, kun nyt vasta tulin ajatelleeksi. :laugh:

Ou, sitä siis! Jes! Mun on ihan pakko kokeilla, mä en enää kestä tätä tapaa!

Oon välillä pyytänyt ukkoakin auttamaan tässä, mut sit loukkaannun kuitenkin jos se töytäsee tai sanoo jotain... "joo mä lopetan ihan kohta!"

Täälä harrastettu samaa ainakin 5 vuotta (ikää 19). Se tapahtuu aina vaan niin ajatuksissaan tai stressaantuneena. Joskus tiedostan sen, mutta koska sormessa on joku 'häiritsevä kohta' niin jäytäminen pakko saattaa loppuun. Välillä sormet on niiiin ällöttävän näköset ja tuntuset.. tulehduksia(?) ei sentään vielä oo ollut. Verta on kyllä tullut ja kipeitä ovat välillä jos riittävän pitkälle pääsee hommassa. Joskus koitin niitä pahanmakuisia pureskelun estoaineita, mutta syystä tai toisesta nekin jäi. Nykyään sormien ollessa huonossa kunnossa, hion ne jalkaraspilla suihkun alla sileäksi. Se auttaa aika paljon, kun sormissa ei ole epäkohtia, joita kokoajan tekisi mieli jäystää. Rasvailen välillä myös bepanthenilla. Täysin lopun tekevää keinoa en vielä ole keksinyt, mutta ainakin helpottavan.

Mulla kans vähä samaa ongelmaa. Paitsi, että en pureskele niitä kynsinauhoja, vaan revin ja nypin ja räplään niitä koko ajan. Ärsyttävä tapa, josta haluisin eroon. :(

Sama vika täällä, eli järsin ja nypin sormien ihoa. Kaikenlaista on kokeiltu, mm. hypnoosia, ei auttanut. Mutta jotain apuja sentään löytyy. Minäkin meinasin hankkia tuota Stop&Grow -valmistetta, mutta siinä sanottiin ettei saa käyttää rikki menneelle iholle tai jotain vastaavaa. Sehän on tarkoitettu kynsille. Minulla kun iho on rikki en sitä sitten hankkinut. Myöhemmin hoksasin että vastaavan voisi hoitaa spray-laastarilla, löytyy ainakin Hansaplastilta. Sillä on kolmitehoinen vaikutus: mukana oleva etanoli suojaa bakteereilta, muodostuva kalvo suojaa muuten ihoa ja maistuukin sen verran pahalle, että ainakin muistuttaa asiasta. Kokeilkaapa! Sitten olen tehnyt vähän niin kuin Stinskukin, eli hion kynsiviilalla sormien ihon epäkohdat sileiksi. Nyppimisessä ja pureskelussahan on osaltaan kyse juuri niiden kuivuneiden kohtien "korjaamisesta" (just joo!). Kun ne hio kynsiviilalla vähenee tarve pureskelemiselle. Ja tietysti Bepanthen auttaa ja rauhoittaa ihoa. Jos on ollut oikein kivulias haava laitan yöksi Bacibactia ja sen päälle pienen laastarin. Aamulla haava ei enää ole kipeä ja tulehdus rauhoittuu. Kaiken kaikkiaan ilmio tuntuu liittyvän etenkin stressaaviin tilanteisiin ja toisaalta työskentelyyn tietokoneella. Pureskelun voi korvata esim. pastillien tai karkkien syömisellä (huono vaihtoehto) tai hedelmien syömisellä (parempi). Olen myös itsekseni miettinyt voisiko tämä liittyä ADHD:hen tai ADD:hen. Helposti voisi ajatella, että sopisi ADHD:hen. Sitä itselläni ei kuitenkaan ole, mutta ehkä vähän ADD:n suuntaisia oireita.

Yhteistyössä