Hei kaikki 6-7kk ikäisten vauvojan äidit!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Osaako teidän vauva istua ilman tukea ja tuleeko suojaheijasteet eteen ja sivuille? Mun terkkari vähän hätäili, kun meidän vajaa 7kk ikäinen istuu melko hyvin, mutta sivuille ei tule heijasteita. Onkohan syytä isoonkin huoleen? Kertokaa kiltit kokemuksianne tänne! :)

moi ! meillä poika 7kk,suojaheijasteet vasemmalle tulee,oikealle heikemmin,taakse tulee,ja eteen taas ei niinkään.. meillä th ei ollut huolissaan ja sanoi että kyllä se siitä kun alkaa istumaan pidempiä aikoja,ja oppii itse istumaan. meillä vauva ei vielä osaa istua ilman tukea kovinkaan kauaa,ennemmin tai myöhemmin siis kaatuu.. yksin ei voi antaa siis istua. :)

Mua on aina opastettu, ettei lasta saa istuttaa (kuin korkeintaan ruokailun ajan syöttiksessä) ennen ku suojaheijasteet tulee ja mielellään vielä niin ettei istuteta lattialla ennen kuin lapsi itse osaa mennä makuulta istuma-asentoon.

7kk1vk istuu tosi lyhyitä pätkiä suorassa, mutta lähtee melkein samantien konttaamaan. Itse ei nouse selkä suorana istumaan, vaan vain sillain hassusti sivuttain. Seisomaan on noussut jo hyvän aikaa ja muuten touhuaa, jumppaa ja kiipeilee minkä pystyy. Selkä on siis varmaankin melko vahva ja uskallan laittaa esim. lattialle istumaan.

tyttö nyt hieman reilu 6kk,just oltiin viimeviikolla neuvolassa. Ei osaa istua ilman tukea vaan hojaantuu aika äkisti,ei siis minkäänlaisia suoja heijasteita vielä..samoin kun täti neuvolassa kokeili silleen mahaltaan ns, tiputtaa vauvaa ei kädet tullut eteen ns ottamaan vastaan.Ei myöskään konttaa eikä ryömi mutta kääntyy selältä vatsalleen,vatsalta selälleen ei osaa kääntyä.

Helpottavaa kuulla teidän "tarinoita". Mikshän se terkkari niin piti "huonona" jos vajaa 7kkk ikäisellä ei viel tulel sivuille heijasteita? Hmm.. Vauva oppi kääntyilemään vajaa 5kk iässä ja osaa ottaa leluja lattialla ihan sivustakin eli kääntyilee ja pyörii ihan hyvin.. Varaa myös jaloilla, mutta tykkää pomppia aika paljon.. Tekee myös "lentokone liikettä" paljon mahalla ollessaan.. Kuulostaako tämä teidän mielestä epänormaalille?

[QUOTE="sanna";23356572]tyttö nyt hieman reilu 6kk,just oltiin viimeviikolla neuvolassa. Ei osaa istua ilman tukea vaan hojaantuu aika äkisti,ei siis minkäänlaisia suoja heijasteita vielä..samoin kun täti neuvolassa kokeili silleen mahaltaan ns, tiputtaa vauvaa ei kädet tullut eteen ns ottamaan vastaan.Ei myöskään konttaa eikä ryömi mutta kääntyy selältä vatsalleen,vatsalta selälleen ei osaa kääntyä.[/QUOTE]

Oliko teidän terkkari huolissaan, mitä sanoi?

[QUOTE="huolissaan";23356646]Helpottavaa kuulla teidän "tarinoita". Mikshän se terkkari niin piti "huonona" jos vajaa 7kkk ikäisellä ei viel tulel sivuille heijasteita? Hmm.. Vauva oppi kääntyilemään vajaa 5kk iässä ja osaa ottaa leluja lattialla ihan sivustakin eli kääntyilee ja pyörii ihan hyvin.. Varaa myös jaloilla, mutta tykkää pomppia aika paljon.. Tekee myös "lentokone liikettä" paljon mahalla ollessaan.. Kuulostaako tämä teidän mielestä epänormaalille?[/QUOTE]

Ihan normaalilta kuulostaa. Terkkarit nyt vaan on terkkareita... Tuskin se oikeesti niin kovin huolissaan oli jollei laittanut teitä lääkärille....

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;23356702:
Ihan normaalilta kuulostaa. Terkkarit nyt vaan on terkkareita... Tuskin se oikeesti niin kovin huolissaan oli jollei laittanut teitä lääkärille....

Ei laittanut lääkärille, mutta ylimääräinen terkkarikäynti tuli. Eli 2vk päästä mennään uudelleen.. Jännittää vähän, vaik "äidinvaisto" sanoo, että lapsi on terve.. .)

[QUOTE="huolissaan";23356646]Helpottavaa kuulla teidän "tarinoita". Mikshän se terkkari niin piti "huonona" jos vajaa 7kkk ikäisellä ei viel tulel sivuille heijasteita? Hmm.. Vauva oppi kääntyilemään vajaa 5kk iässä ja osaa ottaa leluja lattialla ihan sivustakin eli kääntyilee ja pyörii ihan hyvin.. Varaa myös jaloilla, mutta tykkää pomppia aika paljon.. Tekee myös "lentokone liikettä" paljon mahalla ollessaan.. Kuulostaako tämä teidän mielestä epänormaalille?[/QUOTE]

Normaali lapsi sulla on.

Terkkarilla on tainnut unohtua sellainen asia, että lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät omaan tahtiinsa.

Omani ovat osanneet istua itsekseen vasta lähempänä vuoden ikää. Tämäkös kauhistutti aikanaan lastenneuvolan tätiä. Itse en ollut ollenkaan huolissani, muuten kehittyivät normisti ja puheen osalta huippuhyvästi!

[QUOTE="huolissaan";23356697]Oliko teidän terkkari huolissaan, mitä sanoi?[/QUOTE]

ei se sinänsä huolissaan ollut,sanoi vaan että sitten 8kk neuvolassa jo pitäis heijasteiden tulla..mä en ole ite edes miettinyt asiaa enkä oo ollut huolestunut joten älä sinäkään ole,kaikki lapset kehittyy ja oppii asiat omalla tavallaan jotkut aiemmin ja jotkut sitten taas vähän myöhemmin..

[QUOTE="tuulevi";23357851]Normaali lapsi sulla on.

Terkkarilla on tainnut unohtua sellainen asia, että lapset ovat yksilöitä ja kehittyvät omaan tahtiinsa.

Omani ovat osanneet istua itsekseen vasta lähempänä vuoden ikää. Tämäkös kauhistutti aikanaan lastenneuvolan tätiä. Itse en ollut ollenkaan huolissani, muuten kehittyivät normisti ja puheen osalta huippuhyvästi![/QUOTE]

Kiitos kovasti tsemppaavasta viestistä! :) Sitä itsekin sille ihmettelin, että ei kai kaikki ihan samaan rataan voi kehittyä.. Silti jäi vaivaamaan asia, mut nyt todellakin relaan ja luotan siihen, että kaikki on hyvin! Rauhassa menen sitten neuvolaan ja katson mitä terkkari nyt sanoo! :)

[QUOTE="sanna";23357880]ei se sinänsä huolissaan ollut,sanoi vaan että sitten 8kk neuvolassa jo pitäis heijasteiden tulla..mä en ole ite edes miettinyt asiaa enkä oo ollut huolestunut joten älä sinäkään ole,kaikki lapset kehittyy ja oppii asiat omalla tavallaan jotkut aiemmin ja jotkut sitten taas vähän myöhemmin..[/QUOTE]

Kiitos sullekin! :) Äitinä sitä on niin herkkä ja tarkka ja heti aattelee pahinta..

Meillä poika 7kk, kääntyilee mutta muuten ei liiku mihkään.. Istuu syöttötuolissa kyllä, mutta ei lattialla hetkeäkään. Pinsetti ote on kyllä ollut jo viiden kk iästä alkaen. En ole huolissani liikkumisesta, mutta muita se tuntuu kovasti vaivaavan.