[QUOTE="Aapee";29512100]Luottotiedoissani ei ole koskaan ollut virheen virhettä, kiitos vaan. Ehkäpä vain alitajuisesti nautin tilanteesta, että mies on "perheen pää" joka "pitää langat käsissään" (varaudun paskamyrskyyn). En sitä osaa kummemmin selittää.
Ja pankkitili (tai siis ne molemmat, käyttö & säästö) on _ensisijaisesti_ miehen, mutta toissijaisesti minun, eli esim. tilisiirroissa näkyy kyllä molempien nimi. Tiliä avatessa virkailija kysyi, kumman nimi pistetään ensisijalle, ja se taisin olla minä joka vastasi että laita miehen nimi.
Molemmilla on kortit ja verkkopankkioikeudet näihin tileihin, tottakai. Minä muuten tienasin viime verovuonna noin kaksinkertaisesti häneen verrattuna. Aika pikkusummista tosin puhutaan silti (opiskelijoiden kesä- ja osa-aikatyöt).
Mieheni on paperilla autoni haltija täsmälleen siitä syystä, että saamme liikennevakuutuksen halvemmalla.
Vuokrasoppari on ensisijaisesti miehen nimen alla, koska asunnon hakemisemme ja muuttomme aikoihin oleskelin itse viikot läpeensä eri paikkakunnalla eli mies hoiti käytännön järjestelyjä sillä välin.
En ole omaisuudeton. Jos kuvitellaan että ero tulisi, omaisuus tultaisiin jakamaan reilusti: minulle jäisi oma autoni sekä 50 % tilin saldosta ja asunnon irtaimistosta, jossa ei sinänsä mitään telkkaria ja muuta elektroniikkaa arvokkaampaa ole. Korkeintaan riideltäisiin, kumpi jäisi tähän asuntoon (vuokrakämppä joka tapauksessa) ja kumpi etsisi uuden.
Olen varma ettei mies koskaan tulisi pelaamaan tai muuten holtittomasti tuhlaamaan omaisuuttamme, ellei sitten jossain hyvin epätodennäköisessä psykoosissa tai muussa mielenterveysongelmassa. Siinä sitten olisikin vähän tärkeämpää mietittävää kuin vaivaiset menetetyt säästöt.
Jos miehen sukunimen ottaminen tarkoittaa alistumista tämän omaisuudeksi, niin
minun on ainakin kunnia-asia olla niin hienon miehen ikioma Kummankaan nimi ei ole sillä lailla erityisen yleinen, harvinainen, hieno tai ruma, että näistä syistä mitään intohimoja heräisi.
Myönnän että halusin esittää asiat provosoivasti, koska tämä roskapalsta kerjää sitä, mutta faktat sinänsä ovat tosia.[/QUOTE]
Vai että oikein kunnia-asia
Mutta siis oletko sinä kirjoilla siinä asunnossa vai et? Ei sillä ole mitään tasa-arvon kanssa tekemistä (tietenkään!) kuka asunnon on alunperin vuokrannut. Lain mukaan vuokralainen voi asua asunnossa mm. avopuolisonsa kanssa (olitteko te nyt naimisissa vai ette? jäi vähän epäselväksi tai sitten en huomannut.), mutta kyllä nyt toki kannattaa muuttoilmoitus sentään tehdä.
Tuosta pelijutusta olen sikäli eri mieltä, että kun puoliso alkaa pistää satasia päivässä uhkapeliin, niin kyllä siinä tärkein asia on silloin se, että pelastaa itsensä ja oman taloutensa. Ei mitään hyödytä hukkua toisen mukana, vaikka kuinka rakastaisi. Auttaa voi ja tukea, ja rakastaakin, mutta juuri siinä kohtaa on erittäin tärkeä, että pitää omista rajoista kiinni. Ja omista rahoista. (Tai siis ne pitävät, joilla sellaisia on
)
Pankkitilin suhteen olisin itse tehnyt täysin toisenlaisen ratkaisun. Meillä ei ikinä jättäydyttäisi vain yhden tilin varaan, vaan kummallakin olisi silti omatkin tilit. Tämä ihan varmuuden vuoksi -on turvallisempaa, että perheessä on vähintään kaksi tiliä. Ei toki ole todennäköistä, että jokin tili tyhjennettäisiin (vaikka luottokorttivarkaus tms?), mutta jos niin käy, niin eipä naurata. Tai jos toinen tili vaikka ulkomailla lakkaa syystä tai toisesta toimimasta, on vielä toinen olemassa. Ja mahdolliseen yhteiseen tiliin varmaan laitettaisiin minut "ensisijaiseksi" - ehkä vaikka vaa siksi, että olettaisimme suurimman osan laittavan miehen, niin tehdään eri tavalla. Tai vaikka siksi, että joskus muutamia sukupolvia taaksepäin naisella ei voinut olla edes omaa rahaa - joten menneisyyden isoäitien iloksi voi nykyisin ottaa ilon irti siitä, että tänään on eri tavalla.
Te olette selvästi perinteisempiä, ehkä...? Mutta kyllähän tuon silti arvasi, että selitys noihin ratkaisuihisi on ainakin osittain joku sattumanvarainen. Ei nyt ollut luottotiedot, mutta kuitenkin.