Hei äidit, ootteko huomannu yhtäläisyyttä vauvassa maha-aikana ja synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hei

Vieras
Ootteko huomannu, onko vauvan liikunnallisessa kehityksessä ja vatsa-ajan liikkumisessa ollu mitään yhtäläisyyttä? Onko paljon vatsassa melskannu vauva lähteny myös aikaisessa vaiheessa muuten liikkeelle tai oppinu nopeasti? Entä vähän mahassa liikkuneet?

Mietittiin vain tuossa kaverin kanssa, kun hällä vauva melskasi mahassa jo tosi paljon ja voimakkaasti ja lähti ajoissa liikkeelle. Meidän vauva on vähän vanhempi, mutta paljon hitaampi tuossa asiassa. Ei edes konttaa vielä, kun tuo toinen jo nousee polvilleen tukea vasten. Meidän vauva oli mahassakin tosi rauhallinen.

Entä muilla?

Mulla on kokemukset juuri päinvastaisia. Näistä se, joka oli masussa jatkuvassa liikkeessä lähti kaikista myöhimmin liikkeelle ja se, jolta piti ottaa liikelaskuja ja käydä tarkistamassa, että onko lapsi enää hengissäkään niin on lähtenyt todella aikaisin liikkeelle :-).

molemmat ollu mahassa suhteellisen rauhallisia ja esikoinen lähti mun mielestä ihan normaali ajassa liikkeelle (ei mitenkään erityisen aikaisin eikä myöhäänkään) ja tää kuopus vielä makoilee lattialla mutta pyörii kyllä kuin hyrrä ja takamus vatkaa pitkin lattiaa et hiukan näyttäis siltä et kohta mennään :laugh:

En huomannut yhteyttä. Liikunnallisia ovat molemmat lapset, mutta eivät mitenkään erityisen paljon melskanneet mahassa. Taisivat nukkua paljon. Ovat edelleenkin hyviä nukkujia.

Ikää lapsilla nyt 2 v ja 4 v. Tyttö kääntyi 3 kk iässä, pojan kääntymistä odoteltiin melkein puoli vuotta. Tyttö oli peppukiitäjä, poika konttasi normaalisti. Molemmat oppivat kävelemään vajaa 1 vuotiaana. Nyt molemmat ovat kovia kiipeilemään ja juoksemaan.

no varsinkin keskimmäisen lapsen kohdalla on ihan selvä yhteys mahatouhuilla ja sen jälkeisillä touhuilla.
mahassa oli saanut napanuoran pyöritettyä kahteen kertaan kaulan ympäri, kävelemään lähti 10 kk:n ikäisenä, ja siitä asti on vauhtia riittänyt eli 17 vuotta. on nyt urheilullinen ja aktiivisesti urheileva nuori nainen :)

Kun mun vauva alkoi mahassa melskata ja tosi ahkerasti alkoikin.. Niin olin varma että lapsesta tulee tosi liikunnallinen ja ajattelin kyllä että lapsi oppii varmaan kaikkea.

Lapsi kun syntyi niin seuraavana päivänä jo pystyi pitämään päätä ylhäällä makuuasennossa mahalteen, istumisen ja aika kehittyneen leikin alkoi jo 3kk iässä, konttaamisen 7kk iässä, kävelyn 10kk iässä. Muutenkin näppärä.

Söin raskausaikaan omega 3 ja 6:sta, e-EPaa ja maitohappobakteereja. Mikä lie vaikuttanut.. Ehkä geenit tai ehkä noi kaikki yhdessä.

Esikoinen oli aika laiska mahassa mutta todellä jäntevä ja liikunnallinen on ollut syntymän jälkeen, kävelemään lähti 9kk. Kuopus oli paljon vilkkaampi mahassa ja aika samanlainen on ollut kuin isompikin liikkumisessa, pari kuukautta tosi perässä. Eli kävelemään lähtenyt 11kk:na. :)

Tuosta liikunnallisesta puolesta en osaa sanoa, mutta olen miettinyt, että voiko lapsen temperamentti tulla esiin jo raskausaikana. Esikoinen oli nimittäin masuvauvana sellainen, että kovasti kyllä potki ja melskasi, mutta heti kun laittoi käden vatsan päälle ja yritti tunnustella sitä, lopettikin heti liikkumisen kokonaan, meni ns. "hiljaiseksi". Nyt on 2v ja ihan vauvasta asti ollut todella hitaastilämpiävää tyyppiä, ujostelee ja arastelee ihmisiä ja muutenkin uusia tilanteita.

Meille syntyy pian toinen lapsi ja hän on ollut ihan erilainen tuolla vatsassa. Oikein innostuu kun silittelen vatsaa ja "vastaa" aina potkuilla tai myllertämällä kahta kauheammin. Saapa nähdä, millainen tapaus sieltä on tulossa.

Mäkään en ole tuota liikunnallista puolta ajatellut...
Mut semmosta olen miettinyt, että kun mä en raskausaikana ikinä öisin heränny vauvan liikkeisiin ja muutenkin molemmat ovat olleet aika rauhallisia mahassa öisin, niin sitten synnyttyään myös ovat heti tajunneet, että yöllä nukutaan =) Eli olen joskus ajatellut, että tässä on yhteys.

Yhteistyössä