Hehkutusta :)

Se toimii!!! Vaikka vielä vähän harjoittelua tarvitaan että vois olla kokonaan ilman vaippoja.

Niin, siis vaipattomuus :) Tultiin eilen synnäriltä kotiin esikoisneidin kanssa, joten hänellä ikää se 4 vuorokautta. Olin ennen synnytystä lukenu kaikkea kaikesta, ja kiinnostuin tosta VVV:stä, vauvojen vessahätäviestinnästä. Mainitsin muutamalle ihmiselle, että ajattelin kokeilla (vaikkakin kestot ostettu jo valmiiksi) ihan huvin vuoks, silkasta mielenkiinnosta. Ja jos sen edes osittain sais toimimaan niin ei tarttis pyykätä niin paljoa.

Tänään on sitten kakkailtu ja pissailtu pottaan ja lavuaariin :) Tosi myös vähän peitolle ja kun käytiin ulkona niin tuli vaippaan pisut... Mutta esim. siis kesken tytön päiväunien huomasin, että nyt tulee pissa! Nostin sen potan päälle ja kuiskuttelin "piss piss," ja suureksi ilokseni sieltä loiskahti mukavat pisut :)

Kauppakeskuksen lastenhoitohuoneessa toisen läsnäolevan äidin ilme oli hyvää katseltavaa ku ilmottelin taas että "piss piss," ja tuo meni lorauttamaan hienot kakat ja sitten vielä pissat päälle! Toivottavasti se ei huomannu että olin ihan yhtä yllättyny... :p

Osaa sitä olla ylpeä hassuista asioista.
 
vieras
Tää on taas niin järjetöntä. Siis huomasit kesken päikkäreiden? Toihan tarkottaa sitä että sun pitää tuijotella sitä vauvaa, kun se on päikkäreillä plus että en ainakaan itse nostaisi vauvaa kesken päikkäreiden turhaan ylös pissalle.

huoks.
 
Suosittelen! Jos ei muuta, niin onnistumisista tulee aina hyvälle tuulelle :) Ja sitä voi soveltaa silleen osittain.

Mulle yks syy kokeilla, oli etten halua pitää lastani märissä vaipoissa. Tällä tavalla ei tarvii, kuhan toi oppis olee pissaamatta 40 kertaa päivässä... x)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on taas niin järjetöntä. Siis huomasit kesken päikkäreiden? Toihan tarkottaa sitä että sun pitää tuijotella sitä vauvaa, kun se on päikkäreillä plus että en ainakaan itse nostaisi vauvaa kesken päikkäreiden turhaan ylös pissalle.

huoks.
En mä sitä tuijotellu, istuin vierellä lukemassa kirjaa. Ku se alko sätkii, pissatin, sit takas unille.

Annatko mieluummin lapsen märehtiä omissa pissoissaan? Huoks.

;)
 
ohis
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Suosittelen! Jos ei muuta, niin onnistumisista tulee aina hyvälle tuulelle :) Ja sitä voi soveltaa silleen osittain.

Mulle yks syy kokeilla, oli etten halua pitää lastani märissä vaipoissa. Tällä tavalla ei tarvii, kuhan toi oppis olee pissaamatta 40 kertaa päivässä... x)
Kerroppa miten ihmeessä se oppis olemaan pissaamatta sen 40 kertaa päivässä, kun ei ton ikäisellä ole viel mitään pidätyskykyä?
 
??
joo no se onkin ton eka muksu,kaikkeen hömppäänhän sitä on aikaa panostaa..ootahan ku ipanoita on 3 tai enemmän...
eikä must oo mitään järkee tollasessa ku ei vauvalla oo mitään säännöstelyä tuon tarpeilun kanssa..sitäpaitsi en tajuu kyl et miks ei saisi käyttää vaippaa?älytöntä..
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on taas niin järjetöntä. Siis huomasit kesken päikkäreiden? Toihan tarkottaa sitä että sun pitää tuijotella sitä vauvaa, kun se on päikkäreillä plus että en ainakaan itse nostaisi vauvaa kesken päikkäreiden turhaan ylös pissalle.

huoks.
En mä sitä tuijotellu, istuin vierellä lukemassa kirjaa. Ku se alko sätkii, pissatin, sit takas unille.

Annatko mieluummin lapsen märehtiä omissa pissoissaan? Huoks.

;)
Kyllä todellakin. Nykyiset vaipat imee pissan eli vauva ei märehdi niissä. Niin on tehty aina ja aina on vauvat selvinneet. Itselläni kolmas nyt 3kk ikäinen eikä ole tarvittu rasvojakaan pepulle kertaakaan, hyvässä kunnossa pysynyt siinä "märehtiessä" pylly.
 
Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Mistä tuollaisesta saa lukea?
Lähinnä siitä on englanniks materiaalia, tunnetaan englanniksi nimillä Elimination Communication ja Natural Infant Hygiene. Vaatii vähän kielitaitoa =/

Sit jos saan tän toimii kunnolla, voin kirjottaa siitä itse suomeks, mutta näin kahden päivän kokemuksella en oikein voi luokitella itseäni asiantuntijaks :D
 
hah
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
joo no se onkin ton eka muksu,kaikkeen hömppäänhän sitä on aikaa panostaa..ootahan ku ipanoita on 3 tai enemmän...
eikä must oo mitään järkee tollasessa ku ei vauvalla oo mitään säännöstelyä tuon tarpeilun kanssa..sitäpaitsi en tajuu kyl et miks ei saisi käyttää vaippaa?älytöntä..
Niin ja sillä vauvalla on ikää 4 vuorokautta.... että ehkäpä sitä keksii jotain muutakin tekemistä itelleen tässä lähiviikkoina.
 
reg
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on taas niin järjetöntä. Siis huomasit kesken päikkäreiden? Toihan tarkottaa sitä että sun pitää tuijotella sitä vauvaa, kun se on päikkäreillä plus että en ainakaan itse nostaisi vauvaa kesken päikkäreiden turhaan ylös pissalle.

huoks.
En mä sitä tuijotellu, istuin vierellä lukemassa kirjaa. Ku se alko sätkii, pissatin, sit takas unille.

Annatko mieluummin lapsen märehtiä omissa pissoissaan? Huoks.

;)
no keskeytätkö mielummin lapses unet ku pidät vaippaa?sairasta häirintäähän tuo on sille!!!aattele hei vähän järjelläs..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja reg:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on taas niin järjetöntä. Siis huomasit kesken päikkäreiden? Toihan tarkottaa sitä että sun pitää tuijotella sitä vauvaa, kun se on päikkäreillä plus että en ainakaan itse nostaisi vauvaa kesken päikkäreiden turhaan ylös pissalle.

huoks.
En mä sitä tuijotellu, istuin vierellä lukemassa kirjaa. Ku se alko sätkii, pissatin, sit takas unille.

Annatko mieluummin lapsen märehtiä omissa pissoissaan? Huoks.

;)
no keskeytätkö mielummin lapses unet ku pidät vaippaa?sairasta häirintäähän tuo on sille!!!aattele hei vähän järjelläs..
Vastasyntynyt nyt nukkuu likimain koko ajan joten tipahtaa unille samantien kun vie takas sänkyyn, mutta odotetaapas kuukausi kun se on sitten silmät levällään kun on viety kuselle kesken unien. :D :D

Sori karkea ilmaisuni jos joku ei kestä sanastoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
haloo...vauvat on kautta aikojen olleet vaipoissa. Sinäkin. Ei mulla olisi tuohon edes aikaa..kolme lasta kun on...
Tuossa olet itseasiassa TÄYSIN väärässä. Vaipat on tosi uusi keksintö. Suomessakin vauvat pissatettiin vielä 1800-luvun loppuun, monilla alueilla vielä 1930-luvulle asti.

Suurimmassa osassa Afrikkaa ja monessa Aasian maissa tämä on vielä normikäytäntö.

Minä olen ollut vaipoissa, mutta ei olis tarvinnu olla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja reg:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tää on taas niin järjetöntä. Siis huomasit kesken päikkäreiden? Toihan tarkottaa sitä että sun pitää tuijotella sitä vauvaa, kun se on päikkäreillä plus että en ainakaan itse nostaisi vauvaa kesken päikkäreiden turhaan ylös pissalle.

huoks.
En mä sitä tuijotellu, istuin vierellä lukemassa kirjaa. Ku se alko sätkii, pissatin, sit takas unille.

Annatko mieluummin lapsen märehtiä omissa pissoissaan? Huoks.

;)
no keskeytätkö mielummin lapses unet ku pidät vaippaa?sairasta häirintäähän tuo on sille!!!aattele hei vähän järjelläs..
Vastasyntynyt nyt nukkuu likimain koko ajan joten tipahtaa unille samantien kun vie takas sänkyyn, mutta odotetaapas kuukausi kun se on sitten silmät levällään kun on viety kuselle kesken unien. :D :D

Sori karkea ilmaisuni jos joku ei kestä sanastoa.
En tosiaan vielä tiedä kuinka hyvin tää tulevaisuudessa toimii, mutta koska tämä on lapselle ihan luonnollinen tapa hoitaa hommat, uskon että toimii vanhemmallakin.

Pottaa pidetään siis sängyn vieressä. Sit ku tulee hätä, se nostetaan potan päälle, kuiskutellaan ne taikasanat, sit se tekee tarpeensa, lasketaan takasin nukkumaan. Varmasti nukkuu paremmin kuivana!

Vauvat heräävät pissalle, vaikka olis vaippa päällä. Vaippa päällä vanhempien ei vaan tartte tehä mitään, se pissaa sinne. Sitten nukahtaa uudelleen.
 
m
puhunkin nykyajasta ja en kolmannesta maailmasta :)
Ja oikeesti..yhdyn tuohon vaavin kiusaamiseen...sorry!
Vai meinaatko, että me tavisäidit ollaan nyt hoopoja?
Palataan kun sulla kolme alle viisi vuotiasta ;)
 
vieras
Olenkin tässä kolmen pienen lapsen äitiniä miettinyt, että millä sitä oikein täyttäisi päivänsä, mutta tässä on vastaus:

Kellon mukaan: Vauva viedään esim. 15min tai 30 min välein pissalle vaikkapa lavuaarille. Riisutaan housut ja sanotaan pisspiss. Yleensä pissa tällöin tulee, jos ei tule, niin koitetaan kohta uudelleen. Jos pisi tulee housuun, niin jos sen ehtii huomaamaan, sanotaan että pisspiss koko sen ajan, kun pissiä tulee. Näin lapsi oppii yhdistämään tuon pisspissin pissan tuloon ja vapauttamaan rakkonsa vanhemman pyynnöstä. Jokaisella vauvalla on oma "pissa aikataulu", johon pääsee kärryille seurailemalla vauvaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
joo no se onkin ton eka muksu,kaikkeen hömppäänhän sitä on aikaa panostaa..ootahan ku ipanoita on 3 tai enemmän...
eikä must oo mitään järkee tollasessa ku ei vauvalla oo mitään säännöstelyä tuon tarpeilun kanssa..sitäpaitsi en tajuu kyl et miks ei saisi käyttää vaippaa?älytöntä..
Vauvalle ei ole luonnollista ulostaa itsensä päälle, samat refleksit niillä on kun aikuisillakin; yritä joskus pissata tahallaan housuihisi. Tuntuu vaikealta, eikö? Sen takia monet vauvat pissaa just sillon ku vaippaa vaihdetaan, tuntuu luonnollisemmalta pissata sillon kun ei ole vaatteita päällä.

Tottahan se on, että yhden lapsen kaa helpompi, mutta hömpäks en kutsuisi. Edelleenkin käytössä monella miljoonalla äidillä ympäri maailmaa. Tää meidän nykyinen länsimaalainen elämäntapa vaan ei suosi tällaista. Vauvoja ei kuunnella tarpeeks! :)

Kyllä me vaippojakin käytetään, mutta pyykkivuori pienempi ja ekologinen omatunto on parempi ku pissattaa, ja samalla tiedän että lapsi voi paremmin. En mä ainakaan omissa jätöksissäni halua pyöriä, eikä mikään nisäkäs luonnostaan niin teekään.
 
Lomalainen
Hui. En minäkään rupeaisi kesken unien herättelemään :0
Varmasti tulee todella onnistunut olo jokaisen onnistuneen pissatuksen jälkeen, mutta eikö vauvan kuitenkin olisi parempi nukkua unensa putkeen. Ei ne nimittäin oikeesti herää jokaiseen pissan lirahukseen ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
joo no se onkin ton eka muksu,kaikkeen hömppäänhän sitä on aikaa panostaa..ootahan ku ipanoita on 3 tai enemmän...
eikä must oo mitään järkee tollasessa ku ei vauvalla oo mitään säännöstelyä tuon tarpeilun kanssa..sitäpaitsi en tajuu kyl et miks ei saisi käyttää vaippaa?älytöntä..
Vauvalle ei ole luonnollista ulostaa itsensä päälle, samat refleksit niillä on kun aikuisillakin; yritä joskus pissata tahallaan housuihisi. Tuntuu vaikealta, eikö? Sen takia monet vauvat pissaa just sillon ku vaippaa vaihdetaan, tuntuu luonnollisemmalta pissata sillon kun ei ole vaatteita päällä.

Tottahan se on, että yhden lapsen kaa helpompi, mutta hömpäks en kutsuisi. Edelleenkin käytössä monella miljoonalla äidillä ympäri maailmaa. Tää meidän nykyinen länsimaalainen elämäntapa vaan ei suosi tällaista. Vauvoja ei kuunnella tarpeeks! :)

Kyllä me vaippojakin käytetään, mutta pyykkivuori pienempi ja ekologinen omatunto on parempi ku pissattaa, ja samalla tiedän että lapsi voi paremmin. En mä ainakaan omissa jätöksissäni halua pyöriä, eikä mikään nisäkäs luonnostaan niin teekään.
Tämä pyykkivuori on pienempi -kommentti vähän ihmetyttää. Jos mä otan tolta 3kk ikäiseltä vaipan pois niin mulla ei taatusti pyykit vähene. :D

Meillä ei muuten edes esikoinen, joka on poika niin päästänyt yhtään kertaa kaaripissaa meidän päälle vaikka sanotaan, että vauvat aina pissaa ilman vaippaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lomalainen:
Hui. En minäkään rupeaisi kesken unien herättelemään :0
Varmasti tulee todella onnistunut olo jokaisen onnistuneen pissatuksen jälkeen, mutta eikö vauvan kuitenkin olisi parempi nukkua unensa putkeen. Ei ne nimittäin oikeesti herää jokaiseen pissan lirahukseen ;)
Ei tosiaan herääkään. Joskus tuntee, kun vauva nukkuu sylissä että tuli pissat (tuntee lämpimänä käteen siitä vaipan läpi) mutta vauva nukkuanupsuttaa vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lomalainen:
Hui. En minäkään rupeaisi kesken unien herättelemään :0
Varmasti tulee todella onnistunut olo jokaisen onnistuneen pissatuksen jälkeen, mutta eikö vauvan kuitenkin olisi parempi nukkua unensa putkeen. Ei ne nimittäin oikeesti herää jokaiseen pissan lirahukseen ;)
Ei tosiaan herääkään. Joskus tuntee, kun vauva nukkuu sylissä että tuli pissat (tuntee lämpimänä käteen siitä vaipan läpi) mutta vauva nukkuanupsuttaa vaan.
Ehkä hän on jo sitten niin tottunut pissaamaan vaippaan. Vastasyntyneenä ei ole, eikä totukaan jos pissattaa. Ja toisaalta sitä "heräämistä" voi olla vaikea huomata, se on semmonen kevyt havahtuminen vaan.
 
Lomalainen
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lomalainen:
Hui. En minäkään rupeaisi kesken unien herättelemään :0
Varmasti tulee todella onnistunut olo jokaisen onnistuneen pissatuksen jälkeen, mutta eikö vauvan kuitenkin olisi parempi nukkua unensa putkeen. Ei ne nimittäin oikeesti herää jokaiseen pissan lirahukseen ;)
Ei tosiaan herääkään. Joskus tuntee, kun vauva nukkuu sylissä että tuli pissat (tuntee lämpimänä käteen siitä vaipan läpi) mutta vauva nukkuanupsuttaa vaan.
Ehkä hän on jo sitten niin tottunut pissaamaan vaippaan. Vastasyntyneenä ei ole, eikä totukaan jos pissattaa. Ja toisaalta sitä "heräämistä" voi olla vaikea huomata, se on semmonen kevyt havahtuminen vaan.
Ai. No, kesken päikkäreiden pissattaessa se kevyt havahtuminen ei sitten olekaan enää niin kevyt ;) En oikein tiedä, onko se hyvä asia.
 

Yhteistyössä