Haluan korjata muutamia vääriä oletuksia ja ikäviä yleistyksiä, joita tässäkin ketjussa viljellään.
Homoseksuaalien oikeudet ovat minulle tärkeä asia. Kannatan tasa-arvoista avioliittolakia. Naisten oikeudet ovat minulle tärkeä asia ja ihmisoikeudet yleisemmin ovat minusta ensiarvoisen tärkeitä.
Sota Irakissa ja Syyriassa on tosiasia, ja varmasti tekee tavallisesta elämästä joillakin alueilla mahdotonta, toisilla vaikeaa ja hieman turvallisemmillakin ainakin vähän pelottavaa. Turvapaikanhakijoita pitää ottaa, sekä yleisesti, että tässä tilanteessa myös Lähi-idästä.
En kuitenkaan halua, että Suomi katsoo toimettomana vierestä, kun turvapaikanhakijoiksi itseään kutsuvat nuoret miehet tulevat laumoina itse järjestämiään reittejä pitkin. Se tarkoittaa, että he kustantavat ihmissalakuljetusbisnestä, joka on yleisesti ihmisoikeuksien vastaista toimintaa, vaikka se nyt tässä tilanteessa tähtääkin parempaan elämään kuljetuksen kohteille.
Tämänhetkinen tapa tulla maahan on väärä, koska se on mahdollista vain niille, joilla on maksukykyä. Senhän ei pitänyt olla turvapaikansaamisen peruste, ei se ole tasa-arvoinen tapa myöntää turvapaikka.
Toinen huolestuttava kysymys on se, että tapa ei selvästikään aja liikkeelle niitä, jotka ovat suurimmassa hädässä, vaan niitä, joille lähtö on helpointa. Osa heistä on seikkailun- ja myös rahanhaluisia nuoria miehiä. Totta kai heidän reissuhaluaan on myös ruokittu epärealistisilla lupauksilla niiden ainoiden hyötyjien, eli ihmissalakuljettajien, toimesta.
En jaksa ymmärtää, miten tällaisen toiminnan aiheuttama valtava maahanrynnimisaalto nähdään joidenkin tahojen puolelta positiivisena asiana. Itse en pysty näkemään asiaa niin.