Hautajaisiin 3v. kanssa

Edessä olisi hautajaiset (lapsi ei muista vainajaa) ja mietin, että kannattaako minun ottaa tuota 3v, kappeliin vai jäädä ulkopuolelle ja osallistua vain kukkien laskuun ulkona ja muistotilaisuuteen. Lapseni on aika herkkä ja empaattinen tyttönen. Mietin kun kappelissa on ne itkuisimmat hetket ja kaikki mustissa ym. Ja puhutaanko siellä kuolemasta vertauskuvin esim. nukkui pois?
Mietinköhän/suojelenko lastani liikaa? Miten olette toimineet? Kiitos vastauksista.
 
Meri-Kaisla harm.
Meillä on ollut lapset aina hautajaisissa koko tilaisuuden ajan. Kuolema on kuitenkin luonnollinen tapahtuma eikä lapset osaa kuolemaa pelätä samalla tavalla kuin aikuiset. Kysyksiä toki tulee, mutta itse vastaan niihin selkesti ja vain siihen mitä kysytään. Meillä on ollut useita hautajaisia ja käymme aika usein haudoillakin.
 
vieras
En otanut lapsiani 2- ja 4-v. mukaan hautajaisiin. Isänsä jäi heidän kanssaan kotiin. Kyse ei ollut ihan lähisukulaisésta. En pelännyt niinkään papin puhetta tms. vaan sitä, että alkavat meuhkata kesken tilaisuuden. Kahvitilaisuuteen sitten tulivat mukaan. Yritin rauhoittaa siunaustilaisuuden vainajan lähiomaisia kunnoittaen.

Vaikka muistotilaisuudessa puhuttiin poismenosta, kuolemasta ym. lapset eivät siihen silloin kiinnittäneet sen suurempaa huomiota. Illalla 4-vuotias kysyi mikä se taivas on ja mitä kuolema tarkoitaa. Vastasin kysymyksiin ja tyttö oli tyytyväinen. Nyt myöhemmin ajatellen olisi ollut järkevää keskustella asiasta jo etukäteen. Kertoa mihin olette menossa, kuolemasta/taivaasta/Jumalasta ym. mihin nyt sitten uskotte.
 
Hjup. Itselläkin vastaavia kokemuksia. Omanm isäni ja isoisäni hautajaiset olivat parin kuukauden välein, ja kaikki kolme poikaani (silloin 4, 3 ja 1 v.) olivat mukana. Enemmänkin ongelmana oli pitää lapset hiljaa ja rauhallisina tilaisuuden ajan kuin huolestua siitä, että tulee traumoja itkevistä ihmisistä.

Jos lapsi ihmettelee, selitä vain ihan selkeästi, että näille ihmisille tärkeä ihminen on nyt poissa, ja he itkevät, koska heillä on ikävä. Sopivilla vertauskuvilla, se menee lapsillekin perille, eikä se jää vaivaamaan.

- Kez.
 
Helekutti
Mut rahdattiin joka hemmetin hautaanpanijaisiin vaikken koskaan ollut edes nähnyt vainajaa. Yhtenä vuonna saattoi olla kymmenet kuoppaanpanijaiset ja mä en voinut käsittää miks mun piti siellä olla. Mä en käsitä miksi se lapsi pitää raahata sinne, varsinkin jos on herkkä niinkuin minä. Omat lapset saa jättää jäähyväiset vainajalle sitten haudalla jos haluavat. Lähimpiä mennään sitten hyvästelemään kappeliin jos haluavat.
 

Yhteistyössä