Haukkuminen mt-ongelmaiseksi on väärin!

• Viestiketjun aloittaja masentunut häiriöinen
  • Ensimmäinen viesti
masentunut häiriöinen
Minä olen mt-ongelmainen, enkä todellakaan valinnut osaani. Se, että käytette haukkumasanana mielenterveysongelmaista on todella loukkaavaa, eikä auta yhtään siihen yleiseen asenteeseen, että kerran hullu, aina hullu.

Töitä on jo nyt ihan turha toivoa, haettu on. Diagnoosi kun kerran on kirjoitettu, on turha toivoa vakuutuksia tai töitä tietyltä aloilta. Luuletteko, että tämä on kivaa? Lisäätte vain vettä myllyyn, ja kaivatte kuilua meidän ja tavallisten (tai toistaiseksi diagnosoimattomien) ihmisten välille.

"Vieras"
On mullakin diagnoosi ja olen jopa ollut osastohoidossa ja silti mulla on vakuutukset eikä ole ikinä työpaikan saantiin vaikuttanut. Mikä diagnoosi sulla sitten on jos niin paljon vaikuttaa elämään? Skitsofrenia?

dsd
Niin se on niin kokonaisvaltaisen leimaava. Kun ihminen on mt-ongelmainen, hän ei sitten paljoa muuta olekkaan. Päähän tulee mielikuva kadulla itselleen puhuvasta sekopäästä. Normaalisti toimivat mt-ongelmaiset tuppaavat salaamaan asiaa, ja siksi kukaan ei pääse korjaamaan tätä mielikuvaa.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28641326]Skitsofreniaa sairastava voi olla vaikka kuinka ÄLYKÄS, fiksu ja sosiaalinen tahansa. Terv. Tyttö, jonka veli on diplomi-insinööri ja sairastaa skitsofreniaa.[/QUOTE]

Mun skitsofreniaa sairastava isä ei todellakaan ollut älykäs, fiksu eikä sosiaalinen. Kyllä leimaan jokaikisen skitsofrenikon samanlaiseksi.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28641355]Mun skitsofreniaa sairastava isä ei todellakaan ollut älykäs, fiksu eikä sosiaalinen. Kyllä leimaan jokaikisen skitsofrenikon samanlaiseksi.[/QUOTE]

Yksi sadasta sairastaa ja sairastuu skitsofreniaan. Eli sinne joukkoon toki mahtuu myös erilaisia yksilöitä, että ei se kauheasti yllättä. Ja tietysti on voinut olla, ettei isäsi saanut tai ei itse ottanut lääkkeitä tms. Kun silloin ei varmaan tiedetty tuosta sairaudesta niin paljoa, eikä osattu hoitaa sitä yhtä hyvin.

Käsitän ap:n nikistä että tuo mielenterveyshäiriö hänellä olisi masennus. Jos sairastetut masennuksie vaikuttavat vakuutusten saantiin, niin näkeekö vakuutusyhtiö jossain vakuutuksenottajan diagnoosit?

Ja ei kyllä kannata pätkääkään välittää mitä joku toinen sanoo, vaan huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Tietenkään mistään syystä toisia haukkuvalla ei ole itselläänkään kaikki inkkarit kanootissa.

Muahan juuri tuossa yhdessä ketjussa haukuttiin mt-ongelmaiseksi ym. Ihanku sillä sais jotenkin kuitattua mun mielipiteet, ettei niistä tarvi välittää kun oon mt-ongelmainen. Sitäpaitsi mulla on ollut "vaan" masennus ja ahdistuneisuushäiriö, en siis oikeasti ole psykoottinen tai mitään.

Mutta en juuri välitä tuntemattomien kommenteista. Jos joku tuttu käyttäis tuota aseena mua kohtaan niin voiskin kirpasta.

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja SuzieQ.
hanki elämä
Muahan juuri tuossa yhdessä ketjussa haukuttiin mt-ongelmaiseksi ym. Ihanku sillä sais jotenkin kuitattua mun mielipiteet, ettei niistä tarvi välittää kun oon mt-ongelmainen. Sitäpaitsi mulla on ollut "vaan" masennus ja ahdistuneisuushäiriö, en siis oikeasti ole psykoottinen tai mitään.

Mutta en juuri välitä tuntemattomien kommenteista. Jos joku tuttu käyttäis tuota aseena mua kohtaan niin voiskin kirpasta.

Sinäkin oot ihan peestä, jatkuvasti palstalla roikkuva. Vähemmästäkin masentuu ja saa paniikin.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28641402]Yksi sadasta sairastaa ja sairastuu skitsofreniaan. Eli sinne joukkoon toki mahtuu myös erilaisia yksilöitä, että ei se kauheasti yllättä. Ja tietysti on voinut olla, ettei isäsi saanut tai ei itse ottanut lääkkeitä tms. Kun silloin ei varmaan tiedetty tuosta sairaudesta niin paljoa, eikä osattu hoitaa sitä yhtä hyvin.[/QUOTE]

No eipä tästä ole montaa vuotta aikaa, en usko lääketieteen kehittyneen niin järisyttävän paljon.

"vieras"
muahan juuri tuossa yhdessä ketjussa haukuttiin mt-ongelmaiseksi ym. Ihanku sillä sais jotenkin kuitattua mun mielipiteet, ettei niistä tarvi välittää kun oon mt-ongelmainen. Sitäpaitsi mulla on ollut "vaan" masennus ja ahdistuneisuushäiriö, en siis oikeasti ole psykoottinen tai mitään.

ja taas haet täällä sääliä

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28641709]No eipä tästä ole montaa vuotta aikaa, en usko lääketieteen kehittyneen niin järisyttävän paljon.[/QUOTE]

Niin että mitä? Että lääketiede voi parantaa ja muuttaa ihmisen persoonallisuuden?
Sanoin, että tottakai skitsofreniaa sairastavissa ihmisissä on myös erilaisia yksilöitä. Osa on sosiaalisesti älykkäitä, matemaattisesti älykkäitä jne jne, osa ei. Ihmiset on erilaisia!

"ninja"
Alkuperäinen kirjoittaja masentunut häiriöinen;28641221:
Minä olen mt-ongelmainen, enkä todellakaan valinnut osaani. Se, että käytette haukkumasanana mielenterveysongelmaista on todella loukkaavaa, eikä auta yhtään siihen yleiseen asenteeseen, että kerran hullu, aina hullu.

Töitä on jo nyt ihan turha toivoa, haettu on. Diagnoosi kun kerran on kirjoitettu, on turha toivoa vakuutuksia tai töitä tietyltä aloilta. Luuletteko, että tämä on kivaa? Lisäätte vain vettä myllyyn, ja kaivatte kuilua meidän ja tavallisten (tai toistaiseksi diagnosoimattomien) ihmisten välille.
onkoha omassa asenteessasi jotain vikaa? kun sä haet töitä,niin miksi sä mainostat sun mt ongelmia? eihän työnantaja tiedä niistä mitään.

mun mies oli sairaslomalla 2vuotta, vaikean masennuksen vuoksi... hän sanoi olleensa lapsensa kanssa kotona sen 2vuotta hoitovapaalla... eikä kukaan kyselly enempää

tosiasiassa mä olin hoitovapaalla ja mies sairaslomalla.

psykiatrinen-sh
Mt-ongelmia hoidetaan nykyään erittäin hyvin ja mikäli ihmisen hoitomyönteisyys on hyvä, ennuste, että hän kuntoutuu on hyvä. Eli missään nimessä mt-ongelmista kärsivän ei pidä ajatella, ettei hän pysty/voi elää normaalia elämää, niin kauan kun sairautta hoidetaan ja potilas on siihen sitoutunut.

Yhteistyössä