Uskaltaudun nyt sanomaan ääneen asioita, joista yleensä vaietaan, koska niistä saa niin helposti jonkun vammaisvihamielisen rodunjalostajan leiman. Kun en vammaista lasta itselleni halua, niin joku natsi minusta kai sitten sillä perusteella tulee...
Alkuperäinen kirjoittaja kiitollinen myös:
Nenäluu katsotaan nimenomaan rakenneultrassa.
Pakko tarrata noihin mainitsemiisi asioihin Pelkääjä rv 20. Ensinnäkin, kyllähän joka paikassa (ainakin täällä) toitotetaan noista tilastoista ja riskiluvuista. Uskomatonta ettet ole tiennyt.
En ole täällä kauheasti lueskellut, eikä mielestäni netin keskustelupalstat edes ole niitä paikkoja, joista noista asioista pitäisi kuulla. Tottakai olen kuullut, että iän myötä riski kasvaa, mutta en sitä, kuinka suuri riski oikeasti on. NEUVOLA olisi mielestäni oikea paikka informaatiolle, mutta siellä ei riskiluvuista ole puhuttu, eikä sieltä saaduissa esitteissäkään ole asiasta mainittu. Juuri googlasin kuitenkin sen verran, että tuo 5 % taitaa sittenkin ONNEKSI olla turhan suuri luku, sillä "Kun 25-vuotiaan äidin mahdollisuus saada Down-lapsi arvioidaan 0,05 %:ksi, on se 35-vuotiaalla äidillä 0,5 %:a ja 45-vuotiaalla äidillä peräti 4 %:a." Eli siis riski puolen prosentin (ei viiden) luokkaa.
Toiseksi, se että noin kamalasti pelkää ja antaa pelon vallata sillä että jos tulee vammainen lapsi, teet vaan hallaa itsellesi. Nauti hyvä ihminen siitä raskaudesta ja annan kohtalon määrätä sen mikä sinulle on tarkoitettu. Jos kulutat raskausaikasi pelkäämällä, niin huomaat lapsen syntymän jälkeen katuvasi sitä suunnattomasti.
"Anna kohtalon määrätä" - nyt voisin vielä jotenkin vaikuttaa siihen kohtaloon. Ei kenellekään voi olla _tarkoitettu_ vammaista lasta. Tai no, varmaan sitten minulle, kun olen niin paha ihminen, joka ei vammaista lasta haluaisi, siitäs saisin, kun muuta toivoin... Kasvattamaan minusta "parempaa ihmistä"?
Yli 90% syntyvistä downeista ei raskausaikana huomata kromosomipoikkeavuutta. Kuten edellä jo mainitsinkin.
Todella pelottavaa.
Suloisempia lapsia en ole tavannut kuin down lapset. Vaikka jäävätkin älyllisesti hieman muista jälkeen (jotkut enemmänkin) niin voi sitä iloa kun saa oman lapsensa kanssa olla niin paljon kauemmin yhdessä...
Tässäkin olen paha ihminen, mutta minun mielestäni down-lapset eivät ole suloisia. Hieman naiivi tuo "ilo saada olla pidempään oman lapsen kanssa", kun ensinnäkin lapsi voi menehtyä jo varhain synnynnäisen sydänvian mukanaan tuomiin komplikaatioihin tai toisaalta sitten se, että harva vanhempi oikeasti nauttii siitä, jos joutuu edelleen huolehtimaan jostain nelikymppisestä "lapsestaan".
Rakastakaa hyvät ihmiset lapsianne... Vaikka olisi ylimääräinen jalka tai käsi keskellä päätä. He eivät ole tehneet pahaa kenellekkään ja haluavat vain tulla rakastetuiksi ja äidin syliin.
No tuota juuri pelkäänkin, että mitä jos en osaa rakastaa... Tottakai haluaisin pystyä rakastamaan vaikka millaista lasta, mutta jos ei vaan pysty. Mitä jos kaikennielevä katkeruus myrkyttää koko elämän?
Meni tämä kirjoitukseni jo vähän ohi alkuperäisestä aiheestakin, mutta kun minua on aina kiusannut se mantra kuinka lapsista pitää aina olla niin kiitollisia ja kuinka ihana oma lapsi aina on - kun mitä jos se ei ole?? Saako vammaisen lapsen vanhempi näyttää negatiivisia tunteitaan?? Eihän kai kukaan toivo, että saisinpa sellaisen "suloisen down-lapsen"??
Nyt varmaan kohtalo sitten rankaisee minua älyllisesti vammaisella lapsella, kun olen kehdannut toivoa tervettä lasta...