Hassu juttu (vauvan vaatteiden koosta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Oli kaveripariskunta käymässä ja heillä on melkein 2kk nuorempi vauva kuin meillä. Meillä siis 2,5kk ja heillä 3viikkoinen.

Tämä kaverin mies hämmästeli, että minkä kokoisia vaatteitä tällä on - jotain 74 tai 80 vai. Minä naurahdin ja sanoin, että ei kyllä ne on kokoa 56. Sitten molemmat katsoi hämmästyneenä minua ja väittivät yhteen ääneen, että no eikä ole. Tällä meidän vauvalla on 56, mutta ei nämä voi millään olla sen kokoisia.

No näytin sitten, että kokoa 56 on. Ja kaikki kaapissa olevat 56 kokoiset mahtuu edelleen yksiä haalarihousuja lukuunottamatta.

Mietin, että mahtoiko tuo kokoarvio johtua ihan siitä, että meidän vauva tietysti näyttää selvästi vanhemmalta vauvalta kuin heidän vauvansa joten antaako se vauvasta myös isomman vaikutelman. Siis että vauva ei oikeasti ole niin paljon isompi kuin heidän vauvansa, mutta selvästi naamasta näkee että on vanhempi vauva kyseessä.

Asialla nyt ei ole mitään merkitystä, mutta ajankulukseni vain kirjoitin tämän ja mietin että tuo vauvan ulkonäköhän voi vaikuttaa paljonkin siihen minkä kokoiseksi vauvan muuten mieltää. Vai mitä luulette?

Ensinnäkin niissä vaatteissa on hurjia kokoeroja eri valmistajien kesken. vaikka olisi sama koko numero. Tai sitten teillä on vaan pienikokoinen vauva ja kaverilla normaali.

Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
tiiä häntä mutta meillä ei ainakaan enää 2,5kk iässä inahtanukkaan 56 päälle

No ei meilläkään kaksi ekaa, mutta tämä kolmas oli puolisen kiloa pienempi syntyessään ja nyt 2kk ikäisenä painaa kilon vähemmän kuin kaksi ekaa. On selvästi sirompi kun kaksi edellistä, vaikka kakkonen oli myös tyttö kuten tämäkin.

=) Mulle tuotiin lahjaksi 74-80 senttisiä kun tuo kuopus oli 3kk (ja käytti silloin 56-60 senttisiä )
Kyllä 2 kk vanha näyttä jo isommalta kuin samankokoinen 2-3 viikkoinen, esim jalat ja kädet ei oo enää niin kippurassa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ensinnäkin niissä vaatteissa on hurjia kokoeroja eri valmistajien kesken. vaikka olisi sama koko numero. Tai sitten teillä on vaan pienikokoinen vauva ja kaverilla normaali.

No tietysti niissä vaatteissa on kokoeroja, mutta kun tällä vauvallakin oli samanlainen body ja samaa kokoa kuin meillä on edelleen käytössä. Ja tietysti vauvoissa on kokoeroja ja heidän vauvansa oli syntyessäkin isompi kuin meidän. Ja meidän kaksi edellistä on olleet selvästi isompia tuossa 2kk iässä jo mitä tuo kolmonen.

Mutta mietin vain että johtuiko tuo vaikutelma vauvan koosta nimenomaan siitä vauvan vanhemmasta ulkonäöstä ja se sai kuvittelemaan vauvan isommaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja MaijaMehiläinen:
=) Mulle tuotiin lahjaksi 74-80 senttisiä kun tuo kuopus oli 3kk (ja käytti silloin 56-60 senttisiä )
Kyllä 2 kk vanha näyttä jo isommalta kuin samankokoinen 2-3 viikkoinen, esim jalat ja kädet ei oo enää niin kippurassa

Niin näyttääkin. Ja katse on valpas ja seurailee ja hymyilee ja juttelee niin heti näkee, että on jo isompi vauva kyseessä.

Onhan vauvat jo syntyessäänkin erikokoisia, esim. meidän tytöllä jäivät 56 cm:n vaatteet heti pieneksi. Ehkä eivät olleet niin perehtyneitä lastenvaatekokoihin, 80-senttisiähän käytetään aika usein vasta vuoden iässä.

Onhan vauvat jo syntyessäänkin erikokoisia, esim. meidän tytöllä jäivät 56 cm:n vaatteet heti pieneksi. Ehkä eivät olleet niin perehtyneitä lastenvaatekokoihin, 80-senttisiähän käytetään aika usein vasta vuoden iässä.

Niin käytetäänkin juu ja sitä sanoinkin, mutta ehkä se nyt vain oli sellainen heitto siitä että miten paljon suurempia niiden vaatteiden täytyy olla. :)

Meillä tämä kolmas ollut selvästi pienempi kuin nuo kaksi edellistä, tosin oli syntyessäkin jo puoli kiloa pienempi kuin kaksi ekaa. Ei ole tarvinnut näin pitkään heillä käyttää 56 kokoa.

Meiltäkin yksi tuttavapariskunta, jolla pari kuukautta nuorempi vauva, kyseli käytettyjä vauvanvaatteita. Ihmettelivät, kun meillä oli vielä itsellä niitä kokoja käytössä. Mutta varsinkin housut käy tosi pitkään, kun vaipan takia jalat on sellaisiet nysät :)

Minä sanoisin että alle 1kk ja yli kuukauden ikäisissä vauvoissa on suuri ero siis juuri tuossa että alle 1kk näyttää niin vastasyntyneeltä kun taas yli 1kk näyttää jo ihan "oikealta vauvalta" eli siis kyllä ikä tuo myös sitä kokoa kun taas vastaavasti isokokoinen 3kk voi mennä puolivuotiaasta ihan täysin.

Minä sanoisin että alle 1kk ja yli kuukauden ikäisissä vauvoissa on suuri ero siis juuri tuossa että alle 1kk näyttää niin vastasyntyneeltä kun taas yli 1kk näyttää jo ihan "oikealta vauvalta" eli siis kyllä ikä tuo myös sitä kokoa kun taas vastaavasti isokokoinen 3kk voi mennä puolivuotiaasta ihan täysin.

Joo tätä mä just nimenomaan ajattelin että noin siinä varmaan kävi. Kun tuo meidän neiti on pieni ja sirokokoinen, mutta tottakai ihan erinäköinen kuin kolme viikkoinen vauva vaikka se kolme viikkoinen ois miten iso tahansa.

Yhteistyössä