Harvat kuukautiset, ei pco:ta eikä ylipainoa - muita?

Olen 25-vuotias nainen (mieheni 30 v), ja olemme noin parin vuoden verran yrittäneet lasta - alkuun jätimme ehkäisyn pois ajatuksella että "tulee jos on tullakseen", pikku hiljaa aloimme odotella raskautta ja ihmetelläkin mikä on vialla.. Aloin itsekin epäillä, että syynä olisi harva kuukautiskiertoni ja sitä kautta ovulaation puuttuminen (kierto on epäsäännöllinen mutta aina harva, kierron pituus on yleensä noin 40-80 päivää) ja gyne sitten vahvisti asian. Minut samalla ultrattiin, ei pco:ta, mutta limakalvo on kuulemma epätavallisen ohut (?). Olen normaalipainoinen (160/53) ja koko ikäni elänyt "terveellisesti", liikun päivittäin ja syön terveellisesti - olen aina ajatellut että näin nuorella iällä lasten saaminen tulee olemaan ihan helppo homma, ja nyt tuli aika järkytyksenä tieto, että ilman hormonihoitoja emme todennäköisesti tule onnistumaan siinä. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, onko joku "onnistunut" ilman hoitoja?
 
Viimeksi muokattu:
Täällä :wave: Mulla on yksi raskaus onnistunut luomusti pitkillä ja epäsäännöllisillä kierroilla 1v 3kk yrittämisen jälkeen. Kierrot heitteli silloin 30-100 päivän välillä ja raskaus sai alkunsa noin 60 päiväisestä kierrosta. Mutta nyt ollaan yritetty toista 3 vuotta ja vaikka kierrot on tasoittuneet noista ajoista huomattavasti (nyt noin 30-40 päivää, muutaman kerran tässä 3 vuoden aikana tainnut mennä yli 40), ei toista raskautta kuulu ja ollaan jonossa ivf:ään. Mitään muuta ongelmaa ei ole todettu kuin nuo pitkät ja epäsäännölliset kierrot. Vaikka ovulaatio tulisikin, myöhäisessä ovulaatiossa munasolu on usein huonolaatuinen ja raskautuminen on epätodennäköistä. Suosittelen siis aloittamaan hoidot, joskus voi pienelläkin avustuksella (esim. clomit) raskaus saada alkunsa :)
 
Toiveikas, ei oo tutkittu kyllä, mutta kun muita niihin viittavia "oireita" ei mulla ole, ainakaan tietääkseni.. :D Mutta tuskin siitäkään haittaa olisi.
Ja dani, ihanaa kuulla että olette onnistuneet tuolla tavoin ja toivottavasti teillä olisi onnea vielä jatkossakin :) Mä en oikein tiedä edes miksi olen noita hoitoja vastaan, kai se on se ajatus mitä täytyy vielä sulatella siitä että koen itseni jotenkin "vähemmän naiseksi" kun en pysty helposti lapsia saamaan ja kun mun kehoni ei toimi kuten naisen kehon pitäisi.. Mulle gyne kyllä sanoi suoraan, että turha olisi toivoa, että raskaus alkaisi ilman mitään hormoneita, mutta onkos se sittenkään aina niin varmaa, ettei pitkässä kierrossa muka tapahtuisi ovulaatiota, jos sullakin dani kerran on onnistunut! Uteliaisuudesta vielä kysyn, onko sulla koskaan selvitetty syytä tuohon pitkään ja epäsäännölliseen kiertoon? Itseäni ihmetyttää sekin, mistä se omassa tapauksessani johtuu... Gyne kyllä yhtenä vaihtoehtona mua pelotteli, että liikun liian paljon, ja liiallinen liikuntani vaikuttaisi menkkoihin - tätä mun on jotenkin tosi vaikeaa uskoa, koska olen aina liikkunut paljon (olen entinen kilpaurheilija) enkä mitenkään lisännyt liikuntamäärääni viime aikoina. Olen kuitenkin ihan normaalipainoinenkin, enkä mitenkään kuihduta itseäni liikunnalla :)
Noh, onhan se ollut itsekästä ajatella, että kaikki juuri meillä onnistuisi tuosta vaan kun lapsia haluamme - kai se täytyy myöntää realiteetit, jos tässä pitkään jotakin ihmettä odotellaan niin huomataan olevamme kohta nelikymppisiä ja lapsettomia edelleen...
 
Kannattaa tosiaan tutkituttaa noi arvot, jos niitä ei koskaan ennen ole tutkittu :)
Tässä eräs linkki:

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim

"Kilpirauhasen toiminnan häiriöt vaikuttavat hedelmällisyyteen

Hypotyreoosi. Kilpirauhasen normaali toiminta on naisen hedelmällisyyden kannalta oleellista. Hypotyreoosi heikentää libidoa ja hankaloittaa munasolun irtoamista ovulaatiossa, ja yli 70 % sitä potevien naisten kierroista on anovulatorisia (Roti ym. 1996)."
 
Avianna No mulla on tehty kaikki ne perustutkimukset silloin, kun meillä oli vuosi yritystä takana, mutta niistä ei syytä pitkiin kiertoihin löytynyt. Mä olen aina ollut normaalipainoinen ja syönyt terveellisesti jne, mutta kierrot mulla on aina olleet epäsäännölliset. Nykyään mulla tulee kyllä ovulaatio joka kierrossa, kun kierto on lyhentynyt, mutta se tulee useimmiten liian myöhään ja ilmeisesti se on nyt tässä ongelmana...

Kannattaa tosiaan tutkituttaa kilpirauhasarvot (ja muutkin perusjutut), niin kuin Toiveikas_ tuossa ehdottikin. Jo niistä voi löytyä jokin helposti korjattavissa oleva syy. Ei kannata liian pitkään miettiä, koska noin pitkillä kierroilla raskaaksi tuleminen on kuitenkin aika epätodennäköistä...Pitkässä kierrossakin voi ovulaatio tulla, mutta mun lääkärin mukaan munasolu on silloin useimmiten huonolaatuinen eikä sellaisilla raskaaksi tuleminen onnistu. Mahdollistahan se voi olla (niinkuin meillä tuo esikoinen :) ), mutta siihen tarvitaan kai aika hyvää tuuria ja ei ehkä kannata odottaa vuosia :/ Tsemppiä Avianna, mitä ikinä sitten päätättekään tehdä :)
 

Yhteistyössä